Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Bericht door ray5150 »

Ja, maar daarbij ga je ervan uit dat je al over die zaken beschikt.
Ruisgenerator is geen probleem, er is zat freeware voor de PC of laptop/tablet te krijgen.
Genoemde krokobekjes en wat draad kost 3 x niks via ebay.
Maar dan de collectie onderdelen, als je nog niks in huis hebt word het wel moeilijk om wat aan te schaffen, want wat te nemen ?
Je weet zelf ook wel dat je voor een beetje basis collectie aan spoelen en condensatoren zomaar 100 euro kwijt
En dan heb je nog niks, want je weet niet hoe of wat aan elkaar te knopen.

Mijn advies :
Verkoop die zooi via Marktplaats, en kies voor een bestaand en bewezen (2-weg) ontwerp.
Het is al moeilijk genoeg om dat tot een goed einde te brengen...
Lenno van Galen

Bericht door Lenno van Galen »

Sjezus wat een geld... Het lijkt er dus op dat ik bij dezen ben vastgelopen met mijn project. Als er iemand is die nog een oplossing weet dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik woon trouwens in de buurt van Roermond
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

OK, beginnersfoutje. Gewoon opnieuw beginnen met wat je geleerd hebt.

Begin met het nabouwen van een B&W ontwerp met de speakers die je hebt. Ik begrijp dat de tweeters en woofers in bestaande ontwerpen gebruikt worden? Dan heb je al een mooi uitgangpunt. Worden ze in een tweeweg gebruikt? Dan begin je daarmee. Worden ze in een drieweg gebruikt zoek je de juiste mids erbij.
SARK

Bericht door SARK »

FR_Aad schreef:
Begin met het nabouwen van een B&W ontwerp met de speakers die je hebt. Ik begrijp dat de tweeters en woofers in bestaande ontwerpen gebruikt worden? Dan heb je al een mooi uitgangpunt. Worden ze in een tweeweg gebruikt? Dan begin je daarmee.
Volgens mij worden de tweet en de BZ 200 in de DM 110 gebruikt, lijkt me een leuk begin. Ik ga even voor je zoeken maar aarzel niet om het ook zelf te doen :mrgreen:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

In de bijlage, de DM110 inclusief wisselfilter.Daar staat overigens een ander typenummer bij de tweeter, dan jij aangaf. Maar hij lijkt er volgens mij (iig visueel) sterk op. Jij (Lenno) kan dat waarschijnlijk beter beoordelen.Dit was een dubbelpost met SARK :lol:
Schema is overigens héél anders dan ik me herinner. Heb al een paar tweeters van kastjes uit de DM-serie mogen repareren : die waren laag en vooral heel slap gefilterd.
Zo van : je wéét dan dat een keer stuk gaat, als je een feestje hebt :lol: . Zo ziet dit schema er zeer zeker níét uit.

Best wel leuk spul hoor. Die middelste is alleen niet écht een middentoner. Het kan, natuurlijk, maar vraag me af of je heel veel voordeel gaat halen met het toevoegen van die 'mid'. Waarschijnlijk ben je (inderdaad) beter af, door het bij een eenvoudiger tweeweg te houden.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op za 26 dec 2015, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

Voor zover ik het kan zien wordt in de DM 110 een TZ 26 ipv. een TP 26, ik moet nog even kijken wat het verschil is tussen deze twee.
Ik voeg wel alvast de PDF met de gegevens (kast en filter :idea: ) bij de post.
Bijlagen
DM110-TM.pdf
(2.98 MiB) 582 keer gedownload
SARK

Bericht door SARK »

Haha, Marco was eerder :mrgreen:
Lenno van Galen

Bericht door Lenno van Galen »

Okee super dan ga ik dat doen. Ik heb de kasten van de oude speakers nog dus die ga ik gewoon nabouwen. De originele zijn een beetje gaar.
Stel dat ik de b&w dm 100 opnieuw opbouw. (Daar heb ik nu alle onderdelen voor). Is het dan mogelijk om er een losse subwoofer bij te bouwen?? Ik merk bij deze speakers namelijk een groot gemis in het laag (vandaar dat ik een drie weg systeem wilde bouwen).
Het is de bedoeling dat ik deze speakers bij mijn tv ga gebruiken voor het kijken van films. En dan mag het laag behoorlijk pompen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”