6336A tubes

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
edje

6336A tubes

Bericht door edje »

Hoe kan ik deze buis al gerichter schakelen ?
Heb het wel eens tegengekomen ...
Zijn zeer dikwandige buizen
Wie weet hier raad mee Heb er anders geen toepassing voor
Ah!buis

Re: 6336A tubes

Bericht door Ah!buis »

Kan wel hoewel jammer om zo'n buis daarvoor te gebruiken.
Is een stevige buis voor een geregelde voeding als doorlaat buis.
Anne
edje

Bericht door edje »

Heb je er een betere toepassing voor ??
ray5150

Bericht door ray5150 »

Blijkbaar is er wel eens een versterker mee gebouwd :
ax-glass_audio_special05.pdf
(7.04 MiB) 662 keer gedownload
AatV

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Blijkbaar is er wel eens een versterker mee gebouwd :
ax-glass_audio_special05.pdf
Ontwerp heeft ook in een Elektor Special gestaan. Deze buis is bij de OTL enthousiasten ook behoorlijk populair.

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voorbeeld van een, licht aangepaste versie, van een ding van Jan Didden.
Anne
Bijlagen
JDdVoed.png
Lampje

Bericht door Lampje »

Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hallo Edje,

Als je nog een toepassing zoekt, ik heb er 2x een versterker mee gebouwd. Hierbij een schema. Elk kanaal is uitgevoerd met een ECC85, een 6SN7 en een 6336A. De uitgangstrafo is een omgebouwde U70BN van Amroh. Deze worden nog wel eens aangeboden. Het uitgangsvermogen is 40W per kanaal.

Piet
6336a klein schema verst..jpg
6336a 40W voor.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Leuk, weer 's iemand met eigen ontwerp(en?) :D
En dan nog met van die moeilijk aan te sturen eindpitten.Met wat kunst en vliegwerk rond de 6SN7 ziet dat er mooi uit.Die buis is een van de weinige die zo'n hoge spanning mag hebben.
Bij U+ en U- staat geen waarde, iets van 350...400V zou ik zeggen.
Waarom de bandbreedte moedwillig zo beperkt gemaakt ? Lijkt wel enkel voor middentonen :o
De instelling van de eindbuizen beetje? gevaarlijk.Er hoeft maar één van de lopers van P1 of P2 geen kontakt te maken, weg -Vg :shock: .
Die ontkoppeling met R9 ertussen lijkt me niet ideaal.Zolang beide buizen aktief zijn (klasseA) is er geen man over boord, maar bij verder uitsturen naar B ziet de aktieve buis de kathode weerstand van de overkant aan zijn eigen kathode (voor AC).Vraagt dan nog meer sturing en geeft een hogere Ri van de buis.
Anne
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

dag Anne,

Bedankt voor je (kritische) commentaar.
De diodes rond de 6SN7 beveiligen de buis als deze nog koud is, dus tijdens de opstart. De maxima voor spanningen tussen rooster / kathode / gloeidraad worden dan niet overschreden.
De voedingsspanning is +300V respectievelijk -300V.
De audio bandbreedte is niet beperkt. Buiten de band wel. Wat de trafo niet kan overdragen, kun je beter niet aanbieden, is mijn advies.
De instelling van de -Vg van de eindbuizen, dat verdient inderdaad geen schoonheidsprijs. In een versterker met vast negatief, kan wegval altijd voorkomen, en mogelijk problemen geven. In dat geval gaat hier de zekering in de voeding eruit. Deze is zo gedimensioneerd, dat de eindbuizen niet overbelast worden.
De eindbuizen hebben voor DC een eigen kathode weerstand, voor AC zijn deze gekoppeld. Dit geeft inderdaad een verhoging van de uitgangsimpedantie, maar die blijft, door de extreem lage triode weerstand, nog steeds erg laag. De demping blijft dus goed. Echter, de lineariteit in klasse B wordt veel beter. Vandaar deze keuze.

