nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Hennes »

Hoi ik heb even een paar vragen, ik wilde eerst die konwall gaan bouwen maar ik hoorde berichten dat die niet zo goed zouden klinken als ik gedacht had, ja ik heb ze ook nooit zelf gehoord dus ik durf het niet aan.
Maar wat vinden jullie van die boxen van Visaton de Atlantis MK ll ? ja ook nooit gehoord, maar wat ik heb gelezen waren ze niet slecht en ook best aan de prijs maar ja hobby mag wat kosten, wilde het niet in een paar maanden afbouwen, maar er een jaartje over doen.
Ik moet die boxen aan de voorkant onder een hoek van 45 graden afkanten, en ik heb al op het hout forum gekeken hoe zoiets moet gebeuren, nou ik heb besloten om het met de hand cirkelzaag te doen onder een hoek van die 45 graden, ik heb een geleider gemaakt van een strook trespa (kantje uit gefraseerd ) van een lengte 1.25m bij 13mm dik, en de proeven die ik heb ondernomen waren goed, moet wel een paar voor en eind stukken maken, ik bedoel ik moet de kast een centimeter of 15cm aan het begin en einde kunstmatig langer maken, zo dat ik met het zagen in een recht spoor blijf, maar dat hebben jullie allemaal wel eens meegemaakt denk ik.
Zijn hier op het forum nog mensen die deze boxen ook hebben gemaakt? of er iets van kan vertellen hoe zoiets klinkt?
Oja ik heb nog 1 vraag, op de tekening stond 19mm mdf maar dat is bij mij niet te koop, alleen maar 18mm, maar is het niet beter dat ik 22mm pak? de box word maar 6mm breder en dat is tocht veel beter?
Ik heb er geen foto's van, behalve van me cirkelzaag en me hand frase en me geleider maar dat komt nog aan het eind van de maand ga ik het laten zagen en er dan gelijk aan beginnen.
Groetjes Hennes.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Zweitse »

Je kan het front ook gewoon kopen en de rest zelf bouwen :-"
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Hennes »

Ja ik zag het, maar dat is gebaseerd op 19mm en ik kan alleen maar aan 18mm komen en wilde graag naar 22mm, en dan heb je een mooi front de rest moet ook nog en ik vind het niet erg om te frasen, maar bedankt voor de tip.
groetjes Hennes
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door SARK »

Even de tekening en de exploded view bijgevoegd ... praat wat makkelijker :mrgreen:
Wat je ook kunt doen als je dikker plaatmateriaal gaat gebruiken, is de kast wat dieper maken om zo het interne volume gelijk te houden ... probeer de kast breedte gelijk te houden zoals het in de tekening is opgegeven.
Bijlagen
Atlantis MKII explode.jpg
Atlantis MKII kast.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op za 07 mei 2016, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door SARK »

Ik zou overigens de groene bracing gewoon vervangen voor een kruis .... veel effectiever als je het mij vraagt (tegenoverliggende wanden met elkaar verbinden).
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Hennes »

bedankt voor het bijvoegen van tekening en de exploded view, ja had ik ook moeten doen maar goed nu staat ie al, ja ik ga hem langer maken ik hoef er niet eens zo gek veel aan veranderen, het top panel was 230mm x370mm en word nu 236mm x376mm en een lengte van 1153mm dus dan word de inhoud ongewijzigd, en dat kruis zou dat veel uitmaken in stijfheid?
En hoeveel en waar moet ik die demping aanbrengen, ik heb gelezen dat je niet de hele kast moet vol stouwen met demping? maar zo ver ben ik nog lang niet, en weet niemand hoe zo'n kast klinkt? nou ja daar kom ik dan ook wel achter, maar bedankt voor je mee denken, als ik ga bouwen dan zet ik elke keer foto's van de bouw, groetjes Hennes
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Zweitse »

Ik zou in ieder geval de kast bekleden met Vibraflex
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door ray5150 »

Een goedgebouwde kast klinkt niet. die is zo dood als een pier. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Een goedgebouwde kast klinkt niet. die is zo dood als een pier. :mrgreen:
Heb je de afmetingen gezien? Met 18mm krijgt dat de verhoudingen van een sigarenkistje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door ray5150 »

Als de WAF geen probleem is, de buitenwanden verdubbelen tot 36 mm, en wat meer bracing erin aanbrengen. :D
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Hennes »

vibraflex dat lijkt sterk op dat soort band een bitumen bv. van Kelfort 1.60m x 1.25m 24,76 euro
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door hannesie »

Misschien even in gedachten nemen, de MDF platen hebben een eigen frequentie, is de klank als je er op klopt, en het kan sterk worden verbeterd door er een ander materiaal er bij te gebruiken.

Dus is het waarschijnlijk slim om de kast te maken met een laag of opbouw met multiplex en dan de buiten laag met MDF.

MDF is dan wat makkelijk afwerken, en de klank of resonanties in of van de kast zijn extreem veel minder/beter.

Kijk eens in dit topic.
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Hennes »

ja ik denk wel dat ik hem bekleed met dat spul vibraflex maar gaat dat niet ten koste van de inhoud? en wat moet er allemaal bekleed worden? alles?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door rikpost »

Zoals Sark al aan gaf.
als je het intern volume gelijk wilt houden zoek het dan in de diepte niet in de breedte .
Het filter is ontworpen op de diffractie van een baffle met deze breedte.
Hennes
Berichten: 33
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 0:27

Re: nieuwe boxen bouwen, Atlantis MK ll van Visaton

Bericht door Hennes »

Dan ga ik uitrekenen wat hij dieper moet gaan worden, ik kan het nu nog wijzigen maar als het hout is gezaagd dan word het moeilijker :(
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”