High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Ik vraag me wel af hoe fabrieksluidsprekers die optisch zo in elkaar zitten met deze materie omgaan...
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Volgens mij bestaat er fineer dat diezelfde look heeft.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
wat een mooi project.
Ik heb even kruislings de posts doorlezen en kan een aantal zaken beamen.
De kans op scheuren is groot, ja ook bij multiplex.
Als het scheurt is het meestal de schijf zelf en de lijmnaad in mindere mate.
Klimatiseren zal zeker helpen, maar waar vochtverschillen zijn zal ook uitzetting en inkrimping zijn.
Zoals Sander aangaf zou het sealen van de schijven kunnen helpen zodat ze minder vocht opnemen/afgeven.
Stangen om het geheel bij elkaar te houden, daar heb ik geen ervaring mee.
In mijn eigen ontwerpen heb ik dat nooit toegepast.
Wel heb ik stangen geplaatst om de schijven te centreren en te fixeren tijdens het lijmen.
Bij andere ontwerpen heb ik korte drevels toegepast. Die zijn zo lang als de schijf dik is en verbinden de schijven met elkaar. Ze centreren dus 2 schijven maar vormen geen geheel in de lengte.
In jouw situatie is deze centrering echter niet noodzakelijk omdat je de schijven kunt leiden door een frontplaat te plaatsen tussen de nokken en een centrering achteraan.
De kast opbouwen in verschillende compartimenten lijkt een logische denkpiste, maar ik moet daaraan toevoegen dat ik zelfs bij kastjes van minimale hoogte (15cm) scheuren heb vastgesteld. Vandaar vermoed ik dat dit het probleem niet gaat oplossen.
Toevoeging van fixering in de vertikale richting: net als Arno heb ik daar bedenkingen bij omdat het de rek of krimp van de kast zal proberen tegengaan en daardoor spanningen zal geven. Of dit ook de reden zal zijn voor scheuren, daar ben ik minder van overtuigd.
Daarmee bedoel ik het volgende: lijm enkele platen op elkaar zonder dat ze belemmert worden in hun uitzetting / inkrimping. Laat ze dan fors krimpen en uitzetten en het zou me verwonderen dat ze niet ergens gaan scheuren. Wat ik probeer te zeggen is dat het probleem eigen is aan de bouwwijze.
Of dergelijke vertikale versteviging (bracing, frontplaat, trekstang) dan eerder positief of negatief inwerkt, durf ik niet te beweren.
Persoonlijk zou ik het eerder vermijden. De frontplaat kun je met een elastische kit aanbrengen. Let wel dit kan gevolgen hebben op de weergave.
De frontplaat opdelen lijkt me een goed idee, bvb tussen tweeter en middentoners. Daarmee haal je ook trillings interferencies weg naar je tweeter. Dat princiepe van een zwevend opgehangen tweeter gebruik ik zo vaak het kan. Het zwevende deel waar de tweeter inzit moet dan wel een redelijke massa hebben. In jouw geval zou de tweeter aan zijn eigen frontplaat kunnen hangen die dan voorzien wordt van extra massa.
Met de wetenschap dat je kast kan en mogelijk ooit gaat scheuren zou ik steeds voor een materiële afwerking kiezen. Bvb fineer, formica, leder, kunststof,... .
Je wilt de dag niet meemaken dat je gelakt exemplaar plots open komt te staan.
Succes met dit prachtig project.
Ed
Ik heb even kruislings de posts doorlezen en kan een aantal zaken beamen.
De kans op scheuren is groot, ja ook bij multiplex.
Als het scheurt is het meestal de schijf zelf en de lijmnaad in mindere mate.
Klimatiseren zal zeker helpen, maar waar vochtverschillen zijn zal ook uitzetting en inkrimping zijn.
Zoals Sander aangaf zou het sealen van de schijven kunnen helpen zodat ze minder vocht opnemen/afgeven.
Stangen om het geheel bij elkaar te houden, daar heb ik geen ervaring mee.
In mijn eigen ontwerpen heb ik dat nooit toegepast.
Wel heb ik stangen geplaatst om de schijven te centreren en te fixeren tijdens het lijmen.
Bij andere ontwerpen heb ik korte drevels toegepast. Die zijn zo lang als de schijf dik is en verbinden de schijven met elkaar. Ze centreren dus 2 schijven maar vormen geen geheel in de lengte.
