Filter hardware of digitaal

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Filter hardware of digitaal

Bericht door Wim P »

wat is het verschil tussen een hardware of een digitaal(dsp) filter, muzikaal bedoel ik het dan

kan iemand me uitleggen wat bv:
1. de voor/nadelen van beide zijn?
2. als ik zo hier op het forum rond struin dan word er in de meeste gevallen gekozen voor een hardware filter i.p.v. digitaal
kan ik dan stellen dat hardware matig het wint van digitaal?


in een hardware filter kan je dus ook de bafflestep meenemen, kan dat in digitaal ook?

qua kosten een minidsp is vele malen goedkoper dan een beetje degelijk gebouwd filter
dus dan zou iedereen overstappen op digitaal denk ik................................
dus er moet iets zijn wat de voorkeur voor hardware heeft?

gr

Wim
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Zweitse »

Bij digitaal heb je natuurlijk voor elk kanaal een versterker nodig, dat brengt dan weer extra koste met zich mee ten opzichte van een hardware filter.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Gerrit »

Een passief (zo heet dat) filter is eenvoudiger te maken en goedkoper. Zoals Zweitse al aangeeft heb je bij een actief (al dan niet digitaal) filter per 'weg' een versterker nodig en dat kan flink oplopen. Je kunt natuurlijk een verschrikkelijk duur passief filter maken en een super goedkoop actief filter met simpele versterkers, maar in de regel wordt een passief filter gekozen omdat het goedkoper is.
De (consumenten) handel heeft ook liever passieve filters en aparte versterkers want dan kunnen ze dan weer een nieuwe versterker en dan weer een nieuwe luidspreker verkopen en natuurlijk kabels om die twee te verbinden. In studio's zie je bijna uitsluitend actieve systemen, versterkers en luidsprekers zijn op elkaar afgestemd en vormen zo echt een systeem.
Het grote voordeel van actief filteren met DSP is dat je dingen kunt doen die passief gewoon niet mogelijk zijn, daarnaast heb je ook meteen de mogelijkheid om resonanties in de ruimte aan te pakken.
Een bestaand ontwerp met passief filter actief maken heeft wat mij betreft niet zoveel zin.

Gerrit
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door FR_Aad »

En wanneer je voor een miniDSP gaat is de beperkende factor het goedkope DAC'je op de DSP. Dat is wel weer te omzeilen met of twee DAC's of een vierkanaals DAC. Maar zijn wel weer extra kosten en gedoe.

Neemt niet weg dat het soms ook een prima oplossing is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Pjotr »

Het nadeel van een DSP is dat je er nooit klaar mee bent en eindeloos mee bezig kunt zijn :sure: Wat anderen dan weer als voordeel zien :mrgreen:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door arjank »

Of, de twee combineren :D
Het passieve filter voor het "aan een knopen" van de drivers en dan één DSP om het geheel lekker glad te strijken en om het laag wat te verbeteren.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Chocomel »

^ Als je de luidsprekers op een pc aansluit kan je het DSP-werk door de pc laten doen, dan hoef je geen aparte DSP te kopen.

Een DSP is recyclebaar; je hoeft geen nieuwe onderdelen te kopen als je een nieuwe luidspreker gaat bouwen. Afhankelijk van hoe erg het zelfbouwvirus heeft toegeslagen kan dat best handig zijn. :wink:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door bas focal m180 »

Dsp is een nadeel als je een mooie vintage versterker hebt, of buizenbak.
Wederom heb je meerdere versterkers nodig.

Wat wel kan is een redelijk simpel filter, en met dsp trek je de boel recht, piekjes dalletjes, extra laag, te sterk of te zwak hoog allemaal te doen met dsp ook al heeft de speaker een eigen filter.

Je hebt maar een versterker nodig, bron dsp versterker speakers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door ds23man »

Dan heb je nog steeds het nadeel dat je de offset tussen de drivers met delay niet kan compenseren. En dat is nou een zeer sterk punt bij het actief filteren met DSP.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door SSassen »

FR_Aad schreef:
En wanneer je voor een miniDSP gaat is de beperkende factor het goedkope DAC'je op de DSP. Dat is wel weer te omzeilen met of twee DAC's of een vierkanaals DAC. Maar zijn wel weer extra kosten en gedoe.

