Breaking News: UCD36mp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Aswin
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Breaking News: UCD36mp

Bericht door Aswin »

Omdat ik iets van plan ben met een 8 kanaals Nanodigi (http://www.minidsp.com/products/minidsp ... digi-2x8-k),
heb ik ook een UCD36mp met deze behuizing http://www.audiophonics.fr/hifi-2000-ga ... -7348.html besteld.

Mijn ervaringen met eerdere 12 Watt klasse A transistor bouwsels heeft geleerd dat dit meer dan genoeg vermogen is in actief gefilterde huiskamer toepassingen. :D

Nadeel van deze UDC's is dat er een extra voortrap nodig is om aan de normale ingangsgevoeligheid te komen. Ik kan me voorstellen dat het daarom geen hardloper is. :(

Ik rapporteer wel als de bestellingen binnen zijn en in elkaar zitten.
Jag

Bericht door Jag »

Ik haal deze draad maar eens uit het stof! Lange tijd geleden dat ik op dit forum gepost heb :). Ik overweeg om mijn versterker rack te vervangen en mijn speakers actief te maken. Versterker rack gaat nogal scheutig om met energie (+/-800Watt idle)
bestandsbron: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Proef_opstelling_2_small.jpg
bestandsbron: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Proef_opstelling_2_small.jpg
Speakers zijn 3weg, hoorn geladen mid en hoog en dipole laag. Ik overweeg om de UcD34MP te gebruiken icm een Mini dsp 2x4balanced per speaker. Ben een beetje een electronica n00b en twee dingen zijn me niet helemaal duidelijk:

- heb je wel of niet een input buffer nodig met deze combi van dsp en amp?
- hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat de amp pas na de dsp aangaat en andersom?
SuperR

Bericht door SuperR »

Ruststroom terugschroeven een optie?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Die module levert ongeveer 30watt an 4ohm is dat niet wat weinig voor het laag?
Op het midden en hoog is dat voldoende maar daar zou ik eerder kiezen voor een kwalitatief mooiere versterker met iets van een se triode buis of een mooie klasse A bak. (Is wel iets minder energie vriendelijk.)
Hoe heb je de crossovers nu geregeld is dat ook via een dsp of gebruik je al een aparte cross over?
Die kan je gewoon blijven gebruiken natuurlijk en hoeven niet direct vervangen te worden.
Het inschakelen van het geheel doe je gewoon in de juiste volgorde eerst de bron dan de voorversterker dan de crossovers en dan de eind trappen, gewoon een voor een dus.
Jag

Bericht door Jag »

SuperR schreef:
Ruststroom terugschroeven een optie?
Ik zie het niet zo zitten om de electronica van de amps te moeten modden. Geen verstand van en verkoop ze liever werkend :).
Kappa7 schreef:
Die module levert ongeveer 30watt an 4ohm is dat niet wat weinig voor het laag?
Op het midden en hoog is dat voldoende maar daar zou ik eerder kiezen voor een kwalitatief mooiere versterker met iets van een se triode buis of een mooie klasse A bak. (Is wel iets minder energie vriendelijk.)
Hoe heb je de crossovers nu geregeld is dat ook via een dsp of gebruik je al een aparte cross over?
Die kan je gewoon blijven gebruiken natuurlijk en hoeven niet direct vervangen te worden.
Het inschakelen van het geheel doe je gewoon in de juiste volgorde eerst de bron dan de voorversterker dan de crossovers en dan de eind trappen, gewoon een voor een dus.
Nu een Sony dsp, 2in 6uit. Is inmiddels beetje oud, data verbinding via rs232 altijd al problematisch geweest maar krijg het nu helemaal niet meer werkend. Versterkers zijn van Crest: veel power, veel verbruik. Ik wil ook graag van het amp rack af. Daarom wil ik electronica (dsp+3 (of4) kanalen versterking) in speakers inbouwen.

Ik heb een test gedraaid met 4 kanalen TA2024 met een minidsp op 1 speaker (4x10Watt) en dat gaat eigenlijk al op een behoorlijk stevig niveau. Daarom denk ik dat 4x30Watt actief gefilterd voor mij voldoende hard gaat.

Ik zoek een redelijk kant en klaar oplossing. Plate amps zijn of maar 2 kanaals of heel duur. Ik vind de 4 kanaals hypex met ingebouwde smps +low power psu een mooie oplossing. Alleen weet ik niet zo goed of je nog luidspreker beveiliging en input buffers zou moeten toevoegen. Als jullie een beter alternatief hebben, dan hoor ik dat graag hoor!
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Jag

Bericht door Jag »

Ja had ik gevonden idd (niet heel makkelijk te vinden). Er staat in dat er absoluut geen DC op de inputs mag staan. Ik wil de minidsp 2x4 balanced gaan gebruiken. Het lijkt me dat een verschil versterker een evt DC offset niet doorlaat, of is dat te makkelijk gedacht?

