schoonmaken potmeters buizenbak
Moderator: Beheerdersteam
schoonmaken potmeters buizenbak
Beste klusgenoten,
Onlangs een oude Peavey buizenbak gekocht. Klinkt fantastisch; zeker nu de buizen vervangen zijn.
Echter -na het noodzakelijke schoonmaken van de volumepots met DeoxIT D5 cleaner- blijven de pots kraken en plotse geluidssterkte-wisselingen geven. Ben bang dat ze ingebrand zijn of zoiets.
Nu wil ik ze graag los-solderen, open maken, schoonmaken (met een gummetje -zag ik op youtube) en terug plaatsen.
Mijn vraag is: is dat een goede manier (gummetje: heeft iemand daar ervaring mee of een betere manier?) en kan ik ongestraft de pots los-solderen.
Ik las hiervoor over Electrostatic discharge en plotselinge ontladingen van elco's tijdens het solderen.
Dit zou gevaarlijk zijn en schade kunnen toebrengen aan componenten... Uiteraard is de versterker geheel los gekoppeld (niet in het stopcontact).
Moet ik alles aarden incl. soldeergereedschap, werkbank, pols, stoel ed. of is dit onzin: het zijn immers geen IC's..?
Is een gewone soldeerbout(punt) elektrisch geladen en daarom hier niet zomaar te gebruiken?
Graag reactie en dank!
~bo_toks
Onlangs een oude Peavey buizenbak gekocht. Klinkt fantastisch; zeker nu de buizen vervangen zijn.
Echter -na het noodzakelijke schoonmaken van de volumepots met DeoxIT D5 cleaner- blijven de pots kraken en plotse geluidssterkte-wisselingen geven. Ben bang dat ze ingebrand zijn of zoiets.
Nu wil ik ze graag los-solderen, open maken, schoonmaken (met een gummetje -zag ik op youtube) en terug plaatsen.
Mijn vraag is: is dat een goede manier (gummetje: heeft iemand daar ervaring mee of een betere manier?) en kan ik ongestraft de pots los-solderen.
Ik las hiervoor over Electrostatic discharge en plotselinge ontladingen van elco's tijdens het solderen.
Dit zou gevaarlijk zijn en schade kunnen toebrengen aan componenten... Uiteraard is de versterker geheel los gekoppeld (niet in het stopcontact).
Moet ik alles aarden incl. soldeergereedschap, werkbank, pols, stoel ed. of is dit onzin: het zijn immers geen IC's..?
Is een gewone soldeerbout(punt) elektrisch geladen en daarom hier niet zomaar te gebruiken?
Graag reactie en dank!
~bo_toks
Re: schoonmaken potmeters buizenbak
ESD is vrijwel nihil of niet aanwezig bij buizen, je moet eerder uitkijken dat je niet zelf het loodje legt door een klap van de elco's.
Die moet je altijd eerst ontladen met een weerstand van een K of 10 bij een paar watt.
Denk trouwens dat je beter nog de potmeters kunt vervangen, net zoveel werk, maar geheid beter resultaat.
Die moet je altijd eerst ontladen met een weerstand van een K of 10 bij een paar watt.
Denk trouwens dat je beter nog de potmeters kunt vervangen, net zoveel werk, maar geheid beter resultaat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: schoonmaken potmeters buizenbak
Als de potmeters niet meer verkrijgbaar zijn, das is de gummethode ok. Zo heel veel faders van mengtafels gered.
Re: schoonmaken potmeters buizenbak
@ ray5150,
Thanks!
>Die moet je altijd eerst ontladen met een weerstand van een K of 10 bij een paar watt.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Door bijv. op de los te solderen pot-pen eerst die weerstand met een draadje te verbinden met de aarde/chassis?
Of moet dit direct op de soldeerlip van de elco's..? Zou ik niet gewoon een jack-plug kunnen maken met een weerstand van 10K tussen de + en de - en die in de speaker uitgang stoppen; of is dit idioot (amp is nog steeds uit stopcontact)?
Thanks!
>Die moet je altijd eerst ontladen met een weerstand van een K of 10 bij een paar watt.
Hoe kan ik dat het beste doen?