Neemt niet weg dat het soms ook een prima oplossing is.
Da's de reden waarom ik gruwel van dit soort oplossingen, doe het gelijk goed of doe het niet. De Hypex DCLP is een goede zet in die richting, maar er is te weinig enthousiasme bij Hypex om dit platform uit te bouwen voor de DIY markt. D'r zijn te weinig software/firmware updates om echt deze markt naar zich toe te trekken en het product echt met kop en schouders boven de rest uit te laten steken. De MiniDSP software is b.v. prima, alleen blijft de hardware dan weer teveel achter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door ds23man »

Te weinig software updates?????????????????????????????????????????????????????????????????

Recentelijk is de Hypex HFD software helemaal op de schop gegaan, mede als platform voor toekomstige ontwikkelingen........

Ze zitten daar echt niet stil.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Wim P »

Chocomel schreef:
^ Als je de luidsprekers op een pc aansluit kan je het DSP-werk door de pc laten doen, dan hoef je geen aparte DSP te kopen.

Een DSP is recyclebaar; je hoeft geen nieuwe onderdelen te kopen als je een nieuwe luidspreker gaat bouwen. Afhankelijk van hoe erg het zelfbouwvirus heeft toegeslagen kan dat best handig zijn. :wink:

waar kan ik die software vinden / kopen???
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Te weinig software updates?????????????????????????????????????????????????????????????????

Recentelijk is de Hypex HFD software helemaal op de schop gegaan, mede als platform voor toekomstige ontwikkelingen........

Ze zitten daar echt niet stil.
Mag het eens een keer, na jaren van sporadische updates?
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Wim P »

bas focal m180 schreef:
Dsp is een nadeel als je een mooie vintage versterker hebt, of buizenbak.
Wederom heb je meerdere versterkers nodig.

Wat wel kan is een redelijk simpel filter, en met dsp trek je de boel recht, piekjes dalletjes, extra laag, te sterk of te zwak hoog allemaal te doen met dsp ook al heeft de speaker een eigen filter.

Je hebt maar een versterker nodig, bron dsp versterker speakers.

hoi Bas,

dat recht trekken van de curve via een dsp. kan toch ook bv met de Behringer ultra curve pro ??
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Chocomel »

Wim P schreef:
waar kan ik die software vinden / kopen???
Je kan bijvoorbeeld de gratis Equalizer APO gebruiken. Er is geloof ik een apart topic waar meer informatie te vinden is over zulke programma's. De Behringer Ultracurve Pro kan het inderdaad ook, die heeft namelijk ook een parametrische equalizer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door ray5150 »

Vergeet ook niet dat er bij gebruik van een PC met DSP dan ook een geluidskaart nodig is met meerdere uitgangen...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door bas focal m180 »

Wim P schreef:
bas focal m180 schreef:
Dsp is een nadeel als je een mooie vintage versterker hebt, of buizenbak.
Wederom heb je meerdere versterkers nodig.

Wat wel kan is een redelijk simpel filter, en met dsp trek je de boel recht, piekjes dalletjes, extra laag, te sterk of te zwak hoog allemaal te doen met dsp ook al heeft de speaker een eigen filter.

Je hebt maar een versterker nodig, bron dsp versterker speakers.

hoi Bas,

dat recht trekken van de curve via een dsp. kan toch ook bv met de Behringer ultra curve pro ??
Behringer ultra curve pro is een compleet apparaat met een ingebouwde DSP.
Dus je kan daarmee idd de boel rechttrekken.


Mini dsp heb je in losse modules maar ook kant en klaar ingebouwd in een behuizing, heb je alleen een losse voeding nodig.

