Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooting)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door richard »

SmauG schreef:
Wanneer het inputvoltage verhoogd wordt gaat ook die kant wat rauwer klinken, maar dit gebeurt bij een hogere input.
Zegt dit iets over de power handling zonder "woofer" om de energie te verwerken?
Pas maar op dat je jouw forumnaam geen eer aan gaat doen.

In een parallel filter zien de woofer en tweeter elkaar niet. Dus in principe heeft dat niets met de belastbaarheid te maken. Het kan wel zijn dat er een soldering van bijvoorbeeld de parallel netwerkjes van de tweeter los ligt, dan krijgt die wel veel meer voor zijn kiezen.
SmauG
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 19:05
Locatie: Zaandijk

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door SmauG »

ds23man schreef:
In mijn geval was het een spoel in het filter.
Daar hoop ik maar niet op dan.
Bertje schreef:
SmauG schreef:
Hoi Rob, jij ook hier!
Een impedantiemeting, kan ik dat zelf doen, of kan iemand daarbij helpen?
Jahoor al jaaaren... 8)
Impedantiemeting is niet echt moeilijk, maar je moet er wel wat spullekes voor hebben. Heb je die niet, dan rest er weinig anders dan condensators er uithalen, meten en bij twijfel wisselen met het andere filter om te horen of het fenomeen meeverhuisd. Spoelen kunnen het ook zijn, in de car audio trillen ze nog wel 's van de print af.. :rofl:
Dus ga die RCL meer maar alvast ergens lenen...
Ik ga nog een paar tests doen, en dan met de soldeerbout aan de gang.
Ik heb inmiddels gevonden dat de gelijke condensatoren te bestellen zijn dus dat bied hoop.
richard schreef:
SmauG schreef:
Wanneer het inputvoltage verhoogd wordt gaat ook die kant wat rauwer klinken, maar dit gebeurt bij een hogere input.
Zegt dit iets over de power handling zonder "woofer" om de energie te verwerken?
Pas maar op dat je jouw forumnaam geen eer aan gaat doen.

In een parallel filter zien de woofer en tweeter elkaar niet. Dus in principe heeft dat niets met de belastbaarheid te maken. Het kan wel zijn dat er een soldering van bijvoorbeeld de parallel netwerkjes van de tweeter los ligt, dan krijgt die wel veel meer voor zijn kiezen.
Enkele millivoltjes moet goed gaan toch O:)

Ik vind het toch apart dat de tweeter alleen een zuivere toon produceert, maar met filter in lijn het echt vervormt klinkt.
Is dit normaal gedrag?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door pappaleo »

Voordat je allemaal nieuwe onderdelen gaat bestellen, is het dan niet handig om van beide units eens een impedantiemeting en een frequentieresponse (in de kast) te meten met én zonder filter?

Wat hier gebeurt lijkt me allemaal een beetje hap-snap onderzoek.
SmauG
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 19:05
Locatie: Zaandijk

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door SmauG »

pappaleo schreef:
Voordat je allemaal nieuwe onderdelen gaat bestellen, is het dan niet handig om van beide units eens een impedantiemeting en een frequentieresponse (in de kast) te meten met én zonder filter?

Wat hier gebeurt lijkt me allemaal een beetje hap-snap onderzoek.
Ik bestel nog niets :-"
Hap-Snap is misschien wat kort door de bocht, er is al het nodige aan vooraf gegaan en ik meen te hebben uitgesloten dat het de electronica/akoestiek/driver units zijn.
Dan blijven er nog twee kasten en twee crossovers over.

Ik probeer met de middelen die ik heb het probleem aan te wijzen en daarbij heb ik wellicht wat hulp nodig, voor alles een eerste keer nietwaar?

Misschien niet onbelangrijk, ik probeer te staven wat ik ervaar, en wat ik vooral als bijzonder storend ervaar.
Laatst gewijzigd door SmauG op wo 17 feb 2016, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door SARK »

pappaleo schreef:
Voordat je allemaal nieuwe onderdelen gaat bestellen, is het dan niet handig om van beide units eens een impedantiemeting en een frequentieresponse (in de kast) te meten met én zonder filter?

