philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Thomox »

Beste forummers,

De buurman kwam gisteren met een viertal drivers en twee filters aan die hij bij het grofvuil zou gooien als ik ze niet wilde hebben. Aangezien ik die woofertjes nog wel wil gebruiken heb ik ze aangenomen. Die woofertjes wil ik eventueel gebruiken als ondersteuning voor een FRS8 of een CHR70. Woofertje is ADAD8066/W4.
Tweeters heb ik voorlopig nog geen plannen voor.

Ik heb vanmorgen even een CHR70 aangesloten in combinatie met een woofertje. Het woofertje ging vele malen zachter dan mijn markaudio, zal wel lage gevoeligheid hebben haha.

Daarom even een 10 ohm in serie met de CHR70. Woofertje geeft een aangenaam ondersteunend laag, alleen loopt hij te ver door in het hoog. Zo op het gehoor lijkt het x-over op ongeveer 2 kHz te liggen. Uiteraard ook wel logisch gezien het feit dat het een 2-weg is met een tweeter van ongeveer een inch.

Wie kan mij vertellen uit welke Philips 2-weg speaker dit is? En welke waarden hebben de spoel en condensator uit het filter?

Alvast bedankt!

ben ik op zoek naar de waarden van het filter van deze drivers.
Bijlagen
Drivertjes
Drivertjes
Filter
Filter
Schematisch weergave filter
Schematisch weergave filter
Laatst gewijzigd door Thomox op vr 12 feb 2016, 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16

Bericht door Olaf Analogue »

Het filter en de woofer horen bij elkaar, de tweeter komt uit een ander systeem weg.
De spoel in serie met de woofer heeft een waarde van 0,8 mh.
De condensator in serie met de originele 4 ohm tweeter heeft een waarde van 12 Uf
De spoel parallel aan de tweeter heeft een waarde van 0,35 mh

( zou de tweeter toch uit ditzelfde systeem komen (ik heb dat nog niet aan de hand gehad) dan zou de condensator een waarde hebben van 3,3 uf en de parallel spoel een waarde van 1,0 mh hebben.)

Kun je trouwens even een foto maken van de tekst op de magneet van de tweeter?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16

Bericht door Thomox »

Dat is snel Olaf, dankjewel!

Hij zei dat het spul wel bij elkaar hoorde, maar er kan altijd mee geknoeid zijn natuurlijk...

Fotootje van de tweeter hieronder :)

Sorry voor de slechte cijfers/letters, ligt niet aan de foto.. Je kunt 't in daglicht ook niet lezen helaas.

EDIT: x-over ligt dus op 2455 Hz...
Bijlagen
Tweeter 1
Tweeter 1
Tweeter 2
Tweeter 2
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat er AD162/T8 op staat, kun je ze misschien even meten ?
In dat geval zou de condensator 8 uf zijn en de parallel spoel 0,5 mh
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 12 feb 2016, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16

Bericht door RNacoustics »

Op één of ander manier blijft de oude luidsprekers van Philips mij fascineren.
Heb zelf ook nog de nodige spullen liggen.
Toch maar een keer wat mee gaan doen.
In de 3weg luidspreker zit o.a. de fraaie 5060SQ middentoner
Bijlagen
DSCF2539.jpg
9710-4.jpg
ad5046-3.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16

Bericht door Olaf Analogue »

RNacoustics schreef:
Op één of ander manier blijft de oude luidsprekers van Philips mij fascineren.
Heb zelf ook nog de nodige spullen liggen.
Toch maar een keer wat mee gaan doen.
In de 3weg luidspreker zit o.a. de fraaie 5060SQ middentoner
Die hele fascinatie is bij mij juist helemaal de pan uit geslingerd na het voltooien van mijn lompe drieweg systemen. :)
Sinds deze staan te spelen lig ik elke nog elke dag in katzwijm in mijn stoel te luisteren :)


viewtopic.php?f=17&t=22816&start=25
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16

Bericht door Thomox »

Olaf Markus schreef:
Ik denk dat er AD162/T8 op staat, kun je ze misschien even meten ?
In dat geval zou de condensator 8 uf zijn en de parallel spoel 0,5 mh

Zojuist even gemeten. 7 Ohm en 7.5 Ohm, tikkeltje verschil dus. Maar wel een 8 Ohms versie dus...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Olaf Analogue »

In dat geval is het eindresultaat dus een 0,8 mh spoel in serie met de bas, een 8 uf condensator in serie met de tweeter, en een 0,5 spoel parallel aan de tweeter.
In een heel enkel geval gebruikte philips ook afwijkende waardes, maar de condensator moet nog af te lezen kunnen zijn, als deze inderdaad 8 uf is dan klopt de rest ook wel.
De waardes die ik noem komen rechtstreeks uit hun eigen database.
De waardes van de condensator en de spoelen kun je ook meten met een LCR meter, deze zou je kunnen aanschaffen als je meer met luidsprekers en filters hobbyt.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Thomox »

Oké, bedankt voor je bijdrage Olaf.

