High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door wouter »

Ik vraag me wel af hoe fabrieksluidsprekers die optisch zo in elkaar zitten met deze materie omgaan...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door rho »

Volgens mij bestaat er fineer dat diezelfde look heeft.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door asterduc »

wat een mooi project.

Ik heb even kruislings de posts doorlezen en kan een aantal zaken beamen.

De kans op scheuren is groot, ja ook bij multiplex.
Als het scheurt is het meestal de schijf zelf en de lijmnaad in mindere mate.
Klimatiseren zal zeker helpen, maar waar vochtverschillen zijn zal ook uitzetting en inkrimping zijn.

Zoals Sander aangaf zou het sealen van de schijven kunnen helpen zodat ze minder vocht opnemen/afgeven.

Stangen om het geheel bij elkaar te houden, daar heb ik geen ervaring mee.
In mijn eigen ontwerpen heb ik dat nooit toegepast.
Wel heb ik stangen geplaatst om de schijven te centreren en te fixeren tijdens het lijmen.
Bij andere ontwerpen heb ik korte drevels toegepast. Die zijn zo lang als de schijf dik is en verbinden de schijven met elkaar. Ze centreren dus 2 schijven maar vormen geen geheel in de lengte.
In jouw situatie is deze centrering echter niet noodzakelijk omdat je de schijven kunt leiden door een frontplaat te plaatsen tussen de nokken en een centrering achteraan.

De kast opbouwen in verschillende compartimenten lijkt een logische denkpiste, maar ik moet daaraan toevoegen dat ik zelfs bij kastjes van minimale hoogte (15cm) scheuren heb vastgesteld. Vandaar vermoed ik dat dit het probleem niet gaat oplossen.

Toevoeging van fixering in de vertikale richting: net als Arno heb ik daar bedenkingen bij omdat het de rek of krimp van de kast zal proberen tegengaan en daardoor spanningen zal geven. Of dit ook de reden zal zijn voor scheuren, daar ben ik minder van overtuigd.
Daarmee bedoel ik het volgende: lijm enkele platen op elkaar zonder dat ze belemmert worden in hun uitzetting / inkrimping. Laat ze dan fors krimpen en uitzetten en het zou me verwonderen dat ze niet ergens gaan scheuren. Wat ik probeer te zeggen is dat het probleem eigen is aan de bouwwijze.
Of dergelijke vertikale versteviging (bracing, frontplaat, trekstang) dan eerder positief of negatief inwerkt, durf ik niet te beweren.

Persoonlijk zou ik het eerder vermijden. De frontplaat kun je met een elastische kit aanbrengen. Let wel dit kan gevolgen hebben op de weergave.
De frontplaat opdelen lijkt me een goed idee, bvb tussen tweeter en middentoners. Daarmee haal je ook trillings interferencies weg naar je tweeter. Dat princiepe van een zwevend opgehangen tweeter gebruik ik zo vaak het kan. Het zwevende deel waar de tweeter inzit moet dan wel een redelijke massa hebben. In jouw geval zou de tweeter aan zijn eigen frontplaat kunnen hangen die dan voorzien wordt van extra massa.

Met de wetenschap dat je kast kan en mogelijk ooit gaat scheuren zou ik steeds voor een materiële afwerking kiezen. Bvb fineer, formica, leder, kunststof,... .
Je wilt de dag niet meemaken dat je gelakt exemplaar plots open komt te staan.

Succes met dit prachtig project.
Ed
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door dre »

Zoals ik ook al had gemeld:afzegelen,dus ook de binnenzijde.
Het liefst in de ruimte waar ze in gebouwd zijn.
Robin.vdP
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 23:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door Robin.vdP »

Misschien leuk om weer eens een update te plaatsen! Inmiddels ben ik soort-van-bijna :sure: halverwege met verlijmen van alle plakjes. Ook heb ik het misschien wel spannendste deel van het freeswerk gedaan: dwars op een stapel zorgvuldig gelijmde plakken een groot gat frezen voor de sub-woofer cilinders! Daarbij ontdekte ik helaas dat niet de hele cirkel een strak randje krijgt op deze manier. Dat is geen ramp, moet ik nog even voorzichtig bijwerken met de schuurmachine.

