Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Hallo,

Ik ben begonnen aan mijn eerste zelfbouw project. De bedoeling is om hier een verslagje te maken en hulp krijgen zou ook zeer geapprecieerd worden natuurlijk O:)

De drivers:
- Tweeter: Dayton ND28F-6 1-1/8" Neodymium Dome Tweeter 6 Ohm
- Mid: TC9FD18-08 Vifa 3 1/2 inch full range driver
- Woofer: DC200-8 Dayton audio 8 inch Classic Woofer

De Dayton drivers zouden momenteel onderweg zijn naar rumoh.

De enclosure:
Ik wil graag afwijken van de standaard rechthoekige 3-weg vloerstaanders. Zo heb ik er al (Infinity Referenec 51 MKII) en het is wat uitdagender om te bouwen.

Dit is tot zover mijn tekening, de mid zit in het bovenste deel.
Forumjpg.jpg
Deze is nog niet volledig uitgewerkt. Hier heb ik ook al direct een vraag.
Hoe klein mag de radius zijn van de gebogen zijkanten? Momenteel is die 320mm.
Ik heb een kleine CNC frees die ik kan gebruiken om gleuven te frezen in mdf plaat (of met cirkelzaag), maar hoe dun moet het resterende materiaal dan zijn? Wat is hier een goede basis om eens te testen? Ik heb 6mm freesbitjes, hoeveel ruimte moet er dan ook tussen de gleuven zijn?
Welke dikte MDF of multiplex zonder gleufjes is te buigen op een readius van 320mm?

De crossover:
xo schematic 3-way w TC9png.png
DC200+TC9+ND28 summed FRpng.png
Iemand op een ander forum helpt me door de simulatie te maken, deze is uiteraard nog niet optimaal doordat het ontwerp van de enclosure nog veranderde.


Groeten,
Flumphy
Laatst gewijzigd door Flumphy op ma 08 feb 2016, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Henkjan »

Welkom!


Flumphy schreef:
Iemand op een ander forum helpt me door de simulatie te maken, deze is uiteraard nog niet optimaal doordat het ontwerp van de enclosure nog veranderde.
je bedoelt van t filter? in wat voor kast zijn de units dan opgemeten?
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

@ray5150

Daar heb ik een paar dagen geleden de volledige thread van gelezen, was zeer interessant en leuk.
Als er nog zo'n vergelijkbare verslagen zijn hoor ik het graag.

@Henkjan

Tot nu toe gebruikte hij de data (frd en zma files) van Dayton en voor de vifa had hij ook goeie data.
Ik ben van plan om een meting proberen te doen van de drivers in de kast (T, M, W en dan T+M etc. denk ik), daar moet ik me nog wat in verdiepen.


Groeten,
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door richard »

Flumphy schreef:
Welke dikte MDF of multiplex zonder gleufjes is te buigen op een readius van 320mm?
Met meerdere laagjes dun MDF of triplex zijn wel in radius te buigen. Als je ze verlijmd wordt het sterk.
Er is ook buig-mdf of multiplex in de handel. Dat scheelt een hoop zaag- en freeswerk.
Laatst gewijzigd door richard op vr 29 jan 2016, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Henkjan »

Flumphy schreef:
Tot nu toe gebruikte hij de data (frd en zma files) van Dayton en voor de vifa had hij ook goeie data.
Ik ben van plan om een meting proberen te doen van de drivers in de kast (T, M, W en dan T+M etc. denk ik), daar moet ik me nog wat in verdiepen.
voor filtersimulatie zijn de enige goede data die je in de uiteindelijke kast (of een die even groot is) zijn gemeten
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Nog even een perspectief van de tekening tot zover
Forumjpg2.JPG
@richard

Ik zal volgende week naar woodtex gaan en mogelijk nog wat andere winkels, ik weet niet welke diktes ze hebben van mdf en multiplex (vooral tot hoe dun ze gaan).
Dat speciale buig spul is wel duurder denk ik, zal er ook naar kijken als ik daar ben.

Als het niet veel duurder wil ik wel liever dunne platen op elkaar verlijmen dan met groeven werken. Zou 4mm werken voor een radius van 320 of zal 3mm nodig zijn? Vijf millimeter lijkt me al te dik.

@Henkjan

Dat begrijp ik, alleen is het aankopen van speciaal meetgerief wat buiten budget voor dit stadium van mijn zelfbouw avontuur. Ik heb nog wel iets half deftig van microfoon liggen, als ik daar wat mee kan doen zal dat zeker gebeuren, maar zoals ik zei heb ik nog wat tijd nodig om me daar in te verdiepen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door wouter »

Flumphy schreef:
Als er nog zo'n vergelijkbare verslagen zijn hoor ik het graag.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=125
Ook met de TC9, en afgewerkt met een ringetje \:D/
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Dan »

Voor een radius van 320 kun je ook 7mm buigtriplex gebruiken. Het is best soepel dat spul. Scheelt iig een hoop lijmwerk want met 3 lagen zit je al op 21mm
Clipboard10.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door ray5150 »

Als particulier kun je ook gewoon bij Jongeneel kopen. en er zijn tientallen vestigingen.
Dus altijd wel een zaak redelijk in de buurt.
http://www.jongeneel.nl/vestigingen
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Bedankt voor de reacties nog allemaal,

Niet echt een grote update, de Dayton drivers zijn alvast bij rumoh aangekomen en verder ben ik wat aan het prutsen aan de enclosure en bracing
ilMYrqV.jpg
Groeten,
Flumphy
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Henkjan »

