mdf lijmen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
butterflies
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 5:58

mdf lijmen

Bericht door butterflies »

Ook al is er veel info op dit forum over het lijmen van MDF, toch kan ik niet echt ontdekken hoe het precies moet.
Moet de lijm op 1 of beide kanten worden aangebracht?
De een schuurt het te lijmen oppervlak, de ander niet. Wel of niet schuren?
Er schijnt een laagje paraffine op MDF te zitten. Moet dat er af of niet voordat het gelijmd (of geverfd) kan worden: schuren of met een ontvetter of zo?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: mdf lijmen

Bericht door pappaleo »

Als het mdf schoon is en je gebruikt witte houtlijm, dan kan je het gewoon eenzijdig aanbrengen. Samenpersen met lijmklemmen en de overbodige lijm die uit de voeg loopt wegvegen met keukenpapier of een licht vochtig doekje.

Een uur later zit het zo vast, dat je het nooit meer loskrijgt. Als je geen sneldrogende lijm gebruikt, dan wordt de maximale treksterkte na ca 12 uur bereikt
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: mdf lijmen

Bericht door pappaleo »

Gewoon even proberen met twee afvalstrookjes, dan weet je alles :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: mdf lijmen

Bericht door ds23man »

Ik veeg het overtollige lijm altijd weg met een vochtige spons.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: mdf lijmen

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Ik veeg het overtollige lijm altijd weg met een vochtige spons.
Dat kan natuurlijk ook:
SPONGEBOB!!!!.jpg
SPONGEBOB!!!!.jpg (15.66 KiB) 1402 keer bekeken
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mdf lijmen

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Ik veeg het overtollige lijm altijd weg met een vochtige spons.
of als het maar een klein beetje is (druppels) een kwartiertje wachten tot het een beetje stevig (net hard) geworden is, en dan met een spateltje afsteken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mdf lijmen

Bericht door Pjotr »

Sponsen, natte doekjes, steken, kan allemaal. Wat ik doe als het er op aankomt is daarnaast afplakken met brede schilderstape waar je per se geen lijm wilt hebben. Met witte houtlijm niet altijd nodig maar met 2K lijmen een must.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: mdf lijmen

Bericht door SARK »

+1 voor de schilderstape :idea: (zeker met de 2K-tjes en andere bruisende varianten). Als er kans is dat de lijm over de tape kan druipen dan kun je gebruik maken van een krant (die je dan met .... schilderstape vastplakt) die de gevarenzone afdekt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: mdf lijmen

Bericht door asterduc »

als ik aan het lijmen ben staan de bus met aceton, een vodje, schraapstaal en oude brede houtbeitel nooit ver weg.
Het schraapstaal laat ik zachtjes over de lijmkant gaan, gevolgd door een veeg met de licht bevochtigde doek.
Dan doe ik lijm op de kopse kant (als die er is). De delen samenpersen en met de beitel de lijmresten in één beweging wegsteken.

Misschien niet volgens het boekje, maar heeft bij mij al tientallen jaren goed gewerkt.
Succes.
Ed
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: mdf lijmen

Bericht door Aaad »

Voor de liefhebbers heb ik op YT Koos de Timmerman gevonden.
Hij heeft een heleboel tips over houtbewerking, ik denk een paar honderd filmpjes.
Ter lering en door zijn manier van uitleggen ook soms vermaak.

https://www.youtube.com/watch?v=Cap-tOqKSL4

Aad
Plaats reactie