Kastberekeningetje gezocht...

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
anonamemouse

Kastberekeningetje gezocht...

Bericht door anonamemouse »

Looong time no see! Iedereen de allerbeste wensen voor 2016, dat het een muzikaal jaar mag worden!

Ik heb een verzoekje.
Mijn neefje (18 jaar) is besmet met het gabbervirus, en zoekt een lekker beukgeluid.
Hij heeft hiervoor deze unit gekocht, en wil daar een kastje omheen bouwen.

Nu wil het geval dat ik momenteel geen enkele kastberekensoftware meer heb... Kan iemand even wat volumeberekeningen voor me maken met de gegevens zoals ze opgegeven zijn? Dan kan ik een leuk model en maatje kast voor hem bedenken. Het hoeft geen superaudiophiel model te worden! :)

Mijn dank zou verpletterend zijn...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Kastberekeningetje gezocht...

Bericht door Henkjan »

of bouw gewoon de kist na die ze er voor aanbieden :mrgreen:

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... rms-4-ohm/
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Stel dat je wél nog kastberekensimulatiedingessoftware had. Welke getalletjes had je daarin dan ingevoerd ?

Onsubtiele hint : alle parameters ontbreken in je post, en zijn ook niet eenduidig te vinden op het net. Niet te simuleren op deze manier...

Lijkt me een typisch high-Q ding. Dus : gesloten kast. Liefst aan de grote kant.
Maar : wordt voor (en vooral dóór een) gabber gebruikt. Hou maar lekker klein die dichte kast, blijft het wat langer heel :lol: , en diepgang heb je dan toch niet nodig.
Gok op een litertje of 30-40 ofzo, dat doet wel boenkieboenkie. En de akoestiek van de auto regelt de rest wel. (edit. IS het eigenlijk wel voor de auto ?)
Mtraxx
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Mtraxx »

MarcoSQ schreef:
Gok op een litertje of 30-40 ofzo, dat doet wel boenkieboenkie
Lol :rofl:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

MarcoSQ schreef:
en diepgang heb je dan toch niet nodig.
Er zit anders genoeg diep laag in moderne dansmuziek.
Destijds in gabber-house misschien niet, maar hoe heet die moderne meuk...
O ja, jump-style (geloof ik) en sowieso hardcore dingen van nu bevat heel het spectrum, en zeker ook diep laag !
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Natuurlijk. Maar als ik gabber lees, dan verwacht ik dat het om gabber gaat. En niet om dansmuziek, jumpstyle, whatever. Da's toch niet zo'n rare aanname ?
(Voor de goede orde : ik stam uit de hoogtijdagen van de gabber...nooit in de scene geweest, maar wel heel veel contact gehad met de 'muziek :lol:' en liefhebbers ervan...)
Ik was trouwens niet op de hoogte van een 'nieuwe' gabber scene, met diepe bassen en weet-ik-het. Als die er is : I stand corrected.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

MarcoSQ schreef:
Natuurlijk. Maar als ik gabber lees, dan verwacht ik dat het om gabber gaat. En niet om dansmuziek, jumpstyle, whatever. Da's toch niet zo'n rare aanname ?
(Voor de goede orde : ik stam uit de hoogtijdagen van de gabber...nooit in de scene geweest, maar wel heel veel contact gehad met de 'muziek :lol:' en liefhebbers ervan...)
Ik was trouwens niet op de hoogte van een 'nieuwe' gabber scene, met diepe bassen en weet-ik-het. Als die er is : I stand corrected.
Ik kon het puberale maar ook het compromisloze beuken van gabber soms wel waarderen. :mrgreen:
https://youtu.be/Z0bpfPEabdY (is meer de tekno kant op misschien...)

Ik weet het verder ook niet, maar aangezien de woofer-bezitter in de gabbertijd nog in papa's verrekijker zat, nam ik op mijn beurt aan...

Maar ook toen waren er tracks met veel diep 'sub laag': https://www.youtube.com/watch?v=uYQIBjm8_e8
of Eat Static bijvoorbeeld.
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Henkjan schreef:
of bouw gewoon de kist na die ze er voor aanbieden :mrgreen:

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/106c-s ... rms-4-ohm/
Uhm... Da's misschien wel een goeie... Dit krijg je dus als je het druk hebt, hij voor de 4e keer via Facebook begint te zeuren en ik er effies snel een antwoord op wil zonder de tijd te nemen er even naar te zoeken... :(
MarcoSQ schreef:
Stel dat je wél nog kastberekensimulatiedingessoftware had. Welke getalletjes had je daarin dan ingevoerd ?

Onsubtiele hint : alle parameters ontbreken in je post, en zijn ook niet eenduidig te vinden op het net. Niet te simuleren op deze manier...

Lijkt me een typisch high-Q ding. Dus : gesloten kast. Liefst aan de grote kant.
Maar : wordt voor (en vooral dóór een) gabber gebruikt. Hou maar lekker klein die dichte kast, blijft het wat langer heel :lol: , en diepgang heb je dan toch niet nodig.
Gok op een litertje of 30-40 ofzo, dat doet wel boenkieboenkie. En de akoestiek van de auto regelt de rest wel. (edit. IS het eigenlijk wel voor de auto ?)
Ook een goeie... Ik herhaal mijn antwoord aan Henkjan hier... :hide:
Het neefje in kwestie is nog maar net 18, hij heeft nog geen auto. Het is dus voor thuis.
Jerommel schreef:
MarcoSQ schreef:
en diepgang heb je dan toch niet nodig.
Er zit anders genoeg diep laag in moderne dansmuziek.
Destijds in gabber-house misschien niet, maar hoe heet die moderne meuk...
O ja, jump-style (geloof ik) en sowieso hardcore dingen van nu bevat heel het spectrum, en zeker ook diep laag !
Ik geloof dat ik een jaar of tig achterloop... Aan de andere kant, ik geef de voorkeur aan muziek die daadwerkelijk gemaakt word door iemand met een hartslag. De huidige muziekstromingen interesseren me niet zo heel veel.

Ik ga effies uitrekenen hoe groot het kastje in de link van Henkjan is, dan mag hij daarmee gaan stoeien.
Iedereen enorm bedankt voor de reacties! :)
Plaats reactie