mdf lijmen
Moderator: Beheerdersteam
-
butterflies
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58
mdf lijmen
Ook al is er veel info op dit forum over het lijmen van MDF, toch kan ik niet echt ontdekken hoe het precies moet.
Moet de lijm op 1 of beide kanten worden aangebracht?
De een schuurt het te lijmen oppervlak, de ander niet. Wel of niet schuren?
Er schijnt een laagje paraffine op MDF te zitten. Moet dat er af of niet voordat het gelijmd (of geverfd) kan worden: schuren of met een ontvetter of zo?
Moet de lijm op 1 of beide kanten worden aangebracht?
De een schuurt het te lijmen oppervlak, de ander niet. Wel of niet schuren?
Er schijnt een laagje paraffine op MDF te zitten. Moet dat er af of niet voordat het gelijmd (of geverfd) kan worden: schuren of met een ontvetter of zo?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: mdf lijmen
Als het mdf schoon is en je gebruikt witte houtlijm, dan kan je het gewoon eenzijdig aanbrengen. Samenpersen met lijmklemmen en de overbodige lijm die uit de voeg loopt wegvegen met keukenpapier of een licht vochtig doekje.
Een uur later zit het zo vast, dat je het nooit meer loskrijgt. Als je geen sneldrogende lijm gebruikt, dan wordt de maximale treksterkte na ca 12 uur bereikt
Een uur later zit het zo vast, dat je het nooit meer loskrijgt. Als je geen sneldrogende lijm gebruikt, dan wordt de maximale treksterkte na ca 12 uur bereikt
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: mdf lijmen
Dat kan natuurlijk ook:ds23man schreef:Ik veeg het overtollige lijm altijd weg met een vochtige spons.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mdf lijmen
of als het maar een klein beetje is (druppels) een kwartiertje wachten tot het een beetje stevig (net hard) geworden is, en dan met een spateltje afstekends23man schreef:Ik veeg het overtollige lijm altijd weg met een vochtige spons.
Re: mdf lijmen
Sponsen, natte doekjes, steken, kan allemaal. Wat ik doe als het er op aankomt is daarnaast afplakken met brede schilderstape waar je per se geen lijm wilt hebben. Met witte houtlijm niet altijd nodig maar met 2K lijmen een must.
Re: mdf lijmen
+1 voor de schilderstape
(zeker met de 2K-tjes en andere bruisende varianten). Als er kans is dat de lijm over de tape kan druipen dan kun je gebruik maken van een krant (die je dan met .... schilderstape vastplakt) die de gevarenzone afdekt.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: mdf lijmen
als ik aan het lijmen ben staan de bus met aceton, een vodje, schraapstaal en oude brede houtbeitel nooit ver weg.
Het schraapstaal laat ik zachtjes over de lijmkant gaan, gevolgd door een veeg met de licht bevochtigde doek.
Dan doe ik lijm op de kopse kant (als die er is). De delen samenpersen en met de beitel de lijmresten in één beweging wegsteken.
Misschien niet volgens het boekje, maar heeft bij mij al tientallen jaren goed gewerkt.
Succes.
Ed
Het schraapstaal laat ik zachtjes over de lijmkant gaan, gevolgd door een veeg met de licht bevochtigde doek.
Dan doe ik lijm op de kopse kant (als die er is). De delen samenpersen en met de beitel de lijmresten in één beweging wegsteken.
Misschien niet volgens het boekje, maar heeft bij mij al tientallen jaren goed gewerkt.
Succes.
Ed
Re: mdf lijmen
Voor de liefhebbers heb ik op YT Koos de Timmerman gevonden.
Hij heeft een heleboel tips over houtbewerking, ik denk een paar honderd filmpjes.
Ter lering en door zijn manier van uitleggen ook soms vermaak.
https://www.youtube.com/watch?v=Cap-tOqKSL4
Aad
Hij heeft een heleboel tips over houtbewerking, ik denk een paar honderd filmpjes.
Ter lering en door zijn manier van uitleggen ook soms vermaak.
https://www.youtube.com/watch?v=Cap-tOqKSL4
Aad
