Reparatie klasse D versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Reparatie klasse D versterkers

Bericht door ray5150 »

Ik heb ook wel WD40 in huis en gebruik het regelmatig, alleen niet in elektronische onderdelen...
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Kun je denk ik beter BRUNOX Turbo Spray gebruiken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

WD40 is een vochtverdringer (Water Displacement), heeft niets in elektronica te zoeken! Contactreiniger ja, maar hooguit grof, iets wat buiten ligt oid.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het is goed spul voor in een grasmaaier, en voor handgereedschap te smeren. dat soort zaken.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En je kan dof geworden zwarte plastic delen op je auto er mee oppoetsen.
Restless

Bericht door Restless »

Ik heb een mail terug gehad van de fabrikant. De prijs voor de versterker is 139$ per stuk. Ik ga even contact opnemen met een NL importeur misschien dat ze iets goedkoper zijn als het een EU model is.. Kan ik ze voor dit bedrag beter laten maken?
Restless

Bericht door Restless »

Ik ga waarschijnlijk dit weekend beginnen met het solderen. Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn om me te vertellen wat ik precies moet solderen, de achterkant van de printplaat was het volgens mij :P.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ah!buis schreef:
Als de foto klopt zitten er transistors op dat koelblok met de pootjes naar beneden door de print.Daar zijn ze dan vast gesoldeerd.Om loskomen te voorkomen door temp.wisseling (uitzetten/krimpen) zit er dan een knik in de pootjes tussen de transistor en de print om wat te kunnen meegeven.Maar soms is dat teveel gevraagd en gaan ze recht naar/door de print.
In dat geval wil het wel 's loskomen en over solderen kan dan helpen.Een heeeel klein beetje soldeer toevoegen om beter te laten vloeien.
Anne
Restless

Bericht door Restless »

Ah!buis schreef:
Ah!buis schreef:
Als de foto klopt zitten er transistors op dat koelblok met de pootjes naar beneden door de print.Daar zijn ze dan vast gesoldeerd.Om loskomen te voorkomen door temp.wisseling (uitzetten/krimpen) zit er dan een knik in de pootjes tussen de transistor en de print om wat te kunnen meegeven.Maar soms is dat teveel gevraagd en gaan ze recht naar/door de print.
In dat geval wil het wel 's loskomen en over solderen kan dan helpen.Een heeeel klein beetje soldeer toevoegen om beter te laten vloeien.
Anne
Okay, bedankt. Ik zal het dit weekend proberen, stel dit is het niet. Is er dan iemand bereid om voor mij beide versterkers te repareren, dat we van te voren een bedrag afspreken tot wat het sowieso gerepareerd kan worden?
Want ik heb mijn Scanspeaks Event al bijna verkocht, en mijn andere speakers ook haha.
irribeo

Bericht door irribeo »

Had je toevallig ook een schema gevraagd aan importeur/fabrikant, heb wel eens gelezen dat definitive je dat gewoon mailed, zou kunnen helpen.
Soldeer eilandjes bij denk regulators vlak bij ingang stroom zagen er gebarsten uit, die zullen wel stroom voor opamp filter verzorgen en wellicht classD driver voor eindtansistoren?
Weet niet wat tegenwoordig aan arbeidsloon gerekend wordt, maar zou t iig zo makkelijk mogelijk maken wil je onder nieuwprijs uitkomen...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Restless schreef:
Ik heb een mail terug gehad van de fabrikant. De prijs voor de versterker is 139$ per stuk. Ik ga even contact opnemen met een NL importeur misschien dat ze iets goedkoper zijn als het een EU model is.. Kan ik ze voor dit bedrag beter laten maken?
Dat is bij de huidige wisselkoers iets minder dan 128 Euro.
Maar ik neem aan dat de transportkosten naar NL er dan ook nog bijkomen.
En dan heb je ook nog kans dat de douane je te pakken neemt...
Restless

Bericht door Restless »

ray5150 schreef:
Restless schreef:
Dat is bij de huidige wisselkoers iets minder dan 128 Euro.
Maar ik neem aan dat de transportkosten naar NL er dan ook nog bijkomen.
En dan heb je ook nog kans dat de douane je te pakken neemt...
Dat is van de fabrikant zelf, dus denk shipping costs dat al is verrekend, maar dan heb ik een USA uitvoering, heb ik dus niks aan.. En, vind het teveel eerlijk gezegd. Kost me dan 300 euro ervoor, als iemand ze voor 75€ per stuk kan repareren ben ik vrolijker :P.
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
Had je toevallig ook een schema gevraagd aan importeur/fabrikant, heb wel eens gelezen dat definitive je dat gewoon mailed, zou kunnen helpen.
Soldeer eilandjes bij denk regulators vlak bij ingang stroom zagen er gebarsten uit, die zullen wel stroom voor opamp filter verzorgen en wellicht classD driver voor eindtansistoren?
Weet niet wat tegenwoordig aan arbeidsloon gerekend wordt, maar zou t iig zo makkelijk mogelijk maken wil je onder nieuwprijs uitkomen...
Nee dit heb ik niet gevraagd, zou je voor willen markeren wat je bedoelt op een foto? En bij wie zou ik moeten zijn als ik het wil laten doen?
irribeo

Bericht door irribeo »

http://audio.claub.net/other_stuff/HTA- ... ematic.JPG Zoiets.

