6N1P / 6N2P met 6H6P voorversterker met TP COD-DAC ingang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

de_smit

Re: buizen voorversterker - alleen spdif in via hk-dac_2011

Bericht door de_smit »

:rock: yes, een stap verder! Het zacht spelende kanaal was inderdaad de oorzaak van de verkeerde aansluiting. Volgens het schema zou voor beide kanalen de - uitgang op de positie van pin2 van de niet meer aanwezige opamp moeten zitten, maar het ene kanaal blijkt met - uit op pin 2 te zitten en het andere kanaal op pin 6. Fijn zo'n schema. (Resp. pin 18 en 26 van de PCM1798)

Na het geheel een poosje te hebben laten spelen, heb ik de 200ohm weerstanden vervangen door 1k 0,5W weerstanden. De metingen zijn prima. Een voedingsspanning van ca. 158V, een krappe 0,7mA door de SRPP en ca. 4,6mA door de kathode volger. Het klinkt echt goed nu. Met de 200ohm weerstanden had ik bij iets meer volume (voor zover mogelijk met de kinderen op bed) af en toe een kraakje/vervorming, met name over de tweeter. Dat lijkt nu helemaal weg. Of dit technisch te verklaren is of ergens anders mee te maken kan hebben, weet ik niet. Maar weg is weg.
Bedankt voor de tip Anne :goeie: (en natuurlijk iedereen die zijn inbreng tot nu toe gehad heeft)

Maar ik ben er nog lang niet.
Zolang ik geen schokkende zaken tegen kom, laat ik het schema zo. Ik moet nu de kast gaan bedenken, volume regelaar en ingang selectie toevoegen. Ingang selectie gaat wel lukken. Kan ik als volume regelaar een 100k alps voor de srpp zetten met zijn loper aan het rooster? Als ik goed redeneer geeft de 100k parallel aan de 50ohm i/v weerstand een nauwelijks waarneembare verlaging van deze weerstand. Dan blijft de voor de DAC zichtbare belasting toch ook vergelijkbaar aan de huidige opstelling? Alvast bedankt voor jullie hulp! :D
de_smit

Bericht door de_smit »

Na bijna een jaar is het project weer uit de kast. Alles ligt klaar om in een hifi2000 kast te bouwen. Het moet een strak aluminium front worden met power knop, volume knop, ingangselectie knop en een 7 segment display om de ingangselectie weer te geven. Een klein ledje in de de volume knop als de power ingeschakeld is en het puntje van de 7 segment bij aanwezig sdif signaal. Mocht dit project ooit nog af komen komt er nog een zelfde kast bij zonder schakelaars als eindversterker (gainclone), aan/uit geschakeld door de dac/voorversterker.
Zal binnenkort wel een schetsje posten met de kast indeling.
Gr. Frank
de_smit

Bericht door de_smit »

Deze zomer zat de kast 50% gevuld. Nu eerst een verbouwing van het huis en daarna 2 dingen:
1. Afbouwen met bestaande HK-DAC.
2. DAC vervangen voor twistedpear COD dual mono met WM8804 receiver. Waarom? --> fun
In het kader lang lopende project, wellicht een toppertje....

PS: in werkelijkheid ben ik gelukkig iets verder dan de foto. Ik heb o.a. nog een 7-segment display werkend op de ingang selectie met overeenkomstig nummer van de selectie.

PS2: parallel ben ik met een gainclone volledig dual mono 2x een 3*LM3886 op 80%. Zal er een draadje voor starten.
PS3: nog een keer parallel ben ik een heel eind met een media streamer op basis van MSI moederbord en Openelec.
Bijlagen
nog een rommeltje
nog een rommeltje
detail ontkoppeling in rubber, net als bij de smoor spoel...
detail ontkoppeling in rubber, net als bij de smoor spoel...
de_smit

Bericht door de_smit »

Update:
Gezien de tijd nu ontbreekt om verder te bouwen toch maar alvast 2x dac bordje COD http://www.twistedpearaudio.com/digital/cod.aspx en bordje WM ontvanger besteld en ontvangen. Tegen de tijd dat er weer wat meer aandacht mogelijk is, gelijk alles maar naar mijn zin maken.
Gr. Frank
de_smit

Bericht door de_smit »

De nog missende onderdelen voor dual COD (PCM1798) met WM8804 ontvanger van twistedpear zijn besteld. Ik heb alleen een vraag over de ingang selectie. Ik wil deze met een simpele draaischakelaar doen, dus het spdif signaal kiezen en dan via de dac als I-uit signaal via een I/V weerstand naar de volumeknop en buizentrap (zie de afbeelding, niet helemaal actueel maar visualiseert voldoende denk ik).

