SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door MarcelvdG »

Hallo allemaal,

Waar worden de zogenaamde "user data"-bits van een SPDIF-verbinding gewoonlijk voor gebruikt? Ik heb begrepen dat er voor de professionele versie (AES/EBU of AES3) een soort standaard voor bestaat die AES18 heet, maar wat doet gewone consumentenapparatuur ermee? Als je een DAC bouwt met een alfanumeriek LCD-schermpje erbij, heeft het dan zin om de user data naar het LCD te sturen?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden,
Marcel
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door wdd »

User data bits in een S/PDIF verbinding kunnen onder andere gebruikt worden om bij een CD de track nummers of lengte van een track mee te geven. Deze informatie wordt via een enkele bit per data frame mee gegeven zodat na alle 192 frames van een data block je "alle" informatie hebt. AES18 bepaalt onder meer hoe (de lengte van) een bericht wordt gecodeerd. AES18 is een uitbreiding van AES3. Geen van beide standaards zegt iets over de inhoud van deze bits, alleen het formaat.
In de datasheet van een audio codec met een S/PDIF interface zoals de UDA1355H van NXP vind je hoe die informatie uit de data stream kan wordt gehaald.
Meer info vind je bv onder de hoofding "The AES data format" in dit document waar ook het hele AES3 - S/PDIF verhaal wordt verteld.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door MarcelvdG »

Bedankt!

Ik ben bezig met een Texas Instruments DIX4192 als SPDIF-ontvanger. Die zet alle user data netjes in registers die je per SPI-interface kunt uitlezen. Dat staat allemaal duidelijk beschreven in de DIX4192-datasheet, alleen wat je verder met die data moet staat er niet in.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door Rudy »

Marcel,

Je "moet" daar niets mee als je dat niet wil!

http://www.nhzjj.com/asp/admin/editor/n ... 710894.pdf
http://www.nhzjj.com/asp/admin/editor/n ... 752161.pdf

Hierin staat zéér onduidelijk uitgelegd hoe die channel status bits zijn ingedeelt.
Als iemand hier een meer overzichtelijke variant van kent, please do tell!

mvg Rudy
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door knuisje »

Google op "understanding/analyzing digital audio channel status bits". De eerste pdf biedt een redelijke uitleg. Ik lees ze uit in de firmware van de AFDAC-LB.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door MarcelvdG »

Doe je eigenlijk nog wat met het validity-bit? Negeren, het geluidssignaal interpoleren als het bit "1" is of de uitgang op 0 V zetten als het bit "1" is?

Dat laatste lijkt me vragen om hoorbare bijgeluiden als je bijvoorbeeld een CD met een kras draait, maar het wordt wel impliciet aangeraden op http://en.wikiaudio.org/AES_EBU: "it is set to zero if the audio sample word data are correct and suitable for D/A conversion. Otherwise, the receiving equipment may be instructed to mute its output during the presence of defective samples. It is used by most CD players to indicate that concealment rather than error correction is taking place."
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door Rudy »

MarcelvdG schreef:
Doe je eigenlijk nog wat met het validity-bit? Negeren, het geluidssignaal interpoleren als het bit "1" is of de uitgang op 0 V zetten als het bit "1" is?

Dat laatste lijkt me vragen om hoorbare bijgeluiden als je bijvoorbeeld een CD met een kras draait, maar het wordt wel impliciet aangeraden op http://en.wikiaudio.org/AES_EBU: "it is set to zero if the audio sample word data are correct and suitable for D/A conversion. Otherwise, the receiving equipment may be instructed to mute its output during the presence of defective samples. It is used by most CD players to indicate that concealment rather than error correction is taking place."
Verkeerd interpretatie vrees ik, die bit zegt gewoon dat de stream pcm is of een andere door de reciever vaak onbekende stream ( Dolby / DTS / ... ).
Persoonlijk gebruik ik deze steeds om de dac te muten/standby via een baan tussen de reciever en de dac ( geen software dus, alhoewel ook doenbaar).
Zodoende als er een verkeerd signaal binnenkomt de dac mute en die vervelende geluiden weg zijn (harde vervelende ruis!!!), het is namelijk niet zo omdat er slechte data binnenkomt op je reciever dat er geen i2s signalen worden gegenereerd en dus ook de slechte data je dac binnenkomt met alle bijgeluiden vandoen.

Het on the fly detecteren van slechte data lijkt me onmogelijk omdat deze data niet vaak genoeg word geupdate, dus slechte ingelezen data van bvb een cdspeler zou zoiezo al gepasseerd zijn als deze bit van status veranderd.

mvg Rudy
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: SPDIF user data: waar gebruikt men dat voor?

Bericht door MarcelvdG »

Even voor de duidelijkheid: ik bedoel het bit dat direct na het MSB van elk monster komt als bit 28 van het sub-frame, en dat dus voor elk monster van het geluidssignaal wordt bijgewerkt. Ik heb het niet over kanaalstatusbit 1 dat aangeeft of de data PCM of iets anders voorstellen. Misschien had ik er een apart draadje van moeten maken, want het heeft sowieso niets met de user data te maken.

Dat het geluid uit moet als kanaalstatusbit 1 gelijk is aan 1, ben ik absoluut met je eens. Ik heb het momenteel nog niet in mijn ontwerp zitten, maar het komt er beslist in.

Met vriendelijke groeten,
Marcel
Plaats reactie