Najda

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gijs

Najda

Bericht door Gijs »

Vorige week van forumnoot Shutdown een Najda DSP/voorversterker op een plankje over genomen, het is mn bedoeling deze in een nette kast te bouwen en als basis te laten dienen voor een actief aangestuurde luidsprekerset.

De Najda is een pools project, bestaande uit een voorversterker met om te beginnen drie ingangen, analoog, digitaal coax en digitaal toslink. Dit gecombineerd met een DSP module met standaard 2*4 uitgangen. Zowel aan de ingang als aan de uitgang zijn uitbreidingen mogelijk, waarschijnlijk ga ik met die extras voorlopig weinig doen.

Uitdaging voor mij is om er een mooie kast omheen te fabrieken. Front- en achterpaneel worden frees oefeningen.
bas focal m180
Contacteer:

Re: Najda

Bericht door bas focal m180 »

Al idee'en?
Gijs

Bericht door Gijs »

Ideeën wel, heb er alleen nog niet veel leuke plaatjes bij te melden.
Hier een eerste overzichts foto.

Had nog een ongebruikte kast staan, hier komt een nieuw achter en voor paneel op. Achter alu, voorkant mahonia, hetzelfde hout als ik voor mn platenspeler heb gebruikt.
Allemaal niet heel spannend,maar wel veel werk om alle gaten en uitsparingen op de goede plek te krijgen. Mooi excuus om met mn nieuwe freesbank te gaan spelen.
Bijlagen
20151107_120806.jpg
20151023_154952.jpg
Gijs

Bericht door Gijs »

Ondertussen wordt ik opgejaagd door mn volgende project.
Bijlagen
20151106_170955.jpg
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Gijs schreef:
Ondertussen wordt ik opgejaagd door mn volgende project.
En dat is?
Gijs

Bericht door Gijs »

De meest efficiënte manier die ik kan bedenken om veel houtkrullen te maken, en daarna om veel luidsprekers in een kistje te bouwen.
Een ripole achtige met 8 * 8" Fostexjes per kant ter ondersteuning van een breedband luidspreker.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gaaf project. Dat is wel de betere werkplaats die je tot je beschikking hebt daar :goedzo:
Gijs

Bericht door Gijs »

Jammer genoeg zijn beide fotoos niet in mn eigen werkplaats genomen.Heb even goed plek genoeg thuis.

Hier een plaatje van mn afdeling verspanende technieken. Lief Myford draaibankje en de maximart freesbank.

Houtbewerking doe ik bij een buurman.
Bijlagen
20151107_171413.jpg
Gijs

Bericht door Gijs »

Er zit vooruitgang in. Maar wat een monnikenwerk, snel gaan sparen voor een digitale uitlezing
Bijlagen
20151107_223113.jpg
salautom

Bericht door salautom »

of cnc besturing erop O:)
Gijs

Bericht door Gijs »

En ook het frontje begint ergens op te lijken. Stukje mooi mahonie hout, wat ik ook al gebruikt heb voor mn platenspeler.
Bijlagen
20151123_162053.jpg
Gijs

Bericht door Gijs »

En het beestje werkt. Nu nog leren er goed mee om te gaan.
En de output van mn phonotrap wat zien te verlagen, meer dan 1 volt ingangs spanning is overload volgens Najda
Bijlagen
20151127_185423.jpg
20151127_185226.jpg
20151127_185317.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Net kastje geworden zo.
Is de aanschaf van een labelprinter geen idee ?
http://www.123inkt.nl/Labelprinters/Bel ... 62028.html
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd met het resultaat Gijs! Staat fraai bij het plint van de platenspeler zo.

Paar opmerkingen: de kroonsteen in je 230V, die is daar eigenlijk niet voor bedoelt, zou je netter kunnen oplossen. Hangt de versterker nergens aan de chassis aarde? Randaarde wel, maar de versterker zelf? En gaat dat goed bij de tulp in- uitgangen achter, raken de stekkers niet de kast als je ze erin steekt (aardlussen)?
Ongelukje gehad met het front, linksboven? :hide:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Paar opmerkingen: de kroonsteen in je 230V, die is daar eigenlijk niet voor bedoelt, zou je netter kunnen oplossen.
+1, zou daar toch wel minimaal een stukje isolatie (kunststof) onder doen.
Beter is nog solderen en (dubbel) krimpkous erover.
Gijs

Bericht door Gijs »

Ik heb al ergens een label printer liggen, maar nog nooit gebruikt. Goed plan voor de achterkant. Voorkant heb ik zo geen mooie oplossing voor, dat zal wel gewoon wennen worden. Gelukkig heb ik er een afstandsbediening bij gekregen voor de basis functies.
En inderdaad, op het laatste moment nog even snel het front je wat kleiner maken, maar bijna iets te klein. Perfectie is een streven, geen uitgangspunt :sure:

Dat vastgeschroefde kroonsteentje, het leek mij een veilige manier om aan de ene kant een en ander demontabel te houden, maar aan de andere kant geen 220 volt los door de kast te laten zwerven. Hoe is dat netter op te lossen ? Solderen en krimpkous eromheen lijkt mij nou weer niks. Extra plaatje isolatie er onder zie ik wel zitten, maar is kennelijk nog een halve oplossing ?

Wat de aarding betreft, ik heb het chassis aan de aarde vastgeknoopt, maar voor zover ik kan bekijken is er geen duidelijke aarde verbinding tussen printplaat en chassis. Zal nergens eens kijken of ik er wat aan kan meten. Met de achter plaat gaat het goed, gaten zo ruim mogelijk gemaakt en vooralsnog geen gebrom gehoord. Maar inderdaad, ook een puntje wat anders had gekund
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gewoon weg met dat kroonsteentje Gijs, ook geen isolatie eronder of gepruts, heeft niets te zoeken in een versterker, het is me een raadsel waarom die dingen altijd weer opduiken. Gewoon vastsolderen met krimpkous eromheen is de juiste methode. Muurvast en kan nooit sluiting maken. Waarom moet het demontabel zijn, ga je het ooit demonteren? Trek maar eens een willekeurige commerciele versterkerker open, gegarandeerd kroonsteenvrij :mrgreen:

De kast zou je kunnen aarden bij de - van de voeding, of aan de 0 van de voeding als het een symmetrische is, voor afscherming.

Als de stekers aan de achterkant geen contact met de kast maken is het goed, moeten niet op dat punt aan de kast komen te hangen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het aansluiten van je randaarde op de kast samen met de voedingsnul is een gegarandeerd succes op drama qua aardlussen met a- symmetrische verbindingen.
Gijs

Bericht door Gijs »

Demontabel lijkt mij wel een voorwaarde. Ik wil de mogelijkheid houden om de achter plaat te kunnen demonteren zonder hak en breekwerk. Schuifstekkertjes op de net entree wel toegestaan ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gijs schreef:
Demontabel lijkt mij wel een voorwaarde. Ik wil de mogelijkheid houden om de achter plaat te kunnen demonteren zonder hak en breekwerk. Schuifstekkertjes op de net entree wel toegestaan ?
Zekers!
Gijs

Bericht door Gijs »

Ga ik die doen.

Zijn er al stickers ZBA approved ?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gijs schreef: