[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Tweeter en evt mid infrezen is toch wel aan te bevelen... juist voor het bepalen van de filtering, evt. later niet is minder erg denk ik dan andersom. Je wilt graag met zo mooi mogelijke curves beginnen aan je filtering.
flush_vs_no-flush_B.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Het is nog maar een proefopzetje Wouter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Ik plak er wel een laagje 4mm mdf tegenaan. No problemo :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Inmiddels is een kast gereed gekomen, deze is naar Pappaleo gebracht om opgemeten te worden.
De units zijn net zoals vorige keer aangesloten met ieder 2 aparte draden, dit vergemakkelijkt het aansluiten tijdens het doen van de metingen.
IMG_1611.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door AatV »

Zie dat het alweer SinterKerst- en Nieuw is!
(luidspreker ziet er overigens - zeker qua verhoudingen - goed uit!)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Yep, morgen de kerst-avatar maar weer eens opzoeken ! :lol: :proost:
Vrouwlief was ook erg content met de afmetingen, en verhoudingen van deze kast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Vrouwlief was ook erg content met de afmetingen, en verhoudingen van deze kast.
:yeah: :beer:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Hier gebeurt ondertussen ook nog wel iets.
Ik heb een definitieve baffle rondom op maat gefreesd, en voorgeboord voor de montage op de kast.
Nu moeten nog de drivers netjes verzonken worden.
Daarna kan de 4 mm MDF erover worden aangebracht.
20151212_133230.jpg
20151212_133238.jpg
20151212_133249.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Pas je wel op met die extra lagen? Straks wordt ie weer afgekeurd vanwege de afmetingen. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ze zijn, hoe dan ook, kleiner dan de vorige... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Het was prachtig weer vandaag, dus lekker stroken 4 mm MDF staan te zagen.
De stroken zijn met overmaat gezaagd, en iedere strook heeft 2 "fabriekskanten", dus de hoeken zitten altijd strak.
20151223_153136.jpg
20151223_155040.jpg
Alvast 1 strook aan de achterkant van de kast die ik hier heb staan gelijmd. (en gespijkerd)
De rest kan er pas tegenaan als de baffle ingefreesd is en erop zit. de stroken voor de zijwanden vallen namelijk over de baffle heen.
20151223_170036.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

De woofer, de Seas L22RNX/P H1252

Impedantieplotje:
Xray038.png
Kleine onregelmatigheid bij 250Hz.
Hoe zag dat er eigenlijk uit in zijn vorige kast (gele lijn, dezelfde unit):
Xray039.png
:think: :think:
Ik heb toch een beetje de indruk dat die vorige kast zich meer als CB dan als BR gedroeg.
Het onregelmatigheidje bij 220Hz laat zich nu in ieder geval niet meer zien.

Eerst alleen maar close range metingen gemaakt om te zien hoe de unit zich in de kast gedraagt.
Een puls meting blijft een bizar geluid geven bij deze unit: Tsssjèèènggggg !!!
en ziet er ook wel apart uit:
Xray040.png
De frequentieresponse:
Xray041.png
Het onregelmatigheidje bij 250Hz is hier ook terug te zien. Ik kan me van de vorige keer herinneren dat ik veronderstelde dat het veroorzaakt werd door onvoldoende demping. De free-air impedantieplot gaf dat bultje toen niet te zien. Ik heb de vorige close-range meting er even bijgehaald (geel).
Xray044.png
Inderdaad. Het zat op 220Hz en herhaalde zich op 440Hz. Dat deed mij vermoeden dat het door een staande golf veroorzaakt werd. Nu zit het iets hoger en is een stuk milder (wie A zegt moet ook B zeggen :D ).

Hoe ziet dat er uit op een burst decay?
Xray042.png
Die bende in het midden zijn toch reflecties en misschien wel omgevingsgeluid. Ik verhoog de vloer tot -30dB
Xray043.png
Dat ziet er al een stuk beter uit. Die bergketen bij 4 kHz is bekend en die filteren we wel weg.
Een nieuw plaatje met dezelfde dB vloer en gate aan de hand van de destijds gemaakte pulsmeting van deze woofer in de vorige kast:
Xray045.png
Ik heb de indruk dat het er met deze kast niet slechter op geworden is.

De resultaten van mid en tweet komen in de volgende post.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 dec 2015, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

De Midrange, de Tangband W4-1337SDF:

Impedantieplotje:
Xray046.png
Daar zit wat bij 600 Hz.

Frequentieresponse (close range):
Xray047.png
En daar zit het ook; en een oktaaf hoger ook nog een beetje. Dat woofertje van mij, de W4-655c heeft ook zoiets, maar dan bij 700Hz.
In de fabrieksopgave van de W4-1337SDF, zit ook zoiets, maar dan bij 500Hz:
Xray052.~png.jpg
Die is alleen opgemeten in een IEC baffle, veronderstel ik. Ik kijk eerst naar het resultaat van de afstands meting voor ik besluit of hier mechanisch nog iets aan gedaan kan worden (demping).

De burstdecay laat wel een rinkeltje zien, ook bij de dubbele frequentie.
Xray048.png


De tweeter, de Seas 22TAF/G.

