Ontwikkeling van EL34-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

irribeo

Re: Ontwikkeling van EL34-Amp

Bericht door irribeo »

Ja even gebladerd, voor 2.1 Edcor was zonder cfb, wel UL zonder andere feedback maar wel met een ctje om een oscillatie op die testversie te verwijderen, laag was compleet onverzwakt 30Hz tov 1kHz, alleen hoog door die c of misschien trafo impedantie?, was er niet. Dus dat verlies vanaf zeg maar 400/600Hz is niet de trafo, maar ook niet heel schokkend, wel intrigerend :)
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Willy_61 schreef:
Tevens wordt de Rigol-scoop nu gevoed via een scheidingstrafo om 100% zeker te zijn dat er geen enkele koppeling is tussen de aarde van de scoop (de "0" van luidsprekers is niet de aarde) en die van de functiegenerator.
Er zit nog een capacitieve koppeling tussen aarde en de 0, je zou eens een verschilmeting moeten doen met de scoop gewoon aan aarde: de luidspreker-aansluitingen ieder op een kanaal en dan aftrekken, wellicht dat je dan geen dip meer hebt.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Michiel ik ga je tip straks eens toepassen, ik moet seffens even wat anders doen.
Ik heb ondertussen de test herhaald met EH-buizen, maar het signaal rechtstreeks aan de ingang van de eindtrap-print.
De toonregeling was blijkbaar moeilijk neutraal af te regelen.
Dit lijkt al meer op wat het moet worden, als we de dip even vergeten. Ziehier het resultaat:
Freq-EL34EH-R4.JPG
@ 3 dB = 5 Hz - 26 kHz
transplanum

Bericht door transplanum »

Jammer dat je de schaal niet gewoon normaal logaritmisch hebt gemaakt. Voor de rest geven je metingen prima aan wat voor vlees je in de kuip hebt.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

ik weet het, al enkele keren aan gedacht maar dan moet ik eerst achterhalen hoe ik dat juist in excel moet doen en ik heb eigenlijk constant tijd te kort - niet voor direct dus ;-)
transplanum

Heel simpel in excel: op de as klikken, as opmaken, schaal, logaritmisch.
Willy_61 schreef:
ik weet het, al enkele keren aan gedacht maar dan moet ik eerst achterhalen hoe ik dat juist in excel moet doen en ik heb eigenlijk constant tijd te kort - niet voor direct dus ;-)
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Er zit nog een capacitieve koppeling tussen aarde en de 0, je zou eens een verschilmeting moeten doen met de scoop gewoon aan aarde: de luidspreker-aansluitingen ieder op een kanaal en dan aftrekken, wellicht dat je dan geen dip meer hebt.
Pech Michiel, de verschilmeting geeft exact hetzelfde resultaat als de meting via scheidingstrafo...
transplanum schreef:
Ik krijg enkel bij de dB-as de optie logaritmische schaal niet bij de frequentie-as, ik gebruik Excel 2010.
Ik zoek dat later wel een keer uit
irribeo

Bericht door irribeo »

Dat ziet er aardig uit als spec 1dB voor 20kHz wat ik dacht dat Edcor vermeldde ? en perfect naar beneden toe.
transplanum

De 2010 versie werkt ongeveer het zelfde: dubbel klik op de as en je zit gelijk waar je moet zijn: schaal, logatitmisch kiezen.

Let er wel op dat je vanaf het begin spreiding grafiek kiest ( onder gebied te vinden) en niet lijn of iets dergelijks.
Willy_61 schreef:
mtb schreef:
Pech Michiel, de verschilmeting geeft exact hetzelfde resultaat als de meting via scheidingstrafo...
transplanum schreef:
Ik krijg enkel bij de dB-as de optie logaritmische schaal niet bij de frequentie-as, ik gebruik Excel 2010.
Ik zoek dat later wel een keer uit
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Microsoft is op zijn best om de essentiële opties weg te steken in het woud van opsmuk opties, maar soit, ik ben er uit. Vanaf nu logaritmische grafieken ;-)

