Ja, maar Henkjan.Henkjan schreef:GHP is een goede methode om met een compacte kast een nette laagweergave te krijgen, en voor sommige drivers met een wat hogere Qt zo ongeveer de enige; mits goed gedan klinkt t prima.
Kef Calinda filter aanpassen
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Kef Calinda filter aanpassen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Kef Calinda filter aanpassen
Vroeger had je de Kermisklanten, tegenwoordig de Simulanten.
Re: Kef Calinda filter aanpassen
Maar, om weer even ontopic te komen.
Het moet toch vrij simpel zijn om met een weerstand het hoog wat te temperen, waardoor het laag wat meer naar voren komt ?
Het moet toch vrij simpel zijn om met een weerstand het hoog wat te temperen, waardoor het laag wat meer naar voren komt ?
Re: Kef Calinda filter aanpassen
Ik snap sowieso niet waarom je zoveel tijd aan de simulatie van de behuizing zou spenderen, als je het in een ruimte plaats is het helemaal all bets are off
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Kef Calinda filter aanpassen
als het met behuizing alleen al niets is, dan zal een ruimte dat niet beter gaan maken hoor
Re: Kef Calinda filter aanpassen
Nee maar een dBtje meer of minder in de response curve is al snel niet meer significant tov de respons afwijkingen die je krijgt in je ruimte als je meer dan 20cm van je speaker verwijderd bent
Wat dat betreft is een simulatie zoals in winisd/hornresponse een beetje een papieren waarheid, het is niet alsof je die kaarsrechts response ooit nog terug gaat zien inroom
. Op zijn minst goed om te beseffen denk ik, maar dat doet niet iedereen volgens mij
Re: Kef Calinda filter aanpassen
Waarom denk ik toch: dat vroeg ik toch al in mijn eerste post? 
Re: Kef Calinda filter aanpassen
Je kan ook beter op 2 meter (of meer) meten.
Ik gebruik de simulaties als hulp bij het ontwerp, daarna meet ik en luister natuurlijk ook, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334.
Zoals je ziet klopt de simulatie aardig, en die van de ESL ook met de berekening van Baxandall, zie http://www.luidsprekers.org/Meetservice/#Q.
Ik gebruik de simulaties als hulp bij het ontwerp, daarna meet ik en luister natuurlijk ook, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334.
Zoals je ziet klopt de simulatie aardig, en die van de ESL ook met de berekening van Baxandall, zie http://www.luidsprekers.org/Meetservice/#Q.