Flumphy schreef:
... is het aankopen van speciaal meetgerief wat buiten budget voor dit stadium van mijn zelfbouw avontuur.
vul dan ff in je profiel je woonplaats in, mss is er wel een forumlid met meetspullen in de buurt die je wil helpen?
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Henkjan schreef:
Flumphy schreef:
... is het aankopen van speciaal meetgerief wat buiten budget voor dit stadium van mijn zelfbouw avontuur.
vul dan ff in je profiel je woonplaats in, mss is er wel een forumlid met meetspullen in de buurt die je wil helpen?
Dat is wel een mogelijkheid, zal ik direct doen!
Dus mocht iemand zin en tijd hebben om met meetspullen langs te komen, ik woon in Antwerpen (op het zuid, 2000)

Flumphy,
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Is het een goed idee om dit aan te schaffen?

http://www.rumoh.eu/meetmicrofoon-mm-10

Het is een extra €30, maar de prijs is niet te gek als ik er dan wel iets van deftige metingen mee kan gaan doen

Groeten,
Flumphy
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Jag »

Deze heb je nodig.
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Jag schreef:
Deze heb je nodig.
Die is helemaal buiten budget :wink:
Kun je misschien uitleggen waarom de €30 mic mogelijk geen goed idee is?

Als het vanwege gebrek aan sound card is dan hoeft dat geen probleem te zijn, ik heb een Xonar U7 external sound card. Tenzij ik me vergis heeft deze de noodzakelijke specificaties.


Groeten,
Flumphy
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door markbakk »

Ik kan het niet vinden, maar de Asus-kaart lijkt me wel bruikbaar. Belangrijk is of de DAC/ADC 'full duplex' (synchrone in- en output) kan werken met één klok voor de beide omzetters. Maar in mijn beleving kunnen de meeste moderne kaarten dat wel. Er zit ook een microfooningang op. En vermoedelijk is de hoofdtelefoonuitgang nog wel bruikbaar als versterker voor de impedantiemetingen. Als het klopt dan kun je met die microfoon van RumoH aan de slag, alleen moet je nog voor een paar Euro een impedantiemeetbrug maken (pagina 6 en 8 van de LIMP-manual en elders op dit forum ook). Het beperkte nadeel van de RumoH-set is dat je bij impedanties meten met veel omgevingslawaai de microfonie van je speaker zou kunnen terugzien in je metingen. Verder is het een perfecte kit.
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Mooi, nog even afwachten dan op een mailtje terug van rumoh en dan zal ik de drivers en meetmicrofoon bestellen.

Bedankt voor de tip voor de impedantiemeetbrug, daar zal ik eens naar kijken hoe dat werkt.
Als ik het goed begrijp heb ik een 'perfect' stille omgeving nodig om de beste meting te maken?
Er is hier in de stad best wel wat lawaai en verbouwing bij de buren en wat nog allemaal :roll: maar moet wel lukken, desnoods snachts in de kelder wanneer daar niks staat te brommen :lol:

Flumphy,
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Zonet bestelling geplaatst voor:

2x Vifa TC9-FD18/08
2x Dayton Audio ND28F-6
2x Dayton Audio DC200-8
1x Meetmicrofoon MM-10

Nu maar wachten en bezig zijn met de enclosure :yeah:
Vroeg in een mail nog of ik forum korting kon krijgen, maar daar zei hij niets op. Bestaat dat nog? :-k

Groeten,,
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Zweitse »

Flumphy schreef:
Vroeg in een mail nog of ik forum korting kon krijgen, maar daar zei hij niets op. Bestaat dat nog? :-k

Groeten,,
Vroeger kon je de korting code "ZBA" ingeven op de site, maar dat kan nu inderdaad niet meer :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door ray5150 »

Dat schijnt nu automatisch te gaan als je een mailtje stuurt aan Rudy.
Dat kan hij dan aan je account koppelen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door SARK »

Nog even over je bracing .... ik denk dat je er verstandiger aan doet om de tegenoverliggende wanden met elkaar te verbinden ipv de tegenoverliggende hoeken.
Bijlagen
Cross your heart.jpg
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

SARK schreef:
Nog even over je bracing .... ik denk dat je er verstandiger aan doet om de tegenoverliggende wanden met elkaar te verbinden ipv de tegenoverliggende hoeken.
Ah, ik snap het. In het geval van speakers is dat wel logisch, zal ik oplossen!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door richard »

Flumphy schreef:
SARK schreef:
Nog even over je bracing .... ik denk dat je er verstandiger aan doet om de tegenoverliggende wanden met elkaar te verbinden ipv de tegenoverliggende hoeken.
Ah, ik snap het. In het geval van speakers is dat wel logisch, zal ik oplossen!
Diagonalen breng je aan bij vakwerkconstructies zoals bruggen en de Eiffeltoren.
Flumphy
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 24 jan 2016, 22:24

Re: Flumphy's 3-weg zelfbouw project

Bericht door Flumphy »

Pakje is vandaag aangekomen, ging wel snel zo binnen 24u :D
IMG_20160206_141306575_HDR.jpg
Kan ik de microfoon op deze manier aansluiten op de mic in? Zag op rumoh geen kabels ervoor, iets anders heb ik niet liggen.
EDIT: Het werkt.
IMG_20160206_142556017.jpg
Wat denken jullie voor software te gebruiken? Er is mij REW aangeraden, eventueel samen met XSim?

EDIT: @richard daar zat ik inderdaad mee in mijn hoofd toen ik de diagonale versie tekende, bij fysica hebben we het bouwen van speaker kastjes niet zo bekeken :P

Groeten,
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”