Nieuw project: 3-weg waarvan subunit actief
Moderator: Beheerdersteam
octaaf => dubbele frequentie
decade => 10keer de frequentie
Trouwens dat je daar een zover van moet wegblijven is eigenlijk niet 100% correct, die uitspraak word zo gedaan omdat je dan geen rekening meer moet houden met de stijlheid van de afval van de unit(s) ( enkel van het filter dat gebruikt word ), maar uiteindelijk moet je dat toch doen omdat je bij actief//passief systemen steeds moet rekening houden van de fase die beide units tov elkaar hebben. Dus het "makkelijker" maken zal je zoiezo in de problemen brengen.
Groetjes
Rudy
decade => 10keer de frequentie
Trouwens dat je daar een zover van moet wegblijven is eigenlijk niet 100% correct, die uitspraak word zo gedaan omdat je dan geen rekening meer moet houden met de stijlheid van de afval van de unit(s) ( enkel van het filter dat gebruikt word ), maar uiteindelijk moet je dat toch doen omdat je bij actief//passief systemen steeds moet rekening houden van de fase die beide units tov elkaar hebben. Dus het "makkelijker" maken zal je zoiezo in de problemen brengen.
Groetjes
Rudy
En dat betaal je met het lage rendement, immers het grootste deel van de spreekspoel zit buiten het magneetveld, het verstookt wel energie maar heeft geen bijdrage aan de aandrijving. Maar het lijkt me een erg fraaie woofer om aktief aan te sturen,deepspace schreef:Yep. Dat hebben wel meer woofers met een geventileerde spider. Is natuurlijk niks mis mee: Lekker grote Xmaxkeyser schreef:zie ik daar bij de laatste foto een stukje spreekspoel buiten de magneet uit steken?
Toch heb je die grote spreekspoel wel nodig, zeker in gesloten box waar deze woofer voor ontworpen is.richard schreef:En dat betaal je met het lage rendement, immers het grootste deel van de spreekspoel zit buiten het magneetveld, het verstookt wel energie maar heeft geen bijdrage aan de aandrijving. Maar het lijkt me een erg fraaie woofer om aktief aan te sturen,deepspace schreef:Yep. Dat hebben wel meer woofers met een geventileerde spider. Is natuurlijk niks mis mee: Lekker grote Xmaxkeyser schreef:zie ik daar bij de laatste foto een stukje spreekspoel buiten de magneet uit steken?
13 mm lineair en 20 mm max!
Morgen zal ik weten hoe ie klinkt
-
turbomarco
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 9:54
- Locatie: Arnhem
-
turbomarco
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 9:54
- Locatie: Arnhem
En bij mij staat de andere unit in een veel te kleine kast te draaien, om maar vast er voor te zorgen dat de unit minder stug wordt.turbomarco schreef:Hij speelt nu in een 60ltr behuizing en heeft inmiddels 24 uur gedraaid,in ieder geval klinkt het nu al een stuk beter,je hoort nu al een behoorlijk afgronddiep laag ondanks dat de woofer nog heel veel uurtjes te gaan heeft.
Gauw bij Marco weer luisteren hoe MIJN sub klinkt
Na die Metal luisterdag kom ik de sub wel ophalen
doordat ik met de zoekfunctie naar de scan speak reference monitor zocht, kwam ik weer bij dit topic. er is al een flinke tijd geen reactie meer geplaatst
@Maurice:
ben je nog met de sub bezig?
verder zei je eerder in dit topic dat je de 8546 in een 21 liter gesloten kast wilt plaatsen voor een F3 van 80 hz. behoeft de ref. mon. dan ook een verandering in het filter?
als dit niet het geval is, lijkt zo'n kastje voor mij ook wel interessant!
rond het weekend komen de units en filtercomponenten binnen
@Maurice:
ben je nog met de sub bezig?
verder zei je eerder in dit topic dat je de 8546 in een 21 liter gesloten kast wilt plaatsen voor een F3 van 80 hz. behoeft de ref. mon. dan ook een verandering in het filter?
als dit niet het geval is, lijkt zo'n kastje voor mij ook wel interessant!
rond het weekend komen de units en filtercomponenten binnen
MOmenteel draait de sub nog in de testkast, en helaas heb ik voorlopig niet de tijd om verder te werkenkeyser schreef:doordat ik met de zoekfunctie naar de scan speak reference monitor zocht, kwam ik weer bij dit topic. er is al een flinke tijd geen reactie meer geplaatst![]()
@Maurice:
ben je nog met de sub bezig?
verder zei je eerder in dit topic dat je de 8546 in een 21 liter gesloten kast wilt plaatsen voor een F3 van 80 hz. behoeft de ref. mon. dan ook een verandering in het filter?
als dit niet het geval is, lijkt zo'n kastje voor mij ook wel interessant!
rond het weekend komen de units en filtercomponenten binnen
Ik ga in eerste instantie het filter niet veranderen, maar later nog wel metingen doen om een definitief filter te ontwikkelen.