Maar net als de Behringer ultra curve pro zijn er meer apparaten in de pro audio met een dsp.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Wim P »

inderdaad
de behringer ultra curve is een veelzijdig ding.

alleen je kan er geen overname filter mee maken bedoel ik
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door bas focal m180 »

Wim P schreef:
inderdaad
de behringer ultra curve is een veelzijdig ding.

alleen je kan er geen overname filter mee maken bedoel ik
Als je een 2 of 3 weg filter maakt die netjes is, kan je met een dsp nog heel wat corrigeren.
Langere poort, met dsp de vroegere afval licht boosten.
Pieken - dallen zijn ook te corrigeren, hoog wat opkrikken etc etc zonder dat je de speaker moet voorzien van veel extra filter componenten.
En alles speelt op 1 eigen versterker, buis of vintage.

Dsp heeft het grote nadeel dat je meerdere versterkers moet hebben, componenten hebben het nadeel dat je je speaker filter soms vol met die componenten zit om het lineair te krijgen.

Met alleen maar een scheidings filter ben je er niet.

Dus de stelling: Filter hardware of digitaal kan je mij betreft uitbreiden met gecombineerd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door wouter »

Ik gebruik een Behringer DCX2496 i.c.m. een 6ch NAD versterker.
Met deze combi kun je eenvoudig een 3-weg stereo maken en wat heel handig is i.c.m. een meetsysteem is dat je tijdens het luisteren dingen realtime kunt aanpassen.

Een notch (dip) kun je dus tijdens het luisteren aanpassen of uitzetten, om snel te kunnen vergelijken of deze wel of geen toegevoegde waarde heeft.

Ik ben aan het kijken naar nieuwe versterkers voor de combi met de DCX: http://www.kirstein.de/Live-Studio/Ends ... stufe.html

Schijnt volgens iemand die ik daarin serieus neem, echt goed te klinken - ongeacht de prijs. Dan op het laag evt. nog een stevige gebrugde eindtrap voor het geval dat er een potente 3-weg aangestuurd moet worden.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Wim P »

bas focal m180 schreef:
Wim P schreef:
inderdaad
de behringer ultra curve is een veelzijdig ding.

alleen je kan er geen overname filter mee maken bedoel ik
Als je een 2 of 3 weg filter maakt die netjes is, kan je met een dsp nog heel wat corrigeren.
Langere poort, met dsp de vroegere afval licht boosten.
Pieken - dallen zijn ook te corrigeren, hoog wat opkrikken etc etc zonder dat je de speaker moet voorzien van veel extra filter componenten.
En alles speelt op 1 eigen versterker, buis of vintage.

Dsp heeft het grote nadeel dat je meerdere versterkers moet hebben, componenten hebben het nadeel dat je je speaker filter soms vol met die componenten zit om het lineair te krijgen.

Met alleen maar een scheidings filter ben je er niet.

Dus de stelling: Filter hardware of digitaal kan je mij betreft uitbreiden met gecombineerd.
hoi Bas,

ik heb een mooie buizenbak, dat houd me tegen om een mini dsp te kopen
want dan zou ik een 2e buizenbak moeten kopen.

ik ben een beetje aan het stoeien met de behringer ultra curve pro

als ik het filter automatisch na meting laat uitrekenen en ik voer de waardes in de behringer in, dan vind ik het geluid wel een beetje steriel worden.

hoe corigeren jullie zoiets?? alleen de ergste dips en pieken glad strijken en de rest laten voor wat het is?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Filter hardware of digitaal

Bericht door Chocomel »

In het laag kan je prima alles corrigeren. In het midden en hoog meet een microfoon nogal anders dan wat je met je gehoor waarneemt gehoor. Reflecties van de muren zorgen bijvoorbeeld voor interferentie die de microfoon wel meet, maar die je met je gehoor niet per se waarneemt. Als je alleen enkele breedbandige filters gebruikt gaat het meestal wel goed. Ook als je smalle, hoge pieken meet (duiden op een flinke resonantie ergens) weet je zeker dat je die ook hoort en kan je die veilig weghalen.

Het beste is om alleen het directe geluid van de luidspreker te meten (buiten!), bij voorkeur onder verschillende hoeken, en dat te corrigeren tot vlak (of andere doelcurve).
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”