LBMS?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

LBMS?

Bericht door hanss »

Heren/dames
Na geruime tijd lezen, bouwen, genieten, etc heb ik een simpel doch lastige vraag: bestaat er een soort low (evt medium) budget monitor speaker? Volgens mij niet...

Nu heb ik niet de illusie de LBVS te overtreffen, maar het succes hiervan toont wel de behoefte aan budget-ontwerpen....

Graag Julie input/ideeën/commentaar.

Ik geef een aftrap:
Max 150/200 per stuk
Te maken met zaag, frees, schuurpapier?
Onderdelen die gemakkelijk en langere tijd beschikbaar zijn?

Groet hans

Ps. Als dit niet resulteert in een mooie speaker maar een leuke plek om over een dergelijke speaker te sparren is dat natuurlijk ook geen probleem...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LBMS?

Bericht door pappaleo »

Bedoel je €150/200 per stuk inclusief hout, afwerking etc?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBMS?

Bericht door Henkjan »

klik eens op die laatse link in Leo z'n sig... :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBMS?

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
klik eens op die laatse link in Leo z'n sig... :relax:
:lagge: :lagge: :lagge: Hij is er hoor, de officiele seal of approval :rock:
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: LBMS?

Bericht door hanss »

Ik dacht zelf dat 150/200 per stuk exclusief het hout etc.
Volgens mij kan iedereen dan zijn afwerking zelf bedenken.

Misschien is het ook mogelijk om het zo te regelen dat de inhoud van de kast gelijk moet blijven maar dat je (een bepaalde hoeveelheid) vrijheid hebt in de vorm van je kastje?

Ik heb inderdaad de speakers van Leo gezien.
Mooi:) Weet alleen niet of een dergelijke tweeter iedereen aanspreekt?
Hoe denken jullie daarover?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LBMS?

Bericht door pappaleo »

Hoe bedoel je
hanss schreef:
of een dergelijke tweeter iedereen aanspreekt
:?:

Je luistert toch niet naar de afzondelijke units, maar naar de monitor als geheel?

Of bedoel je het principe van de tweeter, de AMT in plaats van een dome?

In de duurste high end speakers worden AMT tweeters toegepast, dus met het principe zelf lijkt me niets mis.
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: LBMS?

Bericht door hanss »

Dag Leo,
Nee je hebt inderdaad gelijk natuurlijk...
Het is eigenlijk meer gevoel haha, en dat is nergens op gebaseerd.

Dus inderdaad, het moet om het beste geluid gaan.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: LBMS?

Bericht door architect »

Er bestaan diverse kant en klare zelfbouwprojecten binnen je budget.

Voor het budget heb je verschillende basiskeuzes te maken. Binnen je budget wordt veelal gekozen voor matige laagweergave.

Qua opzet komt het neer op de volgende 3:

1 - fullrangedriver
2 - standaard midwoofer + hoog
3 - laagwoofer + kleine fullrange
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBMS?

Bericht door ray5150 »

Je wilt dus een set Inimini's bouwen, je weet het zelf alleen nog niet. :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: LBMS?

Bericht door meiborg »

:mrgreen: Pfff mijn mini monitors zijn helemaal van de radar merk ik
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBMS?

Bericht door ray5150 »

Er valt dan ook niks aan te klikken in je onderschrift, Meiborg. :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: LBMS?

Bericht door meiborg »

Gnagna touché, je ziet: Ik ben wars van modieuze grillen als klikbare links in het onderschrift :sure:
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: LBMS?

Bericht door hanss »

Haha jouw mini-monitors doen hier een poging de grote kef-herbouw speakers te verslaan...en eerlijk is eerlijk: qua snelheid en stereobeeld winnen ze dat ook nog! Zal zo een fotootje maken:)

Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?

@architect:
Is met enkel een breedbander een goede laagweergave te behalen, of schaar je dat onder de matige keuzes?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBMS?

Bericht door Henkjan »

hanss schreef:
...... breedbander ...
riep daar iemand paasproject? :bakkie:
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: LBMS?

Bericht door hanss »

Zie hier de kleine en grote:)
Bijlagen
IMG-20160227-WA0002.jpg
IMG-20160227-WA0001.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: LBMS?

Bericht door meiborg »

Ohhhh die zijn mooi! Nee, als die er staan dan is het goed ;).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: LBMS?

Bericht door architect »

hanss schreef:
Haha jouw mini-monitors doen hier een poging de grote kef-herbouw speakers te verslaan...en eerlijk is eerlijk: qua snelheid en stereobeeld winnen ze dat ook nog! Zal zo een fotootje maken:)

Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?

@architect:
Is met enkel een breedbander een goede laagweergave te behalen, of schaar je dat onder de matige keuzes?
tja, wat mij betreft is dat een matige keuze.
maar een gevoelige kleine breedbander of midwoofer die heel hoog doorloopt combineren met een grotere laagwoofer vind ik de meest interessante optie. en met je ideeën over verschillende kastvormen kun je maar het beste voor een gesloten kast gaan
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBMS?

Bericht door markbakk »

hanss schreef:
Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?
Nee. Maar wel een heel goede coaxiale unit.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBMS?