In jouw situatie is deze centrering echter niet noodzakelijk omdat je de schijven kunt leiden door een frontplaat te plaatsen tussen de nokken en een centrering achteraan.
De kast opbouwen in verschillende compartimenten lijkt een logische denkpiste, maar ik moet daaraan toevoegen dat ik zelfs bij kastjes van minimale hoogte (15cm) scheuren heb vastgesteld. Vandaar vermoed ik dat dit het probleem niet gaat oplossen.
Toevoeging van fixering in de vertikale richting: net als Arno heb ik daar bedenkingen bij omdat het de rek of krimp van de kast zal proberen tegengaan en daardoor spanningen zal geven. Of dit ook de reden zal zijn voor scheuren, daar ben ik minder van overtuigd.
Daarmee bedoel ik het volgende: lijm enkele platen op elkaar zonder dat ze belemmert worden in hun uitzetting / inkrimping. Laat ze dan fors krimpen en uitzetten en het zou me verwonderen dat ze niet ergens gaan scheuren. Wat ik probeer te zeggen is dat het probleem eigen is aan de bouwwijze.
Of dergelijke vertikale versteviging (bracing, frontplaat, trekstang) dan eerder positief of negatief inwerkt, durf ik niet te beweren.
Persoonlijk zou ik het eerder vermijden. De frontplaat kun je met een elastische kit aanbrengen. Let wel dit kan gevolgen hebben op de weergave.
De frontplaat opdelen lijkt me een goed idee, bvb tussen tweeter en middentoners. Daarmee haal je ook trillings interferencies weg naar je tweeter. Dat princiepe van een zwevend opgehangen tweeter gebruik ik zo vaak het kan. Het zwevende deel waar de tweeter inzit moet dan wel een redelijke massa hebben. In jouw geval zou de tweeter aan zijn eigen frontplaat kunnen hangen die dan voorzien wordt van extra massa.
Met de wetenschap dat je kast kan en mogelijk ooit gaat scheuren zou ik steeds voor een materiële afwerking kiezen. Bvb fineer, formica, leder, kunststof,... .
Je wilt de dag niet meemaken dat je gelakt exemplaar plots open komt te staan.
Succes met dit prachtig project.
Ed
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Zoals ik ook al had gemeld:afzegelen,dus ook de binnenzijde.
Het liefst in de ruimte waar ze in gebouwd zijn.
Het liefst in de ruimte waar ze in gebouwd zijn.
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Misschien leuk om weer eens een update te plaatsen! Inmiddels ben ik soort-van-bijna
halverwege met verlijmen van alle plakjes. Ook heb ik het misschien wel spannendste deel van het freeswerk gedaan: dwars op een stapel zorgvuldig gelijmde plakken een groot gat frezen voor de sub-woofer cilinders! Daarbij ontdekte ik helaas dat niet de hele cirkel een strak randje krijgt op deze manier. Dat is geen ramp, moet ik nog even voorzichtig bijwerken met de schuurmachine.
In de topkasten zijn inmiddels de volledige kamers van één mid-unit per kant gereed en zit ik precies halverwege de positie van de tweeters. Nog lang niet gereed, maar we komen er wel!
In de topkasten zijn inmiddels de volledige kamers van één mid-unit per kant gereed en zit ik precies halverwege de positie van de tweeters. Nog lang niet gereed, maar we komen er wel!
- Bijlagen
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
In ieder geval is doorzettingsvermogen al wel duidelijk, best een knap staaltje werk, en is in ieder geval serieus van opzet.
Mijn respect heb je.
Mijn respect heb je.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Wat bizar gaaf opgelost die tunnel zo infrezen om die pijp er in te kunnen schuiven 
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Wat een werk zit hier in. Ik hoop echt voor je dat het goed blijft gaan. Werk zorgvuldig en denk goed na over het krachtenverloop in werkend hout.
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Had ik al eens geschreven dat het in mijn woonkamerspeakers verwerkte A/AA berkentriplex van oorspronkelijk 24mm inmiddels nog maar 23mm dik is? Op termijn hou je dus van 24cm ook maar 23 over.
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l
Wow, wat een gaaf houtwerk!
Als je klaar bent volledig volyoghuren met impregneer epoxy, is dat geen optie?
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Inje ... 16193.html om te impregneren (of injecteren, zoals ze dat noemen) en daarna een laag normale epoxy erover. EPOXYDUS !
Ik denk dat de beste optie een combinatie van voorstellen is. Per compartiment volledig impregneren met epoxy, binnen en buiten. Trekt helemaal in het hout en water- en dampdicht. Daarna compartimenten met een 1-2 mm laag elastisch blijvende constructielijm/kit op elkaar verlijmen.
Ik heb (bootjes klussen) goede ervaring met Sika 291i of 292i, de 1 is officieel afdichtingskit, maar is oer en oersterk, de 2 is constructielijmkit (geen bruislijm!), eerder geschikt voor metalen en andere gladde oppervlakken, maar je trekt er lagen multiplex mee van elkaar, zo vast zit het en blijvend elastisch, of anders teak-rubber, dat is speciaal gemaakt om rek/krimp op te vangen op scheepsdekken.
http://nld.sika.com/nl/producten/indust ... ssa01.html
Ik gebruikte voornamelijk de kit om wantputtingen/dekdoorvoer af te dichten, je hebt geen idee hoeveel een (houten/epoxy) boot "werkt", en als je een slappe bavaria hebt, hoeveel torsie er in een boot zit. Als je met flinke wind aan de wind zeilt trek je het dek op de modernere bavs zo 10 graden uit het lood. Met alle gevolgen van dien voor de afdichtingen.
Edit: Wat er nog even door mijn hoofd schoot: hoeveel weegt dat wel niet (zonder drivers alleen al !!)
Als je klaar bent volledig volyoghuren met impregneer epoxy, is dat geen optie?
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Inje ... 16193.html om te impregneren (of injecteren, zoals ze dat noemen) en daarna een laag normale epoxy erover. EPOXYDUS !
Ik denk dat de beste optie een combinatie van voorstellen is. Per compartiment volledig impregneren met epoxy, binnen en buiten. Trekt helemaal in het hout en water- en dampdicht. Daarna compartimenten met een 1-2 mm laag elastisch blijvende constructielijm/kit op elkaar verlijmen.
Ik heb (bootjes klussen) goede ervaring met Sika 291i of 292i, de 1 is officieel afdichtingskit, maar is oer en oersterk, de 2 is constructielijmkit (geen bruislijm!), eerder geschikt voor metalen en andere gladde oppervlakken, maar je trekt er lagen multiplex mee van elkaar, zo vast zit het en blijvend elastisch, of anders teak-rubber, dat is speciaal gemaakt om rek/krimp op te vangen op scheepsdekken.
http://nld.sika.com/nl/producten/indust ... ssa01.html
Ik gebruikte voornamelijk de kit om wantputtingen/dekdoorvoer af te dichten, je hebt geen idee hoeveel een (houten/epoxy) boot "werkt", en als je een slappe bavaria hebt, hoeveel torsie er in een boot zit. Als je met flinke wind aan de wind zeilt trek je het dek op de modernere bavs zo 10 graden uit het lood. Met alle gevolgen van dien voor de afdichtingen.
Edit: Wat er nog even door mijn hoofd schoot: hoeveel weegt dat wel niet (zonder drivers alleen al !!)
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
Ola, ben ik weer. Bedankt voor het niet archiveren van mijn bouw-topic! 
Sinds 2015 heeft het project vooral veel stilgelegen, sowieso al bijna anderhalf jaar in opslag tijdens bouw van ons nieuwe huis. Recentelijk ben ik eindelijk weer eens begonnen, dus dat wilde ik met jullie delen. Om nog even een (voorlopig) eind te maken aan alle overwegingen mbt werking van het hout: ik ga het project gewoon afmaken zoals het nu is. Ik heb gewoon niet de handigste ontwerpkeuzes gemaakt, maar nu ga ik het gewoon afmaken. Dan merken we vanzelf of het later werkelijk fout gaat of niet. Met een waterdichte bootlak ga ik wel proberen de problemen zoveel als mogelijk te voorkomen.
Het afronden van de verlijming had ik een paar jaar terug al gedaan, in 2016 denk ik. Onlangs heb ik de speakers aan de buitenkant volledig geschuurd om ze klaar te maken voor afwerking. Ook nog wat bijgeschuurd aan de frontjes en de resterende gaten voor de mid-hoog units gemaakt. Bij de tweeters maakte ik een foutje en boorde ik door tot in de behuizing van de mid's, dus dat moet ik nog even gaan dichtplakken.
