Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
De UGT zouden best wat kleiner kunnen, niks goeds gevonden (iemand?).
http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-KT8 ... 00B-SE/566

Omgerekend 67 euro per stuk.[/k
http://www.bezdz.com/eng/eng_tran.htm
8 watt SE 52 euro
Komen natuurlijk een berg aan Verzkosten bij en heel veel geduld
Misschien dat je die toch interessant vind HenkJan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

AatV schreef:
.... maar gewoon voor al je trafo- en smoorspoelbenodigdheden een offerte vragen bij AE in Schagen.
Voor je uitgangstrafo kun je nog de prijs tussen een C-core of een EI transformator bevragen.
(een C-core is over het algemeen wat beter en ook duurder).
dat zal idd mijn eerst stap zijn.

maar voor hoeveel vermogen moeten die nou worden ? zodat die in elk geval niet de beperking worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Minstens voor 10W dan.Ra van 5k met een tap op ong. 40%.
Geeft een verhouding pri/sec van 25/1 voor 8Ω
Liefst wel >20H zelfinduktie en verzadiging wel >160mA (geeft 15W sinus en -3dB bij 35Hz).
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

zo, mail aan AE gestuurd...

voor de zekerheid nog een vraag over de Ra van de UGT: zeker weten dat deze 5k moet zijn? Ik kom eerder in dit topic en elders 2k5 ook tegen voor een KT88?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Klopt, maar is bij een lagere voedingsspanning (300 ipv 400v)
En bij de hogere spanning hoort een kleinere stroom voor eenzelfde vermogen in de buis.
De kathodeweerstand is hier nogal groot = weinig stroom.
Daarmee is een grotere belastingsweerstand meer aangepast.
Je kunt wel 2k5 nemen maar dan haalt ie bij de hier ingestelde stroom niet veel spanning meer en daarmee veel minder vermogen.Of je moet een andere voeding, meer stroom, minder spanning.Gaat wel ten koste van het rendement.Buizen doen 't beter bij een hoge spanning.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

OK, helder.

ff schema aangepast met hoe ik de gloei en de inschakelvertraging van plan ben
Bijlagen
HJ88 v2.~png.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Zat nog even te denken :sure: ,de KT88 kan meer dan wat in die schakeling gedaan wordt.Om later evt. wat te veranderen is het misschien handig om wat extra windingen op de trafo te hebben.Dus gewoon de secundaire voor 8Ω (evt tap op 4Ω) en dan nog een aansluiting zo'n 25% verder.
Zoiets van bijv.80 windingen voor 8Ω en dan nog 20 toeren erbij.
En die 20H is wel echt het minimum (zuinig opgevoed O:) ), mooi als 't meer kan.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

wat kan die nog meer dan? je maakt me wel nieuwsgierig
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
wat kan die nog meer dan? je maakt me wel nieuwsgierig
De KT88 kan wel meer dan de 9W die je hier hoogstens krijgt.
Met een UGT van zo'n Ra van 3k en een voeding van ruim 400V die 80mA per kant trekt moet er wel minstens 15W uit kunnen.Maar dan is het dus geen 5k meer wat nu mooi is.Met wat meer windingen aan de secundaire kant gaat de Ra primair naar beneden richting die 3k.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

ik ga deze zo bouwen, wil ik later wat anders met een KT88, dan begin ik wel weer overnieuw

ik heb de aanbieding van AE binnen:
2xUGT
Primair 5K
Secundair 0-4-8 Ohm
Met UL Tap en scherm
EI96/45.7
BxDxH ca.80x95x105mm
€148,- 2 stuks

1xVoeding
Primair 230V
Scherm
Secundair 0V-320V 0.2A
0V-5V 3.5A
0V-8V 2A
0V-6.3V 7A
EI96/59.7 BxDxH 80x110x105mm
€84,-

2x smoorspoel 10H 200mA
BxDxH ca. 55x60x70mm
€56,-
zijn er nog slimme vragen die ik kan stellen?
blonde kan ik wel zelf: wat is "EI96/45.7"?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door OpaBert »

lange zijde is 96mm van E en de Korte zijde is 48.7
edit 45.7
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Ik denk dat 45,7 de dikte van het blikpakket is.
De lange zijde is 96mm en de breedte ligt ook vast. Die is 80mm.

Lijkt me een redelijke aanbieding, is dit incl. BTW?
Met de smoorspoelen zijn ze wel duurder geworden dan ik van AE ken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

is ex BTW

afmetingen staan er separaat bij toch?
waar staat dat EI voor? is dat t type trafo?
wat zijn de alternatieven?
is ingieten wenselijk?
en Ah!buis schreef:
Liefst wel >20H zelfinduktie en verzadiging wel >160mA (geeft 15W sinus en -3dB bij 35Hz)
dat geven ze niet op, dus dit vragen? verder nog?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
is ex BTW

afmetingen staan er separaat bij toch?
waar staat dat EI voor? is dat t type trafo?
wat zijn de alternatieven?
is ingieten wenselijk?
en Ah!buis schreef:
Liefst wel >20H zelfinduktie en verzadiging wel >160mA (geeft 15W sinus en -3dB bij 35Hz)
dat geven ze niet op, dus dit vragen? verder nog?
E I is het soort kern.De spoel op 't middenbeen van de E en de I als sluitstuk (met wat vulling ertussen als spleet).
Die andere cijfers zijn wel aardig om te weten ( voor max. vermogen en min. freq) maar het lijkt me een behoorlijk grote trafo, zal wel goed zitten.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Bedankt.
op de vorige bladzijde, AatV schreef:
....Voor je uitgangstrafo kun je nog de prijs tussen een C-core of een EI transformator bevragen. (een C-core is over het algemeen wat beter en ook duurder).
beter in welk opzicht? en ik meen me ook nog ergens een opmerking over een R core voor de voedingstrafo te herinneren?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door AatV »

Het pdf vn een oud transformatorboek waar ik naar wilde verwijzen is helaas verdwenen. (Er zijn misschien anderen die nog iets aardigs over trafo's weten).
Heb wel iets gevonden van Lundahl over netransformatoren en hoewel een redelijk WC-eend gehalte krijg je toch een aardig idee van de voordelen van een (dubbele) C kern.
http://www.jacmusic.com/
Aan de linkerkant doorklikken naar no.3 (Lundahl etc)
nog een keer Lundahl
en vervolgens "what makes a Lundahl mains transformer so unique".

groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door RobertD »

Ik had laatst een prijsopgave van VlaarTronic voor mijn 807SE versterker gevraagd.

