Vifa TC9FD18-08, low budget planar?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Vifa TC9FD18-08, low budget planar?

Bericht door SSassen »

Zal ik anders een set bestellen zodat jij er eens aan kunt meten, het ontbreekt mij aan de tijd namelijk?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Zal ik anders een set bestellen zodat jij er eens aan kunt meten, het ontbreekt mij aan de tijd namelijk?
Da's goed :goedzo:
Wat bedoel je trouwens met een setje?

Gerrit
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Naar die BMR units heb ik ook zitten kijken maar het was in de praktijk toch minder spectaculair (goed) dan ik op papier verwacht had. Althans, als ik de K+T mag geloven, die hadden de HiWave BMR65-8 getest. Kost 20,- euro bij spectrum audio in Duitsland.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... 279_en.htm

O.a. Boston Acoustics gebruikt ze veel: http://www.tectonicelements.com/hiwaves ... dspeakers/

Een vlakke 3,3" is de Tang Band W3-1797S
Hier nog wat metingen van de TG9 (en TC9 op de vorige pagina): http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... 4-a-3.html
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Gerrit,

Vier stuks in bestelling, ik verwacht ze ergens eind volgende week in huis te hebben. Zal ik d'r twee, of vier naar je opsturen? Geef even je adresgegevens door via PB aub.
meiborg

Bericht door meiborg »

Interessant, zowel de metingen als deze onverwachte maar leuke samenwerking! Heel bijzonder hoe een forum mensen samen kan brengen.

Mvg Reinder
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
@Gerrit,

Vier stuks in bestelling, ik verwacht ze ergens eind volgende week in huis te hebben. Zal ik d'r twee, of vier naar je opsturen? Geef even je adresgegevens door via PB aub.
Geweldig :goeie:
Vier zou het mooiste zijn, dan kan ik mooi de vergelijking maken met de Vifa en met de 6,5" drivers die ik net besteld heb. Ik kon het niet laten, ik wil gewoon weten hoe die drivers het doen waarvan iedereen zegt dat ze schreeuwen om in een dipool gebruikt te worden maar waarvan geen fatsoenlijke directivity metingen beschikbaar zijn.
meiborg schreef:
Interessant, zowel de metingen als deze onverwachte maar leuke samenwerking! Heel bijzonder hoe een forum mensen samen kan brengen.

Mvg Reinder
Inderdaad, het forum op z'n best :D

Gerrit
matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

Abonnementje op deze thread :)

Fijn om te zien dat mensen elkaar nog durven/willen helpen in deze wereld, hulde! =D>

(@Gerrit - heel blij met je drivers!)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Gerrit,

Als je 't niet erg vindt doe ik d'r een set (2 stuks) Markaudio CHR-70 gen 3 bij, ben benieuwd hoe die presteren in open-baffle, zou je die mee kunnen nemen in je vergelijk?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

matjans schreef:
Abonnementje op deze thread :)

Fijn om te zien dat mensen elkaar nog durven/willen helpen in deze wereld, hulde! =D>

(@Gerrit - heel blij met je drivers!)
Mooi dat de drivers goed bevallen :D Het zijn ook gewoon mooie dingen.
SSassen schreef:
@Gerrit,

Als je 't niet erg vindt doe ik d'r een set (2 stuks) Markaudio CHR-70 gen 3 bij, ben benieuwd hoe die presteren in open-baffle, zou je die mee kunnen nemen in je vergelijk?
Natuurlijk, veel over gelezen maar nooit meegemaakt dus erg leuk om die ook eens onder handen te hebben :D

Ik heb net vandaag mijn setje ScanSpeak Illuminator 18WU8741T00 drivers ontvangen, wat zijn dat prachtige dingen om te zien zeg :rock: Als ze half zo goed klinken (en meten) als ze er uit zien is het al geweldig :lol: Ik ben erg benieuwd wat een kale driver voor afstraling heeft.
Vier Vifa's zijn samen 144cm2, vier BMR's zijn 80cm2, een CHR-70 is 50cm2 en één ScanSpeak is 154cm2. Wel en wat gemêleerd gezelschap wat betreft bruikbaar frequentiebereik als dipool, maar toch leuk om te vergelijken.