De frequentiekarakteristieken zijn opnieuw opgenomen met links EH-buizen en rechts SED-buizen, ingangssignaal direct aan input eindtrap print.
Freq-EL34EH-L5.JPG
Freq-EL34SED-R5.JPG
Momenteel kan ik niet zeggen of het verschil boven de 20 kHz aan de buizen ligt, ik ga ze nu niet meer wisselen. Ik heb wel in UK nog 2 buizen kunnen bestellen van Svetlana, type Winged C, het beginnen blijkbaar de laatste te worden want de fabriek in St.-Petersburg zou niet meer produceren. De andere "Svetlana's" die nu verkrijgbaar zijn zouden van ergens anders komen.
Zodra die buizen geleverd zijn ga ik die inpluggen in het rechter kanaal en zullen we wellicht zien of de buizen effectief het gedrag boven de 20 kHz beïnvloeden.
transplanum

Hoera! Dat is tenminste een normale opmaak.

Heb je ook een meting gedaan met de secondaire in fase gedraaid?
Het zou nauwelijks* uit moeten maken maar er zit wel heel vroeg in het spectrum een resonantie piek. Die gaat heel bepalend zijn voor het geluidsbeeld. Wellicht heb je geluk dat het iets beter wordt.

*bij SE zie je dat vaak, zelfs bij de bekende merken. Het zou niet nodig moeten zijn.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Nieuwe Svetlana's (2) toegekomen.

Ik heb de Svetlana's van het rechter kanaal verhuisd naar het linker en in het rechter kanaal de 2 nieuwe Svetlana's geplaatst.
Daarna de karakteristieken opnieuw opgenomen maar ze zijn bijna identiek met die van mijn vorige post. De dips in de karakteristieken liggen nog steeds rond de 32-35 kHz, de eindbuizen hebben er dus niks mee te maken.
Freq-EL34SED-L6.JPG
@ -1dB = 5Hz - 24kHz
Freq-EL34SED-R6.JPG
@ -1dB = 5Hz - 20kHz

Het fenomeen situeert zich zeker in de eindtrap want tot na de fazedraaier is er geen dip te bespeuren in het signaal.
Anderzijds garandeert Edcor in zijn specificaties voor de UGT een weergave van @ -1dB = 20Hz - 20kHz en daar wordt inderdaad aan voldaan.
Onstaat de dip in de trafo, misschien door het oneigenlijk toepassen van CFB op een trafo die daar niet voor is ontworpen? Ik kom er zo niet achter.
transplanum schreef:
Het zou nauwelijks* uit moeten maken maar er zit wel heel vroeg in het spectrum een resonantie piek. Die gaat heel bepalend zijn voor het geluidsbeeld. Wellicht heb je geluk dat het iets beter wordt.
*bij SE zie je dat vaak, zelfs bij de bekende merken. Het zou niet nodig moeten zijn.
Dat gaat enkel een mooie oscillatie opleveren, ik heb hetzelfde uitgetest bij de CTA2.1, toen we daar ook CFB hebben toegepast en moest vaststellen dat als de faze niet juist zit bij CFB, de boel oscilleert.
Bij deze versterker, vanaf de start tot nu, heb ik nog geen enkele keer een oscillatie gehad.

Ik herhaal nog dat de klank fantastisch is zonder de minste vervorming en dat in elk detail. Ik beschouw die dip hier dan ook als een (heel ambetante) schoonheidsfout in de karakteristiek.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ik vermoed dat de lek-zelfinduktie met de capaciteit van de wikkeling een zuigkring vormen die rond de resonantie de belastings impedantie fors naar beneden haalt, is dan dus een eigenschap van de betreffende UGT.
Anne
transplanum

Ach, natuurlijk, de (kathode)tegenkoppeling. Was even vergeten dat die de heleboel dan verzieken zou als je het andersom aansluit.

Tja, die frequentie curves die je nu hebt is te wijten aan het feit dat je toch een cheapo trafo hebt. Als ik wikkel en zou zoiets tegen komen gaat die absoluut de prullenbak in maar zo te merken ben je er zowaar tevreden over.

Willy_61 schreef:
Nieuwe Svetlana's (2) toegekomen.

