tweeter ompolen?????

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wim P

tweeter ompolen?????

Bericht door Wim P »

hoi

willen de experts eens naar onderstaand schema kijken?
filter schema.jpg
het filter is van de Ultimo(1)
een kennis van me heeft ook zo'n zelfde Ultimo maar bij hem is de tweeter omgepoold?????

zijn stelling is en nu citeer ik hem, want ik zelf heb er geen verstand van.
C1+L1 en C3+L3 zijn allebei2e orde, die een fase draaiing veroorzaken
daarom zou het beter zijn om de tweeter + en - om te draaien.

ik zelf heb er de ballen verstand, en het teken schema geeft het ook niet omgepoold aan, maar het lijkt wel of het plus teken op de tweeter er naderhand bij gezet is ophet schema.

dus wellicht is het ompolen wel waar???

gr

Wim
bas focal m180
Contacteer:

Re: tweeter ompolen?????

Bericht door bas focal m180 »

Wat ik altijd heb begrepen bepaald de tweeter juist aan de + en zou de rest eventueel omgepoold moeten worden.

Het exacte verhaal waarom kan ik niet uitleggen het had te maken met de impuls die moet positief zijn en dat is meestal de tweeter die als eerste om dat die verder naar voren staat.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Heeft inderdaad met fase draaiing te maken. Hier staat wat achtergrond informatie.
Wim P

Bericht door Wim P »

hoi Bas

de ultimo heeft een afgeschuinde voorzijde zodat de tweeter op 1 lijn met de woofer staat.
richard

Bericht door richard »

je kan het toch horen? Als het niet goed zit krijg je een dipje op de overgangsfrequentie.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of die omgepoold moet worden hangt af van de totale gefilterde response, niet alleen van wat de electrische componenten doen. zoals Richard zegt makkelijk te controleren met een meting, als de overname netjes is krijg je een duidelijke dip op de overnamefrequentie bij een verkeerd gepoolde tweeter
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 09 feb 2016, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanvulling/verduidelijking
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
je kan het toch horen? Als het niet goed zit krijg je een dipje op de overgangsfrequentie.
En de grap is dat dips vrijwel niet opvallen, tenzij een hele brede van meer dan een oktaaf. Dit i.t.t. pieken.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Speakerland (als ontwerper en leverancier van de Ultimo) moet die vraag natuurlijk zo kunnen beantwoorden.
Of... van internet een toongeneratorprogje halen en met de hand sweepen en luisteren of je rond de crossover-frequentie een dip kunt horen (met tweeter wel en niet omgepoold).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Mooi filter, maar is het de bedoeling dat het filter op het web openbaar is????
Zweitse

Bericht door Zweitse »

wouter schreef:
Mooi filter, maar is het de bedoeling dat het filter op het web openbaar is????
Het filter staat gewoon op de site van Audio Components.
Ultimo
Wim P

Bericht door Wim P »

Inderdaad bij het ompolen liet de meting een flinke dip zien.

Dus daarbij is het duidelijk dat de tweeter moet worden aangesloten zoals deze is getekend in het schema.

Dus ik zal dit voorleggen aan mijn kennis, en vragen waarom bij hem wel is omgepoold??
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

De laag- en hoog-uitgang van dit soort tweede-orde filter zijn bij alle frequenties in tegenfase. Dat zou het standpunt van je kennis verklaren. Sluit je de speakers in fase aan, dan zou je in principe dus een dip op het crossover punt krijgen. Tenzij... er in de drivers of in het weglengteverschil tussen hoog en laag zoveel extra faseverschuiving optreedt, dat het geheel akoestisch weer in fase is. Ga eens uit van 3 kHz crossover, dan is de golflengte daar 11.5 cm, de halve golflengte, overeenkomend met tegenfase, dus maar 5.75 cm. Laat er nu eens 30 graden extra fasedraaiing in de woofer zijn, dan hebben we nog maar 4.8 cm weglengteverschil nodig tussen woofer en tweeter om de boel weer in fase te krijgen. De diepte van de woofer kan daar in z'n eentje bijna voor zorgen!
Als zoiets aan de hand is, dan zou in tegenfase aansluiten juist weer zorgen voor een dip op de cross-over frequentie.
Dit voorbeeld zal wel niet precies kloppen met jouw speaker, maar het geeft een idee hoe de werkelijkheid nogal kan afwijken van de (filter-)theorie.
groet,
Tom
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Glashelder Tom, thanks!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”