Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jock
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jan 2016, 15:43
Locatie: Zandvoort

Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Jock »

Hallo,

Recentelijk heb ik een paar open baffles gebouwd waarbij ik een minidsp gebruik als actieve scheidingsfilter.
Jammergenoeg geeft de minidsp ruis/noise en na veel zoekwerk op het web heb ik sterk de indruk dat dit een veelvoorkomend probleem is waar geen structurele oplossing voor is.

Nu heb ik ergens gelezen dat een oplossing kan zijn om het uitgangssignaal van de minidsp met een x aantal db te verlagen en dit zou met een T-pad attenuator kunnen. Nu heb ik geprobeert om zelf uit te vissen hoe ik dit zou kunnen maken maar ik kom er niet uit (heb ook jammergenoeg geen electronica kennis)

Zo ziet de setup er uit:
Audio PC to TEAC UD-501 DAC to MiniDSP (X-over at 450hz) into my Melody tube amp for the left and right high and mids into a Tangband W-1808 (8 Ohm)
And from minidsp low into a Hypex DS4.0 plate to double Emminence Alpha15a (4 Ohm) with one amplifier per channel.

Mini DSP input 6 KOhm Output 560 Ohm
Melody MI880 input 250 KOhm Output 8 and 4 Ohm (8 Ohm used for the Tangband)
Hypex DS4.0 input 10 Ohm. Output 8 and 4 Ohm (4 Ohm used per double Alpha15a)

De Alpha's laten ruis horen en de Tangbands een meer hoge frequentie toon.

Hoe kan ik de ouput van de minidsp wat verlagen (6 db of 10db?) waarbij ik hoop dat een T-pad een oplossing kan zijn?
En wat voor waarden moeten de weerstanden dan hebben? Ik heb wat online berekeningen ingevoerd maar daar word ik niet goed wijs uit omdat ik niet zeker weet welke waarden in te voeren.

Met enthousiaste groet,
Jock
Bijlagen
Open baffles nog niet afgewerkt
Open baffles nog niet afgewerkt
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Henkjan »

Jock
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jan 2016, 15:43
Locatie: Zandvoort

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Jock »

Henkjan schreef:
Dag HenkJan,
Ja, heb ik gelezen bedankt!
Ik zoek ook naar een oplossing in lijn met wat in het artikel gezegd wordt:
"Alternatively, use a passive attenuator at the amplifier input"

Maar hoe maak ik die...

Groet,
Jock
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Henkjan »

je zou en potmeter kunnen pakken om tot de juiste waarde te komen, en dan die uitvoeren in nette weerstanden
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door FR_Aad »

Waar in de installatie regel je het volume eigenlijk?
Jock
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jan 2016, 15:43
Locatie: Zandvoort

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Jock »

FR_Aad schreef:
Waar in de installatie regel je het volume eigenlijk?
Vanuit de minidsp met een potmeter. Ik gebruik hiervoor een Alps. Zo wordt hier het inputsignaal van de DAC verdeeld over hoog en laag en ook het volume van de output dsp = input versterkers geregeld.

Bron manual minidsp 2x4
5.5 VOLUME CONTROL
Master volume control of all output channels can be accomplished with a 10 kΩ linear potentiometer connected
to the designated 3-pin header (standard 0.1”/2.54mm pitch). The wiring diagram for the potentiometer is
shown in the diagram below. No attenuation (maximum volume) is applied when pin 2 of the header is at 3.3 V,
while maximum attenuation (minimum volume) is applied when pin 2 is at 0 V.
For your convenience, a suitable potentiometer already wired to a 3-pin female connector can be purchased
together with the kit board, or separately from the Accessories section of our website.
Bijlagen
minidsp volume.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door ds23man »

Niet om het een of ander, maar de volumeregeling binnen de minidsp producten is dermate slecht dat je maar beter kun opteren voor een analoge volumeregeling na de minidsp.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door FR_Aad »

Jock schreef:
FR_Aad schreef:
Waar in de installatie regel je het volume eigenlijk?
Vanuit de minidsp met een potmeter. Ik gebruik hiervoor een Alps. Zo wordt hier het inputsignaal van de DAC verdeeld over hoog en laag en ook het volume van de output dsp = input versterkers geregeld.

Bron manual minidsp 2x4
5.5 VOLUME CONTROL
Master volume control of all output channels can be accomplished with a 10 kΩ linear potentiometer connected
to the designated 3-pin header (standard 0.1”/2.54mm pitch). The wiring diagram for the potentiometer is
shown in the diagram below. No attenuation (maximum volume) is applied when pin 2 of the header is at 3.3 V,
while maximum attenuation (minimum volume) is applied when pin 2 is at 0 V.
For your convenience, a suitable potentiometer already wired to a 3-pin female connector can be purchased
together with the kit board, or separately from the Accessories section of our website.

Precies.
Dat is de beste plek om het volume te regelen. (Maakt trouwens niet uit wat voor een potmeter. Heeft geen effect op de geluidskwaliteit)

Mijn ervaring is dat je ruis krijgt wanneer je een pot voor de dsp gebruikt. Maar zoals jij het doet valt dat vaak erg mee. Ik heb hier ook met een miniDSP op 4 Alpha 15a's gespeeld. Maar vrijwel zonder ruis. (Mijn Yarland versterker produceerde meer ruis)

Ik zou Henkjan zijn advies volgen en potmeters tussen de dsp en versterkers te zetten. Is de eventuele plop ook gelijk een stuk minder. ;-)
Jock
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jan 2016, 15:43
Locatie: Zandvoort

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Jock »

DS23man
Bedankt voor de suggestie. Dat zou alleen lastig zijn omdat ik dan het volume van 4 kanalen verdeeld over hoog-laag links-rechts zou moeten regelen en dus een soort van 4-weg potmeter of volume regelaar zou moeten gebruiken.

HenkJan en Fr AAd
De potmeter suggestie is als het plaatje hieronder?

Groeten,
Jock
Bijlagen
passive tester.jpg
Jock
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jan 2016, 15:43
Locatie: Zandvoort

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Jock »

Ik heb het geprobeerd en jammergenoeg geeft het geen verbetering. Zelfs bij een output van 0 blijft de ruis/toon hoorbaar. Mooi dat ik met de potmeter heb kunnen testen.
Echter, nu vraag ik me af of er wel een redelijke oplossing is. Alle mogelijke voedingen geprobeerd, ook batterijen brengen geen verbetering.

Mogelijke conclusie dat de miniDSP minder geschikt voor highend toepassingen en speakers met een wat hogere gevoeligheid?

Ik ga het proberen zonder de volume potmeter en als dat niet werkt weet ik geen andere mogelijke oplossingen meer :think:
Jock
Jock
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jan 2016, 15:43
Locatie: Zandvoort

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Bericht door Jock »

Misschien opgelost, ik heb de versterkers veel verder openstaan dan nodig. Nu ik het volume terug heb gebracht is de ruis veel minder. Morgen nog even proberen of ik voldoende SPL overhou maar ik denk het wel....
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”