Compacte buizenversterker 2.1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Nergens als t goed is, maar ik twijfelde ineens toen ik lagere voltages zag dan voedingsspanning, hoogste drop is waarschijnlijk die twee 100k bij anode van triodes, daar zal wel iets van 100V over staan.
Oh nee op voedingspcb heb je wel die 680k waar waarschijnlijk koud veel meer over staat.
Oh nee op voedingspcb heb je wel die 680k waar waarschijnlijk koud veel meer over staat.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Die R2 daar, ja.Op zulke plaatsen idd liever iets groter, ook vaak vanwege de warmte.Hoewel dat met 680k wel los loopt.irribeo schreef:op voedingspcb heb je wel die 680k waar waarschijnlijk koud veel meer over staat.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Dat moet je dus niet doen, want dan komt de balanstrap scheef te hangen vanwege de roosterstroom, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=35!Ah!buis schreef:Zonder DC via de ingang komt mag die C4 wel weg. Als je dan een potmeter van bijv. 100k(log) gebruikt kan R9 beter 1M zijn.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Is wel de 1M aan de loper van een 100k potmeter.Moet zelfs met een roosterstroomfobie aanvaardbaar zijnmtb schreef:Dat moet je dus niet doen, want dan komt de balanstrap scheef te hangen vanwege de roosterstroom, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=35!Ah!buis schreef:Zonder DC via de ingang komt mag die C4 wel weg. Als je dan een potmeter van bijv. 100k(log) gebruikt kan R9 beter 1M zijn.
Anne
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Het hoeft tegenwoordig niet zo hoog-ohmig meer: ≈10kΩ is geen probleem voor een lijnbron en niet zo bromgevoelig.
En een C'tje aan de ingang is wel zo veilig, want je weet maar nooit of er wat DC op je bron zit, 0V1 trekt de boel al behoorlijk scheef.
En een C'tje aan de ingang is wel zo veilig, want je weet maar nooit of er wat DC op je bron zit, 0V1 trekt de boel al behoorlijk scheef.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Voor mij hoeft die C ook niet weg hoor maar,
Anne
Hij vraagt, ik draaiirribeo schreef:Die C4 blokt die DC naar eventuele pot voor volume of is ie om externe DC te blokken, kan ie weg als er geen externe DC binnen kan komen?
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Een extra 10.000uF C achter de outputtrafo misschien ook wel zo veilig dan.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ga je een gelijkspanning op de uitgang zetten ?irribeo schreef:Een extra 10.000uF C achter de outputtrafo misschien ook wel zo veilig dan.
Pas dan wel op de polariteit of worden 't bipolaire
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
In Rogers CadetIII zitten ook ecl86 PP, zal n engelse kennis eens vragen of ie uitgangstransformatoren heeft voor me, die totale Rogers kostte 29 pond dus die trafo's kunnen niks kosten LOL t is wat die inflatie.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ter toelichting:
Ik heb hier een setje staan van wat men op marktplaats vaak high end noemt haha, ik zal cd plaatje (phono natuurlijk +2) naar speakers even schetsen in koppel c's.
CDspeler heeft een dac waarin alles geintregeerd is, op de vier + en - uitgangen volgen 100uF of 220 uF Elna SilmicII c's die eventuele DC blokken naar ingang van n buffer opamp waar single ended signaal uitkomt, volgens datasheet opamp komt er eigenlijk nooit DC uit maar wie weet, heb t wel eens proberen te meten, vergeefs, in ieder geval volgt nu per kanaal een 630V filmcap naar de fysieke uitgang. Draadje naar versterker waar signaal via allerlei relais net voor verlaten van deze schakelprint 100uF Elna op zn weg vindt, via lintkabeltje naar pcbtje waar motorvolume pot en een opampje zit, op ingang pcbtje 10uF Silmics dan pot en opamp en op uitgang 10uF Silmic en dan met lintkabeltje naar toontegelings pcb waar via schakelaar signaal een 22uF Cerafine tegenkomt een opamp voor bass, een 2.2uF Cerafine naar treble opampje en gelukkig dan naar 10uF Silmic en balans pot die direct erna weer een 10 uF Silmic heeft naar uitgang pcb alwaar voor zekerheid weer een 10uF Silmic zit omdat signaal via schakelaar ook direct naar die uitgang kan, via lintkabeltje naar eindtrap pcb waar signaal ontvangen wordt door 47uF Silmic en vervolgens net voor speakeruitgang gelukkig DC detectie beveiliging en relais. High end is zoveel mogelijk koppel c's achter elkaar in serie in signaal weg, ik wil er wel wat minder en mn cdspeler heeft al een 630V filmcap die nooit ene mV DC ziet, dat onderdeel zal erg blij zijn als CTA eindelijk eens zn hele voedingsspanning eruit kwakt en zn bestaan zin krijgt
Ik heb hier een setje staan van wat men op marktplaats vaak high end noemt haha, ik zal cd plaatje (phono natuurlijk +2) naar speakers even schetsen in koppel c's.
