Trafo spanningen in serie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
mbunjes

Trafo spanningen in serie

Bericht door mbunjes »

Hi, nieuw op dit forum en ook betrekkelijk nieuw in de elektronica. Ik vraag dus om geduld als mijn vraag te dom voor woorden is. :)

Ik ben bezig een klein SE buizenversterkertje te maken aan de hand van de Decware ZEN die ik als bouwdoos ooit eens heb gebouwd en die me zeer beviel.
De onderdelen druppelen zeer langzaam binnen (geen geld) en ondertussen probeer ik de raadsels op te lossen die zich voordoen.

Dan nu de vraag : er komt een trafo binnen die secundair 270V center tapped heeft en 50V. Nou weet ik dat ik deze in serie kan schakelen om 320V te krijgen maar ik kan nergens vinden hoe je dat moet aansluiten als één van de voltages een center tap heeft.
Hoe gaat dat er uit zien qua schema?

Hartelijk dank alvast

Martin
ray5150

Re: Trafo spanningen in serie

Bericht door ray5150 »

Heb je ook een foto van de betreffende transformator ?
Eventueel ook merk en type. Is wel handig :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Is idd nogal onduidelijk. Kan 270V-0-270V en 0-50V. Kan ook 135-0-135 (2x135=270) En die 50V kan ook een aftakking zijn, krijg je 270-50-0-270 of 135-50-0-135.Ziet er in elk geval niet erg hoopvol uit dat 't in serie zetten zou kunnen.Daarbij komt nog dat, als 't een afzonderlijke 50V is, de stroom ervan voldoende moet zijn (is vaak veel minder dan de eigenlijke hoge spanningswikkeling).
Anne
mbunjes

Bericht door mbunjes »

ray5150 schreef:
Heb je ook een foto van de betreffende transformator ?
Eventueel ook merk en type. Is wel handig :wink:
Probleem is dat ik dat niet weet. Ik heb de betreffende trafo nog niet maar hij valt hier te bewonderen :

http://www.die-wuestens.de/eindex.htm

Model TRA400

bij de beschrijving staat :

Secondaries:
2*270 V 0,2 A
2* 50 V 0,2 A
6,3 V 2 A
5 V 3,5 A
6,3 V 7 A

B+ secondaries can also be connected in parallel for use with a rectifier bridge. The 50 V secondaries can be used for biasing or in series wit the 270 V secondaries to get a 320 V plate supply.

Dus ik neem aan dat het kan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Was al te zien in "Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE" bij Versterkers,
Even plaatje hier dan ook maar.Gelijkrichten voor gloeistroom hoeft (meestal) niet altijd.
Als de 50V ook nog voor andere dingen moet dienen kunnen die ook tussen het midden en de 270V wikkelingen.
Anne

Maar even nieuw tekeningetje, misschien duidelijker hier :sure:
Bijlagen
Zoofzo.jpg
mbunjes

Bericht door mbunjes »

Aah, geweldig. Ik heb gezocht maar dit kwam niet bovendrijven.

Als ik het goed zie hebben ze geen van alle centertap. Dus voor de duidelijkheid : bij allebei deze schakelingen vormt het midden tussen de twee 50V wikkelingen de center tap, ook als je geen 50V nodig hebt ?

martin
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

mbunjes schreef:
Aah, geweldig. Ik heb gezocht maar dit kwam niet bovendrijven.

Als ik het goed zie hebben ze geen van alle centertap. Dus voor de duidelijkheid : bij allebei deze schakelingen vormt het midden tussen de twee 50V wikkelingen de center tap, ook als je geen 50V nodig hebt ?

martin
Met die 50V kun je doen wat je wil,elk voor iets of in serie zetten voor 100V of parallel voor meer stroom.
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”