project 08 - desktop 3weg
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
zo, met hulp van een paar forumleden toch nog op tijd voor de wedstrijd een stereo paar gereed gekregen. De meest opvallende Arno die de mooie kastjes voor me gemaakt heeft
, en Leo die in Hengelo nog het filter voor me soldeerde op de door hem van te voren gereedgemaakte spijker plankjes
Ook Rudy bedankt voor het bij elkaar krijgen van (bijna) alle filtercomponenten zo op het laatste moment. En Loek die nog hielp de tuinslang kabels aan de speakons te zetten.

- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
er was nog wel een aanpassing in t filter gedaan t.o.v. wat hiervoor staat.
ipv die sperkring heb ik de HP uitgevoerd als "gedempte 2e orde", oftewel een C in serie en een RL shunt (met R in de orde grootte van de Rdc), en dat heeft t zelfde effect als die zuigkring, response ook identiek aan de vorige versie. met dank aan de Hobby Hifi, dit stond in het jongste nummer uitgelegd door BTik schreef:..... de impedantiepiek van de mid worden platgemaakt met een zuigkring. dit is waarschijnlijk het duurste onderdeel van het hele filter met de enorm hoge waarden die er voor nodig zijn. dit was namelijk de reden van de in elkaar gezakte impedantie, ...
Re: project 08 - desktop 3weg
Da's nog 'ns een knap potje delegeren !Henkjan schreef:zo, met hulp van een paar forumleden toch nog op tijd voor de wedstrijd een stereo paar gereed gekregen.
De meest opvallende Arno die de mooie kastjes voor me gemaakt heeft![]()
![]()
, en Leo die in Hengelo nog het filter voor me soldeerde op de door hem van te voren gereedgemaakte spijker plankjes
![]()
![]()
![]()
Ook Rudy bedankt voor het bij elkaar krijgen van (bijna) alle filtercomponenten zo op het laatste moment.
En Loek die nog hielp detuinslangkabels aan de speakons te zetten.
Heb je (afgezien van het meten) er zelf nog iets aan gedaan ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
zekers, ik heb bijvoorbeeld enorm lang zitten wachten op de koerier met de bestelde Neutriksray5150 schreef:Heb je (afgezien van het meten) er zelf nog iets aan gedaan ?![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
zo, met de wedstrijd over kan ik rustig verder met t filter optimaliseren door er een bak onderdelen extra tegen aan te gooien, zeg maar de HH aanpak
als eerste de hobbel rond de 8½kHz in de tweeter response, als dat veroorzaakt wordt door een resonantie, dan zou die wat dempen nog wel een meer rust en natuurlijkheid kunnen brengen. RCL zuigkring van 18ohm, 0.33µF, 1mH zou t moeten doen, dus dat gaan we testen.
wat anders dat ik in de sim gegooid heb is een wat hogere x-over naar de tweeter. kwa overname zou dat beter uit komen, de fases van tweet en mid vallen dan echt helemaal over elkaar heen. maar als je dan kijkt naar de of-axis response dan lijkt het ineens een minder goed idee:daar waar die bij overname bij 4kHz er echt netjes uit zag:Omdat je bij een PC luidspreker met een kleine beweging al snel flink off-axis zit te luiteren, laten we de overname dus bij 4kHz zitten
als eerste de hobbel rond de 8½kHz in de tweeter response, als dat veroorzaakt wordt door een resonantie, dan zou die wat dempen nog wel een meer rust en natuurlijkheid kunnen brengen. RCL zuigkring van 18ohm, 0.33µF, 1mH zou t moeten doen, dus dat gaan we testen.
wat anders dat ik in de sim gegooid heb is een wat hogere x-over naar de tweeter. kwa overname zou dat beter uit komen, de fases van tweet en mid vallen dan echt helemaal over elkaar heen. maar als je dan kijkt naar de of-axis response dan lijkt het ineens een minder goed idee:daar waar die bij overname bij 4kHz er echt netjes uit zag:Omdat je bij een PC luidspreker met een kleine beweging al snel flink off-axis zit te luiteren, laten we de overname dus bij 4kHz zitten
Re: project 08 - desktop 3weg
Die boem in het laag mag ook iets minder HJ...
Ik had niet verwacht dat het té veel kon zijn uit dit kastje
Ik had niet verwacht dat het té veel kon zijn uit dit kastje
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
laag kan ook (deels) de ruimte zijn geweest
nog flink (virtueel) lopen tweaken aan t filter rondom de mid/hoog overname, maar nagenoeg alles wat ik aanpast leverde een minder mooie off-axis response op, wel is er een weerstandje in het midfilter bijgekomen (in serie met de C2021) die de puntjes op de ï zette en de 30° curve erg mooi vlak maakte met een nette tilt van 1dB per decade
morgen maar eens gaan luisteren
nog flink (virtueel) lopen tweaken aan t filter rondom de mid/hoog overname, maar nagenoeg alles wat ik aanpast leverde een minder mooie off-axis response op, wel is er een weerstandje in het midfilter bijgekomen (in serie met de C2021) die de puntjes op de ï zette en de 30° curve erg mooi vlak maakte met een nette tilt van 1dB per decade
morgen maar eens gaan luisteren
Re: project 08 - desktop 3weg
Ik vond het laag ook teveel aanwezig toen hij op de tafel stond.
Het werd een stuk beter op de stands.
Misschien komt dit doordat de baspoort in het verlengde van het tafelblad was?
Maar een leuke speaker hoor zo met die coaxiaal er in.
