Compactere CTA.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Compactere CTA.

Bericht door mtb »

Mijn populaire CTA2.1 wordt toch nog behoorlijk groot, door de dikke voedingstrafo's.
Met SMPS kan het een stuk kleiner en we hebben al een begin gemaakt op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=236, maar hier dus verder.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Compactere CTA.

Bericht door ds23man »

Wordt het niet eens tijd voor een buizenversterker met een vermogen van 1 watt? Meer schijn je niet nodig te hebben volgens de APL meting.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Compactere CTA.

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Wordt het niet eens tijd voor een buizenversterker met een vermogen van 1 watt? Meer schijn je niet nodig te hebben volgens de APL meting.
Welnee, gewoon ook SM uitgangsstrafo's er in stoppen... Waarom wel in de voeding en niet in de uitgang? 8)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Compactere CTA.

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:

Maak er dan gelijk een UCD met buizentrap van. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compactere CTA.

Bericht door mtb »

ds23man schreef:
Wordt het niet eens tijd voor een buizenversterker met een vermogen van 1 watt? Meer schijn je niet nodig te hebben volgens de APL meting.
Inderdaad, maar 10W voor een buizenversterker is vanwege de uitschieters ruim voldoende:

Als je liefhebber bent van klasse-D versterkers (ik vind die overigens ook wel goed), ga dan naar de juiste topics en bemoei je niet met de 'pure' buizenliefhebbers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Compactere CTA.

Bericht door ds23man »

Ik zou eigenlijk nou wel eens een ontwerp willen zien van een klasse D versterker met buizen. Dat is nou eens een uitdaging, al die variaties op de standaard schakelingen hebben nu wel gezien.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Compactere CTA.

Bericht door hannesie »

Guido Tent heeft er 1 met een buizenbuffer.
page43_3.jpg
Edit: Tis ook niet gauw goed hè.
Laatst gewijzigd door hannesie op vr 18 mar 2016, 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Compactere CTA.

Bericht door ds23man »

Van begin tot eind Hans!
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Compactere CTA.

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Ik zou eigenlijk nou wel eens een ontwerp willen zien van een klasse D versterker met buizen. Dat is nou eens een uitdaging, al die variaties op de standaard schakelingen hebben nu wel gezien.
Hier is een aardig begin.... :mrgreen:
00.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compactere CTA.

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
ds23man schreef:
Ik zou eigenlijk nou wel eens een ontwerp willen zien van een klasse D versterker met buizen. Dat is nou eens een uitdaging, al die variaties op de standaard schakelingen hebben nu wel gezien.
Hier is een aardig begin.... :mrgreen:
00.jpg
groet,
Aat
Voor wie er zich aan wil wagen, komt hier vandaan http://webpages.charter.net/dawill/tmor ... ound2.html
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Compactere CTA.

Bericht door ds23man »

Ik zou zeggen: aan de slag MTB!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compactere CTA.

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ik zou zeggen: aan de slag MTB!
Leek er anders veel op dat je zelf aan de slag wou :o
ds23man schreef:
Ik zou eigenlijk nou wel eens een ontwerp willen zien van een klasse D versterker met buizen. Dat is nou eens een uitdaging, al die variaties op de standaard schakelingen hebben nu wel gezien.
Werk aan de winkel dus :lol:
Anne
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Compactere CTA.

Bericht door irribeo »

Tja allereerste class D die ever ooit bestond was een buizenversterker, patent op class d was een buizenversterker, als jij een print maakt deel ik in de kosten :)
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Compactere CTA.

Bericht door irribeo »

Ik denk dat mn printje wel klopt qua pin layout:) Maar test t binnenkort, te weinig tijd. Ja nu met slok op heb ik tijd haha, is die bf256b beetje vergelijkbaar? Printje op foto andere draadje is 5x7 dus wel kleiner dan bankpas, maar niet heel veel kleiner, en alleen through hole onderdelen, geen smd.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Compactere CTA.

