Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door Fokko »

Ik heb het topic in de verkeerde categorie staan, hij moet eigenlijk naar de versterker gedeelte. Dit heeft weinig met een DACs te maken.

Het worden inderdaad twee mono printen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door ds23man »

Lekker economisch qua voedingen......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door ray5150 »

Tegen mij word vaak gezegd dat m'n printen te groot zijn.
Als ik dit ontwerp dan zo zie.. dat kan nog wel makkelijk een kwart kleiner.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door ds23man »

Volgens mij komen er nog een wapper en peakledsturing op Ray. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door Fokko »

Economisch qua?

Grote van de print is altijd lastig. Over de breedte zou ik nog 5cm kunnen inperken, maar dan wordt het proppen vrees ik.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Tegen mij word vaak gezegd dat m'n printen te groot zijn.
Als ik dit ontwerp dan zo zie.. dat kan nog wel makkelijk een kwart kleiner.
Een voorversterker en een bak vol elco's :-&
Dan kom ik niet zeuren over de afmetingen van de print, zo al erg genoeg :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door ds23man »

En waarom totaal 5 elko's voor een simpel 5V voedingsspanninkje die twee ic'tjes aan stuurt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Volgens mij komen er nog een wapper en peakledsturing op Ray. :mrgreen:
Kan ik me niet voorstellen, ik ben de enige die zich hier met dat soort fratsen bezig houd. :lol:
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door Fokko »

Het originele schema, helaas is de site down.
Bijlagen
schema.gif
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door Fokko »

Erg druk geweest de laatste tijd, maar een plaatje van de voortgang tijdens kerst.
Bijlagen
20151227_115334.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door ray5150 »

Fokko schreef:
Het originele schema, helaas is de site down.
Oh ? 8)

https://web.archive.org/web/20150423104 ... o/bpre.htm

Hier de hele pagina als een PDF.
(en dan ben ik niet eens IT'er... :rofl: )
Balanced pre.pdf
(1.65 MiB) 510 keer gedownload
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door SSassen »

Wat een onzin om achter een als instrumentatieversterker geschakelde LM4562 nog een OPA1632 te gebruiken, die mag er gevoegelijk uit want voegt helemaal niks toe. Ook is de PCB layout in het originele artikel om te huilen.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een nieuwe gebalanceerde solid-state voorversterker

Bericht door Fokko »

Weer een kleine update.

De beide printen lijken te werken. Eerst getest met de functiegenerator en scoop om te kijken of alles werkt, daarna op de luidsprekers.

Helaas heeft er een tijd terug per abuis DC op een van de Hypex eindtrappen gestaan. De schade leek zich in de eerste instantie te beperken tot een woofer en wat verbrande weerstanden in het scheidingsfilter. Echter blijkt nu dat ook de fet aan de negatieve rail open staat, waarschijnlijk omdat deze teveel vermogen heeft lopen pompen. Deze eruit gesoldeerd en nu wachten op de postbode.
Bijlagen
versterker.jpg
Plaats reactie