Als ik echter nu ook nog 1 analoge ingang wil, dan kan ik dat volgens mij NIET eenvoudig voor de volumeknop via de ingang selectie integreren, toch? SPDIF is 1 signaal om te schakelen en analoog zijn er 2. Ik gebruik bij voorkeur een 6x2 draai schakelaar. 1 voor signaal en 1 voor selectie indicatie leds.

Ik heb eventueel een eenvoudige Analoog Digitaal Converter liggen. Is dit inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing deze converter (inbouwen of extern) te gebruiken, of is er wel een manier om analoog direct naar de volumeknop te gaan (zonder relais bord of dergelijke...)? Ik stel geen hoge eis aan deze analoge ingang, maar het is meer voor geval ik een keer een analoog toestel aan wil sluiten.

Alvast bedankt!
Bijlagen
DAC2011-6N2P-6H6P.png
de_smit

Bericht door de_smit »

Ik ben inmiddels enkele weken de brom en ruis aan het reduceren. Met een ontbrompot en de loper via een condensator bereik ik meer dan 2x 100ohm naar aarde. De gloeispanning zakt in belaste toestand meestal onder de 6V. Dus ik denk er sterk aan om de gloei anders op te lossen.
Ik overweeg om 2 vliegen in 1 klap te pakken:
- Ik heb een losse 9V trafo in de kast zitten met voldoende vermogen. Hier zou ik een geregelde DC gloeispanning mee kunnen maken.
- Mag ik dan ook de wikkelingen door-lussen zodat ik over rood en violet 125+6,3+6,3=137,6 AC kan pakken? Dat geeft net wat meer ruimte om mooier af te vlakken. Zie bijgevoegde datasheet van de Amplimo 1N1729

Gr. Frank
Bijlagen
amplimo 1n1729.pdf
(23.35 KiB) 50 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

de_smit schreef:
Mag ik dan ook de wikkelingen door-lussen zodat ik over rood en violet 125+6,3+6,3=137,6 AC kan pakken?[/b] Dat geeft net wat meer ruimte om mooier af te vlakken. Zie bijgevoegde datasheet van de Amplimo 1N1729

Gr. Frank
Is wel een soort hink ... stap ... sprong hier :wink:
Benieuwd wanneer je ooit land :lol:
Wikkelingen in serie kan best, wel even nameten. Met een omgekeerd aangesloten wikkeling gaat de spanning eraf.
Je kunt die 6,3V dan niet meer gebruiken voor de gloei.Een LED (met diode en weerstand !) of iets anders wat mag zweven (zoals vertraagde inschakeling met relais) kan wel.
Tot volgend jaar ? :-s
Anne
de_smit

Bericht door de_smit »

Ik weet het, ik weet het....
Toch ben ik eindelijk bijna zo ver. Het einde is in zicht voor mijn volledige set:
- volledig passief gekoelde en ssd gebaseerde PC met spdif uit
- TP COD DAC (dual mono), daarna 6N2P + 6H6P trap, tot slot full range uit en actief filter op ca. 70Hz
- 4 kanaal eindversterker met dual mono voeding (schakelt mee aan/uit met voorversterker)
Bovenstaande steeds in vrijwel identieke stijl hifi2000 kast
- Slanke zuilen met TL voor de bas, welke dus actief aangestuurd wordt.

Het duurt even, maar dan heb ik mijzelf toch leuk bezig gehouden de afgelopen jaren.

Maargoed eerst deze naar tevredenheid krijgen. Voorversterker met DAC speelt en nog niet eens slecht ook. Ik heb alleen (fijn als het wat langer duurt) voortschrijdend inzicht gekregen, dus wil de buizen opnieuw inbouwen en bedraden zodat de voeding voor de gloei beter te scheiden is van de rest (waarschijnlijk met DC minder kritisch) en een aantal weerstanden vervangen. Ik heb nu een dikke 1,2k (3W of 5W) als stopweerstand voorde kathodevolger zitten, dus die kan ik vervangen door een zelfde kleine 1k als voor de SRPP zit.

Tevens zit de gloei voeding op het randje met deze 3 buizen. Ik heb geprobeerd om gelijk te richten zonder spanningsregelaar, maar dan kakt de spanning helemaal is. Dus ik dacht als ik toch separaat gloei, kan ik mooi 6,3V inregelen en de extra wikkelingen gebruiken om de hoogspanning iets beter afvlakken. Vandaar.

Als de tekening klopt, dan is het duidelijk welke aan elkaar geknoopt moeten worden. Bedankt voor je terugkoppeling/bevestiging.

Ik zal snel eens wat foto's plaatsen en de titel maar een keer aanpassen. Er is weinig HK-DAC meer te bekennen. Alleen dezelfde chip wordt nog gebruikt en ik ben nog bij dezelfde buizen gebleven. De rest is ongeveer op zijn kop gezet.

