soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Moderator: Beheerdersteam
soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Even weer een beetje on topic.
Ik denk dat ik ook even naar een boutje met een fijner puntje ga kijken. (kan mijn brakke Weller in de Kliko)
Ik denk dat ik ook even naar een boutje met een fijner puntje ga kijken. (kan mijn brakke Weller in de Kliko)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Kijk eens naar de soldeerstations van JBC http://www.printtec.nl/contents/nl/d396 ... tions.html.
Stuk goedkoper dan Weller (waar overigens niks mis mee is), erg degelijk. Mijn werkgever heeft er 2 staan, beetje mee gespeeld. Oa 1 met een tweezer, makkelijk om even een smd componentje te vervangen, voor thuis wat overdreven. Ik overweeg zelf het JBC CD-2SE Micro Soldeerstation aan te schaffen.
Regelt de temperatuur terug als je ´m in de houder zet, behoud van het soldeerpuntje, is ook direkt weer op temperatuur als je 'm uit de houder pakt. Tipcleaner, met smd werk fijner dan een sponsje. Fijn ding om mee te werken.
Zou voor het eerst zijn in m'n soldeercarriere dat het wat anders wordt dan Weller
PS: nadeel, punten ('cartridges' worden ze genoemd) zijn wel een stuk duurder dan Weller.
Stuk goedkoper dan Weller (waar overigens niks mis mee is), erg degelijk. Mijn werkgever heeft er 2 staan, beetje mee gespeeld. Oa 1 met een tweezer, makkelijk om even een smd componentje te vervangen, voor thuis wat overdreven. Ik overweeg zelf het JBC CD-2SE Micro Soldeerstation aan te schaffen.
Regelt de temperatuur terug als je ´m in de houder zet, behoud van het soldeerpuntje, is ook direkt weer op temperatuur als je 'm uit de houder pakt. Tipcleaner, met smd werk fijner dan een sponsje. Fijn ding om mee te werken.
Zou voor het eerst zijn in m'n soldeercarriere dat het wat anders wordt dan Weller
PS: nadeel, punten ('cartridges' worden ze genoemd) zijn wel een stuk duurder dan Weller.
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
En als je wat minder wilt of kunt besteden, de opvolger van de ELV LS50.
http://www.elv.de/loetstationen.html
Of gelijk met een loep, hoeft dat ook niet meer met een klep.
En een nog wat goedkopere combi uitvoering.
Of gelijk met een loep, hoeft dat ook niet meer met een klep.
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn nog vriendelijker qua prijs de Chinees Aoyue te koop bij http://www.eleshop.nl/solderen/soldeerstations.html.
Zelf heb ik de 4in1 2703A en bevalt me erg goed, de punt is met een paar tellen op temperatuur, snoer is soepel wat ook nog wel eens bij de goedkopere stations niet het geval is. Zins ik dit station heb staat de Weller WS-50 in de kast.
Zelf heb ik de 4in1 2703A en bevalt me erg goed, de punt is met een paar tellen op temperatuur, snoer is soepel wat ook nog wel eens bij de goedkopere stations niet het geval is. Zins ik dit station heb staat de Weller WS-50 in de kast.
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Nou goedkoper dan Weller zijn ze niet...Barry2001 schreef:Kijk eens naar de soldeerstations van JBC http://www.printtec.nl/contents/nl/d396 ... tions.html.
Stuk goedkoper dan Weller (waar overigens niks mis mee is), erg degelijk.
Als ik een tip mag geven voor een goed en betaalbaar boutje specifiek voor SMD: http://www.ersa-shop.com/ersa-l%C3%B6tk ... p-202.html Werkt op 8V - 12V regelbaar. Een regelbare voeding is wel een must, op 12V wordt het boutje 400 graden. Dat is te heet voor SMD werk.
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Erg mooi ding die van JBC! Een iets ander model is door Dave Jones approved.
Maar voor een keertje solderen wel wat overkill?
Ik heb zelf de Aoyue 937, maar daar kom je wel mee in de problemen bij grote kopervlakken.
Met pijn en moeite + voorverwarmen van de print met een verfbrander lukt het wel, maar liever niet.
Het zijn ook een stelletje grapjassen. Het station is gewaardeerd op 45W, maar de soldeerbout zelf is slechts 35W.
Het stationnetje wat Hannessie heeft gelinkt, is dat aan te raden als budget alternatief?
Aan de andere kant ben ik ook wel bereid iets neer te leggen voor een echt goed ding.
Zou dit een goede middenmoot optie zijn: Hakko FX-888D?
Puntjes zijn lekker goedkoop, 5-6 euro.
Maar voor een keertje solderen wel wat overkill?
Ik heb zelf de Aoyue 937, maar daar kom je wel mee in de problemen bij grote kopervlakken.