Zat net te kijken op website Techni ?? nog wat Eindhoven, repareren tot 100 euro altijd daarboven prijsopgave, geen reparatie/prijsopgave kosten 25 euro. Geen idee kom niet uit Eindhoven.
Bijlagen
zbadef.jpg
Laatst gewijzigd door irribeo op do 07 jan 2016, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:

Zat net te kijken op website Techni ?? nog wat Eindhoven, repareren tot 100 euro altijd daarboven prijsopgave, geen reparatie/prijsopgave kosten 25 euro. Geen idee kom niet uit Eindhoven.
Okay, heb net de drie eilanden van de koelribben aangetikt, maar dit heeft het niet verandert.
Wel weet ik dat als je aan de volume knop draait hij extra kraakt, maar de subwoofer geeft geen geluid, alleen kraak...
irribeo

Bericht door irribeo »

Lijkt trouwens op foto dat jouwe twee zekeringen heeft daar bij doorgan lichtnetsnoer, dat hebben die ebay/USA modellen niet lijkt t, die had je bekeken toch ?
irribeo

Bericht door irribeo »

Restless schreef:
irribeo schreef:

Okay, heb net de drie eilanden van de koelribben aangetikt, maar dit heeft het niet verandert.
Wel weet ik dat als je aan de volume knop draait hij extra kraakt, maar de subwoofer geeft geen geluid, alleen kraak...
Met bv volledig plastik handvat achterkant schroevendraaier kan je langs solderingen gaan, en licht tikken op printjes kijken of er wat veranderd
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
Restless schreef:
irribeo schreef:

Met bv volledig plastik handvat achterkant schroevendraaier kan je langs solderingen gaan, en licht tikken op printjes kijken of er wat veranderd
Hoe bedoel je langs solderingen gaan? Als hij aangesloten is bedoel je? Erop tikken of 't geluid veranderd?
Kan dit ook met een pen :P?
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
Lijkt trouwens op foto dat jouwe twee zekeringen heeft daar bij doorgan lichtnetsnoer, dat hebben die ebay/USA modellen niet lijkt t, die had je bekeken toch ?
Zie maar een zekering, en die was inderdaad heel. Zou het de voeding kunnen zijn, ook al gaan het LEDje aan?

Edit: Alle contacten opnieuw aangetikt met tin en nu komt er wel geluid uit de woofer, alleen echt met veel resonantie/gekraak... Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Edit 2: Versterkers gewisseld en het kraken verhuisd mee, zoals verwacht :P. Iemand suggesties?
cve

Bericht door cve »

Het lijkt op de foto's net of een van de grote elco's bol is. Klopt dat?

Co
Restless

Bericht door Restless »

cve schreef:
Het lijkt op de foto's net of een van de grote elco's bol is. Klopt dat?

Co
Zal straks even gaan kijken. De speaker die kraak geeft wel geluid, ofja, het gekraak gaat mee met de muziek zeg maar..
Is er een manier om bijvoorbeeld met een multimeter te meten of de condensator oid stroom krijgt?

Edit: Ik zie er zo niks aan, ze zien er allemaal hetzelfde uit, en niet bol...
cve

Bericht door cve »

Hmm, op de foto lijkt een van de elco's toch bol aan de bovenzijde. Dat is geen goed teken. Maar goed, als de elco echt niet bol staat dan is dat ook niet de oorzaak.

Co
Restless

Bericht door Restless »

cve schreef:
Hmm, op de foto lijkt een van de elco's toch bol aan de bovenzijde. Dat is geen goed teken. Maar goed, als de elco echt niet bol staat dan is dat ook niet de oorzaak.

Co
Je bedoelt toch de wat grotere, die met z'n twee bij elkaar zitten toch? En is er een manier om door te meten? Het lijkt wel of hij geen goed signaal krijgt oid. Want de speaker die kraakt kraakt wel op de muziek zeg maar.
irribeo

Bericht door irribeo »

Als de eindtorren, die op de heatsink zitten, niet goed zijn zou je behoorlijke hoeveelheden DC kunnen meten op de woofer uitgang aansluiting, DC Volts, schakel niet naar gelijkstroom Amperes, dan zijn ze zeker defect !!! Dus tussen de geloof ik witte en zwarte draad naar de bass speaker.

De bromklachten die veel hebben zou wel met die twee grote elco's te maken kunnen hebben. Misschien als ze helemaal verrot raken dat je eindigd met krakend geluid, weet niet. Die kleinere elco's op kleine printje en daar vlakbij daarvan zitten waarschijnlijk enkele in ingang en uitgang voor de echte power versterker, ingang om DC te blokken en signaal te koppelen, uitgang voor filtering, t is alleen voor bass dus hoge tonen verlies elco's zal ze wellicht zelfs goed uitkomen, hoge tonen kwaliteit is irrelevant. Zo een op de ingang zou me niks verbazen als oorzaak, als eindtorren goed blijken te zijn. Die 10uF NP op de foto bijvoorbeeld, hoek kleine printje, die wat slordiger zit, die soldeerkontakten zitten ook waar je niet door hebt laten vloeien denk ik haha:)
irribeo

Bericht door irribeo »

Je kunt ze aansturen met luidsprekerkabel en (mogelijk veel gevoeligere ingang) met cinch, de line IN. Is er een verschil tussen beide ingangen in gekraak ?
Plaats reactie