Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Moderator: Beheerdersteam
-
ramontijger13@
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 nov 2015, 1:33
Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Hoi, ik wil graag zelf een nieuwe subwoofer behuizing maken,
omdat mijn subwoofer nou in een kant en klare behuizing zit weet ik dat hij eigenlijk beter zou kunnen doen en hij gaat niet diep genoeg.
ik heb al wat geprobeerd met WinISD maar ik kom er helemaal niet uit,
wie kan mij verder helpen hiermee?
Hifonics Atlas ASX 15
1700 piek 850 rms
Parameters:
Fms 27,2 hz
Qms 4,55
Cms 0,15mm/N
Mms 223 gr
VAS 139L
Xmax 16,4 mm linear
Xmax 35 mm peak to peak
Re 4 Ohms
Qes 0,42
Le 1,5 Mh
BL 19 N/A
Qts 0,39
SPL 90 dB
omdat mijn subwoofer nou in een kant en klare behuizing zit weet ik dat hij eigenlijk beter zou kunnen doen en hij gaat niet diep genoeg.
ik heb al wat geprobeerd met WinISD maar ik kom er helemaal niet uit,
wie kan mij verder helpen hiermee?
Hifonics Atlas ASX 15
1700 piek 850 rms
Parameters:
Fms 27,2 hz
Qms 4,55
Cms 0,15mm/N
Mms 223 gr
VAS 139L
Xmax 16,4 mm linear
Xmax 35 mm peak to peak
Re 4 Ohms
Qes 0,42
Le 1,5 Mh
BL 19 N/A
Qts 0,39
SPL 90 dB
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Oei, lekker speakertje
Is het voor in de auto of thuis?
Is het voor in de auto of thuis?
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Met 124 liter basreflex een -3dB punt op 28 Hz
-
ramontijger13@
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 nov 2015, 1:33
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Hij zal in de auto komen op de deze versterker,
Hifonics Generation X4 Hercules
Klasse D mono block versterker
1 x 1200 Watts RMS @ 4 Ohm
1 x 2000 Watts RMS @ 2 Ohm
1 x 3000 Watts RMS @ 1 Ohm
maar is een tuning van 28,16 hz niet laag?
ik heb ook veel rond gelezen dat veel mensen rond de 33 hz tunen.
Hifonics Generation X4 Hercules
Klasse D mono block versterker
1 x 1200 Watts RMS @ 4 Ohm
1 x 2000 Watts RMS @ 2 Ohm
1 x 3000 Watts RMS @ 1 Ohm
maar is een tuning van 28,16 hz niet laag?
ik heb ook veel rond gelezen dat veel mensen rond de 33 hz tunen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
je wilde toch diepgang
hoe groot is je auto?
en hoeveel hout heb je om evt een testkast mee te maken?
begin met laag afstemmen, en doet dat t niet zoals gewenst, kan je makkelijk hoger proberen door de poort korte te maken
hoe groot is je auto?
en hoeveel hout heb je om evt een testkast mee te maken?
begin met laag afstemmen, en doet dat t niet zoals gewenst, kan je makkelijk hoger proberen door de poort korte te maken
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Hoe groot is de huidige behuizing en wat zijn de afmetingen van de poort? Dat als uitgangspunt kan je de huidige afstemming ongeveer wel bepalen en van daaruit iets anders ontwerpen. Hoeveel vermogen gaat er op losgelaten worden en welke versterker gebruik je?
Meer car audio dit idd.
Meer car audio dit idd.