Eerste resultaat van een gesloten kast is dat het laag eerder afvalt en goed onder controle blijft (geen BR die loopt te klooien). De sub kan ik makkelijk met 150Hz integreren, zelfs met de standaard SS RM!
Jij succes met bouwen! Zorg iig dat je niet die crappy terminal gebruikt!
haha.. zal zorgen dat ik degelijke terminals gebruik!
jammer dat je niet meer echt toekomt aan je projectje... mocht je weer aktief worden, meldt het dan even in dit topic!
omdat ik mijn Ref. Mon.'s toch zal gaan gebruiken is het miss. voor mij ook interessant om de monitor te bouwen in een +/- 20 L kast. Is er iemand die weet of en hoe ik mijn filter zou moeten aanpassen?
jammer dat je niet meer echt toekomt aan je projectje... mocht je weer aktief worden, meldt het dan even in dit topic!
omdat ik mijn Ref. Mon.'s toch zal gaan gebruiken is het miss. voor mij ook interessant om de monitor te bouwen in een +/- 20 L kast. Is er iemand die weet of en hoe ik mijn filter zou moeten aanpassen?
Het beste kun je een massieve achterwand nemen, en dan van die aansluitingen gebruiken die je dwars door het hout heen boort, zoals deze: http://intertechnik.de/main.html/JTI2bm ... &suchwort=keyser schreef:haha.. zal zorgen dat ik degelijke terminals gebruik!
Helaas ja, maar ja, komt wel weer goedkeyser schreef:jammer dat je niet meer echt toekomt aan je projectje... mocht je weer aktief worden, meldt het dan even in dit topic!
Je filter hoef je als het goed is niet aan te passen. Sowieso zou ik niet meer de originele maten aanhouden (en dan de originele demping schema aanhouden). Ik heb de originele maten aangehouden, maar ben er achter gekomen dat de kast te klein is. Al pritex extra verwijderd en dat klink al beter.keyser schreef:omdat ik mijn Ref. Mon.'s toch zal gaan gebruiken is het miss. voor mij ook interessant om de monitor te bouwen in een +/- 20 L kast. Is er iemand die weet of en hoe ik mijn filter zou moeten aanpassen?
Volgens mijn berekeningen kom ik gesloten uit op 10 liter, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=15
Ow ja, filter zou ik ook uit de kast halen, geeft alleen maar nare resonanties.
Hoi Maurice.
Ik begin dit weekend met het bouwen van de kasten, denk ik
ontwerp is min of meer klaar, en kan naar de zager gebracht worden. Hoe is het met jouw subwooferset?
Ik denk dat ik daarna toch maar niet mijn stereosubs ga bouwen met de Visaton woofers die ik heb. Waarschijnlijk ga ik toch maar voor een echte woofer
Misschien zelfs dezelfde als die jij gebruikt. Ik heb wat gesimuleerd, en ik denk dat ik met een kastje van zo'n 100 liter een heel muzikaal subwoofersetje krijg. Wat denk jij?
Groeten,
Martijn
Ik begin dit weekend met het bouwen van de kasten, denk ik
ontwerp is min of meer klaar, en kan naar de zager gebracht worden. Hoe is het met jouw subwooferset?
Ik denk dat ik daarna toch maar niet mijn stereosubs ga bouwen met de Visaton woofers die ik heb. Waarschijnlijk ga ik toch maar voor een echte woofer
Groeten,
Martijn
Wat ik denk?, dat jij echte units moet gaan halenkeyser schreef:Hoi Maurice.
Ik begin dit weekend met het bouwen van de kasten, denk ik![]()
ontwerp is min of meer klaar, en kan naar de zager gebracht worden. Hoe is het met jouw subwooferset?
Ik denk dat ik daarna toch maar niet mijn stereosubs ga bouwen met de Visaton woofers die ik heb. Waarschijnlijk ga ik toch maar voor een echte wooferMisschien zelfs dezelfde als die jij gebruikt. Ik heb wat gesimuleerd, en ik denk dat ik met een kastje van zo'n 100 liter een heel muzikaal subwoofersetje krijg. Wat denk jij?
