Compacte buizenversterker 2.1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Compacte buizenversterker 2.1

Bericht door Willy_61 »

Michiel, ik begrijp dat je zoekt naar de verloren bandbreedte in het hoog, maar dat is eenvoudig te verklaren: C8 tussen de triode-anodes veroorzaakt een drastisch afknappen van het hoog, vandaar dat ik de waarde experimenteel al had laten zakken tot 56p. Met 56p heb ik op 2 dagen tijd nog 1x een oscillatie gehad, dus nog lager gaan leek me geen goed idee.
Hoe dan ook, als de nieuwe print ontwikkeld is (met extra aandacht voor de aarde en voeding!, ik heb nu wel wat ervaring opgedaan t.o.v. de start van dit project), dan zal terug moeten geëxperimenteerd worden met C8, met de bedoeling deze zo laag mogelijk te houden en beter nog: niet meer nodig is.

Om te beginnen heb de metingen overgedaan zoals jij vroeg, nl. CH1 met (0Ω-aarde) en CH2 met (8Ω-aarde) en daarna beide waardes opgeteld. Ik kwam vrijwel exact op dezelfde resultaten uit.
Daarna heb ik C8 verwijderd en opnieuw een karakteristiek opgemeten:
Freq-Karakteristiek- ELA -UL+CFB- zonder C8.jpg
Zoals je kan zien is het hoog helemaal terug! Ik heb ook je regel toegepast van de 0dB-lijn 1,5dB te laten zakken door 1,5dB bij te tellen bij de deviatie tov 1kHz.
Zo krijg je een bandbreedte van 15Hz - 42kHz @ +/- 1,5dB.

Ik hoop dat het probleem zo opgelost is en besluit dat we bij de definitieve uitvoering moeten streven naar een minimale waarde voor C8 en beter nog, geen C8.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Dan valt de capacitieve koppeling van je scoop naar het lichtnet kennelijk mee, maar het blijft "linke soep": meten met een "zwevende" scoop!
Voor de volledigheid: ik ben ook al een tijdje bezig met een nieuwe CTA, voornamelijk met DC-koppelingen en geschikt voor meten en regelen met een μC en daarin neem ik uiteraard onze bevindingen mee.
Zodat je niet gek moet opkijken, als ik over een paar maanden (want zo snel gaat het bij mij niet meer) met een nieuwe dubbelzijdige print kom.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dan zal ik me moeten haasten om de CTA2 en de EL34-amp afgewerkt te krijgen, zodat ik je nieuw project kan volgen. Ik zeg nog niet bouwen, dat zal afhangen vd complexiteit en of ik het kan begrijpen met mijn verouderde theoretische kennis. Zoals je weet bouw ik enkel die zaken die ik ook begrijp ;-).
Ik wens je er alvast veel succes mee en dank je voor het knappe ontwerp van de CTA en de auto-bias!

Nog 1 vraagje: heeft het zin dat ik de oude tegenkoppeling vanaf Ra, Ca ... nog in de print voorzie? R12=100k zou ik uiteraard wel laten zitten.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Die heb je nu met de ELA-100V niet meer nodig, maar als je later een andere UGT wil proberen, die geen CFB en/of UL heeft, dan is het handig als je instelbaar kan overall-tegenkoppelen en zoveel ruimte neemt dat niet in beslag.
Om diezelfde reden neem ik in mijn nieuwe ontwerp ook de mogelijkheid van Super-Triode op.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ok, dat is duidelijk, ik behoud de tegenkoppeling op de print.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Voor de bouw van deze versterker is een nieuw topic gestart: Bouw en afwerking van de CTA2.1
irribeo

Bericht door irribeo »

