Moet je het eigenlijk niet buigen, anders blijft er nog maar 4 of 5N over...avdboom schreef:Ongelakt is wel het idee...
Ik heb 0,5mm 6N koper gebruikt verkregen door Jantzen 6N 0,5mm Solide Core bedrading te strippen. Erg tevreden mee!
groet,
Aat
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Moet je het eigenlijk niet buigen, anders blijft er nog maar 4 of 5N over...avdboom schreef:Ongelakt is wel het idee...
Ik heb 0,5mm 6N koper gebruikt verkregen door Jantzen 6N 0,5mm Solide Core bedrading te strippen. Erg tevreden mee!
bedankt voor de toelichting. Ik heb ook deze 6N meer voor me gevoel genomen en omdat ik anders geen blank koper in die dikte kon vinden...AatV schreef:Bij het buigen van koper is het onvermijdelijk dat de ene zijde van het koper wordt "uitgetrokken" en de andere zijde moet krimpen. Dit heeft tot gevolg dat er zeer, zeer kleine openingen gevormd worden, die opgevuld kunnen worden door andere elementen.
Nu is het wel zo dat na forse belasting van zuiver koperdraad een bepaalde rekristallisatie optreed, maar de zuiverheid van de vorige toestand van het koper wordt niet meer behaald.
groet,
Aat
Degene die dit verhaal serieus nemen kunnen van mij een krijgen. In elke kabelfabriek worden koperen kabels/draden meerdere malen gebogen en uiteindelijk op haspels of klossen gewikkeld.......AatV schreef:Bij het buigen van koper is het onvermijdelijk dat de ene zijde van het koper wordt "uitgetrokken" en de andere zijde moet krimpen. Dit heeft tot gevolg dat er zeer, zeer kleine openingen gevormd worden, die opgevuld kunnen worden door andere elementen.
Nu is het wel zo dat na forse belasting van zuiver koperdraad een bepaalde rekristallisatie optreed, maar de zuiverheid van de vorige toestand van het koper wordt niet meer behaald.
groet,
Aat
Thanks, hoop ik ook. Zodra ik het weer op kan pakken. Het project ligt ivm de aankoop van een huis even stil. Nogal een kapitaalintensieve aangelegenheid... En dan druk ik me voorzichtig uit.dwijtsma schreef:Mooi verhaal en leuk om te lezen. Capacitieve koppeling tussen signaal en referentie is wel lager met een dergelijke kabel. Anderzijds kun je jezelf afvragen wat 50pF doet met het signaal.http://www.audio-creative.nl/audio-crea ... interlink/![]()
Wanneer kabels met lucht erin, luchtiger gaan klinken en verzilverde kabels een scherp randje aan de boventonen laat kleven, krijg ik wel moeite om iemands verhaal nog serieus te nemen overigens. Ben iets te technisch ingesteld vrees ik. Maar even goede vrienden natuurlijk.
Ben erg benieuwd naar je project. Hopelijk worden ze heel mooi en gaan ze heel muzikaal klinken.
Waarom wordt het wél algemeen aanvaard dat diverse versterkerontwerpen "verschillend" klinken (=subjectivistisch) maar niet dat kabels (luidsprekerkabels, interlink, ....) verschillend kunnen klinken????Jag schreef:Ik denk dat de hele tegenstelling / discussie is samen is te vatten met of je subjectivistisch of objectivistisch bent qua denken. Er is wat betreft kabels in ieder geval geen enkele overeennstemming wat betreft subjectieve en objectieve gegevens. Ofwel je gelooft dan vooral je eigen waarneming, ofwel vooral de objectieve gegevens (meet gegevens, gecontroleerde luistertests).
Henkjan schreef:jaja, we weten t nu wel... laten we t weer hebben over kabels maken en niet of dat in je persoonlijke audio beleving past
Volgens mij wordt het absoluut niet algemeen aanvaard dat versterkerontwerpen verschillend klinken.Muug schreef:Waarom wordt het wél algemeen aanvaard dat diverse versterkerontwerpen "verschillend" klinken (=subjectivistisch) maar niet dat kabels (luidsprekerkabels, interlink, ....) verschillend kunnen klinken????Jag schreef:Ik denk dat de hele tegenstelling / discussie is samen is te vatten met of je subjectivistisch of objectivistisch bent qua denken. Er is wat betreft kabels in ieder geval geen enkele overeennstemming wat betreft subjectieve en objectieve gegevens. Ofwel je gelooft dan vooral je eigen waarneming, ofwel vooral de objectieve gegevens (meet gegevens, gecontroleerde luistertests).