Met pijn en moeite + voorverwarmen van de print met een verfbrander lukt het wel, maar liever niet.
Het zijn ook een stelletje grapjassen. Het station is gewaardeerd op 45W, maar de soldeerbout zelf is slechts 35W.
Het stationnetje wat Hannessie heeft gelinkt, is dat aan te raden als budget alternatief?
Aan de andere kant ben ik ook wel bereid iets neer te leggen voor een echt goed ding.
Zou dit een goede middenmoot optie zijn: Hakko FX-888D?
Puntjes zijn lekker goedkoop, 5-6 euro.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Vergelijkbaar Weller station is zeker wel duurder in aanschaf dan een JBC. Nadeel zijn de punten, die zijn (een stuk) duurder bij JBC, dit is een aktief element. Ach, en voor een keertje, smd is toch de toekomst in hobbyland
Gaat meer en meer voorkomen, verkrijgbaarheid van through hole gaat minder worden. Printen voorverwarmen met een verfbrander is ook niet de meest ideale oplossing
Maar uiteraard kun je met een veel goedkopere oplossing ook een prima resultaat halen. Daartegen zal een prutser ook met het meest geavanceerde station geen mooi stukje werk neerzetten..
Maar uiteraard kun je met een veel goedkopere oplossing ook een prima resultaat halen. Daartegen zal een prutser ook met het meest geavanceerde station geen mooi stukje werk neerzetten..
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Maar aan de andere kant gaan de punten van Weller wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mee.
Schat dat ik voor mijn eerste Weller ( die het nog steeds doet), in 26 jaar tijd 2 punten heb gekocht. En daar zit niet eens een power down functie op. Dus als ik het qua afschrijving en onderhoudskosten bekijk, had Weller allang failliet moeten zijn.
Schat dat ik voor mijn eerste Weller ( die het nog steeds doet), in 26 jaar tijd 2 punten heb gekocht. En daar zit niet eens een power down functie op. Dus als ik het qua afschrijving en onderhoudskosten bekijk, had Weller allang failliet moeten zijn.
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Is een reflow oven dan niet een betere optie?Barry2001 schreef:Smd is toch de toekomst in hobbylandGaat meer en meer voorkomen, verkrijgbaarheid van through hole gaat minder worden. Printen voorverwarmen met een verfbrander is ook niet de meest ideale oplossing
![]()
Maar uiteraard kun je met een veel goedkopere oplossing ook een prima resultaat halen. Daartegen zal een prutser ook met het meest geavanceerde station geen mooi stukje werk neerzetten..
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Als je ook een soldeerpasta-applicator koopt of voor elke print een stencil maakt wel.
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Dan is mijn zakgeld van de week wel op, heb ik zo maar het vermoeden.knuisje schreef:En nog een pick & place machine erbij.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
mijn Aoyue heeft al kuren, bij t opwarmen gaat die de hele tijd in storing, na uit/aan warmt-ie wel weer door. is die eenmaal op temp dan blijftie wel aan
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Daar heb ik ook last van (gehad). Bij mij was de oorzaak een slecht contact bij de schroefaansluiting.
De veercontactjes wat terug gebogen en een paar keer de stekker erin & eruit gedaan.
Toen deed hij het weer.
Ondanks dat ik dik tevreden met de Aoyue 937 ben, overweeg sterk om voor een soldeerstation te gaan waarbij het verwarmingselement in de tip is verwerkt.
Met loodvrij solderen is dat echt een plus. En het spaart de punten ook omdat ze niet zo opgestookt hoeven te worden.
Die van Aoyue slijten toch behoorlijk boven de 300 graden.
Om een trosje 2.5mm2 draden los te solderen moet ik soms zelfs naar 380 gaan.
De veercontactjes wat terug gebogen en een paar keer de stekker erin & eruit gedaan.
Toen deed hij het weer.
Ondanks dat ik dik tevreden met de Aoyue 937 ben, overweeg sterk om voor een soldeerstation te gaan waarbij het verwarmingselement in de tip is verwerkt.
Met loodvrij solderen is dat echt een plus. En het spaart de punten ook omdat ze niet zo opgestookt hoeven te worden.
Die van Aoyue slijten toch behoorlijk boven de 300 graden.
Om een trosje 2.5mm2 draden los te solderen moet ik soms zelfs naar 380 gaan.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Voor het grove werk heb ik gewoon een pook van 60 Watt van de Gamma..
groet,
Aat
groet,
Aat
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Ik gooi een stootijzer in de openhaard en zet de voordeur even open, door de trek is die in no-time roodgloeiend ...AatV schreef:Voor het grove werk heb ik gewoon een pook van 60 Watt van de Gamma..![]()
groet,
Aat
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Op zich een goede, heb zelf altijd prettig gewerkt met Ersa boutjes. een fijn en betaalbaar stukje gereedschap.Pjotr schreef:Als ik een tip mag geven voor een goed en betaalbaar boutje specifiek voor SMD: http://www.ersa-shop.com/ersa-l%C3%B6tk ... p-202.html
Werkt op 8V - 12V regelbaar.