Door bijv. op de los te solderen pot-pen eerst die weerstand met een draadje te verbinden met de aarde/chassis?
Of moet dit direct op de soldeerlip van de elco's..? Zou ik niet gewoon een jack-plug kunnen maken met een weerstand van 10K tussen de + en de - en die in de speaker uitgang stoppen; of is dit idioot (amp is nog steeds uit stopcontact)?
Re: schoonmaken potmeters buizenbak
@ds23man, Barry2001,
Thanks!
Ok, eigenlijk heeft vervangen jullie voorkeur boven schoonmaken.
Had daar nog niet over nagedacht; ben meer van de restauratie...(oude jazzgitaren)
Maar ja vervangen is zo gek nog niet. Zal eens kijken of ze er bij zitten...
Thanks!
Ok, eigenlijk heeft vervangen jullie voorkeur boven schoonmaken.
Had daar nog niet over nagedacht; ben meer van de restauratie...(oude jazzgitaren)
Maar ja vervangen is zo gek nog niet. Zal eens kijken of ze er bij zitten...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: schoonmaken potmeters buizenbak
Als je ze schoonmaakt, moet je ze lossolderen. Een nieuwe erin bakken is dan zo gepiept.
Re: schoonmaken potmeters buizenbak
Ik heb sterk de indruk dat je nog nooit eerder aan een buizenversterker hebt gewerkt ?
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/NietZo.php
http://www.home.zonnet.nl/wolfmidas/tips.htm
http://www.triodedick.com/versterkers.htm
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/NietZo.php
http://www.home.zonnet.nl/wolfmidas/tips.htm
http://www.triodedick.com/versterkers.htm
Re: schoonmaken potmeters buizenbak
@ray5150,
Ha ja, dit is idd. de eerste keer; de eerste keer dat ik aan een buizen-versterker klus sinds de start van internet...
Daarvoor soldeerde ik er vrolijk op los: zonder specifieke veiligheidskennis. Heb door de jaren heen zeer bruikbare mods gedaan op oa. mijn Marshall JTM50 (bijv. een mastervolume). Had kennelijk een goede engelbewaarder. Door fora als deze weten we echter nu wat we NIET moeten doen; Het is voor mij (en alle andere enthousiaste groentjes) ook uiterst belangrijk als we precies weten hoe het WEL veilig kan... scheelt weer mensenlevens.. en daar is dit forum immers toch ook voor bedoeld (?!). Vandaar dus deze topic...
Na een nachtje rondzwerven op internet, geef ik -onderstaand- zelf de beste aanbevelingen en tips door die ik kon vinden:
1) Zet de versterker aan tot dat de buizen volledig opgewarmd zijn (dit kan je controleren door een gitaar -of ander signaalbron aan te sluiten)
2) schakel vervolgens alles uit (liefst met de volume-potmeters op nul). Sommige buizenbakken legen nu de voedings-elco's zie ook 8)
3) koppel de versterker helemaal los en sowieso ALTIJD de 230V stekker.
4) schroef na een minuut of 10 de chassisbouten los van de versterker; pas op dat ie niet zelf uit de kast valt.
5) haal de versterker voorzichtig uit de kast. Let-op: de buizen kunnen nog warm zijn en dus kwetsbaar.
6) leg de versterker voorzichtig op 2 stevige houten blokken met de buizen /trafo's naar onderen (tussen die blokken) en de open binnenkant = naar boven.
7) controleer of alles stabiel ligt.
8) controleer of de voeding een rectifier-buis heeft of een gelijkrichtcel dan wel diodes. In het eerste geval zijn de elco's vaak nog volledig geladen (!)
9) soldeer nu zelf onderstaande 'kortsluit'-tool:
isolatie of krimpsok
-----------------------------------------------------------
Draad _____________| weerstand 10K |____________< krokodilbek-klem (voor op chassis)
-----------------------------------------------------------
10) stop 1 van jouw handen in je broekzak of achter jouw rug
11) sluit de krokodillenbek aan op het chassis (eventueel schuur eerst het aansluitplekje wat op voor beter contact)
12) verbind met je vrije hand het open uiteinde van de 'kortsluit'-tool met de plus-kant van alle elco's. Eerst de kleintjes en dan de grote.
13) verbind vervolgens over dezelfde punten je Voltmeter (ACV= 400volt): zwart= chassis, rood= weer de plus-kant.
14) als er nu nog lading wordt gemeten --> 12)
15) als alles ontladen is kan je met de klus beginnen
16) vaak is het beter om een iets zwaardere soldeerbout te gebruiken (>/_ 30watt), bij het lossolderen van de pots.
Zodat je maar uiterst kortstondig hoeft te verwarmen en niet een dampende Pertinax Brulée op tafel tovert. (zie ook: heel Holland bakt ;-P)
17) gebruik een soldeertin Zuiger
Ik weet natuurlijk niet of hier aanvullingen en/of verbeteringen van toepassing zijn.
Daarom: waarde heren profs: aanvullingen sieren -in deze- zeker uw status...!
Ha ja, dit is idd. de eerste keer; de eerste keer dat ik aan een buizen-versterker klus sinds de start van internet...
Daarvoor soldeerde ik er vrolijk op los: zonder specifieke veiligheidskennis. Heb door de jaren heen zeer bruikbare mods gedaan op oa. mijn Marshall JTM50 (bijv. een mastervolume). Had kennelijk een goede engelbewaarder. Door fora als deze weten we echter nu wat we NIET moeten doen; Het is voor mij (en alle andere enthousiaste groentjes) ook uiterst belangrijk als we precies weten hoe het WEL veilig kan... scheelt weer mensenlevens.. en daar is dit forum immers toch ook voor bedoeld (?!). Vandaar dus deze topic...
Na een nachtje rondzwerven op internet, geef ik -onderstaand- zelf de beste aanbevelingen en tips door die ik kon vinden:
1) Zet de versterker aan tot dat de buizen volledig opgewarmd zijn (dit kan je controleren door een gitaar -of ander signaalbron aan te sluiten)
2) schakel vervolgens alles uit (liefst met de volume-potmeters op nul). Sommige buizenbakken legen nu de voedings-elco's zie ook 8)
3) koppel de versterker helemaal los en sowieso ALTIJD de 230V stekker.
4) schroef na een minuut of 10 de chassisbouten los van de versterker; pas op dat ie niet zelf uit de kast valt.
5) haal de versterker voorzichtig uit de kast. Let-op: de buizen kunnen nog warm zijn en dus kwetsbaar.
6) leg de versterker voorzichtig op 2 stevige houten blokken met de buizen /trafo's naar onderen (tussen die blokken) en de open binnenkant = naar boven.
7) controleer of alles stabiel ligt.
8) controleer of de voeding een rectifier-buis heeft of een gelijkrichtcel dan wel diodes. In het eerste geval zijn de elco's vaak nog volledig geladen (!)
9) soldeer nu zelf onderstaande 'kortsluit'-tool:
isolatie of krimpsok
-----------------------------------------------------------
Draad _____________| weerstand 10K |____________< krokodilbek-klem (voor op chassis)
-----------------------------------------------------------
10) stop 1 van jouw handen in je broekzak of achter jouw rug
11) sluit de krokodillenbek aan op het chassis (eventueel schuur eerst het aansluitplekje wat op voor beter contact)
12) verbind met je vrije hand het open uiteinde van de 'kortsluit'-tool met de plus-kant van alle elco's. Eerst de kleintjes en dan de grote.
13) verbind vervolgens over dezelfde punten je Voltmeter (ACV= 400volt): zwart= chassis, rood= weer de plus-kant.
14) als er nu nog lading wordt gemeten --> 12)
15) als alles ontladen is kan je met de klus beginnen
16) vaak is het beter om een iets zwaardere soldeerbout te gebruiken (>/_ 30watt), bij het lossolderen van de pots.
Zodat je maar uiterst kortstondig hoeft te verwarmen en niet een dampende Pertinax Brulée op tafel tovert. (zie ook: heel Holland bakt ;-P)
17) gebruik een soldeertin Zuiger
Ik weet natuurlijk niet of hier aanvullingen en/of verbeteringen van toepassing zijn.
Daarom: waarde heren profs: aanvullingen sieren -in deze- zeker uw status...!
