Audax drivers verkrijgbaarheid?
Moderator: Beheerdersteam
Audax drivers verkrijgbaarheid?
Hallo iedereen,
Ik ben mij ervan bewust dat het misschien niet helemaal zelfbouw is, maar aangezien hier nogal wat kennis over speakers aanwezig is leek het mij toch een goede plek voor mijn vraag.
Ik ben in het bezit van twee stuks BNS Combo luidsprekers, waarvan bij luidspreker waarschijnlijk de driver overleden is. Zodra ik er een beetje volume op zet, begint het heel vies te kraken/vervormen. De driver die erin zit is van het merk Audax. De tekst die erop gedrukt is, is HD13B25RSC. Ik heb deze speaker nergens kunnen vinden op het internet. Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n driver kom of een eventuele vervanger?
Alvast heel erg bedankt.
Niels
Ik ben mij ervan bewust dat het misschien niet helemaal zelfbouw is, maar aangezien hier nogal wat kennis over speakers aanwezig is leek het mij toch een goede plek voor mijn vraag.
Ik ben in het bezit van twee stuks BNS Combo luidsprekers, waarvan bij luidspreker waarschijnlijk de driver overleden is. Zodra ik er een beetje volume op zet, begint het heel vies te kraken/vervormen. De driver die erin zit is van het merk Audax. De tekst die erop gedrukt is, is HD13B25RSC. Ik heb deze speaker nergens kunnen vinden op het internet. Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n driver kom of een eventuele vervanger?
Alvast heel erg bedankt.
Niels
- Leeuwarden
Re: Audax drivers verkrijgbaarheid?
Weet iemand misschien andere speakers (van BNS) waarin deze drivers gebruikt zijn? Als ik er op die manier aan zou kunnen komen, kan ik ze in ieder geval testen voor aanschaf.
- Leeuwarden
Dat half vergane valt toch wel mee? Prijs is stevig maar daar zou je over kunnen onderhandelen...markbakk schreef:75€ voor een 2ehands half vergane unit?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ze komen wel eens voorbij op MP
Het is een geinige constructie, een dubbelspoels 5,5" laagmiddentoner met op de ene spoel een bafflestepcorrectie en op de andere de filtering zonder bafflestepcorrectie meen ik me te herinneren van Tom Machielse.
Deze zou ik als vervanger overwegen, maar zit je ook op ca 90,- en dat lijkt me economisch vrij dubieus...
monacor sph135tc
Het is een geinige constructie, een dubbelspoels 5,5" laagmiddentoner met op de ene spoel een bafflestepcorrectie en op de andere de filtering zonder bafflestepcorrectie meen ik me te herinneren van Tom Machielse.
Deze zou ik als vervanger overwegen, maar zit je ook op ca 90,- en dat lijkt me economisch vrij dubieus...
monacor sph135tc
Hmm dat is misschien toch wel de overweging waard. Die Monacors kosten €45,- per stuk exclusief verzendkosten.
De Audax units van Ebay zijn €75,- per stuk exclusief verzendkosten.
Het voordeel van Monacor units is ook dat ze nieuw zijn.
@Wouter: Wat bedoel je met economisch dubieus? Bedoel je dat het dubieus is om de Monacors te kiezen boven de Audax units? Of bedoel je dat mijn speakers het geld sowieso niet waard zijn om de units te vervangen?
De Audax units van Ebay zijn €75,- per stuk exclusief verzendkosten.
Het voordeel van Monacor units is ook dat ze nieuw zijn.
@Wouter: Wat bedoel je met economisch dubieus? Bedoel je dat het dubieus is om de Monacors te kiezen boven de Audax units? Of bedoel je dat mijn speakers het geld sowieso niet waard zijn om de units te vervangen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een setje BNS combo doet 50-100 euro, dus inderdaad. Het is een afweging.
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Ik heb een tijd lang marktplaats in de gaten gehouden, maar eigenlijk zag ik de Combo nooit voorbij komen. Het meeste dat ik voorbij zie komen zijn vloerstaanders en dat is voor de ruimte waarin mijn speakers staan geen optie.
- Tom Magchielse
Zover ik weet, en ik kan het weten, zijn er geen andere BNS luidsprekers met deze driver. Het was een leuk drivertje maar met een nare piek bij 1.6 kHz. Dat was in een twee-weg heel lastig. Er zijn wel Taiwan alternatieven, maar of je die hier kunt vinden? We hebben ook wel eens geëxperimenteerd met een Hurray WL13L13 P2, ook Taiwan. Die komt in de buurt. Maar misschien de Monacor ook wel, die komt misschien ook uit die regio?
groet,
Tom
groet,
Tom