[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De bruislijm lijkt ruim voorradig, dat gaat wel goedkomen!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hij gaat voor de verkiezing van forumtrol van 2015ds23man schreef:Ga je hier nou ook al lopen zieken Wallo? Gelukkig kan je mijn draadjes niet meer zien!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Waar slaat die opmerking ineens op? Beetje beschaafd blijven kan geen kwaad! 
Tevens lege quotes daar kan ik niks mee...
Tevens lege quotes daar kan ik niks mee...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goed punt. daar gaan we niet op hopen, ik test het gewoon.Arno schreef:Met polyurethaan(bruis)lijm wel, met witte houtlijm niet.Walt schreef:Met die 4mm MDF erover zie je er toch niks meer van, ik hoop wel dat dit goed gaat hechten op de witte toplaag.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wallo kan zelfs de quotes van mij niet lezen. Hij heeft zich echt zelf geëxcommuniceerd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Test, plaatje 4 mm mdf op een stukje gelakt multiplex gelijmd.
Morgenavond maar een kijken hoe die eruit komt.
Morgenavond maar een kijken hoe die eruit komt.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Evt even een schuurpapiertje er over voor je lijmt?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Met gewone houtlijm zit het mdf muurvast op het multiplex verlijmt.
Het komt echt niet zomaar los.
De kans is eerder dat het mdf scheurt bij het lostrekken, dan dat het loslaat van het multiplex.
Anyway, vanmiddag begonnen het samenbouwen van de kastjes.
Achterwand, boven-en-onderzijde, en een zijkant in elkaar gezet :
Omdat de achterwand maar 15 mm is, komt hier nog een laag 8 mm mdf in te zetten, natuurlijk degelijk vastgezet met witte houtlijm en schroeven.
Het passen van de tweede zijwand, deze komt er pas definitief op als de plaatjes voor de bracing op hun plek zitten.
Het komt echt niet zomaar los.
De kans is eerder dat het mdf scheurt bij het lostrekken, dan dat het loslaat van het multiplex.
Anyway, vanmiddag begonnen het samenbouwen van de kastjes.
Achterwand, boven-en-onderzijde, en een zijkant in elkaar gezet :
Omdat de achterwand maar 15 mm is, komt hier nog een laag 8 mm mdf in te zetten, natuurlijk degelijk vastgezet met witte houtlijm en schroeven.
Het passen van de tweede zijwand, deze komt er pas definitief op als de plaatjes voor de bracing op hun plek zitten.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Af en toe even opwarmen binnen zekerray5150 schreef:Met gewone houtlijm zit het mdf muurvast op het multiplex verlijmt.
Het komt echt niet zomaar los.
De kans is eerder dat het mdf scheurt bij het lostrekken, dan dat het loslaat van het multiplex.
Anyway, vanmiddag begonnen het samenbouwen van de kastjes.
Achterwand, boven-en-onderzijde, en een zijkant in elkaar gezet :
Omdat de achterwand maar 15 mm is, komt hier nog een laag 8 mm mdf in te zetten, natuurlijk degelijk vastgezet met witte houtlijm en schroeven.
Het passen van de tweede zijwand, deze komt er pas definitief op als de plaatjes voor de bracing op hun plek zitten.
houd er rekening mee dat als ze eenmaal in 20gr staan ze wel wat uitzetten .
Zijn ze weer te groot straks
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik weet natuurlijk niet wat voor verf er op dat multiplex zit, dus het kan best zijn dat je lijm er goed op hecht. Maar even ter aanvulling, soms lijkt iets goed gelijmd, maar dan is de hechting meer een soort van vacuüm-achtige hechtig of iets dergelijks. Maar als er dan wat spanning tussen de verlijmde delen onstaat, kan het toch loslaten. Zoals je het nu hebt gelijmd, met die twee klemmen op dat kleine stukje, heb je een persdruk van tig kilo per vierkante cm. Dat haal je natuurlijk nooit als je de hele beplating erop gaat lijmen (zelfs al zet je er heel veel klemmen op, dan heb je bij een holle kast maar een beperkte tegendruk).ray5150 schreef:Met gewone houtlijm zit het mdf muurvast op het multiplex verlijmt.
Het komt echt niet zomaar los.
De kans is eerder dat het mdf scheurt bij het lostrekken, dan dat het loslaat van het multiplex.
