Die dome is dan wel stabiel, de aandijving aan de rand is dat niet. Zit daar maar een fractie ongelijkheid in dan wordt de dome ongelijkmatig aangedreven en gaat scheef uitslaan. Bij kleine domes (tweeters) is die uitslag klein t.o.v. de diameter en met domes met dubbele ophanging wordt die ongelijkmatigheid goed opgevangen en is niet hinderlijk. Maar grote domes met enkel een ophanging aan de rand gaan "waggelen" bij grotere uitslagen.richard schreef:In principe is een dome een erg stabiele vorm. De krachtlijnen zitten in de doorsnede van het materiaal. Dat hadden de Romeinen al bedacht toen ze het Pantheon bouwden. Maar de praktijk is soms anders als de theorie.
superdome
Moderator: Beheerdersteam
Re: superdome
Maar dat is toch alleen zo als er onbalans is, bijvoorbeeld een luchtspleet die niet overal even groot is (excentrische poolkern) of als de ophangrand aan de ene kant stugger is dan aan de andere kant (de bekende Philips 2" domes bijvoorbeeld), of als er meer massa aan de ene kan zit dan aan de andere kant (de bekende Philips 2" domes bijvoorbeeld)
Wat is anders de aanleiding tot waggel, als die problemen er niet zijn?
Kennelijk gaat het toch goed in PA compressie-drivers van soms wel 4".
Wat is anders de aanleiding tot waggel, als die problemen er niet zijn?
Kennelijk gaat het toch goed in PA compressie-drivers van soms wel 4".
Compressiedrivers zijn zeer stug opgehangen, maken relatief kleine uitslagen en worden bovendien akoestisch over het hele oppervlak zwaar belast. Geen vergelijk met hifi domes die vrijuit kunnen wapperen.Jerommel schreef:Kennelijk gaat het toch goed in PA compressie-drivers van soms wel 4".
En v.w.b. die Philps domes: Philips noemde ze ook "Squawkers" en zo klonken ze ook
-
Jamesblond
En toch... de paar ATC-studio speakers met die mid-dome die ik heb gehoord... ik was er niet erg van onder de indruk. Zelfs teleurstellend in die mate dat ik mijn mixen niet naar tevredenheid kreeg. Dwz: belabberde vertaling naar andere systemen. Zelfde geldt overigens voor Dynaudio mid-domes (in bijv. de MA-1).MarcoSQ schreef:[...]
Die ATC....ik zou willen dat ik heb zelf bezat....![]()