Hoi, ik lees een paar keer, her en der verspreidt, dat er een nieuwere dubbelzijdige compacte pcb voor cta2.1 kwam, met waarschijnlijk standaard UL CFB optie, en nog wat andere opties. Heb ik daar ergens overheen gelezen of dat draadje gemist? Heb wel al zeker 15 draadjes doorgelezen, t is n heel web:)
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dat er een nieuwere dubbelzijdige compacte pcb voor cta2.1 komt is mij niet bekend maar in "Bouw en afwerking van de CTA2.1" zijn de nieuwste -enkelzijdige- printen gepost en is de CTA 2.1 afgewerkt.
Wel ga ik daar nog de verfijnde printlayouts posten binnen de week. Het enige dat daar anders is, zijn wat aanpassingen aan spacing van HS - sporen maar dus geen essentiële wijzigingen - geen bug-fixes ;-). Per slot van rekening is de uiteindelijk afgewerkte versterker met de al geposte layouts gebouwd.
irribeo

Bericht door irribeo »

Wat me trouwens opviel aan schema's van cta vergeleken met andere e/pcl86, Mullard en YvesM's bijvoorbeeld maar zag ook nog anderen, misschien wel allemaal op Mullard gebaseerd?, dat zij buishelften kruislinks gebruiken, dus triode 1 naar pentode 2 en triode 2 naar pentode 1. Waarom zou dat zijn ?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dat moet je dan nog eens goed nakijken want we gaan steeds van van V1a naar V1b en V2a naar V2b.
irribeo

Bericht door irribeo »

Mullard net gechecked en die dus niet, had een rijtje bekeken en dacht dat ze t allemaal hadden:)
Deze doet t bijvoorbeeld welhttp://www.dissident-audio.com/PP_ECL86/DA36.pdf
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Dat komt makkelijker uit als je zonder print werkt, verder niet.
De dubbelzijdige doorgemetalliseerde print kan je zelf laten maken, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2&start=10
Bij ITEAD krijg je er 10 (soms 12) voor nog geen $20! ex. verzendkosten.
irribeo

Bericht door irribeo »

Ja dat compacte formaat is verbazingwekkend goedkoop in China, kan ik niet voor prutsen:)
Met die printjes zou ik als ik met ELA zelfde manier van aansluiten zou verkiezen als Willy_61:
R1&R15 aan een kant los van print en verbinden met 1W25 en 5W ELA.
R5&R18 aan een kant los van print en verbinden met 0 ohm en 16 ohm ELA
4 ohm ELA naar massa kant LS plug, + kant LS plug open, FB plug kortgesloten
Speakers tussen ook 0&16 ohm ELA
Klopt dat??
Voor voeding moet ik eens naar Willy_61 print kijken, denk dat ik geen 24V pcbtrafo gebruik, maar ook een met losse bevestiging, dan kan daar heel stuk af en komt ie ook op voordelige china maat.
irribeo

Bericht door irribeo »

Deze trafo kwam ik tegen, is 10k en speciaal voor e/pcl86 zeggen ze, wel eens gezien?
http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-ECL ... imilar/609
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Die trafo kost bijna €50 (10x de ELA-100V) ex. verzendkosten en is niet geschikt voor CFB!
Teken eerst een schema van hoe je het wil doen, dan weten we Watt.
irribeo

Bericht door irribeo »

Manier van aansluiten zou gewoon laatste manier zijn waarop Willy_61 uitkwam, ul/cfb. Op cta1350 zou je bovenstaande weerstanden dan maar aan een kant aansluiten op printje en de losse kabels op de andere kant van die weerstand, kan ook wel denk ik.
irribeo

