mdf plamuren

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
butterflies

mdf plamuren

Bericht door butterflies »

Mijn Events beginnen vorm te krijgen. Flink gestoeid met het lijmen van de kast. Ik heb normale houtlijm gebruikt. Men zei me dat je daar minstens 20 min mee kan schuiven. Dat geld wellicht voor kleine reparaties, maar niet voor dit soort grotere oppervlaktes. Al na een kleine 10 minuten heb je al een flinke hamer nodig om er nog beweging in te krijgen. Kortom, helemaal recht is het niet overal, maar ik ben niet ontevreden met mijn eerste zelfbouw kasten.

Wat geldt hier als het beste middel om MDF te plamuren (naden wegwerken en hier en daar een richeltje van max een halve milimeter). Moet dat met speciaal MDF plamuur, of zijn er alternatieven?
Jerommel

Re: mdf plamuren

Bericht door Jerommel »

Men zweert doorgaans bij epoxy, dus die grijze meuk met zo'n tubetje harder.
Maar ik vind het lastig uitschuren, en ben zelf steeds meer fan van witte universeel-plamuur uit een tube, op waterbasis.
Paar Euro bij de Action.
Droogt ook best snel, en schuurt gemakkelijk uit.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jerommel schreef:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij benoem je polyester-plamuur. dat is iets heel anders dan epoxy.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ik (gevorderde amateur, zeker geen hout-expert!) gebruik ook liefst 2k polyesterplamuur. Hard, glad en robuust, en 'droogt' snel zodat je rap weer verder kunt.
Je zorgt het best eerst voor een grondlaagje. Voor de hechting, maar ook makkelijker om je schuurwerk te checken.

Dat 'hard' is inderdaad ook het grote nadeel : je schuurt je de pestpleu[censuur], en nadat je klaar bent, heb je eigenlijk meer omringend hout weggeschuurd, dan plamuur weggeschuurd :oops: .

Gouden regel : zet liever te weinig plamuur op , dan teveel. Wacht op uitharding, schuur, en werk dan in stapjes/laagjes. Ook omdat het plamuur iets krimpt tijdens het uitharden.

Een automaterialenzaak kan je aan zachte(re) 2k 2k polyesterplamuur helpen. Scheelt de wereld, sinds ik die per ongeluk kocht gebruik ik niets anders meer.
Bijvoorbeeld deze : http://www.autokompaan.nl/motip-polyest ... googlebase . Ondanks dat het van Motip is ;-).

Krijg alleen het gevoel dat jij over forse oppervlakken praat. In dat geval zal opnieuw beginnen sneller en mooier zijn, dan plamuren/schuren....
Jerommel

Bericht door Jerommel »

ray5150 schreef:
Jerommel schreef:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij benoem je polyester-plamuur. dat is iets heel anders dan epoxy.
Ik geloof dat je gelijk hebt, Ray.
butterflies

Bericht door butterflies »

Zoals ik al aangaf, is niet alles even recht op elkaar gelijmd. Ik heb het dan over randjes van een fractie van een milimeter tot 0,5 mm. Hoe gaan jullie dergelijke oneffenheden te lijf. Schuren of plamuren?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Schuren, als het echt erg is eerst de schaaf er even overheen.
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door stessaja »

Dat ligt altijd een beetje aan de situatie.

Doelstelling is om haakse hoeken ook haaks te houden dan wel haaks te krijgen.
Verder is symmetrie natuurlijk een aspect om de gaten te houden.

- Kieren tussen panelen kunnen door plamuur goed behandeld worden.
- oversteken van panelen kan aangepakt worden door schuren of met de router mbv een kantenfrees. Plamuren zou eventueel ook kunnen, maar leidt in mijn ervaring als snel tot grotere oppervlakken vanwege het goed haaks willen hebben en het vermijden van 'deuken'.
- ondersteken van panelen is denk ik het lastigst. dan kan plamuren een oplossing zijn, maar dan wel een harde plamuur anders wordt het een kwetsbare hoek. Waar ik wel voor gekozen heb is om een hoeklatje in te leggen, maar dat moet je dan wel weer doen voor alle zijden!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Dus..... :mrgreen: :mrgreen: :foto: :foto:
Arno

Bericht door Arno »

Als het mdf is van een beetje redelijke persing, dan kun je over de vlakken ook heel goed een handschaaf halen om gelijk te komen met terug liggende koppen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Inderdaad zouden wat foto's van pas komen om een goed advies te kunnen geven bij dit soort zaken.
Plaats reactie