Het wordt nu wel eens tijd om na te denken over een automatisch draaiplateau, de Clio software kan zo'n ding via ethernet aansturen. Met een RaspberryPi en één of ander motortje zou toch wat te fabrieken moeten zijn.

Gerrit
meiborg

Bericht door meiborg »

Ja die ScanSpeak Illuminator 18WU8741T00 zijn echt ongelofelijk mooi, erg benieuwd naar de resultaten!

Edit:

Deze al gezien?

Mvg Reinder
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

meiborg schreef:
Ja die ScanSpeak Illuminator 18WU8741T00 zijn echt ongelofelijk mooi, erg benieuwd naar de resultaten!

Edit:

Deze al gezien?

Mvg Reinder
Die net niet, maar wel andere dingen van Troels met deze driver. Eigenlijk is het zonde om ze in een box te bouwen.
Ik moet wel iets verzinnen voor de montage zodat de resonanties van het frame gedempt worden. Als je de driver bij de magneet vasthoudt en tegen de rand tikt dan zit er wel een duidelijke resonantie in. Aan een touwtje ophangen is er dus niet bij :lol:
Sinds deze driver er zijn ben ik al benieuwd hoe ze het in een dipool zouden doen, ik heb alleen nog nooit mooie directivity plots gezien van kale drivers. Aangezien het vooral om het gedrag boven 1kHz gaat is dit ook best goed te meten in de huiskamer. De bedoeling is om ook een D'Appolito van twee ScanSpeaks met een bandje er tussen te testen, dat zou net moeten gaan. Het frame van het bandje moet dan verticaal ietsje kleiner. Twee ScanSpeaks hebben het zelfde oppervlak als een 10" driver en zouden dan dus vanaf 150Hz of zo ingezet moeten kunnen worden en met twee parellel heb je ook fatsoenlijk rendement.

Gerrit
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik heb iets soortgelijks gehad met d'appolito Seas L21 NRX & B&G neo3, klonk erg goed.

Mvg Reinder
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

meiborg schreef:
Ik heb iets soortgelijks gehad met d'appolito Seas L21 NRX & B&G neo3, klonk erg goed.

Mvg Reinder
Wat voor kantelpunt had je toen? Die Seas is immers nog een slagje groter dan de ScanSpeak.

Gerrit
meiborg

Bericht door meiborg »

1800hz, ben al snel naar d'appolito wwmt gegaan met 2x Seas L21, w4-655, neo3. Ook nog even de Ohmnes bb3.01 gebruikt als mid maar die trok het net niet qua belastbaarheid in die setup.

Ik meen ripole->seas 150hz, seas->w4-655 800hz en w4-655->neo3 1800hz.

Mvg Reinder
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Gerrit,

De zending van Parts Express laat kennelijk nog even op zich wachten. Ik heb vandaag even contact gehad met PE en de zending is kennelijk onderweg vanuit hun freight forwarder zonder track & trace, dus laten we hopen dat ik 'm deze week ontvang.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
@Gerrit,

De zending van Parts Express laat kennelijk nog even op zich wachten. Ik heb vandaag even contact gehad met PE en de zending is kennelijk onderweg vanuit hun freight forwarder zonder track & trace, dus laten we hopen dat ik 'm deze week ontvang.
Absoluut geen punt, kom er dit weekeind toch niet aan toe aangezien ik bezoek heb. Ik ben nu ook nog even bezig met mijn muziekkamer annex home studio studio gereed te maken, ben net klaar met schilderen. :relax:
Volgende week weer aan de gang met meten :D

Gerrit
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zojuist een pakketje ontvangen met daarin, jawel, vier stuks BMR driver. Ze zien d'r op 't eerste gezicht prima uit. Wel low-cost met een plastic frame, maar voor de rest prima:

- Papieren sandwich conus
- Nette ophanging
- Geventileerde spider
- Geventileerde spreekspoel
- Flinke magneet
bmr_driver.jpg
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

De Tectonic BMR op de meetplek:
Tectonic-measurement-setup.jpg
De opzet is gelijk aan die voor de Vifa.
De kale respons voor alle vier de drivers:
Tec-50cm-four compare.png
Nogal een gemene resonantie bij 2,5kHz. Die vond ik in eerste instantie verdacht vandaar dat ik alle vier heb gemeten, ze hebben het toch allemaal. Ik heb nog een meting met twee plastic klemmen op het frame gedaan met het idee dat trillingen in het frame zo gedempt worden maar dat maakt helemaal niets uit. Het zou kunnen dat deze drivers echt in een kast moeten omdat het anders niet goed gaat want ook met het dipool verval in acht nemende kan ik de grafiek uit de folder bij de beste wil van de wereld niet herkennen:
response.png
Met een shelf en een stevig notch filter ziet het er zo uit:
Tec-50cm-DSP-compare.png
En het bijbehorende vervalspectrum:
Tec-50cm-DSP-CSD40.jpg
Ter vergelijking de Vifa:
TC9FD18-08_50cm_full-DSP-CSD40.png
Wat mij betreft doet de Vifa het toch duidelijk beter. De BMR heeft weliswaar minder rommel in het hoog, maar dat komt vooral omdat er een stuk minder hoog is.

De harmonischen:
Tec-50cm-DSP-harmonics.png
Boven de 3kHz is het prachtig,maar net onder de 2kHz schiet de derde harmonische omhoog. Dat is erg jammer want de afstraling is best mooi:
Tec-50cm-DSP-0-15-30-60-75-90.png
De normalised directivity gemeten van 0 tot 180 graden en dan gespiegeld naar 360:
Tec-50cm-DSP-directivity-normalised.~png.jpg
Dit is duidelijk beter dan de Vifa. Tot 2,5kHz is het bijna perfect, daar boven is het wat ingesnoerd maar met duidelijk minder bundeling dan bij de Vifa. Het idee achter een BMR lijkt dus wel te werken.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Volgende driver, de MarkAudio CHR-70(A) Generation 3:
CHR-70.jpg
Respons, zonder en met DSP:
CHR-70-DSP-compare.png
Een shelf en vier stevige notch filters om er wat van te maken en dan is het nog erg creatief in het hoog.
Het vervalspectrum met DSP:
CHR-70-CSD.jpg
Huize Alpenzicht, het onderscheid zich niet van de goedkope drivertjes.
Harmonischen:
CHR-70-harmonics.png
Kijk, dat ziet er beter uit. Als kale dipool gaat het niet werken, maar de harmonischen boven de 2kHz zijn erg laag. Ook mooi dat de derde tussen 1,5kHz en 3kHz zo laag is.
Afstraling:
CHR-70-0-15-30-60-75-90.png
Normalised directivity 360 graden:
CHR-70-directivity-normalised-180.~png.jpg
Nagenoeg perfect tot 1,5kHz, daarboven is het geen echte dipool meer maar tot 4kHz is het aan de voorkant nog best mooi. Vanaf 10kHz is de bundeling tamelijk extreem.

Gerrit
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bedankt Gerrit,

Dat zijn nog eens interessante metingen, en wat de Tectonics driver ervan maakt kan ik ook absoluut niet rijmen met de datasheet, het lijkt er geeneens op. De CHR-70 vind ik toch wat teleurstellend, prima als mid, maar fullrange zou ik 'm toch eigenlijk niet willen inzetten.