Ik heb de Svetlana's van het rechter kanaal verhuisd naar het linker en in het rechter kanaal de 2 nieuwe Svetlana's geplaatst.
Daarna de karakteristieken opnieuw opgenomen maar ze zijn bijna identiek met die van mijn vorige post. De dips in de karakteristieken liggen nog steeds rond de 32-35 kHz, de eindbuizen hebben er dus niks mee te maken.
Freq-EL34SED-L6.JPG
@ -1dB = 5Hz - 24kHz
Freq-EL34SED-R6.JPG
@ -1dB = 5Hz - 20kHz

Het fenomeen situeert zich zeker in de eindtrap want tot na de fazedraaier is er geen dip te bespeuren in het signaal.
Anderzijds garandeert Edcor in zijn specificaties voor de UGT een weergave van @ -1dB = 20Hz - 20kHz en daar wordt inderdaad aan voldaan.
Onstaat de dip in de trafo, misschien door het oneigenlijk toepassen van CFB op een trafo die daar niet voor is ontworpen? Ik kom er zo niet achter.
transplanum schreef:
Dat gaat enkel een mooie oscillatie opleveren, ik heb hetzelfde uitgetest bij de CTA2.1, toen we daar ook CFB hebben toegepast en moest vaststellen dat als de faze niet juist zit bij CFB, de boel oscilleert.
Bij deze versterker, vanaf de start tot nu, heb ik nog geen enkele keer een oscillatie gehad.

Ik herhaal nog dat de klank fantastisch is zonder de minste vervorming en dat in elk detail. Ik beschouw die dip hier dan ook als een (heel ambetante) schoonheidsfout in de karakteristiek.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik ben momenteel wat opzoekingen aan 't doen betreffende flash-overs in eindbuizen, ik heb dat nl. voorgehad in de EL34-amp met 1 eindbuis: flash-over in de top van de buis, gepaard gaande met wat gekraak in de LS, na het voorgloeien dus op het ogenblik dat de +300V opkwam. Na een herstart geen probleem meer tot de volgende dag: een half uurtje opgestaan zonder probleem maar bij het uitzetten een korte flash-over onder in de buis.

De versterker weggenomen om onder handen te nemen na het opzoekwerk. Ik vermoed dat het te maken heeft met de BIAS-instelling via de 10-turn, als de loper daar even geen contact heeft wordt de buis plots voluit gestuurd tot max. Ia. Ik zou dat kunnen opvangen door een 220k à 390k te plaatsen tussen de loper en de -55V, dat ga ik in elk geval toepassen.
Google relateert blijkbaar een flash-over enkel met defecte buizen, tenminste in de posts die ik tot nu heb bekeken.
Flash-over-1.PNG
zie R23-24
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vonken komen meestal van te hoge spanning, zit er bij de EL34 niet vlug in.Mag 800V in bedrijf en tot wel 2kV bij opstarten.
Als om een of andere reden de negatieve spanning wegvalt gaat er veel stroom lopen en wordt de anode flink rood en krijgen de UGT en voeding het ook moeilijk.Heetlopen kan vervorming (mechanisch) in de buis geven, dan gaat 't ook vonken.Maar bij aanzetten en koude buis ? Tenzij er al eerder een mishandeling is geweest.
Ziet er wel naar uit dat de buis niet deugd.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Geen mishandeling aan vooraf gegaan, toch niet bij mij ;-)

Het is één van de 2 Svetlana, Winged C-type, buizen die ik vanuit het UK heb laten overkomen.
Die zijn nl. aan het uitsterven omdat de St. Petersburg fabriek ermee opgehouden is en de "nieuwe" Svetlana's tegenwoordig bij Sovtek worden gemaakt met mindere kwaliteit.
De 2 buizen die ik zo had laten overkomen waren uitdrukkelijk (expliciet aangegeven in de bevestigingsmail!) niet meer gepaird en misschien moet ik daar wel de oorzaak zoeken: laatste stock, wat kan daar allemaal tussen zitten?

