Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

Hoi René,

Begint er echt SUPER uit te zien !!
Je maakt er echt werk van en ik ben heel benieuwd !!

Zelf heb ik nu alle "onderdelen" binnen van PureAudioProject.
d.w.z. 4 Neo woofers , 15 inch , en wat zij noemen een "HW - kit" ; dus om een OB frame te bouwen.
Omdat ik de woofs al binnen had heb ik toch maar een "tussen-projectje" gedaan .
Deze keer eens geen kast deuren maar het Kop - en Voeten eind van een eenpersoonsbed.
Even een fotootje erbij !!

Weer mijn x-over filosofie getest ......en het werkt !!
Zoals altijd moet ik een tijdje met units werken ( luisteren , meten , luisteren meten , etc.)
Gewoon om er grip op te krijgen.

Ik ga , denk ik , toch maar een eigen Thread starten.
Moet een keertje stoppen met hacken.

Maar het zal allemaal nog even moeten wachten ; mijn werk is weer eens aan het pieken.

Ik blijf jouw vooruitgang volgen !!
Bijlagen
DSC_0083.JPG
DSC_0121.JPG
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Heeft even niets met dit project te maken, maar is óók een OB-projectje: even tussendoor PC-OB-speakers gemaakt......
SAM_6891 klein.jpg
IKEA snijplank en Mark Audio CHR70.

Klinkt goed, hoewel natuurlijk niet veel laag. Ook hier uiteraard geheel afhankelijk van de plaatsing..... :think: :wink:
Laatst gewijzigd door ReneN op ma 28 sep 2015, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

lekker verslavend zo'n open baffle geluid !
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

leonidas schreef:
lekker verslavend zo'n open baffle geluid !
Écht wel...... :yeah: . Nu Tom Waits via Spotify opstaan, klinkt al veel fijner dan voorheen. Morgen even betere luidsprekerkabel eraan hangen.... O:)
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Nou, wéér een stukje verder:
SAM_6901.jpg

Ze zijn klaar! Maar ik ben er nog niet. Vanavond de AER's erin gemonteerd, binnenkort de Dipole's. En de Hypex eindversterkers nog afbouwen natuurlijk.

En dan, en dan......

Op mijn site het hele verslag.... :wink:
http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/DIY%20 ... eakers.htm
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Nou,eindelijk weer eens tijd om met het project verder te gaan..... :-k

Het monteren van de units was zó snel gebeurd, dat ik vergeten ben daar foto's van te maken. Maar dat komt wel weer in het totaaloverzicht..... :roll:

De laatste dagen bezig geweest met met het opbouwen van de versterker in de alu kast, waarvan ik nu alleen eerst de onderkant in gebruik heb :-s . Er moeten her en der nog wat grotere gaten in de kast geboord worden en ik heb besloten om eerst maar op te bouwen en dan binnenkort alles dicht te maken.

Goed, dit was het resultaat:
SAM_7320.jpg
SAM_7322.jpg
SAM_7326.jpg
En zo heb ik alles maar aangesloten, om te kijken of het wel goed ding allemaal. Én met kleine speakers, die eventueel het loodje zouden mogen leggen.
SAM_7327.jpg
SAM_7328.jpg
Het ging tóch mis, in die zin dat het erop lijkt dat er een thermische beveiliging of zo inschakelt. Ik heb er een DBX tussen zitten, waarbij er maar op één speaker per kanaal wordt gedraaid, er wisselt niets dus, om het maar zo te zeggen. Wél op de laaguitgang geplaatst, en daar zo hoog mogelijk "gefilterd", het maximale was 960 Hz.

Dus toen maar de Hypex rechtstreeks op de voorversterker aangesloten, met een XLR verloopje ertussen. Nu duurde het langer voordat de beveiliging inschakelde, maar hij deed het wel weer, in de beveiliging springen..... :( . Die beveiliging duurt, op beide kanalen trouwens, een 7 seconden of zo, dan speelt het weer voor een seconde of 20, en dan gaat het weer in de beveiliging. Het gaat ook raar, eerst valt de linker LS weg, daarna de rechter en soms allebei tegelijk.

Nu had ik wel in eerste instantie de 2 luidsprekeruitgangen per kanaal (per versterker) aan elkaar geknoopt en aan de luidspreker verbonden, dat heb ik later weggehaald en maar één aansluiting aangesloten. Het speelde harder :wink: maar verder had dit geen effect....

Wél zijn er wat ongebruikte aansluitpinnen: de 6e (Output ground) op de J1 van de voeding ligt los, maar daar is de 3e pin ook al in gebruik als Output ground. Deze staat trouwens in het schema wat ik van Hypex heb gekregen, ook als niet gebruikt.