Binnenkort worden de frontjes (+ cylinders) in kleur gespoten en ga ik de kasten met een white-wash nog wat lichter maken. Daarna de lak binnen&buiten, kan de laatste verlijming plaatsvinden en is het tijd om aan de elektronica, sub-versterker en filter, te beginnen. Filter zit gelukkig al in elkaar. Dan de units erin en kan er nog wat met demping gespeeld gaan worden terwijl er zowaar geluid uit komt. Zou het dan eindelijk, dit jaar... ?
Hier nog een paar plaatjes...
Sinds 2015 heeft het project vooral veel stilgelegen, sowieso al bijna anderhalf jaar in opslag tijdens bouw van ons nieuwe huis. Recentelijk ben ik eindelijk weer eens begonnen, dus dat wilde ik met jullie delen. Om nog even een (voorlopig) eind te maken aan alle overwegingen mbt werking van het hout: ik ga het project gewoon afmaken zoals het nu is. Ik heb gewoon niet de handigste ontwerpkeuzes gemaakt, maar nu ga ik het gewoon afmaken. Dan merken we vanzelf of het later werkelijk fout gaat of niet. Met een waterdichte bootlak ga ik wel proberen de problemen zoveel als mogelijk te voorkomen.
Het afronden van de verlijming had ik een paar jaar terug al gedaan, in 2016 denk ik. Onlangs heb ik de speakers aan de buitenkant volledig geschuurd om ze klaar te maken voor afwerking. Ook nog wat bijgeschuurd aan de frontjes en de resterende gaten voor de mid-hoog units gemaakt. Bij de tweeters maakte ik een foutje en boorde ik door tot in de behuizing van de mid's, dus dat moet ik nog even gaan dichtplakken.
Binnenkort worden de frontjes (+ cylinders) in kleur gespoten en ga ik de kasten met een white-wash nog wat lichter maken. Daarna de lak binnen&buiten, kan de laatste verlijming plaatsvinden en is het tijd om aan de elektronica, sub-versterker en filter, te beginnen. Filter zit gelukkig al in elkaar. Dan de units erin en kan er nog wat met demping gespeeld gaan worden terwijl er zowaar geluid uit komt. Zou het dan eindelijk, dit jaar... ?
Hier nog een paar plaatjes...
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
Gelukt... denk dat de bestanden te groot waren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
zo dan, dat hout is wel droog nu 
mooi dat je er weer mee verder gaat.
mooi dat je er weer mee verder gaat.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
Ieder nadeel heb z'n voordeelHenkjan schreef:zo dan, dat hout is wel droog nu
Mooi project, Robin, respect voor al het werk wat hier in zit!
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
We zijn nu zo'n 4 jaar verder!!! Ben zeer benieuwd naar de stand van zaken. Heb dit topic gelezen. Ook het topic Scan Speak Maxima S.E. Want ik heb zo'n project ook in gedachten. Temeer omdat ik zelf een CNC portaalfrees machine heb gebouwd, waarop ik de plankjes kan frezen.
Maar....na lezen van deze twee projecten ben ik toch flink geschrokken, het kan flink mis gaan.
Dus ben zeer benieuwd naar de stand van zaken!
Maar....na lezen van deze twee projecten ben ik toch flink geschrokken, het kan flink mis gaan.
Dus ben zeer benieuwd naar de stand van zaken!
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
hahaha wat leuk om deze historie nog eens terug te zien. Het project bestaat nog! En ik ga het ook zeker afmaken, maar er zijn -eh- een 'paar' projectjes tussendoor gekomen dus het hout heeft nog wat kunnen rusten.
Betekent dus ook dat ik nog niet weet wat in de praktijk de gevolgen zijn van de frontjes tegen het multiplex aan verlijmen, of dat goed gaat.
Maar, blijf me gerust elke 4 jaar herinneren!
Betekent dus ook dat ik nog niet weet wat in de praktijk de gevolgen zijn van de frontjes tegen het multiplex aan verlijmen, of dat goed gaat.
Maar, blijf me gerust elke 4 jaar herinneren!
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
Het gezegde luidt toch: Mannen komen hun afspraken na, je hoeft ze er niet ieder half jaar aan te herinneren.
Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag
Dit is allemaal wel erg mooi gemaakt zeg 