Groeten,
Martijn
Verder schiet het bij mij nog niet echt op
Ik heb momenteel geen hobbyruimte, ben druk met mijn nieuwe baan, bezig met kopen van een huis en heb net een forum opgezet: http://marantz.heuveling.biz
Ik hoop binnenkort weer verder te kunnen gaan, maar dat zal dan nog bij het ontwerp zelf blijven, tenzij ik het hout laat zagen.
Maurice is gisteren bij me langs geweest om 1 sub met SS W23 te demonstreren. Erg mooi ding, en ik ben nu zeker dat ik voor dezelfde unit ga. Voor een lager bedrag is vast wel een net zo goede, en misschien zelfs betere woofer te kopen, maar dan kom je alweer aan een behuizing die in de gemiddelde kamer niet te plaatsen is. Jammer dat Maurice er de komende tijd nog steeds niet aan toe komt verder te gaan met z'n project!
Ik ben nog niet helemaal zeker hoe ik de kast van de Ref. Mon ga maken. Heb de mogelijkheid een grotere kast te bouwen, gesloten te gaan, of de originele kast te bouwen.
Ik zit er aan te denken de originele afmetingen te houden. Maurice heeft daarentegen ervaren dat een grotere kast een beter geluid oplevert: ik denk dat ik Rolph Smulders maar 's opbel om zekerheid te verschaffen.
Ik ben nog niet helemaal zeker hoe ik de kast van de Ref. Mon ga maken. Heb de mogelijkheid een grotere kast te bouwen, gesloten te gaan, of de originele kast te bouwen.
Ik zit er aan te denken de originele afmetingen te houden. Maurice heeft daarentegen ervaren dat een grotere kast een beter geluid oplevert: ik denk dat ik Rolph Smulders maar 's opbel om zekerheid te verschaffen.
Vandaag ben ik bij speakerland in oss geweest. daar heb ik de maxima mogen beluisteren: woorden schieten tekort...
zonder twijfel is dit een van de beste speakers die ik ooit gehoord heb.
reden om de verre reis naar oss te ondernemen was voor mij het kunnen beluisteren van de W23 in een stereo-set. in feite is de maxima qua principe vergelijkbaar met de sets zoals maurice en ik die gaan bouwen: scan-speak top kast (maxima gebruikt andere, duurdere units dan in de ref. mon.), met scan-speak laag (W23).
Na een tijdje te hebben geluisterd, werd 1 sub ontkoppeld, en bij de andere het geluidsvolume verdubbeld. Na daar een tijdje naar geluisterd te hebben werd die laatste scan-speak sub vervangen door een gesloten peerless xxls 10". ik had het niet verwacht, maar die klinkt toch duidelijk minder goed.
heb inmiddels 1 W23 in huis. woofertje ziet er erg mooi uit. nu nog eerst ff sparen voor de volgende. hmmz... ontwerpje voor de ref. mon.'s is al een tijdje klaar, maar heb het nog steeds niet naar de zager gebracht. toch maar 's doen binnenkort
zonder twijfel is dit een van de beste speakers die ik ooit gehoord heb.
reden om de verre reis naar oss te ondernemen was voor mij het kunnen beluisteren van de W23 in een stereo-set. in feite is de maxima qua principe vergelijkbaar met de sets zoals maurice en ik die gaan bouwen: scan-speak top kast (maxima gebruikt andere, duurdere units dan in de ref. mon.), met scan-speak laag (W23).
Na een tijdje te hebben geluisterd, werd 1 sub ontkoppeld, en bij de andere het geluidsvolume verdubbeld. Na daar een tijdje naar geluisterd te hebben werd die laatste scan-speak sub vervangen door een gesloten peerless xxls 10". ik had het niet verwacht, maar die klinkt toch duidelijk minder goed.
heb inmiddels 1 W23 in huis. woofertje ziet er erg mooi uit. nu nog eerst ff sparen voor de volgende. hmmz... ontwerpje voor de ref. mon.'s is al een tijdje klaar, maar heb het nog steeds niet naar de zager gebracht. toch maar 's doen binnenkort
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Die JL-Audio woofers hebben een ophanging van schuim en zo te zien een niet erg best geventileerde korf, je kan beter een alternatief zoeken als ik eerlijk ben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Keyser en ik hebben allebei al een alternatief thuisSSassen schreef:Die JL-Audio woofers hebben een ophanging van schuim en zo te zien een niet erg best geventileerde korf, je kan beter een alternatief zoeken als ik eerlijk ben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De 23W4557 van Scan-Speak
Lange tijd heeft het project errug stil gelegen en heb ik al die tijd nog een test kast als sub staan.
