drummonitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: drummonitor
nee dit is de ander, de tweede
aan bovenstaand bericht heb ik nog wat info toegevoegd
aan bovenstaand bericht heb ik nog wat info toegevoegd
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Met wat voor meetsignaal meet je? Toch hopelijk wel met een stepped sine? Standaard staat limp op pink noise.
Re: drummonitor
kan het komen van de meetweerstanden,
kan het zijn dat deze een hoge inductie hebben?
kan het zijn dat deze een hoge inductie hebben?
Re: drummonitor
dat staat erbij, de nette metingen doe ik met stepped sine
de pink noise meting geeft gelijk een totaaloverzicht maar is wat rommeliger met storinkjes
de pink noise meting geeft gelijk een totaaloverzicht maar is wat rommeliger met storinkjes
Re: drummonitor
kan het te maken hebben met de richting van de speaker?
daarvoor kan ik natuurlijk heel makkelijk een meting maken met de speaker op zijn kant
tja, blijkt weinig verschil te geven
dat is het dus ook niet
daarvoor kan ik natuurlijk heel makkelijk een meting maken met de speaker op zijn kant
tja, blijkt weinig verschil te geven
dat is het dus ook niet
Laatst gewijzigd door architect op zo 31 jan 2016, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: drummonitor
Ik was zaterdag bij wouter thuis en hij heeft ook een impedantiemeting met limp gemaakt.
Dat duurt net zo lang tot je op stop recording drukt. De grafiek zag er mooi uit tot op het moment dat zijn dochtertje begon te springen. Toen kwam er ook een spike op de resonantiepiek die er precies zo uitzag als deze hierboven.
Kan het niet zijn dat er toch iets meeresoneert bij een van de units?
Dat duurt net zo lang tot je op stop recording drukt. De grafiek zag er mooi uit tot op het moment dat zijn dochtertje begon te springen. Toen kwam er ook een spike op de resonantiepiek die er precies zo uitzag als deze hierboven.
Kan het niet zijn dat er toch iets meeresoneert bij een van de units?
Re: drummonitor
als ik hem op een stoel zet geeft dat weinig veranderingen in de meting
ik snap niets van die dip in de hoge impedantiepiek, maar oke
waar het mij om ging was het bepalen van de juiste baspoortafstemming zodat ik de 2e kast gelijk goed zou kunnen maken
ondertussen weet ik wel dat de poort te lang was en dat de huidige lengte een prima afstemming oplevert op 50hz
kortom, ik dan door met het afbouwen van de 2e kast
daarna kan ik beide kasten gaan afwerken
als dat klaar is, kan ik met dempingsmateriaal en dsp nog een en ander optimaliseren
ik snap niets van die dip in de hoge impedantiepiek, maar oke
waar het mij om ging was het bepalen van de juiste baspoortafstemming zodat ik de 2e kast gelijk goed zou kunnen maken
ondertussen weet ik wel dat de poort te lang was en dat de huidige lengte een prima afstemming oplevert op 50hz
kortom, ik dan door met het afbouwen van de 2e kast
daarna kan ik beide kasten gaan afwerken
als dat klaar is, kan ik met dempingsmateriaal en dsp nog een en ander optimaliseren
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Nou heb ik de handel net even in de sim gegooid, ik kom op een afstemming van 65Hz. Dit is vrij normaal voor een 15" in een wedge.
En ik moet toch echt helderziende worden: twee gaten van 7cm doorsnede als baspoort. Gut, waar heb ik dat toch eerder gezien.......
En ik moet toch echt helderziende worden: twee gaten van 7cm doorsnede als baspoort. Gut, waar heb ik dat toch eerder gezien.......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Moest even zoeken......ds23man schreef:Natuurlijk functioneert die best prima, al zou je twee gaten van 7 cm in het front zagen werken dit soort PA drivers nog prima.
Re: drummonitor
serieus?ds23man schreef:Nou heb ik de handel net even in de sim gegooid, ik kom op een afstemming van 65Hz. Dit is vrij normaal voor een 15" in een wedge.
En ik moet toch echt helderziende worden: twee gaten van 7cm doorsnede als baspoort. Gut, waar heb ik dat toch eerder gezien.......
hoe kom je daarop?
en waarom niet op 50hz?
met dsp boost ik zo een beetje bij
vind je 50 hz niet goed?
toch een nog kortere poort?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Omdat dat het meeste output in het laag geeft. Het is maar een kleine kast met een heeeeeeele grote speaker. En qua correctie zijn er ook grenzen ( vermogen, belastbaarheid, cone excursion).