CDspeler heeft een dac waarin alles geintregeerd is, op de vier + en - uitgangen volgen 100uF of 220 uF Elna SilmicII c's die eventuele DC blokken naar ingang van n buffer opamp waar single ended signaal uitkomt, volgens datasheet opamp komt er eigenlijk nooit DC uit maar wie weet, heb t wel eens proberen te meten, vergeefs, in ieder geval volgt nu per kanaal een 630V filmcap naar de fysieke uitgang. Draadje naar versterker waar signaal via allerlei relais net voor verlaten van deze schakelprint 100uF Elna op zn weg vindt, via lintkabeltje naar pcbtje waar motorvolume pot en een opampje zit, op ingang pcbtje 10uF Silmics dan pot en opamp en op uitgang 10uF Silmic en dan met lintkabeltje naar toontegelings pcb waar via schakelaar signaal een 22uF Cerafine tegenkomt een opamp voor bass, een 2.2uF Cerafine naar treble opampje en gelukkig dan naar 10uF Silmic en balans pot die direct erna weer een 10 uF Silmic heeft naar uitgang pcb alwaar voor zekerheid weer een 10uF Silmic zit omdat signaal via schakelaar ook direct naar die uitgang kan, via lintkabeltje naar eindtrap pcb waar signaal ontvangen wordt door 47uF Silmic en vervolgens net voor speakeruitgang gelukkig DC detectie beveiliging en relais. High end is zoveel mogelijk koppel c's achter elkaar in serie in signaal weg, ik wil er wel wat minder en mn cdspeler heeft al een 630V filmcap die nooit ene mV DC ziet, dat onderdeel zal erg blij zijn als CTA eindelijk eens zn hele voedingsspanning eruit kwakt en zn bestaan zin krijgt
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik heb nu zo'n miniwatt versterkertje geleend van vriend, is heel erg klein. Smokkelen noemde Anne het smpsje erin/eronder, maar dat miniversterkertje werkt wel doodstil, geen ruis of bijgeluiden, ook niet met oor zowat in speaker en met zn twee watt doet ie ook aardig zn best, op speakers klinkt ook muziek heel aardig. Nu voor Compacte TA:
Zou ik zoiets http://www.ebay.nl/itm/181403006706 kunnen gebruiken? 40W voor stereo moet toch gaan ? En dan gevoed door externe of interne 24V smps, die ook naar gloei en bias gaat ? Wat zijn de valkuilen ?
Zou ik zoiets http://www.ebay.nl/itm/181403006706 kunnen gebruiken? 40W voor stereo moet toch gaan ? En dan gevoed door externe of interne 24V smps, die ook naar gloei en bias gaat ? Wat zijn de valkuilen ?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Eigenaardig idee, een schakelende voeding om een andere te voeden.Een die de nodige spanningen levert is wel zo logisch, verbruikt minder en een stuk kleiner.Met 24V is het lastig voor de gloei en met 12V haalt dat ding maar 20W.Door de opstartstroom en de kouwe buizen tegelijk moet die 12V dan wel zo'n 10A aankunnen (in bedrijf 4A met twee ECL86) of de hulp van mtb voor de gloei iets minder.
Dit http://www.qrp4u.de/docs/en/tube_smps/ is wel een aardig idee, niet moeilijk en niet duur.
Anne
Dit http://www.qrp4u.de/docs/en/tube_smps/ is wel een aardig idee, niet moeilijk en niet duur.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
gloei en bias op cta pcb is toch 32V nu, dan leek me die 24V misschien wel bruikbaar zonder veel aanpassing
ik geloof dat die step up op 120khz werkt, geeft 40khz halogeen trafo voor audio niet juist eerder problemen?
heb nooit zo'n halogeentrafo opengemaakt, voor 32V en 270V zou je dus 2 keer 15 en 4 keer 15 wikkelingen (met dubbelaar erachter) door zo'n toroid krijgen, als t altijd toroids zijn???, moet ook wel kunnen al heb ik wel eens met 1mm draad (voor 32V) een spoel voor classD uitgang gemaakt en daar lekte isolatie draad al door haarscheurtjes denk ik, heb behoorlijk aan die draad zitten trekken om m glad over ring te krijgen, met voeding vind ik dat wat enger
ik geloof dat die step up op 120khz werkt, geeft 40khz halogeen trafo voor audio niet juist eerder problemen?
heb nooit zo'n halogeentrafo opengemaakt, voor 32V en 270V zou je dus 2 keer 15 en 4 keer 15 wikkelingen (met dubbelaar erachter) door zo'n toroid krijgen, als t altijd toroids zijn???, moet ook wel kunnen al heb ik wel eens met 1mm draad (voor 32V) een spoel voor classD uitgang gemaakt en daar lekte isolatie draad al door haarscheurtjes denk ik, heb behoorlijk aan die draad zitten trekken om m glad over ring te krijgen, met voeding vind ik dat wat enger
Re: Compacte buizenversterker 2.1
De stroombron met de LM317 (zie het begin van dit topic) houdt de gloeistroom constant zodat een SMPS geen bezwaar is.