Impedantieplotje:
Xray049.png
Closerange frequentiekarakteristiek.
Xray050.png
De schaal klopt niet. Sowieso niet absoluut, maar ook niet relatief met de overige metingen. Deze tweeter heeft een behoorlijk rendement. Ik was met de woofer begonnen en toen de meetpuls hierdoorheen ging clipte mijn geluidskaart als een dolle. Ik moest de gain een stuk terugdraaien. Hoeveel weet ik niet precies. Het rendement ligt tov de andere units dus een stuk hoger. Bobbeltjes bij 6 kHz en 10 kHz

De burstdecay laat zien dat daar wel resonanties zitten:
Xray051.png
Daar is alleen filtertechnisch wat aan te doen. De vraag is in hoeverre dit in deze samenstelling hinderlijk is. Dat zullen luistertesten moeten uitwijzen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 30 dec 2015, 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Ik heb de indruk dat het er met deze kast niet slechter op geworden is.
:D :D :D :D
:bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
:yeah: :yeah: :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Waarbij aangetekend dat aan de binnenkant van de tijdelijke baffle geen plak-vilt is aangebracht.
Iets dat ik bij definitieve baffle wel van plan ben.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door MarcoSQ »

Nice nice, gaat vast wat worden :) ! Uitganspunt is zeker niet slechter geworden. En dat beetje laag minder ga je vast niet al te erg missen (en is met een beetje geluk zelfs fijner in je woonkamer ?).
pappaleo schreef:
Ik heb toch een beetje de indruk dat die vorige kast zich meer als CB dan als BR gedroeg.
...Want... :think: ? Dat ziet er toch typisch uit als een grotere lage BR afstemming, vs een kleinere CB ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

CB = closed box ? :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ik vond trouwens niet dat de vorige kasten overdreven veel laag gaven, integendeel zelfs.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
CB = closed box ? :hide:
Ja.
ray5150 schreef:
Ik vond trouwens niet dat de vorige kasten overdreven veel laag gaven, integendeel zelfs.
Dat kwam omdat het rendement van mid en hoog nog een decibelletje (of twee) te hoog was. Dat heeft verder geen invloed op het gedrag van het sublaag in je kamer.
MarcoSQ schreef:
pappaleo schreef:
Ik heb toch een beetje de indruk dat die vorige kast zich meer als CB dan als BR gedroeg.
...Want... :think: ? Dat ziet er toch typisch uit als een grotere lage BR afstemming, vs een kleinere CB ?
Ik bedoel dat de impedantiekarakteristieken precies op elkaar passen. De Fr van de unit in de CB valt precies gelijk met de tweede resonantiepiek van de BR. De afstemming van de BR lag ook op 27 of 28 Hz. De eerste resonantiepiek ligt dan ook buiten de schaal. De afstemming was inderdaad aan de (te?) lage kant; dat was hier ook ergens in dit topic in een vroeg stadium al voorspeld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Verder iemand nog iets zinnigs te zeggen over de metingen ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Ik had ook wat afstandsmetingen gedaan, gewoon binnen. Ik bleef echter met een reflectie zitten die ik zo 1-2-3 niet kon plaatsen. Vloer was het niet. Wand ook ver genoeg weg. Kun je nagaan hoe tweedimensionaal je soms denkt. Ik was het plafond gewoon vergeten.

Ik kan in ieder geval de akoestische offset tussen de drivers bepalen en even nagaan of er toch geen staand golfje in het middencompartiment zit.

Voor wat serieuzere metingen moet ik toch naar buiten. Hoe is het weer de komende dagen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Met al het vuurwerk van vandaag en morgen, denk ik niet dat metingen buiten doen veel zin heeft.
Het is wel mooi weer, dat wel...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Met al het vuurwerk van vandaag en morgen, denk ik niet dat metingen buiten doen veel zin heeft.
Het is wel mooi weer, dat wel...
Het valt hier wel mee, maar volgens jou woon ik dan ook niet in Den Haag.
Het waait hier dan wel weer te hard.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

IK heb samen met de vorige metingen ook nog een paar metingen op 70cm afstand gemaakt.
Vanwege de vroege reflecties is een korte gate toegepast en kan ik die dus niet zo goed gebruiken voor filterontwikkeling.
Ik kan er wel vast de akoestische offset mee bepalen.

De frequentieresponsies on-axis op 70 cm afstand:
Xray053.png
Geel is de midrange, groen de tweeter.

Waarom toch weer zo'n berglandschap? 8-[
Komt natuurlijk omdat de units niet flush met de baffle gemonteerd zijn en bovendien is de baffle van de kast smaller dan zo'n IEC baffle.
De midrange ziet er iets geloofwaardiger uit, maar het kan beter.

SEAS geeft in een IEC baffle dit op voor de 22TAF/g:
Xray054.png
Let op: De schaal loopt hier van 100Hz tot 40kHz!!

Volgende week ga ik metingen verrichten in een hele grote ruimte. Ik zal dan een 4mm afdekplaat maken, zodat de units als het ware verzonken zitten. Dat geeft ongetwijfeld een wat gladder resultaat.

Gemeten frequentierespons van beide units parallel. Groen in fase, geel tweeter in tegenfase (ik moet eigenlijk zeggen: de polariteit van de tweeter omgedraaid).
Xray055.png
De frequentiekarakteristieken van de losse units afzonderlijk geïmporteerd in boxsim. Op de gok begonnen met een akoestische offset van 20mm:
Xray056.png
De gestippelde lijn is met de polariteit van de tweeter omgedraaid.

Mwah, niets meer aan doen, toch?


Ik heb toch even een eenvoudig filtertje gesimuleerd voor mid en hoog. De mid is nog niet aan de onderzijde van zijn werkgebied gefilterd. Het is een fullrange unit, dus dat moet kunnen.
Dat komt er dan zo uit te zien:
Xray057.png
Ik draai dat filter van de week even in elkaar en meet de resultaten ook even op. Misschien dat het met een vlakke baffle al ergens op begint te lijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”