Kijk maar eens goed naar de Synco wedges, 2 poorten van ongeveer 7 cm. Als je de gebruikte woofers in de sim gooit kom je ook ergens op 2 gaten van 7cm uit zonder een pijp.
Kijk maar eens goed naar de Synco wedges, 2 poorten van ongeveer 7 cm. Als je de gebruikte woofers in de sim gooit kom je ook ergens op 2 gaten van 7cm uit zonder een pijp.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: drummonitor
Als je een kickdrum over deze monitor wilt kunnen gooien is het afstemmen op 50Hz wel beter als je geen lowcut/highpass filter gebruikt onder de basreflex afstemming. Ik heb een basedrum/kick en dat was een plateau tussen 40 en 100 Hz, dus wellicht even goed om te bedenken wat je wilt. Al is een PA driver wel goed beschermd onder de afstemfrequentie, vanwege de stugge ophanging.
Re: drummonitor
50 of 65 heb ik even bij elkaar in een plaatje gezet
afstemmen op 50hz betekent dat het laag maximale belastbaarheid beperkt
maar dit is wel gerekend op basis van de xmax van 6mm
maar dan heb ik nog een paar vragen
- bij 65 hz is de frequentiecurve vrij vlak (paars)
- bij 50 hz loopt de curve naar onderen af (grijs)
- de curve kan worden rechtgetrokken door een boost van 3,3dB/70hz/Q=1 (groen)
maar als ik 1000W invoer als signaalsterkte (wat heel veel is) dan blijkt de uitslag 12,5mm nog ruim te vallen binnen de maximale peak-to-peak-excursion van 39mm;
het is het vermogen dat het maximaal volume beperkt en niet de maximale uitslag
de keuze is dus een hogere algemene geluidsdruk of juist meer diepgang
en ik heb eigenlijk geen idee hoe hard dit allemaal kan
en een andere gedachte is dat de drummonitor bedoeld is als standalone zonder sub en dan is iets meer diepgang op zich weer gewenst
en ik wilde de compressiedriver bij voorkeur ook niet te hoog crossen omdat ik het gevoel heb dat deze rond de overgangsfrequentie op zich beter klinkt
kortom ik heb nog even een zetje van je nodig dsman23 om de reflexafstemming omhoog te brengen naar 65hz
afstemmen op 50hz betekent dat het laag maximale belastbaarheid beperkt
maar dit is wel gerekend op basis van de xmax van 6mm
maar dan heb ik nog een paar vragen
- bij 65 hz is de frequentiecurve vrij vlak (paars)
- bij 50 hz loopt de curve naar onderen af (grijs)
- de curve kan worden rechtgetrokken door een boost van 3,3dB/70hz/Q=1 (groen)
maar als ik 1000W invoer als signaalsterkte (wat heel veel is) dan blijkt de uitslag 12,5mm nog ruim te vallen binnen de maximale peak-to-peak-excursion van 39mm;
het is het vermogen dat het maximaal volume beperkt en niet de maximale uitslag
de keuze is dus een hogere algemene geluidsdruk of juist meer diepgang
en ik heb eigenlijk geen idee hoe hard dit allemaal kan
en een andere gedachte is dat de drummonitor bedoeld is als standalone zonder sub en dan is iets meer diepgang op zich weer gewenst
en ik wilde de compressiedriver bij voorkeur ook niet te hoog crossen omdat ik het gevoel heb dat deze rond de overgangsfrequentie op zich beter klinkt
kortom ik heb nog even een zetje van je nodig dsman23 om de reflexafstemming omhoog te brengen naar 65hz
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Sjongejonge, wat ik al niet terug heb gevonden in de schuur op zoek naar het zetje......
Ook als je de afstemming op 65 Hz legt kun je nog wel wat in het laag boosten. Maar je moet niet vergeten dat dit een wedge blijft met de beperkingen in het laag. Normaliter is dat geen probleem want je wil op het podium geen sublaag ( en zeker niet gezien als front geluidsman), dat wordt dan een gigantische brij.