Wat hier gebeurt lijkt me allemaal een beetje hap-snap onderzoek.
+1

Stap-1- Filter van beide luidsprekers omwisselen (als ik het goed heb dan zijn de units met schuifstekkers aangesloten dus is het omwisselen vrij eenvoudig), als het probleem met het filter meeverhuist dan ...
Stap-2- Alle soldeerpunten goed nasolderen (doe dit meteen bij beide filters) als het probleem blijft dan ...
Stap-3- Filtercomponenten van "de boosdoener" lossolderen en stuk voor stuk nameten (tegen die tijd ben ik weer terug van mijn vakantie en kun je de LCR meter lenen om ook de spoelen bij de spreekwoordelijke ballen te kunnen pakken)

Als in Stap-1- het probleem niet meeverhuist dan mag iemand anders een ander scenario bedenken :mrgreen:
SmauG
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 19:05
Locatie: Zaandijk

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door SmauG »

SARK schreef:
pappaleo schreef:
Voordat je allemaal nieuwe onderdelen gaat bestellen, is het dan niet handig om van beide units eens een impedantiemeting en een frequentieresponse (in de kast) te meten met én zonder filter?

Wat hier gebeurt lijkt me allemaal een beetje hap-snap onderzoek.
+1

Stap-1- Filter van beide luidsprekers omwisselen (als ik het goed heb dan zijn de units met schuifstekkers aangesloten dus is het omwisselen vrij eenvoudig), als het probleem met het filter meeverhuist dan ...
Stap-2- Alle soldeerpunten goed nasolderen (doe dit meteen bij beide filters) als het probleem blijft dan ...
Stap-3- Filtercomponenten van "de boosdoener" lossolderen en stuk voor stuk nameten (tegen die tijd ben ik weer terug van mijn vakantie en kun je de LCR meter lenen om ook de spoelen bij de spreekwoordelijke ballen te kunnen pakken)

Als in Stap-1- het probleem niet meeverhuist dan mag iemand anders een ander scenario bedenken :mrgreen:
Ik ga deze stappen doorlopen!
kleine opmerking over Stap-1

Als ik de luidsprekers fysiek van plek en kanaal verwissel (probleem gaat mee)
Vervolgens de drivers onderling uitwissel (probleem blijft)
Heb ik dan niet het filter te pakken? of kan er werkelijk iets mis zijn met de kast :shock:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door SARK »

SmauG schreef:
Vervolgens de drivers onderling uitwissel (probleem blijft)
Als het probleem bij het filter blijft na het omwisselen van de drivers dan klopt het wat je zegt. Het zou mij verbazen als de storing aan de kast zou liggen.
SmauG
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 19:05
Locatie: Zaandijk

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door SmauG »

Goed, even rapporteren.

Vanavond heb ik de soldeerbout ter handen genomen en ben ik het filter van de "kwalijke speaker" nagelopen.
Voor de zekerheid heb ik de verdachte condensatoren los gesoldeerd en na gemeten. Waren ok op capaciteit.

Ik heb alle soldeereilanden doorgesoldeerd totdat overal nette glimmende eilandjes waren ontstaan. Geen krakkelee meer rond sommige punten.
Omdat ik toch zo lekker bezig was heb ik het filter van de andere speaker ook maar even onder handen genomen.

Daarna de luidsprekerkabels weer opnieuw aangestript en iets anders (ruimer) aangesloten. Dit heeft me wel weer een stukje van mijn o-zo "kritische" luidsprekerkabel lengte gekost maar ach :hide:

En dan... luisteren.

De eerste cd speelt nu al enkele nummers achtereen zonder ook maar een valse noot, de balans van de luidsprekers is duidelijk veranderd. opener en helderder (op een goede manier). Waar ik eerst goed moest luisteren of de tweeters wel meespeelden hoor ik nu duidelijk dat het hoog weer meedoet, dit is bij beide speakers beter geworden. (kan ook psychisch zijn)

Wat vooral opvalt, en wat mij vooral bevreemd!
De versterker wordt nauwelijks handwarm :think: Waarbij hij voorheen altijd direct opwarmde. Hetgeen mij doet geloven dat er voor het goede echt iets is veranderd.


Nu de hamvraag.

Wat was er loos, welke verbinding(en) konden zo slecht zijn dat de belasting dusdanig veranderde dat de versterker daar zo warm van werd?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door richard »

Misschien hadden de soldeereilandjes last van tinpest en is dat hu hersteld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tinpest
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metaalhaartjes
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Bericht door markbakk »

We weet het?
De schakeling met C3, C4 en L1 is een opmerkelijke. Als daar wat heeft losgezeten... En je versterker is gaan oscilleren...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”