Ik ben 't overigens met je eens dat die resonantie op 2.5kHz bij de Tectonics driver een vreemde is, het lijkt iets van een interactie tussen conus en frame/ophanging. Je zou haast de driver in een stevige baffle willen proberen om uit te sluiten dat het plastic frame de boosdoener is.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zou het een rolrand effect op de conus kunnen zijn? Ik kan me voorstellen dat de conus minder stabiel reageert dan een gecurvde conus.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Bedankt Gerrit,

Dat zijn nog eens interessante metingen, en wat de Tectonics driver ervan maakt kan ik ook absoluut niet rijmen met de datasheet, het lijkt er geeneens op. De CHR-70 vind ik toch wat teleurstellend, prima als mid, maar fullrange zou ik 'm toch eigenlijk niet willen inzetten.

Ik ben 't overigens met je eens dat die resonantie op 2.5kHz bij de Tectonics driver een vreemde is, het lijkt iets van een interactie tussen conus en frame/ophanging. Je zou haast de driver in een stevige baffle willen proberen om uit te sluiten dat het plastic frame de boosdoener is.
Graag gedaan,
Breedbanders hebben allemaal last van rommelig hoog, het is dat er vaak smoothing wordt gebruikt om het te verbloemen. Deze metingen zijn allemaal zonder smoothing en dan zie je wat meer. De Fostexen die ik heb gehad hadden het ook allemaal en die waren een stuk duurder.
Ik zal eens kijken of ik nog wat heb liggen waar ik de BMR's in kan schroeven.
wouter schreef:
Zou het een rolrand effect op de conus kunnen zijn? Ik kan me voorstellen dat de conus minder stabiel reageert dan een gecurvde conus.
Geen idee, zoals Sander al suggereert lijkt het zinvol om de driver in een stevige plaat te schroeven en kijken wat er dan gebeurd.

Gerrit
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

En dan nu, tromgeroffel...
ScanSpeak.jpg
Toch wel spannend om te zien hoe deze het doet.
Respons met en zonder DSP:
ScanSpeak-DSP-compare.png
:| Ben hier niet echt van onder de indruk. Tot 1,5kHz is het prima maar daarna is het toch een beetje een rommeltje. Misschien een kwestie van wat meer met de DSP spelen, er zit nu een shelf en één notch filter op. Gelukkig zitten er geen extreme breakup resonanties in zoals je wel bij aluminium conussen ziet, het houdt zich allemaal in grenzen.
De harmonischen:
ScanSpeak-DSP-harmonics.png
Best wel goed, maar echt brilliant is het ook niet gezien de prijs van deze driver. Positief is wel dat het er op lijkt dat het zo nog een tijdje naar onderen doorgaat. Twee stuks in een D'Appolito met een bandje of zoiets er tussen gaat dus zeker wel werken. Vraag is nu waar het kantelpunt gelegd zou kunnen worden, de directivity is daarbij van groot belang.
Afstraling:
ScanSpeak-DSP-0-15-30-60-75-90.png
Normalised directivity 360 graden:
ScanSpeak-DSP-directivity-normalised-180.~png.jpg
Tot 1,5kHz is het heel erg goed, on axis is het tot 2,5kHz ook nog prima. Het lijkt er wel op dat de driver niet precies om z'n akoestische centrum draait, misschien dat het nog beter kan.
Op basis van deze resultaten zou het kantelpunt het beste bij 1,5kHz gelegd kunnen worden, als je het rekt bij 2,5kHz maar dan is het geen echt mooie dipool meer.

Gerrit
firsttimer

Bericht door firsttimer »

Mooi veldwerk, zeer interessant! Na de test van deze Scanspeak ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n AudioTechnology driver nou meet als dipool...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vind de ScanSpeak ook tegenvallen hoor Gerrit, daar had ik eerlijk gezegd meer van verwacht.

Ik begin steeds meer te neigen naar de mening dat voor dipool gebruik de driver een bepaalde compilantie moet hebben die aansluit bij de toepassing. Normaliter worden drivers natuurlijk ontworpen met in het achterhoofd een toepassing in een gesloten of geventileerde behuizing.
Plaats reactie