Kef Calinda filter aanpassen
Moderator: Beheerdersteam
Kef Calinda filter aanpassen
Hallo,
Is het mogelijk om het filter van de Kef Calinda's aan te passen zodanig dat ik meer bas krijg ?
bvd
Is het mogelijk om het filter van de Kef Calinda's aan te passen zodanig dat ik meer bas krijg ?
bvd
Re: Kef Calinda filter aanpassen
Nee.
Maar je kunt er wel voor zorgen dat er minder mid en hoog uit komt.
Even serieus: omschrijf je probleem eens. Kun je door verplaatsen van de speakers niet zorgen dat de klankbalans beter wordt?
Maar je kunt er wel voor zorgen dat er minder mid en hoog uit komt.
Even serieus: omschrijf je probleem eens. Kun je door verplaatsen van de speakers niet zorgen dat de klankbalans beter wordt?
Ik vermoed dat Olaf Markus wel een filterschema heeft :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=7980
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=7980
Allen dank voor het meedenken ..... De 1 wat serieuzer dan de ander maar toch ...
.
2 Jaar geleden ben ik hier ook al eens ingedoken. Freesmachine gekocht om zelf een en ander te gaan bouwen maar dat is er toen verder niet van gekomen.
Nu heb ik vanmiddag voor iemand nieuwe drivers ingebouwd. Uitsparing groter gefreesd en gelijk naast mijn Kefjes geplaatst. Beter geluid ( niet zoals ik het wil hebben maar toch wel iets ) .... terwijl het verder onbekend merk is. Ik weet het ... appels en peren .... enzo.
Heb hier eens een post gelezen van iemand die had een setje gekocht van Troels ( waar ik ook verschrikkelijk verliefd op ben ) maar die was er erg teleurgesteld van de bas terwijl er 3 knoepers in zitten. Hij had toen een aanpassing in het filter gedaan waardoor ze bevredigend werden. Dit Ik heb mijn filters gereviseerd en dat gaf geen merkbaar verschil. De luidsprekers zien er nog perfect uit.
Nu kan ik een aantal dingen doen van kleden kopen, gordijnen ophangen, zakdoekjes of zelfs een huis laten bouwen om mijn Kefjes heen maar dat gaat me te ver
.
Met dat verhaal van die aanpassing aan Troels filter in mijn achterhoofd had ik zoiets van laat ik dat maar eens vragen hier .... vandaar.
Heb een ruimte van 4x8. Marmoleum op de vloer en spachtelputz op de muren dus dat is voor het geluid waardeloos maar dat is geen variabele.
Nu geven de Calinda's sowieso niet bijster veel laag volgens mij en is het ook niet echt een rock luidspreker.
Wat kan ik nog eens doen .....aan de box ...?
Zie net je reactie .... @ray5150.
Ik heb mijn filter 2 jaar geleden vervangen ( de onderdelen dan ). Iemand uit GB. Geen noemenswaardig verschil.
Drivers zien er visueel prima uit.
Zou een nieuwe kast soelaas bieden? Dikker hout en demping?
Hardop denkend .... ?
2 Jaar geleden ben ik hier ook al eens ingedoken. Freesmachine gekocht om zelf een en ander te gaan bouwen maar dat is er toen verder niet van gekomen.
Nu heb ik vanmiddag voor iemand nieuwe drivers ingebouwd. Uitsparing groter gefreesd en gelijk naast mijn Kefjes geplaatst. Beter geluid ( niet zoals ik het wil hebben maar toch wel iets ) .... terwijl het verder onbekend merk is. Ik weet het ... appels en peren .... enzo.
Heb hier eens een post gelezen van iemand die had een setje gekocht van Troels ( waar ik ook verschrikkelijk verliefd op ben ) maar die was er erg teleurgesteld van de bas terwijl er 3 knoepers in zitten. Hij had toen een aanpassing in het filter gedaan waardoor ze bevredigend werden. Dit Ik heb mijn filters gereviseerd en dat gaf geen merkbaar verschil. De luidsprekers zien er nog perfect uit.
Nu kan ik een aantal dingen doen van kleden kopen, gordijnen ophangen, zakdoekjes of zelfs een huis laten bouwen om mijn Kefjes heen maar dat gaat me te ver
Met dat verhaal van die aanpassing aan Troels filter in mijn achterhoofd had ik zoiets van laat ik dat maar eens vragen hier .... vandaar.
Heb een ruimte van 4x8. Marmoleum op de vloer en spachtelputz op de muren dus dat is voor het geluid waardeloos maar dat is geen variabele.
Nu geven de Calinda's sowieso niet bijster veel laag volgens mij en is het ook niet echt een rock luidspreker.
Wat kan ik nog eens doen .....aan de box ...?
Zie net je reactie .... @ray5150.
Ik heb mijn filter 2 jaar geleden vervangen ( de onderdelen dan ). Iemand uit GB. Geen noemenswaardig verschil.
Drivers zien er visueel prima uit.
Zou een nieuwe kast soelaas bieden? Dikker hout en demping?
Hardop denkend .... ?
- pappaleo
- Contacteer:
Een keertje de kasten op (laten) meten en response en burst decays publiceren.
Dan kan er iets zinnigs over de kast gezegd worden. Het is nu een beetje raden of er iets mis met de kast is of dat het bijvoorbeeld een smaakkwestie is.
Dan kan er iets zinnigs over de kast gezegd worden. Het is nu een beetje raden of er iets mis met de kast is of dat het bijvoorbeeld een smaakkwestie is.
Ik vraag me af of het ene moer uitmaakt of je een kast van karton of van beton gebruikt in zo'n galmende luisterruimte.
In de waterval plot ga je het verschil niet zien iig 
Ik snap overigens nog steeds het speaker ontwerp wat je gebruikt niet, maar dat kan aan mij liggen
Ik snap overigens nog steeds het speaker ontwerp wat je gebruikt niet, maar dat kan aan mij liggen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Vindt dit toch wel een vreemd verhaal. De Kefjes uit die tijd stonden bekend om een donker geluid. Heb zelf de Kef CS5 gehad, de modernere versie met T33 tweet. Stevig en voldoende laag hadden die dingen. Zit me eerder af te vragen of de rolranden van de woof en radiator niet zijn uitgehard.
@markbakk
Het is nu ook weer niet zo erg dat je de ruimte als een galmende ruimte kan omschrijven .... Er staat wel wat in hoor
.
Had zelf ook wel de indruk dat een nieuwe kast niet veel zou uitmaken. Dus daarin geef ik je gevoelsmatig wel gelijk.
@Jag
Speaker ontwerp ..... Weet niet echt wat je bedoelt. Het ontwerp van Kef snap je niet of waarom ik deze gebruik ..... ?
@ds23man
Kan je het verouderen van die rolranden zien of kunnen die hoorbaar aan hun eind zijn zonder dat je er iets aan ziet? Ze zien er namelijk als nieuw uit en lijken "gewoon" soepel. Altijd met frontjes gestaan en nooit in de zon enzo.
Het is nu ook weer niet zo erg dat je de ruimte als een galmende ruimte kan omschrijven .... Er staat wel wat in hoor
Had zelf ook wel de indruk dat een nieuwe kast niet veel zou uitmaken. Dus daarin geef ik je gevoelsmatig wel gelijk.
@Jag
Speaker ontwerp ..... Weet niet echt wat je bedoelt. Het ontwerp van Kef snap je niet of waarom ik deze gebruik ..... ?
@ds23man
Kan je het verouderen van die rolranden zien of kunnen die hoorbaar aan hun eind zijn zonder dat je er iets aan ziet? Ze zien er namelijk als nieuw uit en lijken "gewoon" soepel. Altijd met frontjes gestaan en nooit in de zon enzo.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Om dat probleem te zien moet je een impedantiemeting doen en vergelijken met die in de Kef folder staat. Als de ophanging harder wordt, gaat de resonantiefrequentie omhoog en daarmee je laagafstemming.
Dat zijn dan wel weer dingen waar je/ik wellicht wat mee kan. Ik bedoel "meten is weten" en dat is nu wat ik mis .... zekerheid.
Aangezien ik t.o.v. jullie een behoorlijke noob ben ......
Van : http://www.audio-creative.nl/achtergron ... elangrijk/
<knip>
Bij het meten van het rendement van een luidspreker wordt er een signaal van 2,83 volt op de aansluitklemmen gezet, wat precies 1 watt vermogen vraagt als de luidspreker een impedantie van 8 Ohm heeft. Op 1 meter afstand levert dat bijvoorbeeld een geluidsdruk van 88 dB op.
<knip>
Als ik dit lees neme men de box ( of alleen een luidspreker ? ) naar iemand die er 2.83v op de klemmen zet .... een mic ervoor plaats en opmeet hoeveel geluid eruit komt. Lekker kort door de bocht.
Lees ik dat goed zo ?
Aangezien ik t.o.v. jullie een behoorlijke noob ben ......
Van : http://www.audio-creative.nl/achtergron ... elangrijk/
<knip>
Bij het meten van het rendement van een luidspreker wordt er een signaal van 2,83 volt op de aansluitklemmen gezet, wat precies 1 watt vermogen vraagt als de luidspreker een impedantie van 8 Ohm heeft. Op 1 meter afstand levert dat bijvoorbeeld een geluidsdruk van 88 dB op.
<knip>
Als ik dit lees neme men de box ( of alleen een luidspreker ? ) naar iemand die er 2.83v op de klemmen zet .... een mic ervoor plaats en opmeet hoeveel geluid eruit komt. Lekker kort door de bocht.
Lees ik dat goed zo ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik bedoel een impedantiemeting over het gehele frequentiebereik.
Ok ...... Kan ik dat ergens laten doen en wat gaat me dat ongeveer kosten ... idee ?
Het probleem met dit soort KEF-speakers is meestal teveel (blubber) bas, dus is de woofer nog wel goed?
Ik heb op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=22737 wat betere configuraties gesimuleerd.
Ik heb op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=22737 wat betere configuraties gesimuleerd.
Het schoot me nog te binnen dat er soms dikke bipolaire elco's in serie in het filter zitten, zoals in de Carlton, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view, de 600uF dus.
Die zijn vaak op na al die jaren en kunnen eruit en vervangen worden door een draadbrug, dat scheelt een hoop bas.
Ze zaten erin om de box tegen gelijkspanning te beschermen, maar dat is niet nodig met een goede versterker.
Die zijn vaak op na al die jaren en kunnen eruit en vervangen worden door een draadbrug, dat scheelt een hoop bas.
Ze zaten erin om de box tegen gelijkspanning te beschermen, maar dat is niet nodig met een goede versterker.
- pappaleo
- Contacteer:
Hmm. Ga zonder dat je zeker weet waar je mee bezig bent geen elco's overbruggen. Als je de verkeerde neemt is je speaker binnen no-time rijp voor de kliko.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
De Calinda heeft deze voorschakel elco's niet.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 19 okt 2015, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ehhhh... KEF had (toen al) door dat je met een voorschakel-C een GHP kon bouwen. Kleinere kastjes waren toen ook populair. De DC-bescherming was wel een welkome bijvangst natuurljk. Maar in de BR-varianten zaten die C's niet.mtb schreef:Ze zaten erin om de box tegen gelijkspanning te beschermen, maar dat is niet nodig met een goede versterker.
Zo'n Gesloten High Pass heb je alleen nodig als er teveel boem-bas uitkomt, ik heb het gesimuleerd maar het wordt er niet echt beter van.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
GHP is een goede methode om met een compacte kast een nette laagweergave te krijgen, en voor sommige drivers met een wat hogere Qt zo ongeveer de enige; mits goed gedan klinkt t prima.