Je zou uit kunnen gaan van een externe standaard laptopvoeding van ca.18V/60W om het compact te houden en een boost-converter voor een stabiele 300Va, die wel galvanisch gescheiden moet zijn!
Je zet per kanaal de gloeidraden parallel met een LM317 op 0A6, die dan ca. 3W dissipeert.
Je zou uit kunnen gaan van een externe standaard laptopvoeding van ca.18V/60W om het compact te houden en een boost-converter voor een stabiele 300Va, die wel galvanisch gescheiden moet zijn!
Je zet per kanaal de gloeidraden parallel met een LM317 op 0A6, die dan ca. 3W dissipeert.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Bedoel je dat non-isolated van deze eerder gelinkte stepup op ebay en bijvoorbeeld zwakkere van Pete Millett: http://www.pmillett.com/HVBFLY.html in geval van CTA niet kan of mag of .. ?? Door die eerste adapter is t wel gescheiden van lichtnet?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Oh, voor nog zoiets als hier
,ik dacht dat de vraag meer algemeen bedoelt was "voor een of andere versterker geschikt ?"
Met de twee PCL86 versterker is er een probleem.Dat ibee geval heeft de massa van z'n in en uit gemeenschappelijk.Kun je de voeding aan de in niet ook voor de gloei gebruiken, hebben geen gemeenschappelijke nul.Daar heb je een geîsoleerde HS voeding voor nodig.
Anne
Met de twee PCL86 versterker is er een probleem.Dat ibee geval heeft de massa van z'n in en uit gemeenschappelijk.Kun je de voeding aan de in niet ook voor de gloei gebruiken, hebben geen gemeenschappelijke nul.Daar heb je een geîsoleerde HS voeding voor nodig.
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Mmm ik dacht dat t daarom juist wel kon, zoals Pete Millett in link stelt: I chose to make it non-isolated mostly to simplify the design, but I also think that the most common use of this is to generate B+ from a DC supply (like a car battery, or an external AC supply) that will also power the heaters, so isolation is not needed.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Je hebt voor de CTA een negatieve spanning nodig, die ik ook voor de gloei gebruik, zie het schema uit het begin van dit topic.
Maar als je het zo aansluit, kan het ook met een niet-gescheiden boost-converter.
De laptopvoeding zorgt voor de scheiding met het lichtnet.
Maar als je het zo aansluit, kan het ook met een niet-gescheiden boost-converter.
De laptopvoeding zorgt voor de scheiding met het lichtnet.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
oh ja negatief, dat was ik toch idd even vergeten, jammer, denk dat bias dan echt anders moet ?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Zo kan het met een ongescheiden boost-convertor:
De componenten in cyaan zijn anders dan in het oorspronkelijke ontwerp.
Door de externe laptopvoeding negatief aan te sluiten, kan je een goede bias/gloei-spanning maken.
Door de externe laptopvoeding negatief aan te sluiten, kan je een goede bias/gloei-spanning maken.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Als je gloeidraden zo aansluit:
hoef je niet bang te zijn dat er een te grote inschakelstroom loopt of dat de spanning te hoog wordt als er een gloeidraad knapt en meteen de andere buis meeneemt.
Je kan de schakeling per kanaal toepassen of uitbreiden voor stereo met 4 gloeidraden en dan gaat er 6W in de LM317 verloren, dat kan ie gekoeld (wel geïsoleerd!) makkelijk hebben.
Je kan de schakeling per kanaal toepassen of uitbreiden voor stereo met 4 gloeidraden en dan gaat er 6W in de LM317 verloren, dat kan ie gekoeld (wel geïsoleerd!) makkelijk hebben.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Wel even oppassen met R1 en R2. Met de diodes erbij wordt de ref.spanning niet 1,25V ong. 1,6V en moeten weerstanden eerder 5,1 Ω zijn.Door 4,7 Ω krijg je 340mA !
Anne
Anne
Re: Compacte buizenversterker 2.1
En een smd onderdeel, lijkt op 2x bat85 ? Geloof niet dat ie heel lastig te solderen is trouwens.
Defecten beperken tot 1 buis lijkt me nobel streven:) Ik moet ook eens kijken naar smd weerstanden, voor bv grid lijkt me dat wel mooi, weet niet of t een enorm rijgwerk wordt met via's omdat banen er niet makkelijk onderdoor kunnen.
Defecten beperken tot 1 buis lijkt me nobel streven:) Ik moet ook eens kijken naar smd weerstanden, voor bv grid lijkt me dat wel mooi, weet niet of t een enorm rijgwerk wordt met via's omdat banen er niet makkelijk onderdoor kunnen.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Iadj is maar 50μA en de spanningsval over de Schottky-diodes is 0V15 parallel en 0V16 met een kapotte buis, dus ≤0A3 gloeistroom met 4Ω7, maar het kan geen kwaad om 5Ω (2x10Ω parallel) te gebruiken om het leven van de buizen te verlengen.
Je kan elke BAT gebruiken, bijvoorbeeld: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=274.
Je kan elke BAT gebruiken, bijvoorbeeld: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=274.
