Dank jefirsttimer schreef:Mooi veldwerk, zeer interessant! Na de test van deze Scanspeak ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n AudioTechnology driver nou meet als dipool...
Ik heb wel een paar 10" AT's in mijn systeem, maar dat lijkt me niet zinvol om die thuis te meten gezien het frequentiebereik waar deze driver gebruikt wordt. Wat betreft de directivity ben ik vooral geïnteresseerd in het stuk boven de 1kHz tot de overgang naar de volgende driver en dat is thuis prima te meten. Een 6,5" AT heb ik even niet liggen
Er zit natuurlijk de 6dB/oct dipool compensatie op dus het is te verwachten dat de vervorming oploopt naar beneden toe. De onregelmatigheid in de respons zal voor een deel te maken hebben met het feit dat de driver kaal gebruikt word, desalniettemin ben ik er niet blij mee. Het is wel mooi dat de directivity tot 1,5kHz erg mooi is, vooral als je het resultaat vergelijkt met de CHR-70 die toch een stuk kleiner is. Een impedantie meting van de driver in deze toestand lijkt mij ook zinvol, dus dat ga ik nog even doen.SSassen schreef:Vind de ScanSpeak ook tegenvallen hoor Gerrit, daar had ik eerlijk gezegd meer van verwacht.
Ik begin steeds meer te neigen naar de mening dat voor dipool gebruik de driver een bepaalde compilantie moet hebben die aansluit bij de toepassing. Normaliter worden drivers natuurlijk ontworpen met in het achterhoofd een toepassing in een gesloten of geventileerde behuizing.
Ik zal t.z.t ter vergelijking de Neo10 nog eens doormeten.
Gerrit