Misschien kun je nog even gewoon wat houtlijm uitsmeren over een stukje van dat multiplex, zonder er verder iets op te lijmen. Als je dat er niet zomaar af kunt pellen, weet je zeker dat er goede hechting is.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat op die platen zit is grondverf, geen idee of het watergedragen is op terpetinebasis is.
Het is geen moeite om je suggestie even te proberen.
Het is geen moeite om je suggestie even te proberen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dan gaat een komborstel op een haakse slijper toch een stuk vlotter.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Denk niet dat het een probleem gaat geven met de verlijming.
Ik heb ooit een paar mahonie baffles (18mm) op een kast gelijmd die al in de grondverf stond en die zijn er nooit af gekomen. Zelfs geen sporen van scheurtjes. Was wel terpentine basis grondverf en geen idee of dat nog enig verschil maakt met de watergedragen variant.
Heb de grondverf wel behoorlijk opgeschuurd van te voren dat wel.
Ik heb ooit een paar mahonie baffles (18mm) op een kast gelijmd die al in de grondverf stond en die zijn er nooit af gekomen. Zelfs geen sporen van scheurtjes. Was wel terpentine basis grondverf en geen idee of dat nog enig verschil maakt met de watergedragen variant.
Heb de grondverf wel behoorlijk opgeschuurd van te voren dat wel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dus Ray gaat misschien verder met de Seas 22TAF/G vanwege het debacle op de Noordelijke Luisterdag 2015.
Kom er maar in Leo!
Kom er maar in Leo!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Voor de cijferfetisjisten is hier alvast de datasheet :
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik denk dat dat wel gaat. De tweeter gedraagt zich voorbeeldig tot 30kHz, waar de eerste breakup plaatsvindt.
Ik heb al geluiden gehoord dat het klankkarakter niet zou aansluiten op dat van de Accuton, maar dat zou de Accuton dan ook niet doen bij de woofer. Ik denk dat het allemaal wel meevalt en dat de tweeter goed te gebruiken is.
Ik heb al geluiden gehoord dat het klankkarakter niet zou aansluiten op dat van de Accuton, maar dat zou de Accuton dan ook niet doen bij de woofer. Ik denk dat het allemaal wel meevalt en dat de tweeter goed te gebruiken is.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wellicht kunnen deze tweeters provisorisch in de X-Ray kasten gemonteerd worden, om te checken of ze goed genoeg aansluiten op de Accuton mids.
Eventueel kun je ook de tweeters uit je LBVS inzetten...
Groetjes Walter
Eventueel kun je ook de tweeters uit je LBVS inzetten...
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
als je de mid inzet in het gebied waar die zich netjes gedraagt, dan merk je als het goed is niets van een karakter ofzo, dat is meestal een leuk woord voor niet perfect zijnpappaleo schreef:Ik denk dat dat wel gaat. De tweeter gedraagt zich voorbeeldig tot 30kHz, waar de eerste breakup plaatsvindt.
Ik heb al geluiden gehoord dat het klankkarakter niet zou aansluiten op dat van de Accuton, maar dat zou de Accuton dan ook niet doen bij de woofer. Ik denk dat het allemaal wel meevalt en dat de tweeter goed te gebruiken is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Omdat het een drieweg is, kun je bijna elke tweet gebruiken.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik weet het. Ik zeg ook dat ik denk het wel gaat. Het ziet er uit als een prima tweeter.Henkjan schreef:als je de mid inzet in het gebied waar die zich netjes gedraagt, dan merk je als het goed is niets van een karakter ofzo, dat is meestal een leuk woord voor niet perfect zijnpappaleo schreef:Ik denk dat dat wel gaat. De tweeter gedraagt zich voorbeeldig tot 30kHz, waar de eerste breakup plaatsvindt.
Ik heb al geluiden gehoord dat het klankkarakter niet zou aansluiten op dat van de Accuton, maar dat zou de Accuton dan ook niet doen bij de woofer. Ik denk dat het allemaal wel meevalt en dat de tweeter goed te gebruiken is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Misschien nog wel beter dan een incontinente Accuton!

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De originele opzet C77 mid en C11 tweeter zul je klankmatig niet verslaan. Daarvoor is het klasse verschil tussen de C11 en de Seas simpelweg te groot, hoeveel grappen je er ook tegenover zet.