BForce heeft me er overigens van overtuigd de UcD180 te gebruiken :). Dan wordt het 4x UcD180 + SMPS400A180 + minidsp per kant.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Even toelichten, natuurlijk.

Die 30W van Hypex is namelijk een beetje rooskleurig en tevens aan 4ohm.
Vol continu voor langere perioden gaat hij dat niet halen (tenzij je echt goed gaat koelen).
Het zal waarschijnlijk wel werken, maar ik zou dan eerder proberen een UCD180LP-OEM te krijgen.
Die zijn niet heel veel duurder, maar je hebt dan voldoende sap, ook voor hogere impedanties.

Je zou even moeten uitrekenen/simuleren/schatten hoeveel vermogen je daadwerkelijk nodig hebt (ook in pieken)
Dan weet je redelijk hoeveel overhead je kunt nemen.
Normaal gesproken is 50W een mooi getal.
Jag

Bericht door Jag »

b_force schreef:
Even toelichten, natuurlijk.

Die 30W van Hypex is namelijk een beetje rooskleurig en tevens aan 4ohm.
Vol continu voor langere perioden gaat hij dat niet halen (tenzij je echt goed gaat koelen).
Het zal waarschijnlijk wel werken, maar ik zou dan eerder proberen een UCD180LP-OEM te krijgen.
Die zijn niet heel veel duurder, maar je hebt dan voldoende sap, ook voor hogere impedanties.

Je zou even moeten uitrekenen/simuleren/schatten hoeveel vermogen je daadwerkelijk nodig hebt (ook in pieken)
Dan weet je redelijk hoeveel overhead je kunt nemen.
Normaal gesproken is 50W een mooi getal.
Het is een set waar je in ieder geval genoeg vermogen in kwijt kan op het laag haha. 2x 15" woofer van TC sounds in Wframe dipool config. Zijn dual voice coil, dus vier 8Ohm voice coils totaal. xmax is 16mm. Ooit op theoretische gronden bedacht dat 2x 15" nodig was, bleek mee te vallen. In praktijk krijg ik de woofers nauwlijks aan het bewegen zonder dat de kopjes bij de buren uit de kast vallen.

Afbeelding

Heb als test 2x ta2024 met minidsp op 1 speaker gezet, gaat echt al behoorlijk stevig (100x minder power dan mijn huidige amp rack haha). Mid en hoog is ook wel behoorlijk rendabel door hoorn. Laag maakt wat goed door 2 drivers en lage impedantie (qua voltage sensitivity dan). Het is ook actief gefilterd. Maar beetje headroom kan nooit kwaad. UcD180 x8 zal iig wel genoeg zijn lijkt me zo.

Maar weet iemand of je per se een input buffer nodig zou hebben tussen de UcD180oem en minidsp balanced?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De UCD180LPOEM heeft standaard geen pre-buffer en een gain van 13dB
Een standaard miniDSP heeft ook geen pre-buffer.

Ik weet niet precies hoeveel gain je wilt hebben, maar je zou bv een DRV134 of een THAT1646 kunnen nemen.
Hoewel je dan nog niet heel veel gain hebt.
Weet even niet meer precies hoeveel er uit een miniDSP komt, maar om een UCD180 vol uit te kunnen sturen, heb je toch wel wat nodig
Je zult sowieso gebalanceerd in moeten nemen.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

ds23man schreef:
Je kunt de kanalen bruggen waardoor je meer vermogen krijgt. Je kan bijv met de 6 kanaals uitvoering 3x 30watt aan 8 ohm maken. Of 2 x 30 en 2 x 15. Ze ontkomen er nu niet aan om de DLCP op de markt te brengen!
Ik weet zeer weinig van versterkers, dus voor de zekerheid heb ik opgezocht hoe dat bruggen werkt: https://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_a ... _amplifier.

Als wat daar staat klopt, dan heb ik de indruk dat je met de 6 kanaals uitvoering 3x 60 watt aan 8 ohm zou moeten kunnen maken. Of met de vierkanaals 2x 60 ohm. Maar dat lees ik nergens terug, dus dat klopt misschien toch niet?
Berre

Bericht door Berre »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit nog steeds niet "volwassen" is. Maar, zoals gewoonlijk, ik kan mij vergissen.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Als in, weinig vermogen? Ik bouw over het algemeen baskasten met wat hoger rendement. Soms boven de 100dB/W. Dan is meer dan 25 watt al veel. :)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

De vraag is alleen hoe is het geluid van die dingen?
Plaats reactie