Inmiddels heb ik een normale woning met garage waar ik ook kan klussen.
Ik wil dus verder gaan met ontwerpen van een 3-weg systeem met actief laag.
Wat staat vast:
SS 2905/99000 tweeter
23W subs in gesloten kast
2x hypex hs-200 voor het laag
Voorkeur voor gesloten systeem.
De mid-unit staat nog ter discussie, maar hoe weet ik welke unit nu goed gaat matchen?
Inmiddels heb ik een normale woning met garage waar ik ook kan klussen.
Ik wil dus verder gaan met ontwerpen van een 3-weg systeem met actief laag.
Wat staat vast:
SS 2905/99000 tweeter
23W subs in gesloten kast
2x hypex hs-200 voor het laag
Voorkeur voor gesloten systeem.
De mid-unit staat nog ter discussie, maar hoe weet ik welke unit nu goed gaat matchen?
De dipoolbijbel vind je onder de volgende link http://www.linkwitzlab.com/
Mijn eigen dipool is geen ontwerp van mezelf, maar van jeroen_d. Zie http://home.wanadoo.nl/dezaire/index.htm
Dit ontwerp wordt uitgebreid uitgelegd en besproken in een artikel van Jeroens hand in de jongste editie van de Elektor Audiospecial.
Mijn eigen dipool is geen ontwerp van mezelf, maar van jeroen_d. Zie http://home.wanadoo.nl/dezaire/index.htm
Dit ontwerp wordt uitgebreid uitgelegd en besproken in een artikel van Jeroens hand in de jongste editie van de Elektor Audiospecial.
Tja, het grote nadeel wordt dan wel dat ik al mijn huidige units op de schop moet doen en alles nieuw investerenMartijn M schreef:De dipoolbijbel vind je onder de volgende link http://www.linkwitzlab.com/
Mijn eigen dipool is geen ontwerp van mezelf, maar van jeroen_d. Zie http://home.wanadoo.nl/dezaire/index.htm
Dit ontwerp wordt uitgebreid uitgelegd en besproken in een artikel van Jeroens hand in de jongste editie van de Elektor Audiospecial.
Op de VAD wel de Jamo dipool gehoord, en ondanks de crappy opstelling was dit wel één van de speakers die het meeste indruk op mij hebben gemaakt (en zeeer zeker niet de duurste die ik gehoord heb).
Ook met complexe stukken blijft deze overeind, bijv Dreamtheater welke wij daar opgezet hebben.
Maar een ontwerp met gesloten laag (de 23W's) en dan een dipool mid? Zou dat wat kunnen zijn?
Heb daar ook wel ontwerpen van voorbij zien komen (met Excel units).
Er gaat natuurlijk een hoop meer ontwikkelingswerk zitten in een dipoolontwerp op basis van jouw units dan simpelweg een RM op de 23W subs te zetten. Ik denk dat je met de scanspeak midwoofer en tweeter, aangevuld met bijvoorbeeld twee Peerless SLS12 woofers een topper zou moeten kunnen maken.
Hoewel de RM een hele fijne monitor is en de 23W een superwoofer in zijn klasse, is het een feit dat de OB3W zoals Jeroen die heeft ontworpen een heel stuk verder gaat dan een dergelijke combinatie; ik kan 't weten!
Je zou kunnen overwegen deze speaker na te bouwen. Als je je speakers en alle componenten die je nu hebt zou verkopen, zou je zelfs geld over houden na het bouwen van de OB3W.
Je bent van harte welkom om de OB3W bij mij thuis te komen beluisteren.
Helaas is het nu iets verder rijden voor je.
Hoewel de RM een hele fijne monitor is en de 23W een superwoofer in zijn klasse, is het een feit dat de OB3W zoals Jeroen die heeft ontworpen een heel stuk verder gaat dan een dergelijke combinatie; ik kan 't weten!
Je zou kunnen overwegen deze speaker na te bouwen. Als je je speakers en alle componenten die je nu hebt zou verkopen, zou je zelfs geld over houden na het bouwen van de OB3W.
Je bent van harte welkom om de OB3W bij mij thuis te komen beluisteren.
Helaas is het nu iets verder rijden voor je.