In de topkasten zijn inmiddels de volledige kamers van één mid-unit per kant gereed en zit ik precies halverwege de positie van de tweeters. Nog lang niet gereed, maar we komen er wel! 8)
Bijlagen
_DSC2090.jpg
_DSC2092.jpg
_DSC2096.jpg
frezen van een bekabelingskanaal
frezen van een bekabelingskanaal
het centerpoint frezen voor de sub-cilinder gaten
het centerpoint frezen voor de sub-cilinder gaten
gat van een sub-cilinder frezen... en maar hopen dat er geen grote stukken afvliegen!
gat van een sub-cilinder frezen... en maar hopen dat er geen grote stukken afvliegen!
en zo vult een schroefgat zich nou met bruislijm :)
en zo vult een schroefgat zich nou met bruislijm :)
oeps, die rand gaat wat nabewerking vergen :(
oeps, die rand gaat wat nabewerking vergen :(
de nog vastzittende 'stop' in de sub-cilinder ambachtelijk losbikken en hout zagen met een ijzerzaagje omdat niks anders paste
de nog vastzittende 'stop' in de sub-cilinder ambachtelijk losbikken en hout zagen met een ijzerzaagje omdat niks anders paste
_DSC2202.jpg
kijk, sesam open u! Meteen een cilinder geprobeerd, past klemmend - iets teveel van het goede
kijk, sesam open u! Meteen een cilinder geprobeerd, past klemmend - iets teveel van het goede
_DSC2206.jpg
_DSC2207.jpg
vullen van de zandkamers...
vullen van de zandkamers...
_DSC2147.jpg
de bekabelingskanalen voorzien van 2 laagjes lak om vocht inwerking tegen te gaan (laten we wel wezen, hier kom ik noooit meer bij!)
de bekabelingskanalen voorzien van 2 laagjes lak om vocht inwerking tegen te gaan (laten we wel wezen, hier kom ik noooit meer bij!)
hoe de bekabelingskanalen uitkomen in de filter-kamer (er komt nog één mid-kanaal bij in het volgende plakje)
hoe de bekabelingskanalen uitkomen in de filter-kamer (er komt nog één mid-kanaal bij in het volgende plakje)
interieur van één mid-kamer
interieur van één mid-kamer
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door hannesie »

In ieder geval is doorzettingsvermogen al wel duidelijk, best een knap staaltje werk, en is in ieder geval serieus van opzet.
Mijn respect heb je.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door rho »

Erg mooi werk! Ik blijf volgen. :)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door MechanicalAnimal »

Wat bizar gaaf opgelost die tunnel zo infrezen om die pijp er in te kunnen schuiven :goeie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door richard »

Wat een werk zit hier in. Ik hoop echt voor je dat het goed blijft gaan. Werk zorgvuldig en denk goed na over het krachtenverloop in werkend hout.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door markbakk »

Had ik al eens geschreven dat het in mijn woonkamerspeakers verwerkte A/AA berkentriplex van oorspronkelijk 24mm inmiddels nog maar 23mm dik is? Op termijn hou je dus van 24cm ook maar 23 over.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door matjans »

Wow, wat een gaaf houtwerk!

Als je klaar bent volledig volyoghuren met impregneer epoxy, is dat geen optie?
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Inje ... 16193.html om te impregneren (of injecteren, zoals ze dat noemen) en daarna een laag normale epoxy erover. EPOXYDUS !

Ik denk dat de beste optie een combinatie van voorstellen is. Per compartiment volledig impregneren met epoxy, binnen en buiten. Trekt helemaal in het hout en water- en dampdicht. Daarna compartimenten met een 1-2 mm laag elastisch blijvende constructielijm/kit op elkaar verlijmen.

Ik heb (bootjes klussen) goede ervaring met Sika 291i of 292i, de 1 is officieel afdichtingskit, maar is oer en oersterk, de 2 is constructielijmkit (geen bruislijm!), eerder geschikt voor metalen en andere gladde oppervlakken, maar je trekt er lagen multiplex mee van elkaar, zo vast zit het en blijvend elastisch, of anders teak-rubber, dat is speciaal gemaakt om rek/krimp op te vangen op scheepsdekken.
http://nld.sika.com/nl/producten/indust ... ssa01.html

Ik gebruikte voornamelijk de kit om wantputtingen/dekdoorvoer af te dichten, je hebt geen idee hoeveel een (houten/epoxy) boot "werkt", en als je een slappe bavaria hebt, hoeveel torsie er in een boot zit. Als je met flinke wind aan de wind zeilt trek je het dek op de modernere bavs zo 10 graden uit het lood. Met alle gevolgen van dien voor de afdichtingen.

