Grote nieuwe mid van Scan Speak; 18m Revalator
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Grote nieuwe mid van Scan Speak; 18m Revalator
Dat is?SSassen schreef:Je vergeet nog 't belangrijkste ...ds23man schreef:Yep, waardoor je minder bas output krijgt en in het midhoog een boost.
We gaan het toch niet wéér hebben over de wervelstromen in metalen spreekspoeldragers?
Ja, ze zijn niet lineair afgezet tegen de positie van de spreekspoeldrager in de magneetspleet.
Ja, de wervelstromen vormen een 'elektromechanische rem' (ik pas bewust op met mijn formulering) die -dus- verliezen introduceert.
Maar let's face it: elke speakerunit is een tradeoff. Soms kun je beter kiezen voor wervelstromen dan voor een spider en rolrand die ook niet lineair werken.
Ja, ze zijn niet lineair afgezet tegen de positie van de spreekspoeldrager in de magneetspleet.
Ja, de wervelstromen vormen een 'elektromechanische rem' (ik pas bewust op met mijn formulering) die -dus- verliezen introduceert.
Maar let's face it: elke speakerunit is een tradeoff. Soms kun je beter kiezen voor wervelstromen dan voor een spider en rolrand die ook niet lineair werken.
- SSassen
- Contacteer:
En Mark gaat door voor de koelkast!markbakk schreef:We gaan het toch niet wéér hebben over de wervelstromen in metalen spreekspoeldragers?
Mooi! Net bezig met een nieuwe keuken. Graag een koelvriescombinatie van 1,80 hoog 
- SSassen
- Contacteer:
Hebbik, en dat was een drama eerst .... Ik zal jullie d'r verders niet mee vermoeien.ray5150 schreef:Met ijsblokjes automaat !!
- bas focal m180
- Contacteer:
bas focal m180 schreef:Maakt mij niet uit van wat voor materiaal een spreekspoel is gemaakt zolang de spreekspoel maar geen verliezen veroorzaakt en voldoende belastbaar is.
Hoeveel Ω is de spreekspoel van jouw perfecte luidspreker? 
- bas focal m180
- Contacteer:
De vraag snap ik, alleen wat je met het icoontje bedoelt niet.markbakk schreef:Hoeveel Ω is de spreekspoel van jouw perfecte luidspreker?
De koker hoe je het ook wilt noemen waar later het draad omheen word gewikkeld zou zelf , fff nadenken oneindig hoog moeten zijn.
Dat heet de spreekspoeldrager. Ik ga je niet vragen waarom een spreekspoeldrager geen verliezen zou mogen introduceren, maar vind je schokbrekers onder een auto wel wenselijk? En het goede antwoord op mijn flauwe vraag zou 0Ω moeten zijn.
- Tom Magchielse
In de promotielitteratuur van Lowther las je wel de redenering, dat als het rendement eenmaal tot 100% is gestegen, alle inputenergie in output wordt omgezet, en er dus geen ruimte voor fouten meer is..... Helaas komt bij normale drivers het rendement zelden boven 15%, en blijft er dus nog genoeg ruimte voor fouten...bas focal m180 schreef:Ik verwacht van wel.dre schreef:Met een nog mooier midden als de gewone versie?
20% lichter bewegend geheel., spreekspoel konus.
Geen rubber surround maar van foam.
Gestegen rendement.
Ik ben en blijf van mening dat een hoger rendement dus een betere energie omzetting van het aangeboden signaal tot een betere weergave lijd.
Een effectievere energie-omzetting kan op zich gebaseerd zijn op onwenselijke dingen als resonanties. Maximale efficiëncy is dus geen garantie voor foutloze weergave.
groet,
Tom
- bas focal m180
- Contacteer:
Nu je dat zo zegt, klopt wat je zegt het is geen garantie voor een betere weergave.Tom Magchielse schreef:
In de promotielitteratuur van Lowther las je wel de redenering, dat als het rendement eenmaal tot 100% is gestegen, alle inputenergie in output wordt omgezet, en er dus geen ruimte voor fouten meer is..... Helaas komt bij normale drivers het rendement zelden boven 15%, en blijft er dus nog genoeg ruimte voor fouten...![]()
Een effectievere energie-omzetting kan op zich gebaseerd zijn op onwenselijke dingen als resonanties. Maximale efficiëncy is dus geen garantie voor foutloze weergave.
groet,
Tom
Kort gezegd al haalt de ''motor'' magneet spreekspoel van een unit 100% efficiency met een slecht membraam heb je er nog niets aan.
Bij hifi driver nog geen 2%.
Naast 100% rendement heeft de ideale luidspreker toch ook een oneindig stijf membraan?