Het werd een stuk beter op de stands.
Misschien komt dit doordat de baspoort in het verlengde van het tafelblad was?
Maar een leuke speaker hoor zo met die coaxiaal er in.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
dat was ook de bedoeling om t laag wat te versterken door plaatsing op tafel, maar dat idee was puur op basis van de simulatie van de woofers om daar een nette response uit te krijgen; de mid speelde wat zachter dan gedacht, dus dan doen de woofs mss wat veel. ik had daar in zoverre rekening mee gehouden dat ik nog een paar driehoekige stukjes demping klaar heb liggen om in de poort te schuiven. maar ik ga dat pas doen als ze op hun definitieve plek staan.
gisteren wat geluisterd en de rcl voor de tweeter (om de 8½kHz bult te dempen) getest, erg weinig verschil te horen, zo weinig dat ik niet uitsluit dat het placebo horen is. het is hoe dan ook een zeer neutrale speaker (valt me nu goed op omdat ik ze in de woonkamer test en daar speel ik normaal met de Black Beauty die natuurlijk niet helemaal neutraal is) die ook ver off-axis gelijk blijft klinken (valt me nu extra goed op omdat ik ze in de woonkamer test en daar speel ik normaal met de Black Beauty die natuurlijk redelijk bundelt)
gisteren wat geluisterd en de rcl voor de tweeter (om de 8½kHz bult te dempen) getest, erg weinig verschil te horen, zo weinig dat ik niet uitsluit dat het placebo horen is. het is hoe dan ook een zeer neutrale speaker (valt me nu goed op omdat ik ze in de woonkamer test en daar speel ik normaal met de Black Beauty die natuurlijk niet helemaal neutraal is) die ook ver off-axis gelijk blijft klinken (valt me nu extra goed op omdat ik ze in de woonkamer test en daar speel ik normaal met de Black Beauty die natuurlijk redelijk bundelt)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
ze staan nu op zolder, en het laag is gewoon netjes, geen dreun of boem te bekennen. was denk ik toch die ruimte
-
Luisteraar
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 13:24
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
er staan wat foto's on het Hengelo foto topic:

ik zal als ze helemaal zijn afgewerkt (moet nog lak of was op) wel nw foto's maken.
ps: als iemand ze ook wil bouwen: ik hoor in de wandelgangen dat er nog zo'n mooi setje hout beschikbaar is
ik zal als ze helemaal zijn afgewerkt (moet nog lak of was op) wel nw foto's maken.
ps: als iemand ze ook wil bouwen: ik hoor in de wandelgangen dat er nog zo'n mooi setje hout beschikbaar is
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: project 08 - desktop 3weg
Henkjan schreef:ze staan nu op zolder, en het laag is gewoon netjes, geen dreun of boem te bekennen. was denk ik toch die ruimte
Mooi resultaat, je was al tevreden over deze coax met het Berndt Timmermans filter. Heb je dit nu nog verbeterd?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
je bedoelt het Spiralino filter? dit is echt een klasse beter, het Spiralino filter was bewust simpel gehouden vanwege a) prijs en b) het moest in de kast passen. daardoor is het niet zo gebalanceerd als de meeste BT filters
Re: project 08 - desktop 3weg
Gisteren even naar deze jongens geluisterd:ze zijn echt prima zeg!
Het laag vond ik zeker niet te kort,maar het mag altijd meer uiteraard!
Mooi neutraal met voldoende detail en het geheel kwam meer dan prima los van de speakers.
Het laag vond ik zeker niet te kort,maar het mag altijd meer uiteraard!
Mooi neutraal met voldoende detail en het geheel kwam meer dan prima los van de speakers.
Re: project 08 - desktop 3weg
Als Jan nu even een datum voor Breda prikt dan kunnen we ze daar nogeens beluisteren. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
prima. in die kleine ruimte links van de entree graagFR_Aad schreef:Als Jan nu even een datum voor Breda prikt dan kunnen we ze daar nog eens beluisteren.![]()
Re: project 08 - desktop 3weg
Pb! Wat is je huidige filter en dempingsschema nu HJ?Henkjan schreef:ps: als iemand ze ook wil bouwen: ik hoor in de wandelgangen dat er nog zo'n mooi setje hout beschikbaar is
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
demping:Shadow schreef:Wat is je huidige filter en dempingsschema nu HJ?
filters zoals t speelde in Hengelo:
tweet:
mid
bas
ik ben nog wat aan t tweaken, maar grote veranderingen worden dat niet.
tzt komt wel t definitieve schema in dit topic
Re: project 08 - desktop 3weg
Ok, ik hoop dat Arno het kitje nog had, dan kan ik de drivers al bestellen, de filteronderdelen komen tzt dan wel, die moeten in een aparte kast ook...heb er zin an!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
Zal ik buisjes meenemen HJ?Henkjan schreef:prima. in die kleine ruimte links van de entree graagFR_Aad schreef:Als Jan nu even een datum voor Breda prikt dan kunnen we ze daar nog eens beluisteren.![]()
neem ik m'n Marantz CD speler en klasse-A versterker ook weer mee
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: project 08 - desktop 3weg
Barry2001 schreef:Zal ik buisjes meenemen HJ?Henkjan schreef:prima. in die kleine ruimte links van de entree graagFR_Aad schreef:Als Jan nu even een datum voor Breda prikt dan kunnen we ze daar nog eens beluisteren.![]()
neem ik m'n Marantz CD speler en klasse-A versterker ook weer mee