Ook als je de afstemming op 65 Hz legt kun je nog wel wat in het laag boosten. Maar je moet niet vergeten dat dit een wedge blijft met de beperkingen in het laag. Normaliter is dat geen probleem want je wil op het podium geen sublaag ( en zeker niet gezien als front geluidsman), dat wordt dan een gigantische brij.
Re: drummonitor
met ARTA wil ik ook eens een frequentiemeting gaan doen
de kwaliteit van de geluidskaart input-output scoort alvast een ruime voldoende
en via ARTA kan ik nu ook eindelijk eens de curve bekijken van mijn microfoon Behringer ECM8000 gemeten door iSEMcon
hoe ga ik nu verder, welke meting moet ik kiezen? dual channel of single? allemaal vragen en de manual is nogal technisch
de kwaliteit van de geluidskaart input-output scoort alvast een ruime voldoende
en via ARTA kan ik nu ook eindelijk eens de curve bekijken van mijn microfoon Behringer ECM8000 gemeten door iSEMcon
hoe ga ik nu verder, welke meting moet ik kiezen? dual channel of single? allemaal vragen en de manual is nogal technisch
Re: drummonitor
oke, dan vertel ik wel hoe ik het doe
via een website : http://audio.claub.net/tutorials/FR%20m ... 20ARTA.pdf
eerst eens een impulse response measurement
de microfoon staat om ongeveer 50cm uit de conus, gericht op het midden
het wordt een sweep
- length 256k, voor maximale resolutie in het laag
- sampling rate 48000 lijkt me prima, kunnen we tot 24khz meten begrijp ik
- noise spectrum heb ik maar op pink laten staan
- output volume op 0db
- pink cut off stel ik maar wat lager in op 20hz
- rechts niets aangevinkt
- average op 3 voor drie metingen om storingen weg te werken
vervolgens moet ik bepalen welk gebied oke is en daar heb ik weinig idee bij,
begin is duidelijk maar waar moet ik stoppen, wellicht heeft dat ook te maken met de meetsituatie in de woonkamer, ik heb de speaker nog een 60cm van de vloer kunnen krijgen op een tafeltje
het einde is ook duidelijk, als ik die te dichtbij de eerste plaats, kan ik sommige grafiekjes niet maken - haha
via een website : http://audio.claub.net/tutorials/FR%20m ... 20ARTA.pdf
eerst eens een impulse response measurement
de microfoon staat om ongeveer 50cm uit de conus, gericht op het midden
het wordt een sweep
- length 256k, voor maximale resolutie in het laag
- sampling rate 48000 lijkt me prima, kunnen we tot 24khz meten begrijp ik
- noise spectrum heb ik maar op pink laten staan
- output volume op 0db
- pink cut off stel ik maar wat lager in op 20hz
- rechts niets aangevinkt
- average op 3 voor drie metingen om storingen weg te werken
vervolgens moet ik bepalen welk gebied oke is en daar heb ik weinig idee bij,
begin is duidelijk maar waar moet ik stoppen, wellicht heeft dat ook te maken met de meetsituatie in de woonkamer, ik heb de speaker nog een 60cm van de vloer kunnen krijgen op een tafeltje
het einde is ook duidelijk, als ik die te dichtbij de eerste plaats, kan ik sommige grafiekjes niet maken - haha
Laatst gewijzigd door architect op wo 03 feb 2016, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: drummonitor
doordat de baspoort achterop zit, is het effect daarvan beperkt zichtbaar in de meting denk ik
verder valt op dat rond 2kz behoorlijk wat energie zit
verder valt op dat rond 2kz behoorlijk wat energie zit
Re: drummonitor
Ik denk dat de hamvraag hier moet zijn : WAT probeer je hier te meten, en welk doel heb je daarmee ?
Ben je nog steeds bezig met je laagafstemming te checken, of toch iets anders ?
(Voor wat het waard is : ik heb vooralsnog meer vertrouwen in de TSP uit de datasheet, dan degenen uit je eigen metingen...Dat min-of-meer terzijde.)
Je doet trouwens niks geks met instellingen, ziet er verder OK uit.
Ben je nog steeds bezig met je laagafstemming te checken, of toch iets anders ?
(Voor wat het waard is : ik heb vooralsnog meer vertrouwen in de TSP uit de datasheet, dan degenen uit je eigen metingen...Dat min-of-meer terzijde.)
Je doet trouwens niks geks met instellingen, ziet er verder OK uit.
