Bouw Cleo 6

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Beireke
Berichten: 45
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 18:50

Bouw Cleo 6

Bericht door Beireke »

Hallo allemaal,

Ik heb bijna alles op de plank liggen voor het maken van de Cleo 6 voorversterker van Dick.
Om plaats,gewicht en kosten te sparen zou ik met één voedingstranfo willen werken.
Mag ik zomaar zonder problemen 2 dubbeldiodes op één hoogspanning en één gloeiwikkeling parallel schakelen?De transfo is een Hammond en zeker zwaar genoeg voor deze klus,krijg ik om één of andere reden oscillaties of conflicten?Of is het misschien verstandiger met één voeding (6x4 dubbeldiode)te werken en achteraan 2 lijnversterkers parallel te zetten op deze enkele voeding?

Graag verneem ik jullie mening hierover.
Bedankt alvast op voorhand

Groetjes
Beireke
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Ah!buis »

Waarom twee dubbele diodes ? Voor het beetje stroom dat die Cleo nodig heeft ?
En dat betekend ook dubbele gloeistroom, kan de wikkeling dat aan ?
Tranformator wikkelingen parallel zetten mag enkel als de trafo ervoor gemaakt is, lang niet altijd.Je hebt voor de Cleo trouwens twee afzonderlijke gloeibronnen nodig ( plus die voor de gelijkrichter )
Een tekening van de plannen zou wel duidelijker zijn :sure:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door ray5150 »

Tja, dat zou verrekte handig zijn, als je je openingspost opfleurt met tekeningen en schema's...

Gelukkig heeft Dick alles goed gedocumenteerd staan.
http://www.triodedick.com/cleo_6_deel_1.htm

En het voedings schema :
Cleo_6_voeding.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Ah!buis »

Jawel Ray, da's wel bekend.Maar met een Hammond ?? trafo en twee gelijkrichters en wikkelingen parallel moet het er wel anders uit gaan zien.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door ray5150 »

Van Dick is bekend dat ie bijna altijd zijn trafo's laat maken bij AE.
Als het een beetje recente Hammond is zal er wel een type of serienummer op staan en kunnen we de datasheet erbij zoeken.
Dus....
:foto:
:foto:
:foto:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Jan Geert »

Ik zou hem gewoon met je eerste smoorspoelen splitsen. Eerste c gemeenschappelijk, 1 gelijkrichter buis.
Maar je hebt inderdaad nogal wat gloei nodig, al dan niet gellijkgericht of opgetild. Dus liefst 3 6.3v wikkelingen.
Ik bouw op dit moment ook een Cleo6, maar ik heb de trafo's uit de '5' tot mijn beschikking. Wel de amorfe smoorspoelen van de '6' overigens. Weer onderdeel van een hele serie dus een groot project.
Beireke
Berichten: 45
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 18:50

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Beireke »

Goedemiddag zelfbouwers,

Ik heb geprobeerd een foto van een schema op het forum te krijgen maar het lukte me niet .... :shock:
Ik begrijp wel dat het voor jullie niet simpel is zonder schema mijn vraag te beantwoorden.
Daarom probeer ik het even zo uit te leggen. :D

Het is misschien beter om met 1 diode (6X4) te werken.Achter deze diode splitsen (pin 7) naar de 2de voeding.(zoals Jan Geert hier zei,bedankt!)

Ik ga de transfo 260J van Hammond gebruiken met één wikkeling 6,3V en 4A.(voor de diode gloei)

Kan ik op deze wikkeling ook de rest van de versterker gloeien als de stroom niet te hoog is?
Of moet een diode altijd alleen op een aparte gloeiwikkeling zitten?

In het slechtste geval zet ik een DC voeding bij en gloei er de versterkersbuisjes op.

Alvast bedankt mannen voor de moeite!
Groetjes
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Ah!buis »

Voor de gloei kan 't met die trafo zo.
Anne
Bijlagen
Cleo6voed.jpg
Beireke
Berichten: 45
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 18:50

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Beireke »

Aaah bedankt Anne!

Zo had ik het nog niet bekeken,en zo ga ik het alvast verwezenlijken!

Het moment dat ik iets verder ben met mijn project ga ik toch nogmaals proberen van enkele pics op dit forum te posten van mn project..
Nogmaals bedankt voor uw hulp Anne! :D

Groetjes
Beireke
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door ray5150 »

Beireke schreef:
Ik heb geprobeerd een foto van een schema op het forum te krijgen maar het lukte me niet .... :shock:
Deze gelezen ?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=11189
Let er ook op dat het bestand de juiste extensie heeft.