Piet
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
De diodes rond de 6SN7 beveiligen de buis als deze nog koud is, dus tijdens de opstart. De maxima voor spanningen tussen rooster / kathode / gloeidraad worden dan niet overschreden.
Ja, daarvoor stel ik meestal een Ne-lampje voor.Sommigen zetten er een zener, klagen dat ze het effekt van de diode horen :o
De audio bandbreedte is niet beperkt. Buiten de band wel. Wat de trafo niet kan overdragen, kun je beter niet aanbieden, is mijn advies.
vind ik ook, maar dit is toch wel overdreven.Kantelpunt C29/R50 is 85Hz en C15/R6 geeft 2,2kHz :? .
In dat geval gaat hier de zekering in de voeding eruit. Deze is zo gedimensioneerd, dat de eindbuizen niet overbelast worden.
Je hebt de voeding er niet bij gezet, kon ik niet zien.
De eindbuizen hebben voor DC een eigen kathode weerstand, voor AC zijn deze gekoppeld. Dit geeft inderdaad een verhoging van de uitgangsimpedantie, maar die blijft, door de extreem lage triode weerstand, nog steeds erg laag. De demping blijft dus goed. Echter, de lineariteit in klasse B wordt veel beter. Vandaar deze keuze.
Och ja, 't is niet veel, zo'n 2,5V bij max. uitsturen.Vind 't wel een eigenaardige manier bij klasse B.
Komma verkeerd :oops: ,'t is wel 25V extra sturing ! En ook nog 25V van de knie erbij, duidelijk minder vermogen (kwadratisch!).Denk dat je lang niet de 40W haal zo.
Anne
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Kantelpunt C29/R50 is 85Hz en C15/R6 geeft 2,2kHz
Het ingangsfilter voor de lage tonen is een aangepast Butterworth filter. Bestaande uit C29/R50 en C4/R6. Let op: R50 zit niet aan aarde, maar aan de uitgang van de 1x buffer. Hier dus de kathode van V1A. Normaal heeft dit filter 2 identieke condensatoren en 2 weerstanden die een factor 2 verschillen. Ik heb deze verhouding aangepast, waardoor het filter een geringe opslingering heeft in de buurt van het kantelpunt. Samen met de afval van de rest van de versterker, geeft dit een mooie overgang in het laag. Het kantelpunt van de versterker komt daarmee op ongeveer 35 Hz.

Wat C15/R6 aangaat, dat is appels met peren vermenigvuldigen. C15 vormt, samen met R30 het hoge afvalpunt. Met deze waardes ligt dat op 22 kHz.
Dus een alleszins behoorlijke bandbreedte.
Denk dat je lang niet de 40W haal zo.
Jawel, dus verkeerd gedacht. Niet beneden 35Hz, zoals hiervoor reeds aangegeven, maar dat komt door de trafo. Deze kan maximaal 45W afgeven, maar in het laag, bij 20Hz, nog maar 20W, dus ik moest de zaak daar een beetje knijpen. Maar de eindtrap op zich kan het vermogen (40W) gewoon leveren.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het zal best werken, je hebt 't per slot gebouwd (en nagezien neem ik aan).
Het ziet er alleen zo wat eigenaardig uit.Bijv. die R50 gaat vanonder ook op en neer met de tegenkoppeling vanuit de uitgang, niet meteen duidelijk wat dat doet.
En zo'n ingang zou ook laagohmig moeten aangestuurd, niet zo gewoon bij buizenversterkers.
Is er nog een reden voor de nogal grote koppel-C's aan de ingang van de 6SN7 ?
Anne
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Dag Anne,
Bijv. die R50 gaat vanonder ook op en neer met de tegenkoppeling vanuit de uitgang, niet meteen duidelijk wat dat doet.
Het is zo geschakeld, in verband met de ingangsfiltercurve. Zoals reeds aangegeven. En een bijkomend voordeel bleek, dat de vervorming nog een paar tienden procent lager werd. Vraag me niet, hoe dat komt, want dat weet ik ook niet.
Ja, die waren ruimschoots op voorraad....

Piet
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
Ja, die waren ruimschoots op voorraad....

Piet
:lol:
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”