Edit: Wat er nog even door mijn hoofd schoot: hoeveel weegt dat wel niet (zonder drivers alleen al !!)
Robin.vdP
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 23:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door Robin.vdP »

Ola, ben ik weer. Bedankt voor het niet archiveren van mijn bouw-topic! :)

Sinds 2015 heeft het project vooral veel stilgelegen, sowieso al bijna anderhalf jaar in opslag tijdens bouw van ons nieuwe huis. Recentelijk ben ik eindelijk weer eens begonnen, dus dat wilde ik met jullie delen. Om nog even een (voorlopig) eind te maken aan alle overwegingen mbt werking van het hout: ik ga het project gewoon afmaken zoals het nu is. Ik heb gewoon niet de handigste ontwerpkeuzes gemaakt, maar nu ga ik het gewoon afmaken. Dan merken we vanzelf of het later werkelijk fout gaat of niet. Met een waterdichte bootlak ga ik wel proberen de problemen zoveel als mogelijk te voorkomen.

Het afronden van de verlijming had ik een paar jaar terug al gedaan, in 2016 denk ik. Onlangs heb ik de speakers aan de buitenkant volledig geschuurd om ze klaar te maken voor afwerking. Ook nog wat bijgeschuurd aan de frontjes en de resterende gaten voor de mid-hoog units gemaakt. Bij de tweeters maakte ik een foutje en boorde ik door tot in de behuizing van de mid's, dus dat moet ik nog even gaan dichtplakken.

Binnenkort worden de frontjes (+ cylinders) in kleur gespoten en ga ik de kasten met een white-wash nog wat lichter maken. Daarna de lak binnen&buiten, kan de laatste verlijming plaatsvinden en is het tijd om aan de elektronica, sub-versterker en filter, te beginnen. Filter zit gelukkig al in elkaar. Dan de units erin en kan er nog wat met demping gespeeld gaan worden terwijl er zowaar geluid uit komt. Zou het dan eindelijk, dit jaar... ? :D

Hier nog een paar plaatjes...
Robin.vdP
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 23:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door Robin.vdP »

OK, die plaatjes lukken niet. Krijg foutmelding "URL fout"... vroegah ging dit veel makkelijker! :roll:

Gelukt... denk dat de bestanden te groot waren.
Bijlagen
Alle gaten voor de units (plus een paar gaten die er niet -doorheen- hadden moeten zijn)
Alle gaten voor de units (plus een paar gaten die er niet -doorheen- hadden moeten zijn)
Proefopstelling 1
Proefopstelling 1
Proefopstelling 2
Proefopstelling 2
Proefopstelling 3
Proefopstelling 3
verlijmen mid-hoog kast
verlijmen mid-hoog kast
verlijmen mid-hoog kast
verlijmen mid-hoog kast
interne bracing sub-kast
interne bracing sub-kast
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door Henkjan »

zo dan, dat hout is wel droog nu :bakkie:

mooi dat je er weer mee verder gaat.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door VintageHarry »

Henkjan schreef:
zo dan, dat hout is wel droog nu
Ieder nadeel heb z'n voordeel :lol:

Mooi project, Robin, respect voor al het werk wat hier in zit!
audio.ghu
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 20:32

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door audio.ghu »

We zijn nu zo'n 4 jaar verder!!! Ben zeer benieuwd naar de stand van zaken. Heb dit topic gelezen. Ook het topic Scan Speak Maxima S.E. Want ik heb zo'n project ook in gedachten. Temeer omdat ik zelf een CNC portaalfrees machine heb gebouwd, waarop ik de plankjes kan frezen.
Maar....na lezen van deze twee projecten ben ik toch flink geschrokken, het kan flink mis gaan.

Dus ben zeer benieuwd naar de stand van zaken!
Robin.vdP
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 23:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door Robin.vdP »

hahaha wat leuk om deze historie nog eens terug te zien. Het project bestaat nog! En ik ga het ook zeker afmaken, maar er zijn -eh- een 'paar' projectjes tussendoor gekomen dus het hout heeft nog wat kunnen rusten.

Betekent dus ook dat ik nog niet weet wat in de praktijk de gevolgen zijn van de frontjes tegen het multiplex aan verlijmen, of dat goed gaat.

Maar, blijf me gerust elke 4 jaar herinneren! ;)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door John P »

Het gezegde luidt toch: Mannen komen hun afspraken na, je hoeft ze er niet ieder half jaar aan te herinneren.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Bericht door rikpost »

Dit is allemaal wel erg mooi gemaakt zeg :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”