Ik ga die weerstanden plaatsen tussen lopers van 10turn en -55V, mijn laatste reserve Svetlana plaatsen en daar houdt het dan op.
Reactiveren zoals met oude buizen nogal eens gebeurt zal geen zin hebben zeker?
nanko

Bericht door nanko »

Als je het nog eens met philips buizen wilt proberen, ik heb er nog een stuk of 10 liggen.
Mogen weg voor weinig.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Die flash-overs zullen wel komen door de luidspreker-impedantie, die niet bepaald Ohms is:
FRS8-8.PNG
Je kan dit voorkomen met luidspreker-impedantie-correctie-netwerkjes, of een flinke over-all tegenkoppeling.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik vermoed de oorzaak te kennen: de eerste week gebeurde het af en toe dat het rechter kanaal even uitviel en ik kon niet direct vinden wat de reden was. Het zat wel in de omgeving van de rechter box, want soms volstond het hem eens te herpositioneren en het geluid was terug.
Natuurlijk dom van mij om dat probleem niet onmiddellijk ten gronde op te lossen. Pas een week later ...: de boxen zijn van wieltjes voorzien en om tijdens het poetsen ze makkelijk te kunnen wegzetten had ik ze achteraan voorzien van bananenstekkers. De aansluiting van 1 stekker was in de isolatie vastgedraaid waardoor die soms slecht contact gaf. Ik kan me voorstellen dat zo'n slecht contact telkens een opdoffer geeft aan de eindtrap.
@Anne: misschien is er dus toch mishandeling in het spel :oops:

Ik heb de eindtrap gerepareerd: schermroosterweerstand R20 van 150ῼ was oneindig en verbrand, R19 van 10ῼ was nog 7,6ῼ met hittesporen (beide weerstanden metaalfilm, 1W). Die weerstanden zijn vervangen en ik heb 330k gemonteerd tussen elke loper van een 10-turn en de -55V.
De buis die geflasht heeft toont visueel geen verschil met andere buizen en doormeting geeft geen kortsluiting aan tussen de pennen. Toch ga ik ze niet meer proberen te gebruiken.

Morgen eerst spanningen controleren en daarna buizen terug plaatsen (dus 1 nieuwe) en afregelen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Lullig, maar die dingen gebeuren. Als het probleem blijft is het te hopen dat niet de UGT aan die kant het heeft begeven, die kunnen slecht tegen draaien zondet belasting.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De UGT is zwaarder dan nodig: 60W en heeft bij doormeten geen verschillen aan het licht gebracht met het andere kanaal, dat zal dus wel meevallen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Toch denk ik dat de buis iets heeft (had).Bij SE versterkers mag de LS niet onderbroken.De eindbuis kan van veel stroom naar geen stroom gaan en bij het stoomloos worden kan de spanning aan de anode (en de UGT) heel hoog pieken als er geen belasting aanhangt.
Bij een PP is er altijd minstens één eindbuis in geleiding, krijgt de trafo geen kans om hoog te pieken, is steeds belast door de andere kant.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Spanningen zijn ok, BIAS op 50mA, versterker is in orde en blijft dat hopelijk ook -zonder flashover-.

1 ding ben ik nog niet tevreden over en daarvoor zoek ik een oplossing zonder dat ik in eerste instantie te ingrijpend moet wijzigen.
Het gaat over de "blob-biep" wanneer de versterker wordt uitgezet en die is afkomstig van het toonregelgedeelte. Wanneer ik nl. de ingangen van de versterker (dus zonder toonregeling) aan aarde leg blijft het gewoon stil als de versterker wordt uitgezet.
Ik heb al geprobeerd met een relaisschakeling (mini-printje - zie RE4) die de signaalpaden tussen toonregeling en versterker verbindt bij het aanzetten en waar bij het uitzetten het relais afvalt en de signaallijnen aan aarde worden gelegd, maar dat geeft maar een gedeeltelijke oplossing: er blijft een klik hoorbaar omdat het afvallen van het relais en wegvallen van de spanning op de toonregeling -nog- te snel na mekaar gebeurt.
TC-2.0.PNG
Ik moet daar eens rustig over nadenken want een oplossing zou het volgende moeten bevatten:
- geen geluid meer ("blob" of "klik") tgv uitzetten versterker
- behoud van de toonregeling
- geen al te grote ingrepen
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Probeer 's om met dat relais (4) de versterkeringangen niet naar de massa te schakelen maar gewoon los (massaverbinding weg).Met een C20 van 1mF lijkt 't me sterk dat het relais trager zou zijn dan het wegzakken van de voeding van de toon regeling.Of anders de elco over het relais kleiner ( of C20 dikker).
Anne
Plaats reactie