Twee 6k5 trafo's op C-kern gewikkeld kosten bij hem EUR 220,- incl BTW. (Secundair is dan 6 Ohm, mooie universele waarde.)
Dat is dus de prijs van AE, maar dan voor een C-kern.

Voor mij nu nog even buiten budget, maar ik houd het wel in gedachten.

Als ik naar de foto's op de site van Vlaar kijk, dan heeft hij zijn opleiding gehad bij AE.... het zou zo maar eens een oud-medewerker van AE kunnen zijn.

DHT-Rob heeft de trafo's van Vlaartronic getest en was uitermate tevreden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Leeuwarden »

Ik was deze week even bij M. vd Veen op visite om een vergelijking te maken met mijn huidige versterker en zijn PR20HE met KT120's erin. Wat ik om me heen zie is dat er grote belangstelling is om KT88 te wisselen voor KT120's. Voordeel van die KT120 is dat er maar 1 merk (?) is die ze maakt. Menno vertelde dat de KT88 toch wel zijn voorkeur had boven de KT120. Dus ik klik op de link die Aat geeft van Jacmusic en lees het verhaal over de KT88... Dan zie je gelijk door de bomen het bos niet meer... :-(
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

ik ga dus maar de prijs voor C kern trafo's ook maar aanvragen... en er ook maar een mailtje aan Vlaar aan besteden dan :) de MvdV ringkernen zijn helemaal duur... op die JAC site heeft men t over nadelen van ringkernen, waar doelt men op?

die PDF is elders gewoon te vinden hhor:
https://archive.org/details/ElectronicT ... ndCircuits
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

net de doos met onderdelen maar eens uit de schuur gehaald. Eerste leerpunt is dat ik een cursus russisch nodig heb om te begrijpen hoe alles heet :think:

alles op de trafo's en de smoorspoel na zijn aanwezig, de weerstanden en een deel van de condensatoren al gemonteerd in t kastje. wel een paar opmerkelijkheden:
  • er zijn 4 stuks van de 6NP1 buis (a.k.a. de 6H1П-EB zoals er op staat)
  • er zitten nog een paar mij onbekende buizen bij (zie foto beneden), type 5U30; iemand een idee waar die voor zijn?
  • C1v is 10µF 450V, en geen 630V, is dat wel goed genoeg?
  • C2a/C2b is een hele verzameling van, gemonteerd zit een 0.1µF exemplaar, verder nog 2 smaken 0.1µF in groen, een 0.22µF ook in groen, en nog wat dikke russen, waarschijnlijk ook 0.1µF (zie foto's). wat is het effect als deze maar de halve waarde heeft?
Bijlagen
wat voor buizen zijn dit nou .jpg
grijze condensatoren .jpg
groene condensatoren .jpg
dikke condensatoren .jpg
HJ88 v2.~png.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door democles »

Die 0,22uF gebruiken en een teflon van 0,1(de laatste foto) parallel zetten aan de 0,22uF.

Deze condensatoren kunnen prima samen,gebruik ze in mijn AD dac,s en voorversterkers.

Ook gezien het frisse karakter van de 6N1P in combinatie met de iets donkere KT88 een leuk paartje.
Laatst gewijzigd door democles op vr 26 feb 2016, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
er zitten nog een paar mij onbekende buizen bij (zie foto beneden), type 5U30; iemand een idee waar die voor zijn?
Zijn gelijkrichters, ken dat nr.niet, kan zijn dat die (één toch) hier te pas komt.
C1v is 10µF 450V, en geen 630V, is dat wel goed genoeg?
Denk 't wel
C2a/C2b is een hele verzameling van, gemonteerd zit een 0.1µF exemplaar, verder nog 2 smaken 0.1µF in groen, een 0.22µF ook in groen, en nog wat dikke russen, waarschijnlijk ook 0.1µF, wat is het effect als deze maar de halve waarde heeft?
Nog dik zat, ik vond 0,22µ al erg veel.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Henkjan schreef:
..... waarschijnlijk ook 0.1µF, wat is het effect als deze maar de halve waarde heeft?
Nog dik zat, ik vond 0,22µ al erg veel.
wat gebeurt er als deze te groot wordt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door Barry2001 »

Dit is een koppelcondensator. Die zit er om DC netjes tegen te houden en AC, je signaal, door te laten. Op die plek wil je dat de condensator zo min mogelijk het signaal beinvloedt. Meestal is dit 0.1u, vandaar de opmerking van Anne dat 0.22u al wat aan de grote kant is. Maak je 'm nog groter gaat íe wat met het geluid doen, gaat íe als een filter werken (weet je waarschijnlijk wel uit de luidspreker/filter bouw), en dat wil je niet.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Bericht door transplanum »

Het zou mooi zijn dat behalve een prijsje je de meetgegevens van zo'n trafo krijgt, anders koop jezomaar iets blind en voor zo'n hoog bedrag mag je ook wel zo iets er bij krijgen.
Plaats reactie