Bericht door irribeo »

Goed printjes aangesloten met Ebay step up en 19V SMPS blokje. Na vervangen van R10 van 1K voor 470R kan ik triodes op 150V zetten, met 1K was minimum 157V. Heb drie triodes op 150V en 1 op 155V, als ik die buis ergens anders zet blijft ie zo, dus die buis is altijd hoger in voltage voor triode dan de andere drie.

Heb de Ebay step up op 295V (pentode anodes, pcb gnd) gezet, komt met opstarten er niet boven volgens mij, bias en balans is instelbaar hoe ik wil, heb ik nu op 290mV staan, alle vier, lijkt wel iets te zakken als ie iets langer aanstaat. Heaters min 12.7V beiden, maar moet ik nog even checken later, lijkt me wat laag.

Nog geen muziek erop gehad.

Triodes moeten op 150V anode begreep ik. Voltage pentodes tussen anode/cathode maximaal 300V met 300mV bias ?
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Compactere CTA.

Bericht door irribeo »

Staat nu paar uur te spelen met muziek. Geen enkele tegenkoppeling op UL na. Ik heb even opgelet, koud gaat ie van 302V naar 295V warm (uur), bias loopt op tijdens starten naar 295mV en na warm worden stabiliseerd t rond 255mV (vanaf ca 15 minuten), triodes warm (1uur) ingesteld op 150V, 1 dus nog steeds op 155V, op andere printje is er warm een verschil van bijna 1V op triodes, dat was er koud niet haha. Geen enkele brom, met oor tegen conus hele zachte ruis hoorbaar, 20 cm voor speaker al niet meer waar te nemen. Speaker is wel laag rendement fullrange MarkAudio. Geen zobel daarop op dit moment, laag is beetje te luid, grappig, is trouwens op papier een 4 ohm speaker die nu tussen 16 en 0 tabs op ELA trafo hangt. Hoog zal ook wel iets te luid zijn, maar daar valt die speaker zelf al af waarschijnlijk, geloof niet dat ik t hoor. Klinkt lekker zo en kan veel te hard. Maar als je m even hard zet en tijdje hard laat staan dan hoor je in pauzes ineens een "fluittoon", niet echt hard, maar hij is er wel dan, gebeurt niet als versterker op lager volume heeft staan spelen, krijg toon alleen weg door stroom eraf te halen en na afkoelen opnieuw te starten. Is 200Hz misschien 300Hz, lijkt duidelijk lager dan tv pauze/test toon of telefoon kiestoon, maar is ook zacht, dus wie weet misschien wel 400Hz. Balans bij 255mV bias is slecht, die is afgesteld op die 295mV net na opstarten, daar zit 10mV verschil in, misschien is die 295V ook wel te hoog, heater is negatief, dat verschil gaat van -19.5 (in) dus naar 295V.

Zal om te checken eens een paar pF tussen anodes triode zetten, geloof dat Willy met bias terugval daar een oscillatie mee verhielp, maar hier lijkt t mij gewoon temperatuur eigenlijk. Bij de andere schema's zie ik ook 270V of 280V staan nu, had 300V in mn hoofd, zal m zo eens terugschroeven naar 280V :)
Die gewone feedback die nu naar gnd is kortgesloten heeft bij mij wel Ca en Ra (zoals Willy's schema) nog op tweede triode, mn Ca heeft zelfde waarde als ingangskoppel condensator, meen me vaag te herinneren dat dat niet goed is ?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compactere CTA.

Bericht door mtb »

Voor het gemak nogmaals het schema (zonder UL en/of CFB, wel zo puur eigenlijk):
CTA2smps.PNG
Wat je allemaal schrijft klopt wel:
De gloeispanning is niet zo kritisch, je zou de stroom nog kunnen meten: 0A3 +/-5% (met +/-10% ook wel goed).
Zonder overall-tegenkoppeling volgt ie de luidspreker-impedantie, dus lekker veel bas rond de resonantie frequentie en meer hoog, een soort loudness dus.
Een 4Ω speaker hoort overigens tussen 0-8Ω op de ELA-100V voor een Raa van 8kΩ!
De step-up convertor is dus wel geschikt, ik dacht dat ie onbelast een (veel) te hoge spanning gaf.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Compactere CTA.

