Gradient select (Intertechnik)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rookie

Gradient select (Intertechnik)

Bericht door Rookie »

Hallo! Bij mijn zoektocht naar een eerste projectje kwam ik deze tegen: First time 11
FirstTime_11_15.JPG
Aangezien in een leek ben had ik graag jullie mening gehoord :D
grafiekjes: https://www.lautsprecherbau.de/Magazine ... 00969,4037

Het is een bouw kit met drivers van het merk Gradient, huismerk van Intertechnik. De info die ik ervan kan vinden op Duitse fora zijn overwegend positief.
Een search hier leverde niet veel op.. :-k zijn er mensen die al ontwerpen en/of drivers van dit merk gehoord hebben?
herofruitontbijt

Re: Gradient select (Intertechnik)

Bericht door herofruitontbijt »

Mijn eerste set is ook bij Intertechnik vandaan, de Vota 2. Dat is geen Select serie maar de AXT met een Fountek tweeter. Gradient AXT-8 woofer, Gradient AXT-5 mid en een Fountek Neo CD3.0 tweeter. Omdat ik niet veel vergelijkingsmateriaal heb met 3-weg systemen in die prijsklasse is het moeilijk te zeggen of er betere alternatieven zijn.

Sowieso kies ik de volgende keer voor één geheel i.p.v. losse delen. Meer arbeidsuren (zaagwerk + voorbewerken) en ook meer kosten voor het spuitwerk. Al heeft dat natuurlijk niets met de keuze voor het merk te maken. :)
Bijlagen
IMG_3767.JPG
Rookie

Bericht door Rookie »

Ja die Vota's heb ik ook al eens bekeken, spreken me ook wel aan, deze lijken me ook leuk als HT set samen met die Vota 3 center en Vota sub.
Ik vind het wel een leuke extra met die spikes eronder van jou :)
Hoe klinken ze? Los van het werk (voor mij geen nadeel), ben je er tevreden over?
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Waar ben je op zoek naar voor een 1e zelfbouw project?
Gaat het vooral om de lol en voldoening of is vooral de prijs/kwaliteit belangrijk?

Ik heb even naar het First Time 11 project gekeken, maar eigenlijk is het niet zo goedkoop als het lijkt.
De units zijn in de tussentijd in prijs gestegen en met name de GDT-104 tweeter is prijzig geworden met €30...
Voor dat bedrag kan je ook de Vifa/Scanspeak Discovery tweeter krijgen waarvan de GDT-104 waarschijnlijk gekopieerd is.
De richtprijs is volgens mij ook zonder de kosten van het filter meegerekend en dat kan bij een 3-weg aanzienlijk zijn.
Rookie

Bericht door Rookie »

Ik zoek hoofdzakelijk iets voor de fun, en als eerste project niet te ingewikkeld :)
Maar verder ook graag zoveel mogelijk bang for buck natuurlijk. De FT11 set kost 195€ zonder hout. (https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsp ... 675,123255)
In vergelijking met de andere sets vind ik de prijs redelijk voor wat je krijgt met de 5 drivers. Over de kwaliteit kan ik niets zeggen..
matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

Das een flinke set voor een eerste project.

Handig met hout?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rookie

Bericht door Rookie »

Ja dat moet wel lukken. Heb ook wel de nodige tools.
Ja het mag wat kosten, ik zal er dan ook mn tijd voor nemen. Maar het blijft wel een beetje een risico om deze set te nemen omdat er niet zoveel van bekend is..
Kan iemand eens kijken naar die metingen uit de startpost, misschien zeggen die wat meer over de geluidskwaliteit..
Die lvbs doe ik liever niet, het moet niet zo goedkoop mogelijk, ik heb er wel wat voor over :)
Chris_T

Bericht door Chris_T »

In de LBVS zitten wel betere units ;).
Als je toch €200 per kant wilt uitgeven en maximale geluidsdruk van ondergeschikt belang is, dan zou ik eerder kijken naar een ontwerp met kwalitatief goede units.

De FT11 is echt ultrabudget en gericht op kwantiteit/showfactor.
Ik vind het een hoog party-gehalte hebben en niet iets voor de fijnproever.

Tja, wat zover aan de metingen te zien is zijn er duidelijke gebreken/beperkingen.
Weinig diepgang (-10dB punt bij 45Hz), oneven verloop met op 30graden een flinke bult tussen 3-9kHz.
De waterval-/vervormingsmeting kan ik niet aflezen.
Hoe het verder klinkt valt op afstand niet te zeggen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die gradient tweeter was vorig jaar 15,53 bij Rumoh. Ik heb de 8" woofers besteld voor mijn filterlessfits wedstrijdspeakers. Ik ben er voorlopig van afgestapt, ik mis de kwaliteit die ik zoek. Het blijft allemaal wollig. De AXT serie is een stuk mooier denk ik. Terwijl ik de woofers besteld had was de prijs al van 26,10 per stuk naar 32 nog wat gestegen (wisselkoersverhaal).

Al met al denk ik dat Chris de vinger op de zere plek legt met uitleg over de huidige prijsstelling. Loudmagnet had er ook mooie ontwerpen mee maar heeft het merk er uit gegooid, niet meer concurrerend aan te bieden en dit terwijl topmerken met steeds meer betaalbare drivers komen. Ik denk dat 1 enkele Scanspeak 22W discovery woofer hetzelfde kan, alleen kwalitatief beter, als 2 stuks gradient 8".

Wat zou zoiets kosten: http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-3W-Discovery.htm
Rookie

Bericht door Rookie »

Ok bedankt Chris en Wouter, ik laat deze passeren dan.
Hebben jullie een mening over de SB acoustic drivers?
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ja ^^, ik ben er toevallig mee aan het werk voor mijn wedstrijdproject.
De SB17 woofer heb ik nog niet echt kunnen beoordelen (nog geen geschikte kast voor gemaakt), maar de SB26STC tweeter is echt goed naar mijn mening.
Vooral slagwerk en piano klinkt heel 'natuurlijk'.

Sowieso zijn de units kwalitatief hoogwaardig, daar is niets budgets aan eigenlijk.
Het is ook niet verwonderlijk aangezien een voormalig scanspeak ingenieur achter SB Acoustics staat.
Idem met Wavecor.
In feite zou je de units van beide merken ook kunnen labelen als poorman's scanspeak's.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”