Demo aan de ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Komend weekend zou de nieuwe firmware er komen, ben benieuwd. 8)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Ik ook. :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

En wat gaat andere firmware brengen bij een ontwerp wat al kreupel is? Doet me denken aan een Ferrari motor in een Eend hangen.......
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
En wat gaat andere firmware brengen bij een ontwerp wat al kreupel is? Doet me denken aan een Ferrari motor in een Eend hangen.......
Waar baseer jij het op dat het ontwerp kreupel is? :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Nou, daar hebben diverse experts op dit forum al wat over geuit.......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Accuracy of R-2R resistor ladders[edit]

Resistors used with the more significant bits must be proportionally more accurate than those used with the lower significant bits; for example, in the R-2R network shown above, inaccuracies in the Bit4 MSB resistors must be insignificant compared to R/32 (i.e., much better than 3%). Further, to avoid problems at the 10000 to 01111 transition, the sum of the inaccuracies in the lower bits must be significantly less than R/32. The required accuracy doubles with each additional bit—for 8 bits, the accuracy required will be better than 1/256 (0.4%). Within integrated circuits, high accuracy R-2R networks may be printed directly onto a single substrate using thin-film technology, ensuring the resistors share similar electrical characteristics. Even so, they must often be laser trimmed to achieve the required precision. Such on-chip resistor ladders for digital-to-analog converters achieving 16 bits accuracy have been demonstrated.[2] On a printed circuit board, using discrete components, resistors of 1% accuracy would suffice for a 5 bit circuit, however with bit counts beyond this the cost of ever increasing precision resistors becomes prohibitive. For a 10 bit converter, even using 0.1% precision resistors would not guarantee monotonicity of output.

https://en.wikipedia.org/wiki/Resistor_ladder
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
En wat gaat andere firmware brengen bij een ontwerp wat al kreupel is? Doet me denken aan een Ferrari motor in een Eend hangen.......
Dat gebeurt wel hoor:


:mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Dat is een eendenkoets op een Ferrari onderstel plaatsen....... :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Nou, daar hebben diverse experts op dit forum al wat over geuit.......
Wha, dan moet ik toch sommige van die experts is gaan nakijken, er zijn er ook die hun opmerkingen plaatsen op basis van ervaringen, jaren geleden, en niet meer echt weten waar de klepel hangt.

Vooroordelen of proberen te leren of het inmiddels anders kan. :think:

En echte goede metingen zijn er nog niet al te veel geweest, en dan is het wel redelijk voorbarig, als je dan geen ervaring hebt met het luisteren ernaar.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Oke,wordt het tijd om te stoppen!?

Dit was het dan. :(

Democles stopt er mee.

Het is niet meer ethisch verantwoord,om een subjectieve waarneming te verantwoorden in een audiofiele waarneming,zonder zwart wit metingen. :evil:

Voor mij,is beleving de sleutel tot audio Nirvana.

Afgezien van correcte keurige metingen gaat het mij om 1 ding,de beleving!!!

Communicatie is per slot ook alleen maar ruis................. :mrgreen:

En dan is deze dac nog geen favoriet,maar er wordt aan gewerkt................. :mrgreen:

Het enige wat telt is de kippenvel en emotie,de rest is bijzaak.

Democles.
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door gugi100 »

ds23man schreef:
Nou, daar hebben diverse experts op dit forum al wat over geuit.......
Hahahaha ik denk dat ik nu ook maar eens deze dac ga aanschaffen. Een op voorhand mislukt projectje als ik ds23man mag geloven (met "diverse experts op dit forum")

groet GJ
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Ach, als je graag naar een berg vervorming wil luisteren ga je goddelijke gang! :lol:
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door gugi100 »

ds23man schreef:
Ach, als je graag naar een berg vervorming wil luisteren ga je goddelijke gang! :lol:
En ja hoor god kan er ook nog wel bij. Gezien de verschillende interpretaties van de stem van god luisteren we per definitie naar random vervorming.

