Mivoc sidekick

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 13:36

Mivoc sidekick

Bericht door Rookie »

Hallo!
Ik wil graag mijn eerste diy projectje starten en ik dacht daarbij aan een bestaand design, namelijk de Mivoc sidekick.
Klein maar fijn en lekker goedkoop :)
selbstbauprojekt_mivoc_k_t_sidekick_bild_1315403197.jpg
Deze bevat:
2 x mivoc HG 258 G high
1 x mivoc WAL 416 4" mid
1 x mivoc AW 2000 8" low
1 x AM 80 MK II plaatversterker

In het originele design wordt de AW2000 woofer aangestuurd door de plaatversterker, ik zou deze graag weglaten en de woofer gewoon aansturen zoals de andere drivers, door mijn receiver (130watt/kanaal).
Ik weet dat dit niet hetzelfde effect zal hebben maar ik had dit graag geprobeerd. :) Kan iemand van jullie me zeggen wat ik best aanpas aan het filter design? :think:

Dit is het origineel, dus zonder de woofer:
Sidekick filter.jpg
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Mivoc sidekick

Bericht door rjmulder »

Hallo en welkom,

Het lijkt ook wel wat op een Infinity Overture 1.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mivoc sidekick

Bericht door bas focal m180 »

Vraag me af of je dat moet willen.

Het mid-hoog zou hoogstwaarschijnlijk met weerstanden afgezwakt moeten worden, je woofer een extra filter.

Je woofer moet dan in een iets grotere kast door de extra weerstand van de spoel.
De plate amp levert in het laag een boost op 35hz, dat hoort vermoed ik bij het ontwerp, zonder gaat het al snel erg dun klinken.


Ik raad het af.


Is het niet beter om een echte HT setup stapsgewijs te bouwen.
Dan kan je compacte front speakers maken met een sub ondersteuning.
of heb je een vintage reciever.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Henkjan »

is die receiver een stereo reveiver of een meerkanaals HT receiver
Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 13:36

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Rookie »

Ik begrijp dat het zonder de plaatversterker niet zo laag kan maar dat vind ik niet zo erg. Het geheel moet gewoon goed/evenwichtig klinken. Het is ook niet zo erg om iets af te wijken van de afmetingen als dit nodig zou zijn voor de passive woofer. Voor het 30-60hz gedeelte heb ik een aparte sub.

Het moet aangestuurd worden door een meerkanaals receiver (Power Output: 140 Watts per Channel (1kHz,1%THD@6ohm 1ch Driven) volgens de manual)

Alvast bedankt voor de reacties :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Henkjan »

het wordt lastig, en misschien niet eens goedkoper dan met die Mivoc plate amp, want je moet dan een passief filter gaan ontwikkelen dat het zelfde doet als het filter in de plate amp. ik weet niet hoe laag die woofers gefilterd worden, maar laag zal het zijn en dat betekent grote waardes van spoelen en condensatoren en die zijn duur.
Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 13:36

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Rookie »

Wat zou het geven met een 6 dB laagdoorlaat voor de woofer, zoiets (komt uit een 3-weg filter met een iets grotere AW3000 woofer):
aw3000 filter.jpg
Ik zeg maar wat..
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Jag »

Ja dat weet je niet, dat moet je meten en simuleren. Dat kan je niet zomaar doen. Ik zou het je afraden, het is misschien niet eens goedkoper en in de basis minder goed dan de actieve oplossing: je krijgt onmogelijk grote waarden voor de je componenten die ook weerstand introduceren, je kan niet zo maar een level aanpassing doen en je kan geen boost van het diepe laag doen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mivoc sidekick

Bericht door hannesie »

Jag schreef:
Ja dat weet je niet, dat moet je meten en simuleren. Dat kan je niet zomaar doen. Ik zou het je afraden, het is nauwlijks goedkoper en in de basis minder goed dan de actieve oplossing.
Tevens ben je naar mijn idee flexibeler, ik heb zelf ook het laag met plateamp's aangestuurd.

Nu dit weekeinde net een andere versterker er op aangesloten, de mid/hoog dan, en via de plateamp die het laag verzorgd juist weer aangepast.
Dat ging juist erg makkelijk, en als je het op een andere plaats neerzet waar het laag door wanden en of bank is dat makkelijk aanpassen.
Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 13:36

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Rookie »

Ok, best niet dan.. In het voorbeeld wordt de woofer aangedreven door een 80watt amp, is het mogelijk om er 2 aan te sturen met bv een 150watt sub amp? Of werkt het zo niet?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Mivoc sidekick

Bericht door John P »

Als je al een sub hebt, waarom gebruik je dan niet een ontwerp als bovenstaand zonder zijwoofer. Deze kunnen meestal tot 100 Hz. Als je de sub nog iets hoger kan zetten dan ben je klaar.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mivoc sidekick

Bericht door wouter »

Het is een heel leuk ontwerp.

Als je het blad zou kunnen lezen zie je dat de plate amp vanaf 40 Hz al filtert. Hierdoor ontstaat een bruikbare banddoorlaat die nog een normale -3dB frequentie heeft in het laag. Echter, rond iets van 75dB in vergelijking tot de rest. Het 8 liter gesloten kastje is gewoon veel te klein om passief te kunnen inzetten (tenzij je een enorm complex filter maakt en je hele speaker onder de 80 dB gevoeligheid wil hebben... niet doen!).

Ik heb zowel de woofers als de plaatversterkers liggen (4 stuks) dus als je wilt mag je daar per PB met me verder over kletsen. Ik had er plannen mee, maar dat was 3 jaar geleden :lol:

Het ontwerp is alleen toepasbaar met een plate amp. Omdat het een 4 Ohm woofer is verwacht ik dat het een plate amp per woofer wordt...

Een infinity overture 1 koop je voor minder en zal onverslaanbaar zijn qua klank frees ik... Ik heb ze al 3 jaar in de woonkamer staan hier en dat klinkt (en 92dB gevoeligheid).
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Mivoc sidekick

Bericht door rikpost »

wouter schreef:
Het is een heel leuk ontwerp.

Als je het blad zou kunnen lezen zie je dat de plate amp vanaf 40 Hz al filtert. Hierdoor ontstaat een bruikbare banddoorlaat die nog een normale -3dB frequentie heeft in het laag. Echter, rond iets van 75dB in vergelijking tot de rest. Het 8 liter gesloten kastje is gewoon veel te klein om passief te kunnen inzetten (tenzij je een enorm complex filter maakt en je hele speaker onder de 80 dB gevoeligheid wil hebben... niet doen!).

Ik heb zowel de woofers als de plaatversterkers liggen (4 stuks) dus als je wilt mag je daar per PB met me verder over kletsen. Ik had er plannen mee, maar dat was 3 jaar geleden :lol:

Het ontwerp is alleen toepasbaar met een plate amp. Omdat het een 4 Ohm woofer is verwacht ik dat het een plate amp per woofer wordt...

Een infinity overture 1 koop je voor minder en zal onverslaanbaar zijn qua klank frees ik... Ik heb ze al 3 jaar in de woonkamer staan hier en dat klinkt (en 92dB gevoeligheid).
150eurie op mp :lol:
koopje ..........denk ik :shock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mivoc sidekick

Bericht door wouter »

Nou... die hoogspanning versterkers gaan allemaal een keertje stuk. Reparatie was voorheen lastig, nu zijn er op mp wel adresjes te vinden die het voor 100,- per kant kunnen geloof ik.

Ook die van 150,- euro hebben een probleem:
Prachtige luidsprekers van het merk infinity!
Het gaat hier om de Infinity overture 1 met actieve sub.
Helaas gaat er 1 van de versterkers niet meer uit standby.
Dit moet eenvoudig te repareren zijn, het is een bekend probleem.

Doe een leuk bod en de speakers zijn van jou!
Ook de Overture 2 die nu op MP staat heeft overleden versterkers. Ik kocht mijn setje omdat het een gerepareerd set betrof, wat nog niet gerepareerd is gaat waarschijnlijk binnen 2 jaar er wel aan... Maar wie zal het zeggen.

De side kick is een gaaf ontwerp, maar alleen mogelijk door de volumeregeling van het actieve laag (icm met het filter en de boost op 35hz)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Barry2001 »

Blijkbaar gaat altijd hetzelfde defect aan die dingen, wat is dat dan? Moet toch wel te vinden zijn? Was een tijdje geleden bij Robert Jan hier van 't forum, die heeft ze ook staan volgens mij. Als je een set van 150 euris zou kunnen repareren heb je r volgens mij voor erg weinig geld een goede speaker aan.
Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 13:36

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Rookie »

Die Infinity overture 1 is inderdaad een leuke speaker maar ik wil liever zelf iets maken vandaar het gelijkaardige ontwerp van de mivoc sidekick. Vooral het compacte formaat spreekt me aan :D .
Hoe klinken die Infinity's zonder het laag van de woofer? (enkel het hoog-mid dus)

Ik denk van eventueel enkel de andere drivers te gebruiken en het laag verder over te laten aan mn andere sub.
Op die manier zou ik ze bv kunnen gebruiken als satteliet speakers in combo met mn sub :) .
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Jag »

Wordt wel hoog crossen naar je sub dan. Waarom niet gewoon het originele ontwerp en Wouter een pb sturen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mivoc sidekick

Bericht door wouter »

Rookie schreef:
Die Infinity overture 1 is inderdaad een leuke speaker maar ik wil liever zelf iets maken vandaar het gelijkaardige ontwerp van de mivoc sidekick. Vooral het compacte formaat spreekt me aan :D .
Hoe klinken die Infinity's zonder het laag van de woofer? (enkel het hoog-mid dus)

Ik denk van eventueel enkel de andere drivers te gebruiken en het laag verder over te laten aan mn andere sub.
Op die manier zou ik ze bv kunnen gebruiken als satteliet speakers in combo met mn sub :) .
De infinity's kun je beluisteren met de subs uit, die lopen tot 300 Hz door. Met de subs uit is het niet voor te stellen hoe het geheel ooit goed kan klinken, het klinkt als een plastic pc speakertje zonder hoog, alleen maar 'verkouden' middentonen... Totdat je het laag aan zet... dan klinkt het als een klok.
Hi Fi magazine published the result of side by side lab tests for the Infinity Overture series 1,2 &3s . The 1's actually tested and sounded better than the more expensive 2 & 3s. These speakers were so good that they left audio techs scratching their heads trying to figure out why.
Het niveau is niet te benaderen met een andere opzet, sterker nog ik heb diverse 4"+1" luidsprekers EXACT dezelfde filtering en SPL curve meegegeven en toch komt het niet in de buurt van een OVTR1. Een subwoofer tot 300 Hz door laten lopen kan alleen als je heel exact weet (meet) waar je mee bezig bent (zoals in de cornerwoofer topics te lezen is) en je in staat bent een delay in te stellen voor je satelieten. Dit is voor zeer ervaren ontwerpers, niet voor Rookies.

Dus, side kick kan maar ik denk dat we van dit project met 2 maanden niets (positiefs) meer horen. Het is complexer dan je denkt, dat blijkt al in je openingstopic. Geeft niets, daar zijn we een forum voor \:D/
Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 13:36

Re: Mivoc sidekick

Bericht door Rookie »

Ja je hebt gelijk Wouter, ik zal dit ontwerp moeten laten gaan.
Mijn hele opzet was om de sidekick's zonder active sub te gebruiken maar zoals blijkt uit jullie antwoorden is dit niet wenselijk. ](*,) .
Met actieve subs is het echter gewoon niet mogelijk, ik heb niet in elke hoek stopcontacten om de plateau amps te voeden, extra speaker kabel trekken ga ik ook niet doen.
Het zal dus gewoon een ander ontwerp moeten worden als eerste diy. Jammer :cry:
Toch bedankt voor jullie hulp en meningen! :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”