Bericht door irribeo »

kleintje voeding geknipt, hihi maar hoe verder, puzzelen, ken dit soort programmas helemaal niet
Bijlagen
zbaminipsu.JPG
zbaminipsu.JPG (20.85 KiB) 514 keer bekeken
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

irribeo schreef:
Manier van aansluiten zou gewoon laatste manier zijn waarop Willy_61 uitkwam, ul/cfb. Op cta1350 zou je bovenstaande weerstanden dan maar aan een kant aansluiten op printje en de losse kabels op de andere kant van die weerstand, kan ook wel denk ik.
Dat zou moeten kunnen, maar teken het voor de zekerheid uit, zoals ik in het begin van dit topic heb gedaan.
Op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20109 staan nog wat foto's.
Het zou mooi zijn als we een nieuwe print kunnen ontwerpen met de UGT onder de print, zoals in het oorspronkelijk ontwerp:
STA-foto1.JPG
STA-foto1.JPG (16.13 KiB) 494 keer bekeken
De Block-trafo is een stuk beter in het laag, maar helaas niet geschikt voor UL:
STA-foto2.JPG
STA-foto2.JPG (17.6 KiB) 494 keer bekeken
Hij vervormt wel meer in het hoog, overigens niet echt hinderlijk, maar dat is met CFB (want dat kan wel!) waarschijnlijk wel te verminderen.
irribeo

Bericht door irribeo »

Maar ook een Hammond bedoeld voor buizenamp vervormt meer in het hoog las ik. Ik weet niet waar t allemaal van afhankelijk is, specifiek in de trafo bedoel ik. Talema maakt ook ringkern print trafo's, misschien zijn die beter? Of een Hahn of Indel die als gelijk alternatief verkocht worden anders zijn weer ik ook niet, zijn zwaardere 100V speaker trafo's beter op bepaalde punten? Je hebt geloof ik om te testen wat van die "Currywong" types besteld ooit ?

Ziet er wel lekker compact uit zo'n blokje, beetje als allerkleinste Miniwatt/APPJ model:
http://i1301.photobucket.com/albums/ag1 ... c91c3b.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

irribeo schreef:
Ziet er wel lekker compact uit zo'n blokje, beetje als allerkleinste Miniwatt/APPJ model:
http://i1301.photobucket.com/albums/ag1 ... c91c3b.jpg
Is wel met een schakelende voeding.Hoeft niet verkeerd te zijn maar toch wat vals spelen om 't klein te hebben.
Anne
irribeo

Bericht door irribeo »

Ik zat nog wat te klooien met Sprint Layout, gerbers produceren lijkt dat programma ook te doen, zippen vind ik al heel lastig haha, maar omdat componenten en gaten veel net andere afmetingen hadden heb ik maar een recht tekeningetje in Sprint gemaakt. Nou zie ik vaak groundplane verbonden met iig 1 punt, hier zou dat plus kant van C4 zijn denk ik, wat mij weer raar overkomt, maar dat komt door plus en min voeding denk ik, en ik weet niet of dat verbinden met groundplane wel zin heeft en gewoon kan door marge op dat punt op nul te zetten?
Bijlagen
zbasmall.JPG
irribeo

Bericht door irribeo »

Even een waarschijnlijk domme vraag over input kant triodes. Daar heb je C4-R8-R9 (latere feedback tweede triode bijna hetzelfde met Ca-Ra-R12). Die C4 blokt die DC naar eventuele pot voor volume of is ie om externe DC te blokken, kan ie weg als er geen externe DC binnen kan komen? R9 is 100K, kom je dan niet aan een lage inputimpedantie en dus lage pot waarden, dus niet 100k pot maar 20k pot bijvoorbeeld, of heeft die 100k R9 geen invloed op inputimpedantie ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zonder DC via de ingang komt mag die C4 wel weg. Als je dan een potmeter van bijv. 100k(log) gebruikt kan R9 beter 1M zijn.
Anne
irribeo

Bericht door irribeo »

Ik zit ook even te kijken naar datasheet van mijn 0.6watt metaalfilm weerstanden en daarin wordt maximum "working voltage" 250V genoemd, "peak" 500V of 700V. Is dat working voltage het voltage dat over de weerstand verloren gaat of betekent t dat met een B+ bij opstarten boven 300V en zowiezo rond 270V warm zoals ik lees, dat die metaalfilms die ik heb niet geschikt zijn ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Over welke weerstand heb je, in bedrijf, meer dan 250V ?
Anne
Plaats reactie