Bericht door richard »

markbakk schreef:
hanss schreef:
Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?
Nee. Maar wel een heel goede coaxiale unit.
Ik heb ze ooit eens horen tetteren bij de MediaMarkt. Dat was zonde, maar daar zal de versterking en de hele entourage er om heen ook wel debet aan zijn geweest.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBMS?

Bericht door wouter »

markbakk schreef:
hanss schreef:
Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?
Nee. Maar wel een heel goede coaxiale unit.
Eng goed vond ik: http://medleysmusings.com/kef-ls50-drive-unit/

Ben zelf onder de indruk van het laag van de Tangband W5-2106, maar die mist in het hoog toch wel weer e.e.a., daar moet je voor gaan zitten. En dan is het nog niet allround, maar kan wel spectaculair goed zijn.

Ik heb er een monitor mee gefilterd, met 1 bafflestep correctie en 3 maatwerk zuigkringen. Zonder die zuigkringen zat er een typisch geluid aan de breedbander, waardoor ik best kan begrijpen dat iemand een breedbander een grote concessie vindt. Mits je de kleuring er uit filtert, of voor lief neemt, is het goed te pruimen. Maar echt allround wordt het niet, het is letterlijk hogere pieken en diepere dalen.

Terug naar je vraag.

Walt heeft een ScaMo15 achtig ontwerp gemaakt dat in je budget past. TG acoustics had met dezelfde midlaag unit een monitor die bejubeld werd op een luisterdag.

De LVBS met TB speakers van Dre werd ook goed gewaardeerd. Daarvan bestaat een monitor ontwerp: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selbs ... usatz.html

Kun je wellicht met zijn filter en wat aanpassingen voor de compacte behuizing ook een mooie monitor mee maken (staat een setje tweeters te koop in de MP sectie)

Leef je uit, op strassacker/lautsprechershop staan talloze ontwerpen:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... au_hhi.htm
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... it_kut.htm
Edit: links aangepast... Bij de laatste van de 2 kun je kiezen voor CT ontwerpen, de Cheap Tricks, of alle ontwerpen

Het aanbod op de sites van speakerland en speaker&co op het gebied van monitor/compacte speakers binnen jouw budget vind ik persoonlijk niet heel inspirerend. Beetje weinig nieuws lijkt het... SB acousics en wavecor, scanspeak discovery, kom je toch meer op de Duitse site of bij Troels Gravesen uit...

Een soort Inimini + : http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ran_en.htm
Laatst gewijzigd door wouter op zo 28 feb 2016, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: LBMS?

Bericht door John P »

Ik heb nog een setje chassis voor de polderbox die ik wel tegen een vriendenprijs wil verkopen. De ontwikkeling van de varianten ligt toch stil.
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: LBMS?

Bericht door hanss »

Dag Wouter, bedankt oor je uitgebreide reactie! Ik heb het gevoel dat 3 van linkjes hetzelfde zijn...

Los daarvan ben ik inderdaad voor een wat lager budget (en gewoon om wat te bouwen) bij speakerland etc qua monitors niet echt gelukkig met wat er te koop staat. Daarom zou ik het ook leuk vinden een soort speaker te maken die voor het geld gewoon goed is, in deze categorie.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBMS?

Bericht door Shadow »

hanss schreef:
Dag Wouter, bedankt oor je uitgebreide reactie! Ik heb het gevoel dat 3 van linkjes hetzelfde zijn...

Los daarvan ben ik inderdaad voor een wat lager budget (en gewoon om wat te bouwen) bij speakerland etc qua monitors niet echt gelukkig met wat er te koop staat. Daarom zou ik het ook leuk vinden een soort speaker te maken die voor het geld gewoon goed is, in deze categorie.
De ontwerpwedstrijd heeft leuke dingen voort gebracht;
klikkerdeklik!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBMS?

Bericht door wouter »

hanss schreef:
Dag Wouter, bedankt oor je uitgebreide reactie! Ik heb het gevoel dat 3 van linkjes hetzelfde zijn...

Los daarvan ben ik inderdaad voor een wat lager budget (en gewoon om wat te bouwen) bij speakerland etc qua monitors niet echt gelukkig met wat er te koop staat. Daarom zou ik het ook leuk vinden een soort speaker te maken die voor het geld gewoon goed is, in deze categorie.
You're welcome. Heb de juiste linkjes er ingezet, blijft een rare site want de adresbalk verandert niet mee als je door de pagina gaat. Nu staan de goede linkjes er in.

Wil je nu zelf iets ontwerpen of hier met wat adviezen van anderen een soort compacte variant van de LBVS hier uitroepen?
hanss
Berichten: 88
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 10:52

Re: LBMS?

Bericht door hanss »

Even paar daagjes afwezigheid..

Ja wat wil ik?uhm, misschien wel achterhalen wat de lbvs van de monitorwereld is ofzo.

Als ik relatief goedkoop een vloerstaander wilde maken koos ik "blind" de lbvs. Vroeg me af of er dergelijke keuzes zouden zijn...
Dat vooral
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”