-
ramontijger13@
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 nov 2015, 1:33
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
ruimte is geen probleem,
het is een mitsubishi spacestar 1.6 2001, en Qua hout dat haal ik gewoon bij de bouwmarkt dik mdf,
en hoe bedoel je dat testen met die poort? hoe maak je hem dan vast voor alleen een test
het is een mitsubishi spacestar 1.6 2001, en Qua hout dat haal ik gewoon bij de bouwmarkt dik mdf,
en hoe bedoel je dat testen met die poort? hoe maak je hem dan vast voor alleen een test
-
ramontijger13@
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 nov 2015, 1:33
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
de vorige kist waar hij inzat was een Necom NE-1515.2P
95 liter
afmetingen:
(DxBxH) (27cm/46cm) x 85cm x 45cm
Made of only high quality 18mm MDF
Front plate 25mm MDF
poort
Bassreflex slot port (high: 36cm / wide: 5cm / length: 25cm)
95 liter
afmetingen:
(DxBxH) (27cm/46cm) x 85cm x 45cm
Made of only high quality 18mm MDF
Front plate 25mm MDF
poort
Bassreflex slot port (high: 36cm / wide: 5cm / length: 25cm)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
met een buis als poort kan je makkelijk testen, buis naar buiten laten steken, en dan wat te lang beginnen en dan steeds stukjes er af zagen (kortere poort = hogere afstemming) tot die lekker klinktramontijger13@ schreef:en hoe bedoel je dat testen met die poort? hoe maak je hem dan vast voor alleen een test
-
ramontijger13@
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 nov 2015, 1:33
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
ja zo dat snap ik, maar ik wil het wel met een slotpoort,
ik weet alleen nog niet hoe ik de poort moet berekenen,
ik weet alleen nog niet hoe ik de poort moet berekenen,
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Je kan als je echt diepgang wilt naar 150L netto, slotpoort 40cm x 5 cm met een lengte van 40cm. Kan je er nog 1kW op loslaten ook 
-
ramontijger13@
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 nov 2015, 1:33
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
waarom een slotpoort? omdat dat een mooie stevige constructie word lijkt mij en best makkelijk te bouwen,
150 liter word me iets te veel haha maar inderdaad wel mooi diep,
ik denk dat ik weet hoe ik de kist moet maken, zie foto's
klopt dit zo of heb ik het fout?
150 liter word me iets te veel haha maar inderdaad wel mooi diep,
ik denk dat ik weet hoe ik de kist moet maken, zie foto's
klopt dit zo of heb ik het fout?
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Slotpoort tunen wordt wel lastig..
[edit]
Hoewel, je kan een slotpoort wel vernauwen met latjes of plankjes.
[edit]
Hoewel, je kan een slotpoort wel vernauwen met latjes of plankjes.
-
ramontijger13@
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 26 nov 2015, 1:33
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
oh ik dacht dat de poort maten er automatisch bij stonden in WinISD?
en waarom is een slotpoort dan zo moeilijk?
en waarom is een slotpoort dan zo moeilijk?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
tunen is lastig, buis is zo een stukje van afgezaagd, van zo'n slotpoort niet....
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Winsid is maar een simulatie, ik heb begrepen dat het uiteindelijk toch nog op het tunen (afstemmen) van de poort aan komt.ramontijger13@ schreef:oh ik dacht dat de poort maten er automatisch bij stonden in WinISD?
en waarom is een slotpoort dan zo moeilijk?
Maar als je wat latten hebt die in de slot passen, kan je die slot ook vernauwen, tune je 'm wat omlaag.
Een pijp kan je alleen omhoog tunen, door er een stuk af te zagen.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
Bij een slotpoort kan je de uiteinden wat met een uitlopende hoek maken, scheelt weer wat stromingsgeluiden. Afstemming klopt toch best heel redelijk vanuit winISD, beter iets te laag dan te hoog afstemmen (te korte poort).
Wat betreft de waardes van de Excelsheet: materiaaldikte 20mm ? Is meestal 18mm of 22mm en breng ook voldoende bracings aan, dat maakt de kist veel steviger.
Wat betreft de waardes van de Excelsheet: materiaaldikte 20mm ? Is meestal 18mm of 22mm en breng ook voldoende bracings aan, dat maakt de kist veel steviger.
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
150L lijkt veel, maar als je alle 3 dimensies lekker benut ben je er al gauw hoor. Een kubes van 50 bij 50 bij 50 is al 150L. En veel mensen runen iets hoger waardoor ze meer spl halen met dezelfde kist. Of ze hebben den kleinere kist waar je gewoon lang niet zo laag komt. Als je behoorlijk compact, laag en hard wil moet je voor een Bandpass gaan! 4th order of 6th
Re: Kist berekening Hifonics Atlas ASX 15.
WinISD houdt er uit zichzelf geen rekening mee dat het uiteinde van de poort misschien in de buurt van een kastwand komt. Door die kastwand wordt de poort effectief wat langer en de afstemming lager. Meestal zal je de poort dus nog iets in moeten korten.