Verder is er op de versterkers, naast de 3 te gebruiken aansluitingen van de desbetreffende connector naar de XLR ingang toe, nog een 4e die als "Amplifier enable" in de documentatie staat.

Wellicht zijn ze beide pinnen niet nodig, maar vreemd vind ik dat wel. Wie heeft zoiets al vaker bij de hand gehad? Ik durf nu eigenlijk niet alles aan te sluiten zoals het bedoeld is, want dat kost dat wellicht één of meerder duurdere units..... :(

Waar zou dit aan kunnen liggen? Heeft iemand een idee?
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Dynky »

ReneN schreef:
Wél zijn er wat ongebruikte aansluitpinnen: de 6e (Output ground) op de J1 van de voeding ligt los, maar daar is de 3e pin ook al in gebruik als Output ground. Deze staat trouwens in het schema wat ik van Hypex heb gekregen, ook als niet gebruikt.
je gebruikt idd pin 3 of pin 6, één van die twee mag dus gewoon los blijven.

ReneN schreef:
Verder is er op de versterkers, naast de 3 te gebruiken aansluitingen van de desbetreffende connector naar de XLR ingang toe, nog een 4e die als "Amplifier enable" in de documentatie staat.

Wellicht zijn ze beide pinnen niet nodig, maar vreemd vind ik dat wel. Wie heeft zoiets al vaker bij de hand gehad? Ik durf nu eigenlijk niet alles aan te sluiten zoals het bedoeld is, want dat kost dat wellicht één of meerder duurdere units..... :(

Waar zou dit aan kunnen liggen? Heeft iemand een idee?
ik heb hier op mijn Ucd die 4e pin van de kleine Molex aan massa hangen...als ik dat niet doe blijft de amp gewoon in standby, cq krijg ik geen klank. :wink:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Dynky schreef:
ReneN schreef:
Wél zijn er wat ongebruikte aansluitpinnen: de 6e (Output ground) op de J1 van de voeding ligt los, maar daar is de 3e pin ook al in gebruik als Output ground. Deze staat trouwens in het schema wat ik van Hypex heb gekregen, ook als niet gebruikt.
je gebruikt idd pin 3 of pin 6, één van die twee mag dus gewoon los blijven.

ReneN schreef:
Verder is er op de versterkers, naast de 3 te gebruiken aansluitingen van de desbetreffende connector naar de XLR ingang toe, nog een 4e die als "Amplifier enable" in de documentatie staat.

Wellicht zijn ze beide pinnen niet nodig, maar vreemd vind ik dat wel. Wie heeft zoiets al vaker bij de hand gehad? Ik durf nu eigenlijk niet alles aan te sluiten zoals het bedoeld is, want dat kost dat wellicht één of meerder duurdere units..... :(

Waar zou dit aan kunnen liggen? Heeft iemand een idee?
ik heb hier op mijn Ucd die 4e pin van de kleine Molex aan massa hangen...als ik dat niet doe blijft de amp gewoon in standby, cq krijg ik geen klank. :wink:
Thnx! Zou die daarom steeds pendelen van aan naar uit? Er ontstaat geen brom of zo door? Ik ga het morgen meteen proberen! Dank! :dank:
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Dynky »

ik gok dat hij dat daarom idd doet, al bleef hij mij mij gewoon doodstil zolang ik die pin 4 los liet hangen, had maw niet zoveel opties meer.

vwb dat testen en het eventueel risico; steeds een cheap testspeaker gebruiken is mijn advies, ik hang er iig nooit direct m'n set aan, maar test eerst alles door met een "vervangbaar" (lees: spotgoedkoop) exemplaar :)
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Dynky schreef:
ik gok dat hij dat daarom idd doet, al bleef hij mij mij gewoon doodstil zolang ik die pin 4 los liet hangen, had maw niet zoveel opties meer.

vwb dat testen en het eventueel risico; steeds een cheap testspeaker gebruiken is mijn advies, ik hang er iig nooit direct m'n set aan, maar test eerst alles door met een "vervangbaar" (lees: spotgoedkoop) exemplaar :)
Yep, heb ik ook wel gedaan, hoewel er even een neiging was om te kijken of het met het Xover te maken had en dus alles aan wilde sluiten. Geduld is moeilijk soms, als je op het einde van een lang traject zit :-k
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Nou, geprobeerd, ook die draad van pin 4 aan de XLR chassispin gelegd, maar ze vallen nog steeds uit :( . En, het gekke is, die alu T-stukken op de printplaat worden loeiheet. Da is gek toch, voor een klasse D? Moet ik daar dan toch koelribben voor kopen? Er zitten wel 4 schroefgaten bovenop.....
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Zweitse »