Een regelbare voeding is wel een must, op 12V wordt het boutje 400 graden. Dat is te heet voor SMD werk.
Misschien ook een idee om dan een suggestie naar voren te brengen voor een bijpassende voeding ?
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Hoi Ray,
Ik gebruik dit boutje al zo'n 20 jaar voor fijn SMD werk, doet het perfect! Het gebruikt niet veel, ca 0,5A. Zowat ieder LM317 printje van Ebay kun je daarvoor gebruiken i.c.m. een geschikte trafo of 15V stekkervoeding.
Mocht je zo'n boutje bestellen, bestel er dan gelijk een paar reserve stiften bij. Ze gaan erg lang mee, maar mocht de coating om e.o.a. reden beschadigen dan zijn ze snel weg. Bij dit boutje heb je wel zo'n messing "krullen" spons nodig. Maar dat heb je eigenlijk sowieso nodig voor SMD.
Ik gebruik dit boutje al zo'n 20 jaar voor fijn SMD werk, doet het perfect! Het gebruikt niet veel, ca 0,5A. Zowat ieder LM317 printje van Ebay kun je daarvoor gebruiken i.c.m. een geschikte trafo of 15V stekkervoeding.
Mocht je zo'n boutje bestellen, bestel er dan gelijk een paar reserve stiften bij. Ze gaan erg lang mee, maar mocht de coating om e.o.a. reden beschadigen dan zijn ze snel weg. Bij dit boutje heb je wel zo'n messing "krullen" spons nodig. Maar dat heb je eigenlijk sowieso nodig voor SMD.
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
een stuk of 3...ds23man schreef:Heb je geen labvoeding?
De vraag was ook niet zozeer voor mezelf, maar meer voor de mensen die geen (regelbare) voeding bezitten, maar wel zo'n Ersa boutje willen aanschaffen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker
Hoppa:
http://www.eleshop.nl/015v-1a-labvoeding-p-309.html
Kan je gelijk je telefoon opladen tijdens het solderen.
http://www.eleshop.nl/015v-1a-labvoeding-p-309.html
Kan je gelijk je telefoon opladen tijdens het solderen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Jij soldeert ook nooit met die kant en klare versterkers daards23man schreef:Maar aan de andere kant gaan de punten van Weller wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mee.
Schat dat ik voor mijn eerste Weller ( die het nog steeds doet), in 26 jaar tijd 2 punten heb gekocht. En daar zit niet eens een power down functie op. Dus als ik het qua afschrijving en onderhoudskosten bekijk, had Weller allang failliet moeten zijn.
Maar heb de knoop doorgehakt, de JBC komt er, blijft dan exclusief voor de smd. Die Wellers blijven dan wel voor het dagelijkse spul
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Is leuk spul voor te krijgen hoor, ook niet eens zo heel duur. Maar eigenlijk, stel je voor, je wilt de ZBA composiet versterker ermee bestukken: je moet inderdaad gedoseerd je pasta aanbrengen, dus je moet al iets van een dispencer hebben. Pasta is beperkt houdbaar, dus je koopt een buisje voor je project. Componenten plaatsen, vaak is het opzoeken en uit de verpakking halen nog het meeste werk. Dan plaatsen in de pasta en de oven in.Zweitse schreef:Is een reflow oven dan niet een betere optie?Barry2001 schreef:Smd is toch de toekomst in hobbylandGaat meer en meer voorkomen, verkrijgbaarheid van through hole gaat minder worden. Printen voorverwarmen met een verfbrander is ook niet de meest ideale oplossing
![]()
Maar uiteraard kun je met een veel goedkopere oplossing ook een prima resultaat halen. Daartegen zal een prutser ook met het meest geavanceerde station geen mooi stukje werk neerzetten..
Heeft denk ik alleen zin als je a dit leuk vindt om te doen (resultaat kun je erg strak maken), of b je een serie gaat maken. Je bent denk ik voor 1 of 2 bordjes met de hand plaatsen solderen sneller, en ook dat kan netje zie de beide Peters.
Kortom voor thuis wat overdone
Re: Group buy printen ZBA composiet versterker
Je bent gewoon verliefd op dar dingBarry2001 schreef:
Maar heb de knoop doorgehakt, de JBC komt er, blijft dan exclusief voor de smd. Die Wellers blijven dan wel voor het dagelijkse spul