Mijn doel is om op "redelijke" termijn alles af te hebben. Ik had nog wilde ideeën over arduino input selectie, volume regeling, enz... Ik heb alles laten varen en hou het gewoon op PC -> 1 ingang voorversterker -> eindversterker -> kunnen genieten (en aan volgende projectjes denken... :D )
de_smit

Bericht door de_smit »

Zoals beloofd nog een foto...
Het moment van de foto is na diverse experimenten om te achterhalen waar de ruis vandaan komt. Er zitten diverse tijdelijke verbindingen in, zoals een kroonsteen om de gloei aan te sluiten, enz..

De gloei-voeding AC heb ik hier door een stalen koker gelegd, maar dat ga ik veranderen. De hele versterker is opgebouwd met uit elkaar getrokken UTP kabel met massieve kern. De isolatie smelt echter nogal snel.
Tevens bleef de potmeter (een via e-bay bestelde alps, op de foto al verwijderd) enorm kraken.
Dus: bij Conrad een nieuwe blauwe alps 100k besteld, 1mm meeraderige draad voor de gloei en 0,75mm massief voor de rest. Tevens 4 BYV26 diodes voor de gelijkrichting van de hoogspanning ipv de standaard 1Nxxx.

Ik ga de buizen 180gr draaien. Wat nu boven is, wordt onder. De positie in de kast blijft hetzelfde. Dan komen de gloeiaansluitingen aan de onderzijde te zitten en kunnen deze door het sub-frame (alu hoekprofiel) heen en zo kort mogelijk langs de bodem van de kast lopen. Op het sub-frame monteer ik een terminal strip of een strook gaatjesprint om de weerstanden e.d. netjes aan te kunnen sluiten. Dan kan ik tevens een steraarde voor iedere SRPP en kathode volger maken op die strip om vervolgens door te leiden naar een centraal punt. Tot nu toe werkt het het beste als ik het centrale punt ontkoppel van de behuizing en via een weerstand en parallel condensator aan de massa van de behuizing leg.

De DAC / Voorversterker staat vrijwel iedere avond te spelen voor een fabrieksversterker en ik vind het geluid erg prettig. De fabrieksversterker heeft echter een volumeknop, waardoor de ruis niet zo opvalt. Dat wordt anders als ik mijn nieuwe LM3886 versterker eraan koppel. Ik ga er echter vanuit dat het (wederom) opnieuw opbouwen een verbetering gaat brengen. We zullen zien.
Bijlagen
overzicht.jpg
de_smit

Bericht door de_smit »

Vanavond een paar uurtjes met een paar 6n1p-ev ipv 6n2p-ev laten spelen. Nog bedankt Peter.
Klinkt ook niet slecht. Ietsje anders, maar zeker minder ruis waarneembaar (1/3 vd versterking). Er is nog voldoende versterking over om de eindversterker mee aan te sturen.
Stappen:
-deze week eerst voor mijn werk weg (schiet lekker op hè)
- opnieuw bedraden en de gloeibedrading (DC waarschijnlijk) onder het sub-frame door. Min of meer afgeschermd dus.
-nieuwe alps erin
- proefdraaien met zowel 6n1p als 6n2p

Komt best goed. Duurt even, maar ja.....

Gr. Frank
de_smit

Re: 6N1P / 6N2P met 6H6P voorversterker met TP COD-DAC ingan

Bericht door de_smit »

Gisteren begin gemaakt met de buizentrap opnieuw bedraden. Het sub-frame voor de buizen komt iets hoger te staan, waardoor de gloeidraden tussen alu frame en behuizing naar de voeding gevoerd kunnen worden.

De weerstanden blijven rechtstreeks op de pinnen gesoldeerd, maar de laatste filtering van de hoogspanning zit op een print en is los te koppelen (soldeerd-pen stekkers). 2 steraarde punten gemaakt, maar die worden waarschijnlijk verbonden tot 1.
De kleine weerstanden zijn 1k MF grid stoppers in de signaalweg. De grotere zijn carbon film en zitten in de SRPP of aan de kathodes.

Alle kabels hebben siliconen isolatie, dus hittebestendig en fijn solderen. De zwarte draden hebben vaste kern, maar de gloeidraden rood en blauw hebben een meeraderige kern.

Nog een avondje doorwerken.....

Gr. Frank
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
de_smit

Bericht door de_smit »

nog geen tijd gehad om af te maken, maar zag dat ik een elco verkeerd om heb zitten. Even corrigeren om een leuke knap te voorkomen :oops:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Welke, die rechtste (op de foto) ?
de_smit

Bericht door de_smit »

deze:
Bijlagen
uitleg.png