Alvast heel erg bedankt weer!
Filternoob vraag
Moderator: Beheerdersteam
Filternoob vraag
Om wat kennis en ervaring op te doen heb ik een heel simpel 3de orde schemaatje op 1800 Hz in boxsim gegooid. Nu krijg ik op 1500Hz een enorme piek in "frequency response electr..." van de woofer (ik ga er vanuit dat dit laat zien wat het filter doet zonder daarin de drivers enz. mee te berekenen?). Kan iemand mij vertellen of ik dit krijg door een foutje, of waardoor dit komt en hoe het op te lossen is?
Alvast heel erg bedankt weer!
Alvast heel erg bedankt weer!
Re: Filternoob vraag
Oh, het viel me later op dat deze piek samenviel met een opslingering in de impedantie. Nu een zobel-netwerkje ertussen gezet en daarmee is de piek verdwenen. Kan een van de filter-guru's nog checken of dit inderdaad klopt en de oplossing was voor het "probleem" of dat het toevallig goed uitgepakt heeft?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Filternoob vraag
Het ziet er beter uit met de LCR, echter ik zie nog geen bafflestepcompensatie dus het zal waarschijnlijk niet heel lekker klinken...
Re: Filternoob vraag
Thanks Wouter, voor je antwoord. Het filter is ook zeker nog niet af hoor. Ik wil hiervoor eerst nog eigen metingen doen wanneer de drivers in de behuizing zitten. (De grafiek in de bijlage is ook puur wat het filter doet, niet de frequentie response). Mijn vraag was echt specifiek of het wegwerken van de impedantie-piek met het LCR netwerk verantwoordelijk is voor het verdwijnen van de piek in de frequentie-respons. En dat weet ik nu nog steeds niet echt zeker. 