Voor de volledigheid van het verhaal even de datasheet van de betreffende trafo :
5C_260.pdf
(265.92 KiB) 34 keer gedownload
jopie
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 23:29

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door jopie »

Hallo medeforummers,

Ook ik ben van plan om de cleo 6 te gaan maken. Ik heb bijna alle onderdelen bij elkaar. Ga begin volgend jaar de trafoset ophalen en daarna gaat het feest beginnen.
Ik heb de tekening van de versterker eens bekeken, ik ben een leek in de buizenwereld maar iets van tekening namaken lukt mij nog wel. Wat mij in de tekening opvalt is een blauwe lijntje van pin 1 of 3 naar 8 bij de D3a. Moeten inderdaad pin 1 en 8 fysiek aan elkaar? Pin 1 en 3 zitten volgens mij intern al aan elkaar.

Tot waarschijnlijk de volgende keer met weer een, voor kenners waarschijnlijk simpele vraag.

JOPIE
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Ah!buis »

jopie schreef:
Wat mij in de tekening opvalt is een blauwe lijntje van pin 1 of 3 naar 8 bij de D3a. Moeten inderdaad pin 1 en 8 fysiek aan elkaar? Pin 1 en 3 zitten volgens mij intern al aan elkaar.
JOPIE
Da's geel juist ! :lol:
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door hannesie »

buis.JPG
Daar gaat een lampje branden. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Daar gaat een lampje branden. :lol:
Wel wat erg grote buizen voor een Cleo :shock:
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door hannesie »

Ah!buis schreef:
hannesie schreef:
Daar gaat een lampje branden. :lol:
Wel wat erg grote buizen voor een Cleo :shock:
Anne
Antwoord is na je opmerking,
Da's geel juist !
, en ik had net een lampje zien branden bij mijn Chinese connecties, vandaar.

Maar ik had beter kunnen zeggen, een LAMP :sure: , begrijp ik nu. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
buis.JPG
Daar gaat een lampje branden. :lol:
Lijken wel die buizen die in lantaarnpalen aan de snelweg zitten. :lol:
Toevallig geen typenummer voorhanden ? zou wel eens een datasheet willen zien.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door AatV »

Dat soort dingen is nog te koop bij BTB elektronik in Duitsland.
De eigenaar (Michael Kaim) staat lachend op de foto.
btb-kaim-ts.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door democles »

=P~
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door ds23man »

Het volgende project van Demo is nu ook wel duidelijk! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door democles »

Hoor ik daar de WAF op de achtergrond,,NEE,, zeggen!

Helaas :(

iets van 4 liter cola flessen :|
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Ah!buis »

Erg rustig hier, nog maar 45% onzin :o :lol:
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
hannesie schreef:
Daar gaat een lampje branden. :lol:
Wel wat erg grote buizen voor een Cleo :shock:
Anne
Voorlampen van een Clio? :shock:


Aad
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door OpaBert »

om heel even op grote lampen te spreken
ik heb ooit een 10 KW MG zender opgehaald met een mede radioamateur bij Bahco te ijmuiden
De zend buis een tetrode in dat gevaarte was de 4CX15000
De bedoeling was dat op de amateurbanden te laten werken 160 mtr
na een zeer spannende rit met VW Golf 1985 en een tandemasser ternauwernood bovengekomen uit de Drechttunnel
gloeistroom was 160 ampere bij 6.3 volt volt
Hoogspanning iets van 7KV en nog al wat ampere,s
Er is door de amateur toch maar van afgezien
Zijn 3phase aansluiting van de PNEM was te licht was en er een nieuwe kabel van het transformator huis gelegd moest worden
En het ook iets te licht over gedacht 8-[
Het is toen maar aan een evangelische omroep gegaan welke daar een vergunning voor hadden O:)

het is ongeveer een als bouwemmer zo groot
4CX15000.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw Cleo 6

Bericht door RobertD »

AatV schreef:
Dat soort dingen is nog te koop bij BTB elektronik in Duitsland.
De eigenaar (Michael Kaim) staat lachend op de foto.
btb-kaim-ts.jpg
groet,
Aat
Lachend op de foto, dat zal wel iets over de prijzen van die buizen zeggen.
Plaats reactie