Bericht door irribeo »

Ja gaat goed, houd spanning aardig vast. Had m nu op 270V gezet en bias op 300mV, tijdens instellen kreeg ik die "fluit" nu, misschien raakte ik iets anders dan bias:) Maar geloof dat die zachte toon op lager voltage eerder komt, had m nu ook na twee cd's op normaal volume. Maar goed zie nu ook weer 300V in schema, dus dat kan gewoon. Ik bedoel hij zakt dus niet echt weg, als ik m koud op 300V zet wordt t misschien 294V warm maar niet lager. Die 470 voor r9 is trouwens alleen nodig wanneer voltage 300V is, nu met 270V zat ik aardige tijd de andere kant op te draaien, die 30V verlaging was op triode ongeveer 60V verlaging geloof ik, dus iets van 90V triode anode geloof ik na verlagen stepup. Zag dat Rogers de ECL86 pentode op 31mA instelde vroeger, als ik de spanning stepup verhoog zonder eerst bias terug te draaien, dat deed ik een keer, dan staat bias ook zomaar op 37mA en 18mA 180mV heb ik ook al in balans gehad haha, lekker draaien op die multislag pots, dat wel, je bent wel wat langer ermee zoet.
Ga die feedbacks ook nog wel proberen, maar eerst vooral blij dat t nog niet in vlammen is opgegaan en dat ik nog geen 300V op mn donder heb gehad hihi. Dat laptop smpsje wordt wel aardig warm trouwens en ik had er al een van een geloof een defecte HP laptop gepakt 19V 3.62A (merkte dat die chinesen op die Japanse smps die ik eerder beschreef ook onderdelen weg gehaald hadden, er mist een torretje of twee en ook twee andere smd onderdelen zijn er met beitel afgehaald, vond ik niet zo'n prettig idee). Heb geen schema tekenprogramma, ja kan ook in Eagle geloof ik of Multisim misschien als ik dat nog ergens heb, maarja dit snel:)
Bijlagen
ctasmps.png
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compactere CTA.

Bericht door mtb »

Het zou kunnen dat een van de SMPS-en staat te pendelen, wat de fluittoon verklaart.
Je kan dit meten met een scoop, die zijn niet duur meer en eigenlijk wel nodig als je serieus wilt hobbyen, bijv. die van Rigol en ik vind de Velleman PCSGU250 wel handig, want daar zit ook een functie-generator in.
Ook een goed tekenpakket is onontbeerlijk en als je Eagle onder knie krijgt, ben je ook meteen klaar voor PCB-controle.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Compactere CTA.

Bericht door irribeo »

Geloof dat t vanochtend vroeg was dat ik weer even fluit had, frequentie daarvan kon ik toen op en neer laten gaan met meer of minder bias (P2), sterkte blijft gelijk alleen toonhoogte varieert met bias dan, rond 180mV is t brom edit: op 1 kanaal bias veranderen veranderde toonhoogte op beide kanalen, dus ook kanaal waar bias niet van veranderd werd. Rest van dag heeft ie ook staan spelen, continu, ben niet meer zo nerveus om m aan te laten staan haha, ook na stevig volume PinkFloyd cd, zonder fluit, op 8 ohm tab nu overigens wat geloof ik direct fluit gaf omdat bias fors terug moest, weet niet zeker meer, 389mV heb ik vanochtend gezien iig op alle buizen, geloof dat t was direct na omzetten luidsprekers.
Als ik wat tijd heb weer zal ik t loshalen voor dat paniek c'tje eerst en ook eens meten of alle onderdelen nog zijn wat ze voor paar dagen belasting waren. Voltage -19.3 volt smps blijft wel stabiel volgens mij, alleen het iets zakken van die step up suggereert dat misschien stroom wat inzakt, geloof dat die stepup zo werkt dat als ingangsstroom te laag wordt uitgangsvoltage zakt maar als ingangsvoltage iets zakt er niks veranderd aan uitgangsvoltage. Die stepup wordt niet echt warm, die smps 19V voeding wordt wel warm genoeg dat je ervan schrikt als je m aanraakt, lijkt wel gemaakt voor buizen dus, die geven ook lekker warmte.
Plaats reactie