ReneN schreef:
Nou, geprobeerd, ook die draad van pin 4 aan de XLR chassispin gelegd, maar ze vallen nog steeds uit :( . En, het gekke is, die alu T-stukken op de printplaat worden loeiheet. Da is gek toch, voor een klasse D? Moet ik daar dan toch koelribben voor kopen? Er zitten wel 4 schroefgaten bovenop.....
Misschien DS23man eens een PB sturen, wellicht dat hij weet waar het aan ligt. Anders even een mailtje naar Hypex.
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Dynky »

ReneN schreef:
Nou, geprobeerd, ook die draad van pin 4 aan de XLR chassispin gelegd, maar ze vallen nog steeds uit :( . En, het gekke is, die alu T-stukken op de printplaat worden loeiheet. Da is gek toch, voor een klasse D? Moet ik daar dan toch koelribben voor kopen? Er zitten wel 4 schroefgaten bovenop.....
welke ucd modules zijn het eigenlijk?
misschien heb ik er over gelezen...maar ik zag het niet meteen ergens terug

vwb je vraag van koelichamen, die zijn wel wenselijk ja.
heb net (echt 5 minuten geleden alles opgeruimd) om die reden mijn ucd2K's naar andere kasten omgebouwd, waar ze wel hun warmte op een deftige manier kwijt kunnen (aan externe koellichamen).

maar met een ucd 180 of 400 moet het zover ik die ken wel mogelijk zijn om bvb te volstaan met het chassis van je behuizing zelf, ipv een apart koellichaam...maar dan moet je ze (via die T-stukken idd) er wel correct aan kunnen vast maken, da's niet met elke behuizing even vanzelfsprekend.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Dynky schreef:
ReneN schreef:
Nou, geprobeerd, ook die draad van pin 4 aan de XLR chassispin gelegd, maar ze vallen nog steeds uit :( . En, het gekke is, die alu T-stukken op de printplaat worden loeiheet. Da is gek toch, voor een klasse D? Moet ik daar dan toch koelribben voor kopen? Er zitten wel 4 schroefgaten bovenop.....
welke ucd modules zijn het eigenlijk?
misschien heb ik er over gelezen...maar ik zag het niet meteen ergens terug

vwb je vraag van koelichamen, die zijn wel wenselijk ja.
heb net (echt 5 minuten geleden alles opgeruimd) om die reden mijn ucd2K's naar andere kasten omgebouwd, waar ze wel hun warmte op een deftige manier kwijt kunnen (aan externe koellichamen).

maar met een ucd 180 of 400 moet het zover ik die ken wel mogelijk zijn om bvb te volstaan met het chassis van je behuizing zelf, ipv een apart koellichaam...maar dan moet je ze (via die T-stukken idd) er wel correct aan kunnen vast maken, da's niet met elke behuizing even vanzelfsprekend.
Ja sorry, staat in een ander draadje en het zou ook logischer zijn geweest om deze problemen dáár te plaatsen, maar ik had gedacht dat het nu wel goed zou komen :-s .
Het is de Hypex SMPS1200A700 met 2x een UcD700. Dit is het draadje alleen over de Hypex: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=22806
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Op advies van Kappa7 toch alle 3 (6) aansluitpunten per connector aangesloten aan de luidsprekers, maar helaas heeft dit ook geen effect. Hij wordt weer erg warm. Veel te warm naar mijn idee, voor een klasse D.....

Ik kan proberen er morgen een ventilator op te zetten om dat effect te zien, maar het lijkt mij dat die dan "overkoeld" wordt, ik bedoel dat dat dan een koeling zal zijn die ik met koellichamen nooit zal kunnen bereiken. Of heb ik het mis en onderschat het effect daarvan? Ik wil die wel gaan inbouwen, waarbij ze wel de bovenplaat zullen raken, waardoor die wellicht ook nog wat meedoet in de koeling. En ze wel zo groot kopen, dat ze doorlopen tot en met de ventilatiesleuven van de onder- en bovenkant van het chassis. Zou dat dan voldoende zijn?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Kappa7 »

Hoi René,

Nu ben ik niet bekend met de Hypex modules maar meen toch dat je meer zal moeten koelen dan wat nu op de module aanwezig is.
Het uitschakelen van de amp wijst op een thermische beveiliging die ingrijpt lijkt mij zo.
Ik zie wel dat dat blokje 90 graden kan worden.
Hier nog even wat de handleiding van de 700HG over koelen zegt.
Knipsel.JPG
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Tja, hij mag dus best wel warm worden zo te zien. Misschien zet ik de versterkers wel op hun zijkant, aan de zijkant van de alu T-stuk vastlijmen op de onderplaat met warmtegeleidende lijm, en dan op het eigenlijke bovenstuk een behoorlijk koellichaam verlijmen, zodat deze loodrecht op de ventilatiesleuven komt te zitten, voor een betere warmteafvoer. Zou dat wat zijn?

