Regelbare veiligheidstrafo + serie testlamp

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Willy_61

Regelbare veiligheidstrafo + serie testlamp

Bericht door Willy_61 »

Ik heb tussen de versterkers door wat tijd vrijgemaakt om een apparaat te bouwen dat me het volgende levert:
1. Veiligheidstrafo 500VA
2. Regeltrafo 2...250V / 2A
3. De mogelijkheid om een testgloeilamp (meestal 100W) bij te schakelen, in serie met de belasting.
De bedoeling is hiermee voedingen e.d. op een veilige manier te kunnen testen en het surplus van de gloeilamp is handig om oude radio's terug tot leven te brengen.
RegelTrafo.JPG
DSC_5296.JPG
DSC_5297.JPG
DSC_5294.JPG
DSC_5289.JPG
Het apparaat is klaar, maar ik vraag me nu af of het normaal is dat zekeringen (middeltraag) t/m 4A soms kapot gaan gewoon door het apparaat aan te schakelen, zonder belasting. Altijd gedacht dat de inductiestroom bij het onder spanning brengen ongeveer 2x de nominale stroom kan zijn, maar geldt dat ook onbelast?
Momenteel heb ik er een zekering in zitten van 6,3AT en die blijft ok.

Tekeningen + viewer in bijlage
Bijlagen
Regeltrafo.zip
(1.31 MiB) 53 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Regelbare veiligheidstrafo + serie testlamp

Bericht door ds23man »

Ik snap het gebruik van die scheidingstrafo niet. Is leuk als je aan apparatuur werkt waarbij er netspanning aan het chassis hangt ( TV's vroeger). Of je wil smps reparateur worden?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Denk aan voedingsprinten (naakte niet ingebouwde prototypes), bij het uittesten en manipuleren ervan.
Maar ook bij het chassis van een oude radio, dat omgedraaid ligt om er metingen aan te verrichten, kan je niet uitsluiten dat je ergens de netspanning raakt (primair) ook al zit er een nettrafo in.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ach, ik leef ook nog steeds. Zelfs na reparaties van oude buizentv's zonder scheidingstrafo. :lol:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Handig Willy, ga je best plezier van hebben. Heb onlangs iets dergelijks gekocht, gericht op voeding buizenversterker. 0-330V / 150mA, tot -85V neg roosterspanning en 2 x een 6.3V gloeivoeding.
Bijlagen
2015-11-22 16.01.00.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Niet zo zeuren Gerhard, ding zit allang in elkaar zo te zien. Daar ga je een hoop plezier van hebben Willy en geïsoleerd is nooit weg ;)
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Barry2001 schreef:
Handig Willy, ga je best plezier van hebben. Heb onlangs iets dergelijks gekocht, gericht op voeding buizenversterker. 0-330V / 150mA, tot -85V neg roosterspanning en 2 x een 6.3V gloeivoeding.
Mooi!
Zo'n voeding zit ook nog in mijn wishlist, alleen ben ik er nog niet over uit welke specs ik ga hanteren.
In elk geval krijgt de bouw van mijn EL34-versterker nu voorrang, die staat namelijk al te lang stof te vergaren.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Niet zo zeuren Gerhard, ding zit allang in elkaar zo te zien. Daar ga je een hoop plezier van hebben Willy en geïsoleerd is nooit weg ;)
We hebben nu in ieder geval een geisoleerde willy! :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Willy_61 schreef:
Het apparaat is klaar, maar ik vraag me nu af of het normaal is dat zekeringen (middeltraag) t/m 4A soms kapot gaan gewoon door het apparaat aan te schakelen, zonder belasting.
Altijd gedacht dat de inductiestroom bij het onder spanning brengen ongeveer 2x de nominale stroom kan zijn, maar geldt dat ook onbelast?
Momenteel heb ik er een zekering in zitten van 6,3AT en die blijft ok.
Van ringkerntafo's is bekend dat die een grotere inschakelpiek hebben dan een blok trafo.
Vaak is met een ringkern van meer dan 500 VA een softstart oid een verplicht nummer als je niet om de haverklap naar je groepenkast wilt lopen..

Wat is eigenlijk een Thalheimer, broertje van Eigen ? :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik zou er simpel een NTC tussen zetten, aan de primaire kant. Als je dit op 6.3A af gaat zekeren kan het nog behoorlijk mis gaan voor de zekering ploft! Zoals Ray aangeeft is de inschakelpiek van je trafo de boosdoener, m'n variac deed ook met regelmaat de groep eruit ploffen. NTC erin en probleem over.
Moeilijkere softstart oplossingen kunnen ook, voor audiofiel gebruik wil men niet altijd een NTC erin hebben omdat hier iets spanning overheen blijft staan, of men sluit deze kort nadat íe z'n werk heeft gedaan. Maar dat speelt hier niet.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ziet er weer goed uit Willy, maar je had het beter zo kunnen doen:
IVA.PNG
Ook geschikt voor symmetrische laag-spanning voor bijv. transistor-eindtrappen, zie ook http://www.luidsprekers.org/DPM/.
ray5150

Bericht door ray5150 »

jiFfM.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:

Was zelf voor de quadruple gegaan. :mrgreen: :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

vooruit dan... :mrgreen:
h56B6E3F8.jpg
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Barry2001 schreef:
Ik zou er simpel een NTC tussen zetten, aan de primaire kant.
Bedankt, een NTC in het primaire circuit is een prima idee.Even gezocht bij Conrad en de volgende (2 ohm/max 12A) zou de klus moeten klaren: http://www.conrad.be/ce/nl/product/5006 ... archDetail
mtb schreef:
Ziet er weer goed uit Willy, maar je had het beter zo kunnen doen:...
Ook geschikt voor symmetrische laag-spanning voor bijv. transistor-eindtrappen, zie ook http://www.luidsprekers.org/DPM/.
Dat is idd een interessante variant Michiel, met nog meer mogelijkheden. Ik hou dit zeker in gedachten om deze kast later een keer om te bouwen ;-)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die 2 Ω NTC is wel erg klein, krijg je nog een flinke stroomstoot. Deze lijkt me geschikter
https://www.conrad.de/de/heissleiter-s2 ... 68053.html
Met die schakeling van mtb wel oppassen dat zowel primair als secundair in de goeie richting zitten.Een foutje is zo gemaakt, ook daar eerst de lamp ertussen.
Je zou er nog een gelijkrichter + elco's en smoorspoel bij kunnen zetten, is 't ook een regelbare voeding.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En voor je het weet heb je weer een distributiestation in huis :roll: De lol van een simpel ding is nu juist dat het doeltreffend is en je in 99% van de gevallen niet meer nodig hebt.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Die 2 Ω NTC is wel erg klein, krijg je nog een flinke stroomstoot. Deze lijkt me geschikter
https://www.conrad.de/de/heissleiter-s2 ... 68053.html
Is dat niet wat groot, 22 ohm? Dan zou ik eerder naar 5 ohm (8,5A) gaan, tenslotte blijft ie in het circuit staan, dus zonder overbruggingscontact van een relais...http://www.conrad.be/ce/nl/product/5006 ... s?ref=list
Ah!buis schreef:
...Je zou er nog een gelijkrichter + elco's en smoorspoel bij kunnen zetten, is 't ook een regelbare voeding.
Anne
Dat is wel heel verleidelijk, ik had er nl. ook over nagedacht om nog extra trafo's in te steken voor de HS van buizen en de gloei. Idee echter afgevoerd omdat ik dat beter in een apart project kan uitvoeren.
Pjotr schreef:
En voor je het weet heb je weer een distributiestation in huis :roll: De lol van een simpel ding is nu juist dat het doeltreffend is en je in 99% van de gevallen niet meer nodig hebt.
Ik peis dat Pjotr voor 99% gelijk heeft :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Is dat niet wat groot, 22 ohm? Dan zou ik eerder naar 5 ohm (8,5A) gaan, tenslotte blijft ie in het circuit staan
Die 22 Ω is wel in koude toestand. En als je een NTC voor (te)grote stroom neemt blijft ie koud en zakt de weerstand nauwelijks.Kijk maar 's naar de gegevens van een 25 Ω NTC (die van Conrad heb ik niet),deze lijkt er op.
Anne
Bijlagen
ntc.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is het niet helemaal Anne. De weerstand kies je dusdanig dat de automaat er niet gelijk op de kortsluitstroom uit vliegt en dat is iets van 5x of 10x I_nom van de automaat (hangt af van het type). NTC's worden ook vaak gebruikt omdat ze als koude weerstand veel kortstondige energie op kunnen nemen maar niet noodzakelijkerwijs warm hoeven te worden bij constant gebruik. Wel moet hun stroomcapaciteit voldoende zijn.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

In een (oude) computer-PSU staat de NTC zo hoog mogelijk op de poten om snel af te koelen na uitschakelen.
Ik heb een 300W-PSU met een NTC van 5Ω (koud), je zou er een uit een PSU kunnen slopen.
In Anne's NTC gaat maar 2W zitten bij 2A (een spanningsval van maar 1V!) en begrenst de stroom tot 10Ap en dat zou een 4AT-zekering wel kunnen hebben en ik gebruik ze ook secundair in een eindversterkervoeding om de elco's te sparen.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Amplimo gebruikt blijkbaar 2 x 5 ohm (5A NTC) in serie, bij een 500VA ringkern. Ik denk dat ook te gaan toepassen.
Straf eigenlijk dat ik daar nooit eerder mee te maken heb gehad, nooit bij stil gestaan, en zoals je al aangeeft is het ook nuttig secundair te gebruiken, in voedingen met behoorlijke condensatoren.
Nog even gedacht aan de volgende inschakelvertraging: http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html maar ik ga het simpel houden :-)
De NTC's voldoen ruimschoots en misschien sneuvelt de zekering nog eens een enkele keer (bij uitzonderlijk kortstondig wegvallen van de netspanning) maar dat neem ik er dan wel bij.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

2x5Ω is ook niet slecht, kun je hier vinden http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11971
Maar ik vind de 22Ω toch beter :sure: :lol:
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Willy_61 schreef:
Amplimo gebruikt blijkbaar 2 x 5 ohm (5A NTC) in serie, bij een 500VA ringkern. Ik denk dat ook te gaan toepassen.
Straf eigenlijk dat ik daar nooit eerder mee te maken heb gehad, nooit bij stil gestaan, en zoals je al aangeeft is het ook nuttig secundair te gebruiken, in voedingen met behoorlijke condensatoren.
Dat heeft weinig nut. De grote inschakelklap komt van de trafo, niet van de elco's. Bij inschakelen is het ijzer nog niet gemagnetiseerd en vormt de primaire even een kortsluiting. Afhankelijk van de primaire DC weerstand (en dus van de grootte en van de trafo) hangt het er van af of de netautomaat tript.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik vind 22Ω ook beter en @Peter, ik bedoel dat je ze ook kan gebruiken om de laadstroom van elco's te begrenzen.
Ik gebruik maar 2A5T zonder NTC voor 500VA, zie mijn post van 27-11 j.l., maar bij mij zitten de (gewone) scheidingstrafo's na de Variac i.p.v. ervoor, dat zou je ook nog kunnen proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”