Nu kom ik bij het volgende... Ik wil dus graag deze twee woofers in serie zetten (Z = 8 Ohm), hetgeen iets aangenamer is voor de versterker in combinatie met een parallelle CHR70 (Z = 4 Ohm).
Dit komt dan op een impedantie van 2.66 ohm, nog vreselijk laag... Maar alsnog beter dan alles parallel.

Nu kan ik hiervoor een simpel LC (LP) netwerk met een spoel van 1.5 mH en een bipolaire elco van 180 uF voor maken...

Krijg ik hiermee een simpel subwoofertje of zie ik dingen over het hoofd?

Alvast bedankt!

EDIT: resonantiefrequentie ligt dan op 306 Hz met een impedantie van 2.88 Ohm.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Olaf Analogue »

Thomox schreef:
Oké, bedankt voor je bijdrage Olaf.

Nu kom ik bij het volgende... Ik wil dus graag deze twee woofers in serie zetten (Z = 8 Ohm), hetgeen iets aangenamer is voor de versterker in combinatie met een parallelle CHR70 (Z = 4 Ohm).
Dit komt dan op een impedantie van 2.66 ohm, nog vreselijk laag... Maar alsnog beter dan alles parallel.

Nu kan ik hiervoor een simpel LC (LP) netwerk met een spoel van 1.5 mH en een bipolaire elco van 180 uF voor maken...
Met deze vraag draag ik je graag over naar de experts :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door wouter »

Thomox schreef:
Oké, bedankt voor je bijdrage Olaf.

Nu kom ik bij het volgende... Ik wil dus graag deze twee woofers in serie zetten (Z = 8 Ohm), hetgeen iets aangenamer is voor de versterker in combinatie met een parallelle CHR70 (Z = 4 Ohm).
Dit komt dan op een impedantie van 2.66 ohm, nog vreselijk laag... Maar alsnog beter dan alles parallel.

Nu kan ik hiervoor een simpel LC (LP) netwerk met een spoel van 1.5 mH en een bipolaire elco van 180 uF voor maken...

Krijg ik hiermee een simpel subwoofertje of zie ik dingen over het hoofd?

Alvast bedankt!

EDIT: resonantiefrequentie ligt dan op 306 Hz met een impedantie van 2.88 Ohm.
Ik denk dat je dingen over het hoofd ziet... Ik kan me niets voorstellen bij een impedantie van 2.66 Ohm. Is dit een rekensom of een simulatie?

Ik kan m voorstellen dat je met een serie filter gaat werken zoals in de visaton Stella light zit.
Hier heb ik wat leuke dingen gedaan met een fullrange en een 6,5" philips woofer (welke ongefilterd ingezet werd) http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17644

Een 2,66 Ohm situatie kan ik me niet voorstellen, tenzij je een heel gek filter er voor knoopt...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat de impedantie van de filteronderdelen buiten beschouwing gelaten is. Dan krijg je 3 units parallel = 2,66 ohm, waarbij dan weer buiten beschouwing gelaten is dat de impedantie niet over het hele frequentiebereik van de unit gelijk is.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Thomox »

Ik ben nog een noob, dus gooi vragen in mijn richting en ik zal zover mogelijk antwoorden!

Die 2.66 ohm was inderdaad met 3 drivers parallel, geen rekening gehouden met het feit dat de impedantie varieert bij frequenties.

Zou het filter wat ik wil gebruiken werken? Of zit ik compleet fout?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door wouter »

Als je een LP wilt maken voor de CHR dan zul je de impedantiepiek moeten afvlakken. Denk aan waardes van 5-10 mH en 220-470 uF voor een LCR die parallel staat aan de 4 ohm driver.

En dan heb je de filtering van de woofers nog niet voor elkaar. Dus, ja je ziet helaas e.e.a. over het hoofd vrees ik :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Henkjan »

dus je wil die CHR's in een monitor en dan die 2 philips woofers als sub?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Thomox »

De chr70 zit in een IKEA schaal gebouwd, een GHP constructie met 680 uF.

Ik wil die twee woofers als sub op hetzelfde kanaal krijgen.

Dus zoiets als mijn foto..
Bijlagen
IMG_20160215_120709.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Olaf Analogue »

O, dan zou ik in ieder geval de GHP condensator weghalen, die zat er juist in om het laag wat aan te dikken maar dat is dus straks niet langer nodig.
Scheelt weer een dikke condensator in de signaalweg waardoor de weergave verbetert, zeker als het zou gaan om een ELco (aannemelijk gezien de hoge waarde)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Henkjan »

mono? of heb je 4 woofers?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Thomox »

mono inderdaad :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Henkjan »

OK...

het gaat dus om deze zeker?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... chr70+IKEA

om t filter te kunnen bepalen is een meting (in de bol), minstens van de impedantie, nodig.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Thomox »

Hmm.. dan kan ik beter gebruik maken van 2 kanalen op een TA2024, waarvan 1 voor de bol en 1 voor de twee woofers.

Het komt er dus uiteindelijk op neer dat het een losstaande subwoofer moet worden, passief.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8

Bericht door Henkjan »

moet je nog steeds gaan meten hoor, anders kan je geen passief filter opzetten
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”