Zoals links op een foto die ik op het web vond:
Voorbeeld koellichaam op UCD700 klein.jpg
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Dynky »

zitten er aan die zijkant van dat T-element dan schroefgaten? als je die enkel gaat "lijmen" op je bodem met warmtegeleidende pasta, haalt het imo weinig uit...los van wat rotzooi te maken :)

een koellichaam bevestigen bovenop dat T-element is idd de gebruikelijke methode (met M5 boutjes M4 is het blijkbaar op deze ucd700), en als je die idd zoals op getoonde foto goed z'n warmte correct laat dissiperen (door de ribben verticaal te laten lopen) zou dat moeten volstaan.
Laatst gewijzigd door Dynky op wo 11 nov 2015, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Dynky schreef:
zitten er aan die zijkant van dat T-element dan schroefgaten? als je die enkel gaat "lijmen" op je bodem met warmtegeleidende pasta, haalt het imo weinig uit...los van wat rotzooi te maken :)

een koellichaam bevestigen bovenop dat T-element is idd de gebruikelijke methode (met M5 boutjes), en als je die idd zoals op getoonde foto goed z'n warmte correct laat dissiperen (door de ribben verticaal te laten lopen) zou dat moeten volstaan.
Ja, ik zou dat ook zo doen als jij beschrijft, maar waarschijnlijk onduidelijk verwoord..... En vastzetten met boutjes én lijm. En dan de koelribben ook verlijmen met de alu onderplaat, als extra warmteafvoer.

Dus ik ga de versterkers op zijn kant zetten, eerst nog koellichamen kopen en dan monteren.

Dank weer Dynky :dank:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ray5150 »

Gewoon witte koelpasta en wat M4 boutjes gebruiken.
Je moet het natuurlijk ook niet moeilijker gaan maken dan het is...
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

ray5150 schreef:
Je moet het natuurlijk ook niet moeilijker gaan maken dan het is...
:lol:

Welnu, alles ligt nog "gewoon" open, op een deksel gemonteerd. Vandaag een ventilator geregeld en aangesloten en toen de versterker aangezet......
SAM_7332.jpg
En hij blijft spelen..... En toen kon ik het niet laten: alles aangesloten, dus de Dipole15 op de Hypex. Ook dat ging goed. Ook nog even de ventilator uitgezet, en na een minuut of 7 vielen de kanalen, in dit geval dus de basunits, één voor één uit. En gingen weer pendelen, net zoals voorheen: aan, uit, aan, uit.....

Toen de ventilator maar weer aangezet, kan alles een beetje inspelen: de DBX Xover, de Dipole15, maar ook alle interlinks (vanwege XLR) zijn nieuw. Het maakt een hoop lawaai, die ventilator, ga er even een dimmer tussen zetten en het toerental wat naar beneden draaien. En ondertussen koellichamen bestellen met koelpasta :wink:. Nogmaals, ik hoop, dat die koellichamen hetzelfde effect hebben, dat ze dus genoeg warmte af gaan voeren. Zo niet, dan is er écht iets anders aan de hand.... :-k

Het belooft wel iets moois te worden, lekker krachtig lag en een mooie aanvulling op die AER's. De Dipole's staan nu op +6 Db, de AER's op -2 Db. De fijnafstemming komt later wel, als alles goed is ingespeeld en de Hypex in z'n kastje zit. Ik wissel nu op 200 Hz, ook daar ga ik pas later mee experimenteren.....
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

De aanhouder wint !!
Goed gedaan René !
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Gijs »

ReneN schreef:

Dus ik ga de versterkers op zijn kant zetten, eerst nog koellichamen kopen en dan monteren.

:
Wat heb je nodig ? Heb nog een doosje vol koelblokken staan.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door bas focal m180 »

Gijs schreef:
ReneN schreef:

Dus ik ga de versterkers op zijn kant zetten, eerst nog koellichamen kopen en dan monteren.

:
Wat heb je nodig ? Heb nog een doosje vol koelblokken staan.
Nee joh, het kan veel origineler.
Altijd maar koellichamen wanneer komt er een watergekoelde versterker hier op het forum.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1189146
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door MickRS »

Ik heb mijn versterker ooit eens met champagne proberen te koelen. Ging niet goed... :think: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”