Groet aan de forumgod!

gr GJ
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Oke genoeg gelald,waar waren we gebleven,O ja, gaten boren ............ :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Ga je ook tappen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Misschien wel,heb voor het tappen een makkelijker methode gevonden,gewoon met de boormachine en snijolie waarbij de slip van de machine zo staat ingesteld dat de tap net niet breekt..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Zo de handen uit de mouwen.
Boetseerklei er bij,printjes er in drukken,aftekenen,centerpointen en boren maar.
Eens kijken of we vandaag alle onderdelen in de kast krijgen........ :mrgreen:

Helaas moest ik het opgeven,te warm bij mij achter het huis. :(

Dan maar noodgedwongen verder met wat tapwerk :rofl:

Maar goed, de helft zit er in......... :mrgreen:
Bijlagen
DSC01973.JPG
DSC01972.JPG
DSC01974.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Daar zijn we weer....... :mrgreen:

Even een maandje er tussenuit geweest.

Vakantie, Vietnam/Cambodja :rock:

Dus een hele maand niet achter de computer gezeten,kreeg gelijk mailtjes over of ik nog wel eens wat wilde posten :D

Ik lees dat Hans al een stuk verder is en de boel weer aardig aan de loop heeft =D> =D>

Zelf zit ik nog te stoeien met de,, V,ref MOD,, :(

Voor deze mod,moeten er een aantal weerstanden aangepast worden op de dac,normaal geen probleem,ware het niet dat het hier om SMD weerstanden (afmeting 0603) gaat,die kleiner zijn dan wat dan ook :evil:

Misschien dat een forumlid hier ervaring mee heeft. :-s (mail me dan even [-o< )

Ik durf het niet aan. (te klein,mijn soldeervaardigheden zijn te beperkt om zoiets te fixen).

Dus eerst maar eens de boel verder afbouwen en kijken of het werkt.

Ben ondertussen mijn +- 4000 vak.foto,s op de computer aan het wegschrijven.

Even drie willekeurige foto,s geplaatst,van de tempelcomplexen in Cambodja :-& ,de laatste is de film ,,Tombraider,, opgenomen.

Tot later.............. :mrgreen:
Bijlagen
DSC02918.JPG
DSC02763.JPG
DSC02890.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Barry2001 »

Ik denk die is van de aardbodem verdwenen, dat was dus ook echt zo :mrgreen: Mooi dat je heelhuids terug bent, succes met de projecten verder, altijd leuk het te volgen.

Oja, 0603, als je echt omhoog zit, kan het wel voor je doen. Heb eens 3 proto's met de hand bestukt en gesoldeerd, boardcomputertjes, 0402. Had daar wel hulp van een microscoop, 0603 vaak zat zonder gedaan. Heb er ook de geschikte kachelpoken voor :relax:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Als ik de post van Soekris zie dan zijn dat 4 condensatortjes (1-2 pcs 47uF X5R 6V3 0805 )

Als jullie die/ze gaan bestellen, kun je er voor mij ook een paar mee bestellen?

Of anders kom ik even langs. :sure: :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

We zijn ondertussen al wat verder........ :mrgreen:

Op de site van ,,more dam filters,,

http://www.moredamfilters.info/

3 weerstanden aanpassen op elke V-Ref (4x dus totaal).

En een condensator bypasen met 470/1000uF.(2x470uF)

Ja het is een lang meetverhaal op die site,maar dit filter ik er uit als praktisch toepasbare eindconclusie..... :mrgreen:
Bijlagen
fullmod1.~png.jpg
dam1021-1_top.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Ik heb het toevallig vanmiddag voorbij zien komen, had dit niet in de gaten.
BufferMods.~png.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Bedankt,Barry,voor het aanbod :dank: :dank: :dank:

Sleutel eerst de boel in elkaar,en als het dan werkt PB ik je wel. :D

@ Hans,het wordt ondertussen ook moeilijk het kaf van het koren te scheiden,met alle commentaren op DIYAUDIO....... :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Bedankt,Barry,voor het aanbod :dank: :dank: :dank:

Sleutel eerst de boel in elkaar,en als het dan werkt PB ik je wel. :D

@ Hans,het wordt ondertussen ook moeilijk het kaf van het koren te scheiden,met alle commentaren op DIYAUDIO....... :?
Klopt, wat een stelletje zweefkonten bij elkaar, het gaat op een nog ergere manier als de verhalen over de nCore.
Ik begrijp best dat Paul van de moreDamfilters er niet meer bij wil horen, nog even en er zitten Bybee's in. :rofl: , en wat kurk is ook geen gek idee. :relax:

De één weet het nog beter als de ander. :lagge:
Plaats reactie