korte vraag t.b.v bassreflex

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
KoenVW

korte vraag t.b.v bassreflex

Bericht door KoenVW »

Hallo allemaal,

Even een korte (misschien domme) vraag, moet ik de inhoud van een bassreflexpoort afhalen van de totale inhoud van de kast? Daarmee bedoel ik dat stel ik heb een behuizing van 4,5 liter en een poort met een inhoud van 0,07 liter hou ik dan 4,43 liter over of heeft de inhoud van de poort geen invloed?

Alvast bedankt :)
matthijs1988

Re: korte vraag t.b.v bassreflex

Bericht door matthijs1988 »

Inhoud van de bassreflexpoort zeker aftrekken van de kastinhoud. Ofwel kastje maken van 4.5 + 0.07 = 4.57L.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Oke top bedankt!!
John P

Bericht door John P »

Vergeet ook niet het volume van korf en magneet van de driver af te trekken, dat is ook zo 0,1 liter. Dat is theoretisch allemaal nodig maar bij een gemiddelde kast niet interessant. Bij een subwoofer waar de buis de helft van het volume van de kast kan zijn is het wel interessant, evenzo bij grote hoornreflex constructies. Denk er ook nog aan dat de demping een virtuele vergroting geeft van 20-30%, dan zie je dat een afwijking van 5 % geen potjes breekt. Uiteindelijk zit er altijd een kleine afwijking tussen de berekende basreflex frequenties en de uiteindelijke gemeten waarde. Het rekenmodel is redelijk grof, het houdt bijvoorbeeld ook geen rekening met verschillend gedrag van de driver op fluister cq op feestniveau.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

20-30% is wel optimistisch, Boxsim rekent met +10% voor normale demping (6-7 g/L) en +27% voor zware demping (25 g/L).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En vergeet niet dat de T/S parameters niet constant zijn, zet je het systeem net aan en speel je rustig of staat het op redelijke belasting een poosje aan... Ligt fs ook zo maar weer lager (en Vas hoger :mrgreen: ). Of is dit allemaal achterhaald?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”